۰۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶

خرازی در دانشگاه یزد چه گفت؟

گفتگوی تمدن ها گفتگوی بین نخبگان و صاحب نظران جهان است. مطرح شدن گفتگوی تمدن ها با هماهنگی نظام صورت گرفت. متاسفانه ما خودمان گفتگوی تمدن ها را جدی نگرفتیم و طرف مقابلمان بیشتر به آن پرداخت. وقتی که باب گفتگو بسته شود زبان زور جای آن را می گیرد. اینکه نتیجه گفتگوی تمدن ها محور شرارت شناخته شدن ایران بود بی انصافی است، قرار نبود با گفتگوی تمدن ها مثلا گفتگویی با ما و آمریکا صورت گیرد که نتیجه خاصی داشته باشد. مخاطب گفتگوی تمدن ها ملت ها بودند. اگر مخاطبمان قدرت ها و دولت ها بودند باید میپرسیدیم...

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-دانشگاه:

دکتر محمدصادق خرازی در همایش “انتخابات پیش رو” که شامگاه دوشنبه در دانشگاه یزد برگزار شد در سخنرانی خود ار اینگونه آغاز کرد که باید ببینیم این چه رمز و رازی است که که در بدو ورود انسان به هزاره سوم میلادی از سرزمینی در کویر مردی برمیخیزد که داعیه همزیستی و گفت و گوی تمدن ها را مطرح می کند.
خرازی در ادامه گفت: شعار تحریم انتخابات بی تردید از اردوگاه فکر کسانی است که خیرخواه ملت ایران نیستند. در سال ۱۳۷۶ هنگام رای بی نظیر مردم، ایران کانون تهدید جهانی بود اما رای مردم تبدیل به فرصتی برای جامعه جهانی شد؛ رابطه پویایی بین رای مردم و امنیت مردم وجود دارد. رای مردم است که باعث توسعه جامعه، تحقق جامعه مدنی، آزادی، دموکراسی و عدالت می شود. مهم ترین دستاورد انقلاب اسلامی استیلای هویت ملی ملت ایران بود، زمانی که ملتی برخوردار از هویت ملی باشد آن جامعه برخوردار از رشد و بینش و فضیلت خواهد شد.
رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان خاطرنشان کرد: بیشترین گفتمان در موضوعاتی که به صورت متقابل در دانشگاه ها و در محافل فکری کشور ایجاد شد متعلق به دوم خرداد و حماسه دوم خرداد بود و این آرمان بزرگی است.
خرازی سپس به جامعه مدنی پرداخت و گفت: جامعه مدنی مفهومش این است که انسان و همه فضیلت های ناگفته و نانوشته او به عنوان یک شهروند از حاکمیت حق مطالبه و حق سوال کردن دارد. تنها راه ماندگاری و ادامه حیات سیاسی تجلی پیدا کردن حقوق انسان و احترام به حقوق انسان است و این ها در اردوگاه اندیشه ورزی دوم خرداد بوده است.
خرازی با اشاره به اینکه انتخابات سال ۹۲ ایران را از سیبل بحران امنیت جهانی نجات داد گفت: با هر انتخابات چندگام به جلو رفتیم. کنشگران و احزاب اصلاح طلب باید دوشادوش و پیش قراولان این جریان ملی باشند.
خرازی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که نتیجه گفتگوی تمدن ها را محور شرارت شناخه شدن ایران توسط آمریکا دانست گفت: گفتگوی تمدن ها گفتگوی بین نخبگان و صاحب نظران جهان است. مطرح شدن گفتگوی تمدن ها با هماهنگی نظام صورت گرفت. متاسفانه ما خودمان گفتگوی تمدن ها را جدی نگرفتیم و طرف مقابلمان بیشتر به آن پرداخت. وقتی که باب گفتگو بسته شود زبان زور جای آن را می گیرد. اینکه نتیجه گفتگوی تمدن ها محور شرارت شناخته شدن ایران بود بی انصافی است، قرار نبود با گفتگوی تمدن ها مثلا گفتگویی با ما و آمریکا صورت گیرد که نتیجه خاصی داشته باشد. مخاطب گفتگوی تمدن ها ملت ها بودند. اگر مخاطبمان قدرت ها و دولت ها بودند باید میپرسیدیم نتیجه آن چه شد.
سفیر اسبق ایران در سازمان ملل در پاسخ به سوای در مورد حوادث ۸۸ گفت: فتنه دو روی سکه داشت، کسانی که قطعنامه را به عنوان کاغذ پاره مردم میگفتند وبا چندصدمیلیارد دلار پول مردم به عنوان پاک دستان کره ی زمین آنگونه عمل کردند و با تندروی و انحراف آنچنان وضعیتی را بوجود آوردند. آن ها راه درستی رفتند؟ ما معیاری داریم و معیار ما این است که عاقبت خودمان را برای دنیای دیگران خراب نکنیم. بپذیریم که به اعتماد بزرگان و من و شما  خیانت شد. برای آنکه خیانت خود را بپوشانند فرار رو به جلو کردند.
دکتر صادق خرازی در پاسخ به سوالی دانشجویی اصولگرا که دولت اصلاحات را مسبب تعلیق فعالیت های هسته ای ایران دانست گفت: مذاکرات اتمی در زمان آقای خاتمی شروع شد و با هماهنگی کامل نظام انجام شد. در آخرین مذاکره در ۱۲ خرداد ۱۳۸۴ ما به جمع بندی رسیدیم که نمیتوانیم با آن سه کشور ادامه بدهیم و آقای روحانی اصرار کردند که تعلیق را تعلیق کنیم و باز در زمان آقای خاتمی تعلیق شکسته شد.
