۰۷:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۲

دانشگاه ‌مان را پس دهید

اکثر دانشجویان الان نسل چهارمی هستند. نسلی که به گفته بسیاری شاید خیلی راحت از کنار اتفاقات عبور کنند و دغدغه چندانی نداشته باشند. اما همین نسل چهارمی‌ها در این اتفاق نشان دادند مرد میدان هستند که تا حقشان را نگیرند اصلا کوتاه نمی آیند.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

۱۵ فروردین ماه، همین یک هفته پیش، نخستین روز کاری و تحصیلی بعد از عید، روز عجیبی برای دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی تهران بود. روزی که دانشجوها برای چند لحظه با مفقود شدن هویت‌شان روبه رو شدند وقتی که به جای دانشگاه علوم اقتصاد، اسم دانشگاه خوارزمی را بر سر در دانشگاه‌شان دیدند. دانشجویانی که سرخوش از ۲۰ روز تعطیلی به دانشگاه آمده بودند حالا همه آن سرخوشی‌ها را برباد رفته می‌دیدند و حس کسی را داشتند که رکب بزرگی خورده. همین اتفاق باعث شد تا آن روز هیچکس به سر کلاس نرود، کلاس‌ها تق و لق باشد و دانشجوها دسته دسته در حال پچ پچ در گوش هم باشند. همان روز بچه ها تصمیم‌شان را می‌گیرند که مقابل ساختمان اصلی دانشگاه در خیابان رودسر(بالای خیابان طالقانی) جمع شوند تا بفهمند چی به چی است و کی به کجاست! شانزدهم فروردین ماه تجمع بزرگی از دانشجویان دانشگاه علوم اقتصاد در مقابل ساختمان اصلی شکل می‌گیرد. بچه‌ها آمده‌اند حق‌شان، دانشگاه‌شان را مطالبه کنند. اما با گذشت یک هفته از آن ماجرا، هنوز هیچ خبری نیست که نیست. با نماینده این دانشجوهای معترض گفت‌وگویی کردیم تا بدانیم کل ماجرا از چه قرار است.خبر ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با دانشگاه خوارزمی (دانشگاه تربیت معلم سابق) یک روز بعد از حضور دانشجویان در دانشگاه رسانه‌ای شد. شاید برای آنهایی که نه خودشان دانشگاه می‌روند و نه دانشجو در خانه دارند، اتفاق مهمی نباشد اما برای دانشجویانش، چسبیدن آسمان به زمین است. حتی برای آنهایی که الان درحال درس خواندن برای شرکت در کنکور سراسری هستند، هم اتفاق مهمی است. اکثر دانشجویان الان نسل چهارمی هستند. نسلی که به گفته بسیاری شاید خیلی راحت از کنار اتفاقات عبور کنند و دغدغه چندانی نداشته باشند. اما همین نسل چهارمی‌ها در این اتفاق نشان دادند مرد میدان هستند که تا حقشان را نگیرند اصلا کوتاه نمی آیند.

