۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹

بیانیه مشترک انجمن های اسلامی دانشگاه فسا و علوم پزشکی به مناسبت روز دانشجو

ما متاسفیم که می‌بینیم این نگرش غلط در برخی مدیران دولت‌های مختلف وجود داشته و دارد. ما متاسفیم که می‌بینیم برخی مسوولین نهاد نمایندگی ولایت فقیه در دانشگاه‌ها که باید مانند رهبری مواجهه‌ی پدرانه با همه‌ی گروه‌ها و اندیشه‌ها داشته باشند، توسط برخی متولیان این نهاد تا حدی شان آن پایین آمده است که مستقیما و علناً تشکل‌های مورد پسندشان را دوپینگ و راهبری می‌کند و صراحتا در حذف و تحدید گروه‌هایی که پسندشان نیست تلاش می‌کنند. مگر نه این‌که حرمت امام‌زاده را باید متولی‌اش نگاه دارد؟! ما افسوس می‌خوریم که از آزاداندیشی و رفق و مدارای امثال امام موسی صدر، شهید مظلوم...

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-دانشگاه:

امام خمینی(س):
«دانشجو -چه دانشجوی قدیمی و چه دانشجوی جدید- همه‌ی مسائل توی دست اینها باید حل بشود، اینها قوه متفکره ملت هستند.»

دوباره شانزدهم آذرماه فرا رسید و در جانمان شعله‌های به یادگار مانده از سه آذر اهورایی‌مان زبانه می‌کشد‌.
شعله‌هایی که روشنگر مسیر آزادی‌خواهی و عدالت‌طلبی‌ست.
شعله‌های سوزانی که ویرانگر بنیان ظلم و جهل و خرافه است،
و سپیده‌دم امیدبخش شب‌های قیرگون یاس و کرختی‌ست.

درود می‌فرستیم بر روان پاکبازان مبارزه با جهل و خرافه،
و جانبازان ستیز با استبداد و استکبار،
و دانشجویان شهید مهلکه‌ی عشق که سرانگشت در خون خویش زدند و بر لوح سنگی وجدان دانشگاه حک کردند:
«دانشجو می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد»

درود می‌فرستیم بر دانشجویان دیروز که مجاهدانه از سنگر آزادی خویش حراست کردند و استقلال دانشگاه را به صاحبان قدرت و ثروت نفروختند. دانشجویان پاکبازی که تسلیم تطمیع و تهدید نشدند و در کنار مردم، مقابل استبداد و استکبار و ظلم و خفقان مبارزه کردند و به یکی از دو بهترین دست یافتند و امروز شاهدند که نسل‌های پس از آنان علیرغم تقلیل عده همراهان و تشدید توطئه علیه استقلال و اثرگذاری دانشجویان -مانند اسلاف خویش- ایستاده‌اند و همچنان به نفع توده‌ی مردم در میدان کارزار با تبعیض و نابرابرای و جهل و دروغ و استبداد و استکبار مبارزه می‌کنند.

دانشجویان، هم‌دانشگاهیان و هم‌میهنان!

