۱۷:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷

بیانیه مشترک دانشجویان علوم پزشکی آبادان در مقابله با دست‌درازی‌ها به ساحت دانشگاه

با قلبی آکنده از درد و ابهام‌های فراوان و تشکر ویژه از جناب آقای دکتر آموزنده بابت خدمات ارزنده‌ی ایشان باید یادآوری کنیم که اگر قرار باشد فردی جایگزین ریاست محترم دانشکده ی علوم پزشکی آبادان شود، قطعاً باید عضو هیئت علمی علوم پزشکی آبادان، دارای سابقه فعالیت در این منطقه و آشنا به چالش‌ها و فرصت‌های پیشِ رو با توجه به شرایط مهم جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین دارای راهبردهای کلان همسو با وزارت‌خانه باشد.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-دانشگاه:

نهاد های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی آبادان در مقابله با دست‌درازی‌ها به ساحت دانشگاه و تغییرات مدیریتی اخیر این مجموعه بیانیه ی مشترکی صادر کرده اند که نسخه ای از آن برای مبارزه نیز ارسال شده است.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است :

بِسم اللّٰه الرّحمٰن الرَّحیم
«انْظُرْ فِی أُمُورِ عُمَّالِکَ فَاسْتَعْمِلْهُمُ اخْتِبَاراً، وَلَا تُوَلِّهِمْ مُحَابَاةً وَأَثَرَةً، فَإِنَّهُمَا جِمَاعٌ مِنْ شُعَبِ الْجَوْرِ وَالْخِیانَةِ.»

«در امور کارمندانت بیندیش، و پس از آزمایش، آن‌ها را به کار بگیر و با میل شخصى و بدون مشورت با دیگران، آنان را به کارهاى مختلف نگمار، زیرا نوعى ستمگرى و خیانت است.»

بخشی از نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر

بدون شک، شاهراه حرکت به سمت پیشرفت و توسعه‌ی ملی، بدون «توجه» به مقوله‌های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به بیراهه‌ای تاریک تبدیل خواهد شد.
بدیهی است که در بطن کلمه‌ی «توجه»، ده‌ها موضوع و صدها مشکل و مسئله‌ی پیدا و پنهان، جان می‌گیرند که از جمله‌ی آن‌ها می‌توان به «حفظ افراد شایسته در راس امور اجرایی» ، «انتصاب مدیران و رؤسای جدید با گزینش منطقی» و «به رسمیت شناختن استقلال دانشگاه‌های علوم پزشکی» اشاره کرد.
ما دانشجویان علوم پزشکی آبادان، علی رغم بی توجهی آشکار به اولین مورد از این سه مورد مذکور و پس از قطعی شدن کناره‌گیری دکتر آموزنده از سمت ریاست این دانشکده با تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم و دخالت‌های نابجای افراد حقیقی و حقوقی داخل و خارج از چارچوب علوم پزشکی و بدون توجه به سابقه‌ی درخشان و خدمات ارزنده‌ی ایشان در دوره‌ی تصدی در این مقام، برای احقاق حقوق از دست رفته‌ی دانشگاه و دانشجویان و احیای دو مورد بعدی، پیش از توقف سیر پیشرفت روز افزون و خطر بازگشت این دانشکده به سال‌های نه چندان خوش یمن مدیریت‌های پیشین ، با عنایت به آنچه که در ادامه این بیانیه ذکر خواهد شد، خواستار ورود قاطعانه و سریع وزارت بهداشت و شخص جناب وزیر به مسائل پیش آمده هستیم.
«دستهای پیدا و پنهان پشت پرده»
در این موضوع که هر مدیر و رئیسی نقاط ضعف و قوتی در کار خود دارد، شکی نیست اما به جرئت می‌توان گفت آن‌چه که در کارنامه عملکرد دکتر آموزنده به چشم می‌خورد، چیزی جز تلاشی جهادی در جهت ارتقای سطح بهداشتی و درمانی و خدمت به مردم شهرستان‌های آبادان، خرمشهر و شادگان نیست.
پیش‌تر نیز ، ما دانشجویان علوم پزشکی آبادان با قاطعیت، با امضاهای خود، حمایتمان را از دکتر آموزنده برای ادامه ی تصدی این مقام و مقابله با اعمال نفوذ های ناشایست اعلام داشته ایم اما این بار نادوستان علم و پیشرفت ، تمام همت خود را برای اعمال نفوذ به کار گرفته اند و زمزمه‌هایی به گوش رسیده است که گویی رد دستان پشت پرده‌ی این ماجرا را باید در سر آستین افرادی خارج از دانشگاه و خصوصاً نمایندگان مجلس یافت.
در صورتی که صحت و سقم این شنیده‌ها برای ما محرز شود، این بار به امضا اکتفا نخواهیم کرد؛ بلکه سکوت خود را به فریاد تبدیل می‌کنیم و دستانی را که نه تنها حق صدها دانشجوی علوم پزشکی آبادان، بلکه حق هزاران نفر از مردم این کشور را قربانی باندبازی‌های خود کرده‌اند، از آستینِ زور و تزویر بیرون خواهیم کشید تا آنان که نمی‌دانند، بدانند که پس از این، قطار پیشرفت هر بخشی از این کشور، با باندبازی و قلدرمآبی عده‌ای خاص، از حرکت باز نخواهد ایستاد و آن‌ها هستند که باید تصمیم بگیرند درون قطار باشند یا مقابل آن بایستند.

