۰۷:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۲۶

بیانیه انجمن اسلامی علوم پزشکی مشهد پیرامون اتفاقات روز دانشجو

جای تعجب است که عدهای سعی دارند تاریخ را وارونه جلوه دهند. اگر آنها میخواهند خود را به فراموشی بزنند اما ما به یادشان خواهیم آورد. فراموش نکردهایم که در سال 84 از محمود احمدی نژاد حمایت تشکیلاتی کردند، نتیحه عمل نامزدشان را 8 سال دیدیم. فراموش نکردهایم که در سال 92 ستاد انتخاباتی سعید جلیلی را به همین دانشگاه آوردند و برایش تبلیغ کردند؟آیا دعوت از نمایندگان جبهه پایداری مصداق آنچه مذموم میشمارند نیست؟ما به عنوان انجمن اسلامی قائل به تفاوت هویت و کارکرد جنبش دانشجویی با سازمان‌ها و احزاب کلاسیک سیاسی هستیم و هرگاه این ادغام...

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-دانشگاه:

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد پیرامون اتفاقات مراسم بزرگداشت روز دانشجو بیانیه ای صادر کرده است. متن کامل این بیانیه ک نسخه ای از آن به دست مبارزه رسیده است به شرح زیر است :

  بسمه تعالی

إِن یَمْسَسْکُمْ قَرْحٌ فَقَدْ مَسَّ الْقَوْمَ قَرْحٌ مِّثْلُهُ وَتِلْکَ الأیَّامُ نُدَاوِلُهَا بَیْنَ النَّاسِ وَلِیَعْلَمَ اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ وَیَتَّخِذَ مِنکُمْ شُهَدَاء وَاللّهُ لاَ یُحِبُّ الظَّالِمِینَ (ال عمران-۱۴۰)
اگر به شما آسیبى رسیده، آن قوم را نیز آسیبى نظیر آن رسید و ما این روزها [ى شکست و پیروزى‏] را میان مردم به نوبت مى‏گردانیم [تا آنان پند گیرند] و خداوند کسانى را که [واقعاً] ایمان آورده‏اند معلوم بدارد، و از میان شما گواهانى بگیرد، و خداوند ستمکاران را دوست نمى‏دارد.