eghtesadi
دانشجوها چه می‌گویند؟
سه جوان ۲۰، ۲۱ و ۲۳ ساله در دفتر روزنامه نشسته اند و مصمم‌اند دانشگاه‌شان را پس بگیرند. یکی از آنها فارغ التحصیل شده اما دانشگاه سابقش برایش مهم است. اما آن دوتای دیگر تازه وارد دانشگاه شده اند و آنقدر نگران اوضاع دانشگاهند که سررشته صحبت را به جوانک فارغ التحصیل داده اند. حسابداری دولتی خوانده و امسال فارغ التحصیل شده. می‌گوید همه چیز از ۲۴ اسفند شروع شده: «ما خودمان هم در عید متوجه شدیم که سر در دانشگاه عوض شده. پیگیری کردیم دیدیم قبل از عید این اتفاق افتاده. قبلا از طرف شورای گسترش دانشگاه‌ها تایید شده. وقتی پیگیری کردیم متوجه شدیم که داستان برای دوسه ماه پیش بوده و صحبت‌ها بین دو رئیس دانشگاه رد و بدل شده.» دانشجوها معتقدند ادغام از نظرآنها غیرقانونی است. به این دلیل که هیچ‌کس نظر آنها را نپرسیده.مشکل اینجاست که اصلا در ذهن دانشجوها نمی‌گنجد که چرا دانشگاهی که در تهران است باید با یک دانشگاه در شهرستان ادغام شود (خوارزمی در کرج است). «اعتراض ما در وهله اول به این است که حقوق دانشجوها لحاظ نشده. دانشجویی که این دانشگاه را انتخاب کرده، حق انتخابی داشته. بحثی که شورای گسترش می‌کند این است که دانشگاه بودن ما زیر سوال است درصورتی که ما قبلا دانشگاه شده بودیم. اگر این دانشگاه غیرقانونی بوده پس چرا سازمان سنجش اجازه داده بچه ها این دانشگاه را انتخاب کنند؟ الان دانشجویانی اینجا را انتخاب کرده‌اند که نمی‌خواستند خوارزمی را انتخاب کنند. سوال این است که الان دانشجوها چه مدرکی می‌گیرند؟ مدرک‌شان برای خوارزمی است یا مدرک خود علوم اقتصاد را می‌گیرند؟ اصلا چارت مشخص نشده. هنوز معلوم نیست قرار است جای ما عوض شود یا نه. الان فقط می‌گویند هیچ چیز مشخص نیست.  هنوز جلسه ای برگزار نشده. خوابگاه نداریم و هیچ حرفی نمی‌زنند. طبق گفته‌ها، دانشگاه خوارزمی امکاناتی قدیمی دارد.»
دانشگاه‌هایی با کمترین اشتراک
«این دو دانشگاه رشته مشترک ندارند جز مهندسی دانش. در سال ۸۳ شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد که اگر قرار باشد این دانشگاه ادغام شود باید با دانشگاه‌های داخل تهران این اتفاق بیفتد.» دانشگاه خوارزمی همان دانشگاه تربیت معلم سابق است. دانشگاهی که در سال ۱۲۹۸ شمسی در تهران تاسیس شد. با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در تاریخ ۱۱/۱۱/۹۰ دانشگاه تربیت معلم به دانشگاه خوارزمی تغییر نام یافت. اما دانشگاه خوارزمی یک پردیس در تهران دارد و یک پردیس در کرج که دانشجویان رشته‌های کارشناسی در پردیس کرج تحصیل می‌کنند و رشته‌های کارشناسی ارشد و دکترا در پردیس تهران. «علوم اقتصادی از ۱۳۱۵ کارش را شروع کرده. دانشکده ای برای تربیت نیرو برای وزارت دارایی. در سال ۶۸ زیرمجموعه وزارت دارایی می‌شود. دانشجویان آن‌هم بورس وزارت دارایی می‌شدند. از سال ۸۳ زیرنظر وزارت علوم می‌رود. مصوبه مجلس می‌آید که همه دانشکده‌ها زیر نظر وزارت علوم می‌روند. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید که این دانشگاه با این وضعیت به وزارت علوم منتقل می‌شود تا زمانی که دانشگاه ذی‌صلاحی در تهران پیدا شود و با آن دانشگاه ادغام شود.» اینها را نماینده دانشجوها می‌گوید.
ادغام از سال ۸۹
اما بحث ادغام به تازگی مطرح نشده. بلکه به گفته دانشجوها از سال ۸۹ قضیه خیلی در دانشگاه‌شان پررنگ شده است: «سال ۸۹ قضیه ادغام با دانشگاه تهران مطرح شد. در این سال حدود ۱۵ تا ۲۰ روز ادغام بودیم. اما چندان سروصدا نکرد. سال ۹۰ ادغام با علامه طباطبایی پیش آمد. ۳-۴ ماه هم با علامه ادغام بودیم. همان زمان یک سری آیین‌نامه‌هایی با امضای دانشگاه علامه در دانشگاه نصب می‌شد. یک سری تغییرات هم دیدیم. بحث کاملا جدی بود. ریاست قبلی دانشگاه حکم را عوض کرد و بحث دانشگاه شدن ما به وجود آمد. همان زمان گفتند که به دانشگاه تبدیل شدیم و شروع کردیم به پذیرش دانشجوی بیشتر و افزایش اعضای هیأت علمی.» اما همه چیز از  ۲۷ مهر ۹۳  رنگ دیگری پیدا کرد: «برای بچه‌ها مسجل شده بود که قرار است با علامه ادغام شویم. اعتراضاتی که داشتیم منجر شد به اینکه معاون مالی اداری توضیحاتی بدهد. خیلی جدی داشت همه چیز جلو می‌رفت، همان موقع اعلام کردند ادغام لغو است. از آن طرف رئیس دانشگاه علامه صحبت کرد و گفت اصلا ادغامی مطرح نشده و حرفی با روسای دانشگاه علامه نزده‌اند و ما فهمیدیم قضیه مشکوک است. آذر و دی ۹۳، سرپرست دانشگاه صحبت کردند و جلسه هم‌اندیشی برگزار شد و حتی هیأت امنا هم برای دانشگاه تشکیل و قرار شد دیگر ادغام نشویم. همان زمان گفتند با سه دانشگاه صحبت شده است تا با آنها ادغام شویم؛ خواجه نصیر، علامه و خوارزمی. گفتند خواجه نصیر حتی حاضر است الان هم ادغام شود. در همان ۲۷ مهر ولی با یکسری شرایط که به هم نخورده بودند قرار شده بود با علامه ادغام شویم.»
۱۸۰۰ دانشجوی سردر گم
۱۸۴۶ دانشجو، ۳۹ نفر هیأت علمی و ۲۰۶ کارمند این دانشگاه الان در وضعیت بلاتکلیفی به سر می‌برند. قرار بود سه‌شنبه هفته گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس دانشگاه خوارزمی برگزار شود و توضیحاتی به دانشجوها بدهند اما این جلسه بدون اطلاع قبلی و با وجود انتظار بچه‌ها برای برگزاری، لغو شد. اما حالا دانشجوها تصمیم گرفته‌اند امروز(شنبه) در مقابل دانشگاه جمع شوند و حق‌شان را مطالبه کنند. گفته‌اند تا زمانی که وضعیت‌شان مشخص نشود، سر کلاس نمی‌روند. به همین سادگی، دانشجوها از ساده‌ترین حق‌شان یعنی تحصیل محروم شده‌اند…

