۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۷

گزارشی از خوابگاه صدرا دانشگاه زنجان

برخی از دانشجویان ساکن خوابگاه صدرا بعضا شاهد آن بوده‌اند که نام آن‌ها از بلندگوی سالن‌های خوابگاه تکرار می‌شود و صدای آن سوی این بلندگوها دانشجویان نامبرده را به عنوان بدهکار معرفی و با این تهدید که وسایل شخصی آن‌ها توسط سرپرستی خوابگاه از اتاق تخلیه خواهد شد، آن‌ها را ملزم به پرداخت آن هزینه گزاف و یا ترک خوابگاه می کرد. در ادامه این روند در روز دوشنبه دوم بهمن سال جاری، دانشجویانی که مشغول مطالعه برای امتحانات و یا استراحت بودند، با شنیدن چنین صداهایی تصمیم به مراجعه دست‌جمعی به حراست دانشگاه و تقاضای برخورد با عوامل این...

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-دانشگاه:

صدای ما را از صدرا می شنوید

اگه چیزی کم یا خراب بشه یا گم بشه از دانشجو گرفته میشه.
خرابی مثل: قفل درب، لامپها..
+اتاقها چن نفری هسن.؟؟تلویزیون دارن؟؟فرش دارن؟؟فریزردارن؟؟
-تلویزیون ندارن. موکته. یخچال هست.
یخچال خراب بشه.. خود دانشجو باید درست کنه
خیلی از کمدها قفل نداره
قفل درها خرابه
نور اتاقها افتضاحه
رخت آویز نبود برا آویزون کردن لباسامون، اول ترم میخ زدیم به دیوار، هم دیوار اتاق خودمون و هم دیوار اتاق بغلیمون ترک خورد..

جملات فوق تنها نشان دهنده بخشی از وضعیت اسف‌بار خوابگاه صدرا است و از زبان دانشجویانی است که در این خوابگاه زندگی می‌کنند. همان خوابگاهی که پیمانکار آن امروز از دانشجویان برای شهریه ترم جدید تقاضای مبلغ یک ملیون تومانی دارد. مبالغ نجومی این پیمانکار تنها به ترم جاری که اکنون در پایان آن هستیم و یا ترم پیش رو محدود نیست و مبالغ هنگفت و گزافی که وی از ابتدای بهره‌وری این خوابگاه از دانشجویان تقاضا نموده است، همواره محل مناقشه دانشجویان، دانشگاه و خود او بوده است.
ضعف قرارداد منعقده بین دانشگاه و پیمانکار موجب شده است که سرمایه‌های مادی یک دانشگاه دولتی به طور قانونی و رایگان به جیب پیمانکار معلوم‌الحال این خوابگاه منتقل شود و غریبگی پیمانکار با اخلاق به سرمایه‌های معنوی دانشگاه که همانا علم‌اندوزی و حفظ حرمت دانشگاه و دانشجو است، چوب حراج زده زده است. به دلیل ضعف قرارداد، دانشگاه از به ثمر رساندن پیگیری های قضایی ناتوان است و از دانشجو به عنوان اهرم فشار برای وارد کردن مسئولین بالادستی به این ماجرا استفاده می کند و پیمانکار نیز به همین ترتیب برای به کرسی نشاندن حرف خود بر دانشجو فشار می‌آورد و در خوابگاهی که آن را با تجارت‌خانه اشتباه گرفته است با به راه انداختن جنگ روانی دانشجویان را تحت فشار قرار می‌دهد. نصب اطلاعیه‌ها و بنرهای تهدیدآمیز جهت واریز مبلغ گزاف یک ملیونی به عنوان شهریه خوابگاه و تهدید به شکایت قضایی و ارسال پیامک‌هایی مبنی بر پرونده سازی علیه دانشجویان، از جمله ترفندهای پیمانکار در این مدت بوده است.

photo5990296595922529184

آخرین باری که زیاده‌خواهی ها و رفتارهای غیرانسانی پیمانکار خوابگاه صدرا موجب اعتراض دانشجویان و تجمع آن ها در مقابل ساختمان اداری دانشگاه شد، به اوایل ترم جاری (که اکنون در پایان آن هستیم) برمی‌گردد. در آن زمان نیز پیمانکار از دانشجویان درخواست شهریه یک ملیونی کرده بود که پس از اعتراض دانشجویان و توافق پیمانکار با دانشگاه این مبلغ به ۶۰۰ هزار تومان _به صورت علی‌الحسابـ کاهش یافت. حال پیمانکار این خوابگاه علاوه بر مطالبه شهریه ۱ ملیون تومانی ترم جدید، خواهان مابه التفاوت پرداخت نشده شهریه ترم جاری _۳۰۰ هزار تومان- نیز است و تهدید به شکایت او از دانشجویان بر همین مبنا قرار دارد. این در حالی است که طبق قانون طرف قرارداد پیمانکار دانشگاه و بخش معاونت حقوقی آن است و طرف مقابل دانشجو و پیمانکار، هر دو، دانشگاه است.
برخی از دانشجویان ساکن خوابگاه صدرا بعضا شاهد آن بوده‌اند که نام آن‌ها از بلندگوی سالن‌های خوابگاه تکرار می‌شود و صدای آن سوی این بلندگوها دانشجویان نامبرده را به عنوان بدهکار معرفی و با این تهدید که وسایل شخصی آن‌ها توسط سرپرستی خوابگاه از اتاق تخلیه خواهد شد، آن‌ها را ملزم به پرداخت آن هزینه گزاف و یا ترک خوابگاه می کرد. در ادامه این روند در روز دوشنبه دوم بهمن سال جاری، دانشجویانی که مشغول مطالعه برای امتحانات و یا استراحت بودند، با شنیدن چنین صداهایی تصمیم به مراجعه دست‌جمعی به حراست دانشگاه و تقاضای برخورد با عوامل این رفتارها را می‌گیرند که در نهایت با حضور رییس حراست دانشگاه و معاونت دانشجویی و تجمع دانشجویان در مقابل خوابگاه، اطلاعیه ها و بنرهای غیرقانونی پیمانکار به زیر کشیده می شوند.
پیمانکار خوابگاه صدرا که در سال ۹۳ در پی گازگرفتگی چندین دانشجو و به خطر افتادن جان آن ها برای فیصله بی سروصدا و بی تبعات این فاجعه (که این گونه نیز شد) از تماس با خانواده ها و مطلع نمودن آن ها از وضعیت جانی فرزندانشان امتناع کرده بود، امروزه برای به ثمر رساندن زیاده خواهی های خود حتی آرامش خانواده های دانشجویان را سلب کرده است.
اکنون و در این برهه تمام دانشجویان دانشگاه زنجان یک صدا در برابر زورگویی ها و زیاده خواهی این شخص معلوم الحال ایستاده اند و از مسئولین ذی ربط استانی و کشوری درخواست ورود به این مسئله و دفع ضرر پیش از وقوع حادثه را دارند.

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 5 = 3