۰۷:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶

جنس رابطه ایران و آمریکا در دهه آینده

عزیزی : عادی شدن روابط ایران و آمریکا در زمان کوتاه بعید بنظر می‌رسد و در حد رویا پردازی است و بنظر بنده به مدت زمان زیادی برای عادی شدن روابط ایران و آمریکا نیاز است و نباید در این موضوع عجله کرد

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

مناظره‌ای با عنوان نفوذ یا تعامل سازنده با آمریکا دیروز در دانشگاه شاهد با حضور محمدرضا کردلو عضو اسبق شورای مرکزی انجمن اسلامی‌دانشجویان مستقل و علامه عزیزی دبیر سیاسی انجمن اسلامی‌ دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

علامه عزیزی با بیان اینکه تعامل سازنده از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ در فضای سیاسی کشورمان مطرح شد خاطر‌نشان کرد: آقای روحانی تعامل سازنده‌ را از خودشان نگفته است بلکه تعامل سازنده نکته‌ای بود که رهبر معظم انقلاب در سند ۱۴۰۴ آن را بعنوان یک سند بالادستی ابلاغ فرمودند و در هشت سال دولت احمدی‌نژاد مورد غفلت قرار گرفت. روحانی توانست با زیرکی از غفلت احمدی‌نژاد استفاده کند و با آن رای جمع آوری کند و در دو سال اخیر هم دستگاه دیپلماسی در این زمینه خوب کار کرده است.

عزیزی در ادامه در پاسخ به صحبت‌های کردلو مبنی بر اینکه شاه نیز متحد استراتژیک آمریکا بود و زن شاه با زن رئیس‌جمهور آمریکا عکس یادگاری می‌گرفت‌،افزود: باید تفاوت بین رابطه‌ها را بدانیم، انواع رابطه‌های اقتصادی، فرهنگی، استراتژیک و ژئوپلیتیک داریم پس موضوعات نباید با هم خلط شود. آن رابطه‌ای که شما می‌گویید که شاه با آمریکا رابطه داشته استراتژیک نبوده بلکه فرهنگی بوده که ما الان می‌گوییم آمریکا تا ابد دشمن فرهنگی ما است‌. در زمان شاه تفکر ملت از دربار جدا بود دربار با آمریکا ارتباط فرهنگی داشت اما مردم بدین گونه نبودند و الان رابطه استراتژیک با آمریکا یعنی اینکه ما به آن‌ها در جنگ عراق و افغانستان کمک کردیم و از لحاظ استراتژیک آمریکا می‌تواند در دهه آینده شریک استراتژیک ما باشد ایران و آمریکا اگر روابط استراتژیک داشته باشند دنیا امن‌تر می‌شود. اما معتقدم نباید شریک اقتصادی ما باشد. این فعال دانشجویی در مورد فعالیت آمریکا برای نفوذ در ایران گفت: تئوریسین‌های آمریکایی دارند روی نفوذ فرهنگ آمریکایی از طریق روابط اقتصادی بر روی کشورهای دیگر کار می‌کنند .

دبیر سیاسی انجمن اسلامی‌دانشگاه علامه طباطبایی ضمن بیان اینکه سیاست آمریکا در منطقه از زمان بوش پسر در سه محور می‌باشد افزود: اولین مرحله سیاست آمریکا مدیریت ناامنی در زمان بوش بود و بعد از آن سیاست توازن ضعف بود که به دنبال بومی‌سازی مشکلات در منطقه بودند، به جای شعار مرگ بر آمریکا کشورهای اسلامی‌ علیه هم اقدام می‌کنند اما گام سوم امنیت نسبی است که بدون حضور ایران هیچ حرکتی پیش نخواهد رفت و اینجاست که ایران می‌تواند خود را تثبیت کند. ایران اگر با آمریکا رابطه استراتژیک نداشته باشد عربستان و ترکیه برای ما شاخ می‌شوند پس قدرت ایران در منطقه ضعیف و همین طور قدرت آمریکا در جهان ضعیف می‌شود.

علامه عزیزی با رد امن‌تر شدن حال حاضر منطقه تصریح کرد: آمریکا گام سوم سیاست خود را در منطقه آغاز کرده است که بدون ایران امکان ندارد بتواند کاری از پیش ببرد مثال آن دعوت ایران در نشست‌های مربوط به سوریه است که قبلا ما را دعوت نمی‌کردند آمریکا به دنبال این بود که کشور‌ها را به جان هم بیندازد و فقط ژست حل موضوع را بگیرد اما الان چون وارد گام سوم شده است ایران را نیز دعوت می‌کنند.