منبع: محبوبه شجاعی/قانون

۱ دیدگاه

  1. یک بسیجی :

    دلایل اعراضات دانشجویان دانشگاه علوم اقتصادی و حاضر نشدن سر کلاسها وادامه تجمعات وتحصن ها تا لغو ادغام دانشگاه علوم اقتصادی به شرح زیر است:
    تخلف محرز ومسلم وزارت علوم در مورد ادغام دانشگاه علوم اقتصادی چرا که اولاًاین ادغام با درخواست سرپرست غیرقانونی دانشگاه علوم اقتصادی(که مدت سرپرستی وی چند ماهی است سپری شده وصلاحیت وی تایید نشده است) به سرپرست غیرقانونی دانشگاه خورازمی(که وی هم وضعی مشابه دارد) صورت گرفته است ،یعنی دو فرد که قانونا هیچ مسئولیتی ندارند در مورد انحلال دانشگاه تخصصی علوم اقتصادی وادغام آن با خورازمی تصمیم گیری کرده‌اند ،ثانیاً قانونا ادغام دانشگاه باید با تایید هیئت رئیسه دانشگاه صورت گیرد ولی جلسه هیئت رئیسه دانشگاه علوم اقتصادی اصلاً تشکیل نشده واعضا نیز از ادغام بی‌خبرند.،ثالثاً معاون وزیر علوم در بین دانشجویان در تجمعات هفته گذشته اعلام نمود که این ادغام با فشار شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفته است ولی این شورا رسما در سایت خود اعلام کرد هیچ مصوبه‌ای برای ادغام دانشگاه علوم اقتصادی با خورزمی ندارد وکلیه ادعاها در این زمینه کذب محض است. http://sccr.ir/Pages/?current=news&gid=1&Sel=931371))))
    ادغام با دانشگاهی با سطح پایین تر و از بین بردن حق صدها دانشجوی ممتاز کشور(شایان ذکر است که اکثریت رتبه های دانشگاه دارای رتبه های سه رقمی در رشته علوم انسانی هستند در صورتی که با رتبه های ۴۰۰۰تا۹۰۰۰میتوانستد در دانشگاه خورازمی در همین رشته ها پذیرفته شوند این یعنی زحمت دانشجویان در به دست اوردن رتبه های سه رقمی کنکور هیچ ارزشی برای مسئولان ندارد که ما را با دانشگاه که بسیار سطحی پایین‌تر از ما دارد ادغام کردند )
    بی اطلاعی کامل دانشجویان و تغییر سردر دانشگاه در تعطیلات نوروز(قبل از سال در سایت دانشگاه برنامه استراتژیک دانشگاه تا سال۱۴۰۰تصویب شده بود ولی یکباره و در تعطیلات عید نوروز بدون اطلاع دانشجویان و کارمندان وحتی اعضای هیئت علمی وهئیت رئیسه دانشگاه، دانشگاه منحل اعلام شد)
    دانشگاه ما حدود ۱۷۰۰دانشجو دارد که بیش از ۱۳۰۰ دانشجوی دانشگاه با امضای طوماری رسما اعتراض کرده واعلام کرده‌اند تا لغو ادغام سرکلاس نخواهیم رفت حتی اگر حذف ترم شویم چون انصراف از دانشگاه برای ما بهتر است تا در دانشگاه خورازمی درس بخوانیم.
    چندین تجمع اعتراضی آرام چند صد نفره مقابل دانشگاه و تجمع سکوت مقابل نهاد ریاست جمهوری(برای مشاهده اطلاعات بیشتر در مورد چندین تجمع صورت گرفته به خبرگزاری های مختلف واخبارشان در مورد تجمع ما رجوع کنید.)
    سکوت وزارت علوم در مقابل از بین رفتن حقوق دانشجویان(مسئولان وزارت علوم به جای جبران تخلف اشکار ومحرز خود سکوت کرده اند وهیچ توضیحی در مورد تخلفاتشان و تضیع حقوق دانشجویان نمی‌دهند وتا توضیحی نباشد و ادغام لغو نشود ما هم سرکلاس نمی‌رویم)

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 5 = 2