خرازی در ادامه صحبت های خود گفت: ما موقعی که دولت را تحویل آقای احمدی نژاد دادیم فقط با دو کشور آمریکا و اسراییل رابطه نداشتیم اما وقتی آقای احمدی نژاد دولت را تحویل آقای روحانی داد اصلا چیزی از تنش زدایی باقی نمانده بود.ما رهبری را مصادره به مطلوب نکرده و نخواهیم کرد آن کسانی که رهبری را مصادره به مطلوب کردند هر روز به نحوی از این سید بزرگوار مایه گذاشتند نتیجش شد آن اتفاقاتی که خود دیدید. ما کاسبی با خون مردم و نام شهدا کردیم. خاتمی با نام شهدا و خون شهدا برای خودش نام و نان درست نکرد. خاتمی خاتمی بود. امیدوارم روزی سوء تفاهمات برطرف شود و کسی که ملت را خس و خاشاک نامید دستش برای مردم رو شود.ما یک میزان در کشور داریم و آن رهبری است. خود آقای خاتمی هم چنین باوری دارد.
خرازی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که آیا با رد صلاحیت های شورای نگهبان بازهم باید در انتخابات شرکت کنیم گفت: در انتخابات ریاست جمهوری قبل اگر نظام می خواست جلوی ریاست جمهوری روحانی را بگیرد می توانست چند صندوق رای را باطل کند اما چنین کاری صورت نگرفت. با شورای نگهبان اختلاف دیدگاه داریم. باید تلاش کنیم که این نگرش های آن ها تغییر کند. نظام باید به این جمع بندی برسد. در نظام های سیاسی مدرن جهان تاوان ریزش نیروهایی که لیاقت ندارند را احزاب می دهند نه نهادی مانند شورای نگهبان که متعلق به نظام است. این پالایش باید توسط احزاب صورت بگیرد. من باورم این نیست که شورای نگهبان بخواهد چنین کاری کند. با تمام این اگر شورای نگهبان هم بخواهد چنین کاری کند وطیفه ملی و دینی همه ما این است که بجای هر یک نفر پنج نفر معرفی کنیم و گزینه ای غیر از این نداریم.
خرازی به سوال یکی از دانشجویان که آیا با وجود عدم آزادی بیان در مطبوعات باید در انتخابات آینده شرکت کنیم چنین پاسخ داد:
یک حد یقفی هر نظام سیاسی برای کنترل امنیت ملی و مسائل حساس خود دارد.حتی در کشورهای غربی هم و کشورهایی که شاخصه مطبوعات آزاد هستند بلافاصله اگر چیزی مغایر امنیت ملی باشد برخورد می کنند البته برخوردشان با نوع برخورد ما متفاوت است. ما بهتر و شایسته تر است که کمی مدرن تر و شایسته تر برخورد کنیم. من خودم چند روزنامه دارم و ماهی چندبار تذکر می گیرند. اسم این روزنامه ها را نمی آورم اما با این ها ارتباط دارم، مرتبط مالکیتی هستم و تعداد زیادی از این تذکر ها هم درست است. آن حجم سنگینی که با روزنامه ها برخورد میشد با امروز خیلی فرق کرده، صبح بیدار میشدیم میدیدم ۱۰ روزنامه را بسته اند؛ الان تذکر میدهند، یک مقدار مراعات می کنند، این ها اتفاقاتی است که پیوندش با رای شما مردم است. این ها را اگر نبینیم بی انصافی کرده ایم. تحریم انتخابات و عدم شرکت در انتخابات فاجعه است. آن ها در انتخابات شرکت می کنند و شورای شهر و مجلس را می گیرند. اگر سال ۹۰ دوستان ما انتخابات را تحریم نمی کردند اکثریت مجلس اینگونه بود؟ بپذیریم جاهایی که اشتباه کرده ایم.
خرازی در پاسخ به سوال دانشجوی اصولگرایی که شعار نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران را به اصلاح طلبان منسب کرد گفت: کسی که شعار نه غزه نه لبنان داد خائن به آرمان های نظام اسلامی است. این شعار را به اصلاح طلبان نسبت ندهید. کدام اصلاح طلب فرزانه ای چنین حرفی زده؟ خاتمی چنین حرفی را گفته؟ خاتمی این شعار را نقد کرده است.
این صحبت خرازی با واکنش دانشجویان اصولگرا مواجه شد که چرا خاتمی این صحبت ها را علنی مطرح نکرده است خرازی در جواب گفت: خاتمی صحبت کرد اما مگر تریبونی گذاشتید برای آقای خاتمی؟ از عکس آقای خاتمی میترسند. آن کسی که خداوند قرار است محبوبش کند با اسم و عکس نیست.
رییس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان در پایان خاطر نشان کرد:ما معتقدیم که رهبری فصل الخطاب کشور است، هرجا مشکل و بحرانی باشد باید به ایشان به عنوان آخرین تصمیم گیر به ایشان مراجعه کنیم و در برابر نظرات ایشان مجتهد نباشیم. ما متقدیم سیاست خاورمیانه ایران را خود رهبری هدایت می کنند.
این مراسم به همت انجمن اسلامی پیرو خط امام دانشگاه یزد برگزار شد

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 11 = 16