۱۶ اذر روزی است که به مناسبت مقام دانشجو و به پاس پاکبازی سه شهید راه وطن تبدیل به نمادی گشته است تا بازتاب ایستادگی جوانان این مرز و بوم در راه تحقق خواستهای تاریخی ملت ایران باشد.
انجمن اسلامی از آنجا که  تشکلی تماما برآمده از بدنه دانشجویی است لذا همواره بزرگذاشت روز دانشجو را به عنوان یکی از اساسی ترین فعالیتهای خود مد نظر دارد. چرا که به باور ما بزرگداشت ۱۶ اذر نه تنها یادآوری یک واقعه تاریخی بلکه جریان زندهای است که تفاوت بین آنانی که اراده مردم را مبنای قدرت میدانند با آنانی که قدرت را مبنای قدرت میدانند آشکار میکند.
از این رو انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد امسال نیز از مدتها قبل با دعوت از مهمانها و افراد متعددی اقدام به پیگیری مراسم گرامیداشت روز دانشجو نمود. اما متاسفانه بر خلاف انتظار،  تعدادی از مهمانان مورد پذیرش نهادهای بررسی کننده قرار نگرفتند -که البته این امر مورد اعتراض ماست چرا که تنها نهادهای داخلی دانشگاه بایستی در مقام تصمیم گیری باشند- و تعدادی دیگر نیز در اثر فضای نامناسب سیاسی شهر مشهد متأثر از عملکرد نیروهای تندرو، تمایلی به حضور در مشهد نداشتند. لذا با توجه به موانع موجود برگزاری مراسم روز دانشجو با یک هفته تأخیر و با حضور جناب آقایان مطهری و مرعشی برگزار گردید.
از چند روز قبل از برگزاری برنامه تحرکاتی در فضای حقیقی و مجازی صورت گرفت که حضور دو مهمان برنامه را به بهانههای واهی غیر قانونی دانسته و محکوم کرده بودند. این افراد که حتی حضور نماینده قانونی مجلس شورای اسلامی و فرزند مرحوم شهید مطهری را برنمیتابند و نسبت به حضور ایشان دست به اعتراض میزنند، به اسم مخالفت با حضور احزاب در دانشگاه، به دنبال حذف هرگونه صدای مخالف هستند. کما اینکه اکثریت فعالین سیاسی –اصلاح طلب و اصولگرا- سابقه عضویت در یک حزب یا جبهه مشخص را دارند و اگر غیر از این باشد باید به نحوه فعالیت سیاسی آنها انتقاد داشت. اما دعوت از هرکدام از این شخصیتها به معنای پذیرش تمام و کمال مرامنامه یک حزب از سوی تشکلها نیست، بلکه این افراد صرفا جهت سخنرانی پیرامون یک موضوع از قبل مشخص شده به دانشگاه دعوت میشوند. همچنین برخی افراد با اشاره به ممنوعیت فعالیت جناب آقای مرعشی، خواستار ممانعت از حضور ایشان شده بودند. در حالی که آقای مرعشی هیچ گونه حکمی مبنی بر ممنوعیت فعالیت در حال حاضر ندارد که اگر داشت قطعا از سوی مراجع تصمیم گیر اعمال می‌گشت.
انتشار تحرکات و فشارهای مضاعفی که از سوی برخی افراد و با هدف جلوگیری از حضور مهمانان ابتدا آقای مطهری و سپس  آقای مرعشی به مسوولین دانشگاه وارد آمد، منجر استعلام مجدد جهت حضور مهمانان گردید که پاسخ این استعلام مهر تأیید دیگری بر قانونی بودن برنامه و نگرانیهای بی مورد مبنی بر حضور مهمانان بود. اما افسوس که گوش ناشنوای قانون گریزان و افراطیون توانایی پذیرش این مسأله را نداشت.
به دنبال حساسیتهای بی مورد ایجاد شده، تأکید فراوانی بر حفظ نظم و آرامش مراسم از سوی مسوولین دانشگاه صورت گرفت و برگزار کنندگان مراسم تمام تلاش خود را برای به کار گیری این توصیهها انجام دادند.