«حق استقلال دانشکده علوم پزشکی آبادان»
تا سال ۱۳۹۳ با وجود سابقه‌ای در حدود ۲۰سال، دانشکده علوم پزشکی آبادان، متروکه‌ای راکد و کم بازده بود که دانشکده‌ی اقماری دانشگاه جندی شاپور اهواز محسوب می‌شد.
تمام پیشرفت‌های سریع و دستاوردهای مهم علمی، فرهنگی و دانشجویی در این دانشکده که در پیوست این بیانیه ذکر شده‌اند، از سال ۱۳۹۳ و پس از این که این دانشکده رسماً به عنوان دانشکده‌ای مستقل معرفی شد، کلید خوردند.
کلیه‌ی معاونت‌ها و بخش‌های مدیریتی دانشکده با پیشرفت روز افزون مشغول رسیدگی و مرتفع‌سازی مشکلات متعدد زیرساختی موجود بودند که خبر استعفای دکتر آموزنده گرد یاس و ناامیدی را در تمامی سطوح عملیاتی این ارگان پراکنده ساخت. نکته ی بسیار تامل برانگیز بعد از خبر استعفا، آشکار شدن قیّومیت دانشگاه جندی شاپور اهواز به عنوان انتصاب‌گر سرپرست جدید دانشکده(فردی که در دانشگاه جندی شاپور نیز به صورت همزمان تصدی ۲ سمت مهم را بر عهده دارد) بود.
از وزیر محترم بهداشت انتظار می‌رود به دانشکده علوم پزشکی آبادان به عنوان یک دانشکده مستقل(و نه دانشکده‌ای تحت قیومیت دانشگاه جندی شاپور اهواز) نگاه کنند و همانند سایر دانشگاه‌های مستقل، شخصاً سرپرست یا رئیس جدید دانشکده را منصوب فرمایند.

و در عین حال، دانشجویان علوم پزشکی آبادان به هیچ وجه اجازه نخواهند داد این دانشکده که در شرف ارتقا به دانشگاه علوم پزشکی است، با دخالت‌های بیجا، وارد دوره‌ی افول و پسرفت شده و تمام آنچه که رئیس سابق دانشکده، با تلاش و برنامه‌ریزی در پی انجام

آن بود، با بازگشت به دوره‌ی قبل از سال ۹۳، به رویایی غیرقابل دسترس تبدیل شود.