وی در پاسخ به انتقادهای صورت گرفته در مورد حرکت وزیر خارجه پس از منا و نشستن در مقابل نماینده کویت خاطر‌نشان کرد: از لحاظ روان‌شناسی و زبان بدن این کار آقای ظریف صمیمیت را نشان می‌دهد و نه ضعف را، تحلیل ضعف تحلیل کوچه بازاری است این رفتار رفتار دیپلماتیک می‌باشد دیپلمات‌ها مسئولند هزینه‌های کشور را کاهش دهند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر حساسیت برای مذاکره با آمریکا گفت: رابطه با آمریکا گره خورده با سازمان سیا است و ما باید مراقب حضور سیا در ایران باشیم .به نظر من هم در دولت فعلی رابطه اقتصادی با آمریکا نداریم و فقط بحث استراتژیک است. اما در عرض یک ماه پس از برجام نمی‌شود تمام مشکلات را حل کرد در عین حال مدافع کل دولت هم نیستم و به جد منتقد سیستم اقتصادی دولت هستم.

دبیر سیاسی انجمن اسلامی‌دانشگاه علامه طباطبایی در پاسخ به این سوال که فضای پس از برجام فضای نفوذ است یا تعامل سازنده تصریح کرد: نباید پس از برجام خیلی خوشبین باشیم و نباید هم خیلی بدبین باشیم‌، نباید مذاکره با آمریکا را در برجام انجام دهیم بلکه باید زیر نظر کل نظام مثل وزارت امور خارجه و یا شورای عالی امنیت ملی و به صورت جداگانه این کار را انجام دهیم، نمی‌شود یک شبه با آمریکا ارتباط برقرار کرد و زمان آن هم باید مشخص شود .

عزیزی در ادامه مناظره در پاسخ به سوال یکی از دانشجوها افزود: تاریخ در حال تکرار است ایران دوباره پل پیروزی برای متفقین خواهد بود اما این بار نه برای روسیه بلکه برای چین. مطمئن باشید داعش و گروه‌های تکفیری از مرزهای غربی به مرزهای شرق کشور مهاجرت خواهند کرد و چین را محاصره خواهند کرد، آمریکا قصد محاصره چین را دارد و شاید بتوان گفت آمریکا مایل به ساخت ژاپن دیگر در خاورمیانه است که آن کشور ایران است که این امر با هوشمندی مسوولان ما محقق می‌شود.

در ادامه این مناظره محمدرضا کردلو با بیان اینکه این روز‌ها تعامل سازنده و نفوذ یکی است تصریح کرد: اگر بخواهیم سابقه تعامل آمریکا با کشورهای مختلف را بررسی کنیم و آن را مبنای سیاست خارجی خود قرار دهیم آیا راضی می‌شویم راهی که خیلی از کشور‌ها رفتند و با شکست روبه رو شدند را مبنا قرار دهیم.

گفتنی است خبرگزاری دانشجو با تحریف سخنان دبیرسیاسی انجمن اسلامی‌دانشگاه علامه طباطبایی مدعی شده بود که عزیزی گفته است « بعضی از دوستان اصلاح‌طلب ما رویا‌پردازی ارتباط با آمریکا را دارند که باید در حد‌‌ همان رویا‌پردازی باقی بمانند.» در حالی که این فعال دانشجویی در پاسخ به آقای کردلو که مدعی شده بود اصلاح طلبان خواهان رابطه با آمریکا هستند گفته بود « عادی شدن روابط ایران و آمریکا در زمان کوتاه بعید بنظر می‌رسد و در حد رویا پردازی است و بنظر بنده به مدت زمان زیادی برای عادی شدن روابط ایران و آمریکا نیاز است و نباید در این موضوع عجله کرد» . تحریف خبر موضوعی است که متاسفانه در رویکرد برخی خبرگزاری‌ها نظیر خبرگزاری دانشجو با هدف منفعت‌طلبی سیاسی صورت می‌گیرد؛این اقدامات تبعات ناگواری برای جامعه رسانه ای کشور و اطمینان مخاطبان دارد.

منبع: مردم سالاری

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

1 + 2 =