با وجود این حواشی و فشارها، در روز اجرای برنامه با همکاری مسوولین محترم دانشگاه، تمامی تمهیدات لازم برای اجرای هرچه منظم تر اندیشیده شد. مسوولین انتظامات و حراست دانشگاه تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ورود افراد غیر دانشجو کردند. با پر شدن سالن اصلی، باقی دانشجویان به سالن دوم که مجهز به سیستم ویدئو کنفرانس بود هدایت شدند. اما عده ای از دانشجویان که نه حاضر به ورود به سالن اول بودند و نه دوم، پشت درب سالن اصلی تجمع کرده و سعی در ایجاد اخلال در برنامه داشتند. این افراد حتی با زدن چسب به در سالن برای دقایقی مانع ورود و خروج مسوولین برگزاری مراسم شدند و تا پایان مراسم با دادن شعارهایی قصد برهم زدن برنامه را داشتند. خوشبختانه مراسم بزرگداشت روز دانشجو با همکاری دانشجویان عضو تیم اجرایی به بهترین شکل و با حضور حداکثری و پرشور دانشجویان برگزار شد. در ابتدای برنامه بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان به مناسبت شانزدهم آذر ماه قرائت شد. در ادامه پخش کلیپهایی مرتبط با جریان دانشجویی که با تشویق حضار همراه بود، موجب گرمتر شدن مراسم شد.همچنین سخنرانی هر دو مهمان در آرامش صورت گرفت. دانشجویان حاضر در سالن با در دست داشتن پلاکاردهایی حاوی عباراتی همچون “دانشگاه زنده است” و “دانشگاه پادگان نیست” پیام خود را رساندند.
با اتمام مراسم و هنگام خروج مهمان ها از سالن، در حالی که آقای مرعشی در حلقه نیروهای انتظامات در حال خروج از سالن بودند، عدهای از دانشجوها یا دانشجونماها به سمت ایشان حمله برده و قصد آسیب رساندن به ایشان را داشتند. این افراد که اندکی تحمل شنیدن سخن مخالف را ندارند، به جای پیش گرفتن مسیر منطق و گفتگو دست به اقدامات خشونت آمیز در فضای امن دانشگاه زدند تا به هر شکل که میتوانند مانع رسیدن صدای متفاوت با گفتههایشان به عموم دانشجویان شوند. در پی این حادثه آقای مرعشی و تعدادی از اعضای انجمن اسلامی آسیب دیده و همچنین به خودروی حامل آقای مرعشی نیز خساراتی وارد شد. با این وجود آقای مرعشی  موفق به خروج از دانشگاه شدند و نیت شوم نیروهای افراطی حاضر در صحنه درگیری عملی نشد.
مشاهده صحنههایی همچون خروج برخی افراد از پنجره، دویدن به دنبال مهمان همراه با فریاد زدن و بر لب داشتن انواع مرده بادها، حمله به دانشجویان و درگیری لفظی و فیزیکی با آنان و آسیب رساندن به خودروی حامل آقای مرعشی، ما را بسیار متأثر کرد. تأسف ما از طرفی به خاطر تعرض به میهمان محترم و به خطر افتادن امنیت ایشان بود و از سوی دیگر به خاطر افول اخلاقمداری و بروز عقلانیت گریزی در مهمترین مرکز رشد عقلانیت جامعه، یعنی دانشگاه. در لحظه اول باور اینکه دانشجویی دست به چنین اقداماتی بزند برای ما ممکن نبود، اما با شهادت افراد حاضر در صحنه درگیری و همچنین مستندات به جا مانده از قبیل فیلم و عکس، برخی از این افراد که در میان آنان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی نیز حاضر هستند به آسانی قابل شناسایی میباشند.
در ادامه ذکر چند مورد ضروری به نظر میرسد:
۱- انجمن اسلامی دانشجویان ضمن ابراز تاسف و انزجار خود  از وقایع رخ داده، با قاطعیت این قبیل اقدامات را محکوم می‌نماید و بر مسئولین امر واجب می‌داند تا با جدیت تمام پرونده مربوط به برنامه ۲۳ اذر را پیگیری نموده تا ضمن آن‌که خاطیان به سزای عمل خود می‌رسند، هویت آنان بر همگان اشکار گردد. چنان‌که در بیانیه آغازین مراسم روز دانشجو نیز اعلام نمودیم عدم وجود اراده برخورد با این اقدامات زمینه استمرار ان را فراهم مینماید و بستری برای رشد بذر خشونت در جامعه می‌گردد.
۲- هرچند هم که حافظه تاریخیمان ضعیف باشد، اما سالیان اخیر که هنوز از خاطرمان نرفته است. وقتی ۸ سال تمام از مذمومیت انحصار قدرت گفتیم و از فرط غرق شدگی در قدرت گوشی برای شنفتن نداشتند، نتیجه‌اش میشود آنکه امروز دلواپس تحقق اراده ملت باشند. قدرت فساد میآورد و قدرت مطلق فساد مطلق، حاصلش میشود آنکه امروز فساد اخلاقی به بارآمده هویت سیاسی عدهای را مخدوش کرده است.