«درخواست پایانی»

با قلبی آکنده از درد و ابهام‌های فراوان و تشکر ویژه از جناب آقای دکتر آموزنده بابت خدمات ارزنده‌ی ایشان باید یادآوری کنیم که اگر قرار باشد فردی جایگزین ریاست محترم دانشکده ی علوم پزشکی آبادان شود، قطعاً باید عضو هیئت علمی علوم پزشکی آبادان، دارای سابقه فعالیت در این منطقه و آشنا به چالش‌ها و فرصت‌های پیشِ رو با توجه به شرایط مهم جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین دارای راهبردهای کلان همسو با وزارت‌خانه باشد.
امید است با عنایت وزیر محترم بهداشت، مشکل به وجود آمده، پیش از حادتر شدن وضعیت، به نحو احسن حل و فصل شود.
والسلام علیکم و رحمة الله
انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشکده علوم پزشکی آبادان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده علوم پزشکی آبادان

شورای صنفی دانشکده علوم پزشکی آبادان

نشریه صدای دانشجوی دانشکده علوم پزشکی آبادان

پیوست:

برخی از دستاوردهای فرهنگی، دانشجویی، آموزشی، درمانی و فنی در زمان ریاست دکتر آموزنده:
• کسب مقام نخست در میان کلیه دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور در اجرای برنامه عملیاتی
• کسب مقام ششم در جلب مشارکت دانشجویان در جشنواره فرهنگی بین اللمللی سیمرغ وزارت بهداشت با داشتن تنها ۱۲۰۰ دانشجو در رقابت با دانشگاه‌های چندین هزار نفری
• راه‌یابی سه گروه از علوم پزشکی آبادان به فینال جشنواره قرآنی(۳۷ درصد کل گروه‌های فینالیست از آبادان می‌باشند.)
• افزایش تعداد کانون‌های فرهنگی و تشکلات مجوزدار از یک کانون در سال ۹۳ به ۱۴ کانون و یک تشکل به ۴ تشکل با تفکرات مختلف در سال ۹۷
• ساماندهی امور پژوهشی و توسعه رشته‌های لیسانس تا ۱۱ رشته به همراه پزشکی عمومی
• استقلال در آموزش پزشکی و افزایش تعداد اعضای هیئت علمی تا ۹۰ نفر
• توسعه فضای آموزشی و تجهیز کامل آزمایشگاه‌ها و مرکز مهارت‌ها
• افزایش تعدا دانشجو از ۳۰۰ به ۱۳۰۰ و اسکان صد در صد دانشجویان متقاضی خوابگاه
• آموزشی شدن تشکیلات بیمارستانهای شهید بهشتی، ایت ا…طالقانی آبادان و بیمارستان ولیعصر خرمشهر
• افزایش پست‌های سازمانی(۲برابرشدن) کلیه بیمارستان‌های دانشکده ابادان
• کسب مقام دوم در برنامه عملیاتی در قطب
• خرید ۱۰۰ دستگاه آمبولانس و تجهیز و برپایی بیمارستان صحرایی شلمچه و انجام امور پشتیبانی در بیمارستان صحرایی و پایانه مرزی شلمچه
• تجهیز و راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی شهرستان‌های شادگان، خرمشهر و آبادان
• تجهیز و راه‌اندازی اورژانس جدید بیمارستان حضرت ولیعصر(ع) خرمشهر
• اتمام ساخت بیمارستان ۲۲۰ تختخوابی توسعه طالقانی با متراژ ۲۴ هزار متر مربع تا مهرماه سال ۱۳۹۸
• مطالعات و طراحی و شروع قریب الوقوع ساخت بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی جایگزین شادگان
• بازسازی بال شمالی بیمارستان طالقانی آبادان با متراژ ۳۷۰۰ مترمربع و هزینه‌کرد بالغ بر ۱۵ میلیارد تومان.
• احداث کلینیک ویژه بیمارستان ولیعصر خرمشهر با متراژ ۱۷۰۰ مترمربع و هزینه‌کرد بالغ بر ۵ میلیارد تومان.

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 3