۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵

آفت جنبش دانشجویی، تقلیل قدرت اجتماعی به قدرت سیاسی بود

رسالت فراموش شده‌ جنبش دانشجویی این بود که زبان و صدای بی‌زبان‌ها باشد، استکبارستیز باشد، روشنگری و آگاهی‌بخشی کند، در پی نقد و عدالت‌خواهی اجتماعی باشد، اما این جنبش امروزه به زبان و ابزار صاحبان قدرت رسمی تبدیل شده است.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-دانشگاه:

عماد افروغ استاد دانشگاه و جامعه‌شناس در آستانه‌ ۱۶آذر؛ روز دانشجو  در جمع دانشجویان دانشگاه ادیان‌ و مذاهب شهر قم به انتقاد از وضعیت جنبش دانشجویی پرداخت و اظهار کرد: امروزه جنبش دانشجویی ما از رمق افتاده‌ است.آفت جنبش دانشجویی، تقلیل قدرت اجتماعی به قدرت سیاسی بود و از وقتی جنبش دانشجویی با گروه‌ها و جریان‌های سیاسی بست و خودش را در قدرت مستقر سیاسی و رسمی مستحیل کرد، رسالتش را فراموش کرد.

وی در خصوص رسالت فراموش شده‌ جنبش دانشجویی عنوان کرد: رسالت فراموش شده‌ جنبش دانشجویی این بود که زبان و صدای بی‌زبان‌ها باشد، استکبارستیز باشد، روشنگری و آگاهی‌بخشی کند، در پی نقد و عدالت‌خواهی اجتماعی باشد، اما این جنبش امروزه به زبان و ابزار صاحبان قدرت رسمی تبدیل شده است.

وی با اشاره به «نقد کردن» به عنوان یکی از مهم‌ترین رسالت‌های دانشجویان بیان کرد:عده‌ای اهمیت نقد کردن را نمی‌دانند، نقد، سلب و غیاب به مراتب اهمیتش بیشتر از ایجاب، اثبات و حضور است و مانند دریایی در برابر قطره است.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که «قدرت باید ابزار باشد نه هدف»، اظهارکرد: نباید به نام جمهوری اسلامی، قدرت اجتماعی پیش پای قدرت سیاسی ذبح شود که اگر چنین شد دیگر قدرت ابزار حقیقت نیست و خودش به هدف تبدیل شده و قدرت گرفتار ماکیاولیسم می‌شود.  اگر امام راحل(ره) گفتند حفظ نظام از اوجب واجبات است، نباید از یاد برد که این سخن به علت اینست که نظام ابزاری برای اهداف متعالی است و اگر این اهداف فراموش شود، دچار مشکلاتی جدی می‌شویم.

وی با تفکیک «سیاست زدگی» از «سیاست زدایی» اظهار کرد: برخی می‌خواهند که همه‌چیز سیاسی شود به جز خود سیاست . سیاست زدایی از جنبش دانشجویی منجر به تغییر دغدغه‌ها شده و باعث گشته دانشجو یک چیزهایی را سیاسی بداند که سیاسی نیست.

وی در پایان یادآورشد: اگر می‌خواهید کماکان جنبش دانشجویی برقرار باشد و رسالت طلبگی خودرا داشته باشید، باید دقت کنید که در دام سیاست‌زدایی آگاهانه و منفعلانه‌ قرار نگیرید.

منبع: ایسنا

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

2 + 1 =