سیاست دنیای رفت و آمد سیاستمداران است، عدهای و گروهی میآیند و عمل میکنند، برنده و بازنده دارد، اما مبادا کسی و کسانی اخلاق را ببازند، امروز دلواپسان پس از آنکه سیاست را باختند اخلاق را هم باختهاند. اخلال در مراسم های دارای مجوز قانونی، حمله به مهمانان و سخنرانان، تهاجم به دانشجویان، چوب و مشت و باتوم به جای اندیشه و بیان چه جایی را برای دفاع و توجیه میگذارد؟!
و اتفاقا به جهت همین توجیه ناپذیریست که پس از واقعه با اتخاذ تاکتیک فرار به جلو سعی در وارونه جلوه دادن اتفاقات رخ داده دارند. اما خیل عظیم حاضرین، مدارک و مستندات موجود، سوابق این گونه اقدامات، همگی گویای هویت زمینه سازان و مسببین این اتفاقات هستند.
ورشکستگان سیاسی دیروز، به ورشکستگان اخلاقی امروز تبدیل گشته اند، آنان که دلواپس اتمام حرام خواری سیاسی شان هستند تاب تحمل اراده ملت را ندارند و امروز با مضحکه تمام بی اخلاقیهایشان را به دیگران نسبت میدهند. دلواپسان بایستی پاسخ دهند که چه شد دانشگاهی که قرار بود در ان مارکسیستها هم کرسی داشته باشند اکنون با افراطی گری عدهای سخنرانی نماینده مجلس به آشوب کشیده میشود؟
۳-  متآسفانه یکی دیگر از بد اخلاقیهایی که عده‌ای دست‌آویز قرار داده ‌اند، انتساب هر حرکت و فعالیتی به احزاب و مجموعههای سیاسی خارج از دانشگاه است که در این باره بایستی گفت؛ اولا احزاب لازمه تحقق مردمسالاری در دنیای امروز هستند و تحزب نه تنها امری مذموم نیست، بلکه شرط لازم پیشرفت سیاسی کشور است.
ثانیا دعوت از افرادی که احیانا عضویت در احزاب دارند به معنی دعوت از احزاب و پذیرش و تآیید و عدم
وجود دیدگاه انتقادی به مشی و مرام آنها نیست.
ثالثا جای تعجب است که عدهای سعی دارند تاریخ را وارونه جلوه دهند. اگر آنها میخواهند خود را به فراموشی بزنند اما ما به یادشان خواهیم آورد. فراموش نکردهایم  که در سال ۸۴ از محمود احمدی نژاد حمایت تشکیلاتی کردند، نتیحه عمل نامزدشان را ۸ سال دیدیم. فراموش نکردهایم که در سال ۹۲ ستاد انتخاباتی سعید جلیلی را به همین دانشگاه آوردند و برایش تبلیغ کردند؟آیا دعوت از نمایندگان جبهه پایداری مصداق آنچه مذموم میشمارند نیست؟ما به عنوان انجمن اسلامی قائل به تفاوت هویت و کارکرد جنبش دانشجویی با سازمان‌ها و احزاب کلاسیک سیاسی هستیم و هرگاه این ادغام صورت گرفته نسبت به آن نگاه انتقادی داریم. اما عده‌ای حرف و عملشان با یکدیگر نمی‌خواند غرق در ساخت قدرت شده اند و فقط شعار سر می‌دهند و با یک بام و دو هوا به دنبال ترویج غوغا سالاری هستند.اتخاذ استانداردهای دوگانه نشانه دیگری از ضعف هویت سیاسی برخی گروههاست. تاریخ خود گواهی میدهد که پایگاه کدام جریان دانشجویی در خاک جامعه ریشه داشته و دارد و کدام محافل در ساخت قدرت لانه گزیده اند…
۴-  انجمن اسلامی دانشجویان که خود را در ادامه ۷۰ سال حیات عزتمندانه این جریان میداند، به عنوان با قدمت ترین تشکل دانشجویی همواره هویت خود را در پیش چشم دارد و اتفاقا همین هویت ایحاب میکند که در برابر هرگونه استبداد و استکبار داخلی و خارجی بایستد.
انجمن اسلامی همچنان “زنده باد مخالف من”  را در پیشگاه خود دارد و از هرگونه همگرایی توام با برابری و عدالت استقبال میکند، توصیه ما به تمام  گروههای فکری سیاسی آن است که  ” آزادی در اندیشه، منطق در بیان و قانون در عمل”  را سرلوحه خود قرار دهند.در پایان بار دیگر با صدای رسا اعلام میداریم؛
ما نه برای جنگ، بلکه برای گفت و گو با کسانی آمده‌ایم که یک دهه بر صورت ما سیلی زده‌اند.بی اخلاقی ها؛ ما را به “دام خروج از انصاف” نمیکشاند، تندروی ها؛ ما را به “دام خروج از قانونگرایی” نمیکشاند، خشونت ورزی ها؛ ما را به “دام خروج از صلح طلبی ” نمیکشاند،فشارها؛ ما را به “دام تقابل” نمیکشاند، افراطی گری ها؛ ما را به “دام جنگ” نمیکشاند.

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

19 - = 14