دانشگاه، امروز اگر چه خسته‌تر از دیروز دیده می‌شود لیکن هنوز زنده است و با فریادهایی که گاه و بی‌گاه از عمق جان برمی‌آورد حیات خویش را به رخ اربابان قدرت خارجی و دشمنان عزت مردم می‌کشد.
دانشگاه امروز هم در کنار ملت ایستاده است همان‌گونه که دیروز ایستاده بود.
همان‌گونه که دیروز پا به پای کارگران و معلمان و فرودستان مطالبه‌ی حق می‌کرد امروز نیز در میان همان ملت رنج‌کشیده‌ای ایستاده است که در میان آتش و خشم با رشادت جنگید و از مسیر شهادت به پیروزی رسید.
دانشجو و دانشگاه امروز هم در کنار کارگران شلاق‌خورده‌ای است که سیاست‌های نادرست اقتصادی قامت‌شان را خم کرده، و نابرابری و تبعیض عزت‌شان را نشانه گرفته است.
دانشجویان مسلمان به تاسی از پیر مراد خویش همواره در کنار آنان که طعم تلخ استضعاف را چشیده‌اند، برای تشکیل دولت مستضعفین، رفع تبعیض و تحقق عدالت در همه‌ی ساحت‌ها تکاپو و تلاش می‌کنند و خواهند کرد.
اگر چه امروز متاسفانه سرنوشت ما به جایی رسیده‌است که کارگر به خاطر مطالبه‌ی حقوق خویش شلاق می‌خورد و معلم به جرم فعالیت صنفی بازداشت می‌شود، اما هنوز هم شعار حمایت از محرومان و مستضعفان همه جا و بر زبان همه کس جاری‌ست و هر کس به طریقی از شعار عدالت برای خود دکانی به پا کرده است.
شوربختانه انقلاب اسلامی دچار بازیگرانی شده‌ست که اسلام و انقلاب را دکان کرده‌اند؛ دکان قدرت، دکان ثروت، دکان شهرت و دکان ریاست!
دانشجو اما به دنبال هیچ یک نیست. ما فعالین انجمن‌های اسلامی دانشجویان امروز اعلام می‌کنیم که ضرورت بازگشت به امر اجتماعی، محرومیت‌زدایی واقعی و مطالبه‌ی بی‌مسامحه‌ی عدالت در همه‌ی ساحت‌ها انکارناپذیر است.
تشکیل دفتر مشارکت‌های اجتماعی انجمن‌های اسلامی دانشجویان و کلید خوردن اجرای طرح مردمی ابوذر واکنش ما به درک این ضرورت و دعوت ما از همه‌ی طیف و گروه‌های غیروابسته‌ی دانشجویی‌ست به تلاش برای دمیدن روح دوباره در کالبد محتضر اجتماع.
دعوت ما از آحاد ملت است برای توقف حرکت به سمت جامعه‌ی سوداگر و بازگشت به برابری و برادری و نوع‌دوستی.
دعوت ما از گروه‌های سیاسی‌ست به تلاش عملی برای گفتگوی ملی حول مصالح اجتماعی و محو جبهه‌های متعدد مردم علیه مردم.

دانشجویان و هم‌دانشگاهیان!

دانشگاه و دانشجو امروز اگر چه از دست‌اندازی‌های بی‌پرده‌ی اصحاب قدرت و سیاست‌های ضد اجتماعی دولت‌ها زخم خورده و رنج می‌برد لیکن نباید از سیاست‌ورزی جامعه محور و حفظ رابطه‌ی انتقادی خود با قدرت دلسرد شود و از پای بیفتد. نباید مقهور تلاش‌های نابخردانه برای سیاست‌زدایی از عرصه‌ی عمومی -به‌ویژه دانشگاه- شود.
تلاش جاهلانه‌ای که سرانجامش روی آوردن دانشجویان به شیوه‌هایی از کنش‌گری‌ست که سر بزنگاه جامعه را تا پرتگاه سقوط پیش خواهد برد و هزینه‌های جبران‌ناپذیری به کشور تحمیل خواهد کرد.

دانشگاه نه تجارت‌خانه‌ی دولت‌هاست که هر گاه خواستند از دانشجو به مثابه‌ی کالای تجاری بهره‌برداری کنند و نه زبان اصحاب قدرت و سیاست‌مداران است که هرگاه خواستند صدای خود را از نای دانشجویان بیرون بکشند و دانشجو را بسان کالای سیاسی مبادله کنند.

برخلاف برخی، ما دانشگاه را جولانگاه تفکر خاصی نمی‌بینیم و معتقدیم دانشجو ضمن حفظ استقلال عملکردی خود از جریان‌های سیاسی و اصحاب قدرت باید از امکان حضور و اظهار نظر همه‌ی گروه‌ها و طیف‌ها و تفکرهای موجود در جامعه استقبال کند.
لذا معتقدیم نباید مسوولین و مدیران دانشگاه و آموزش‌عالی به سان بازیگران صحنه‌ی سیاست نقش‌آفرینی کنند و به جای تلاش برای ایجاد فضای سالم تضارب آراء در دانشگاه‌ها، جریانی را به نفع جریان دیگر سرکوب یا تشکلی را به سود تشکل دیگر محدود و یا گروهی را مقابل گروه دیگر تقویت کنند.
ما متاسفیم که می‌بینیم این نگرش غلط در برخی مدیران دولت‌های مختلف وجود داشته و دارد.
ما متاسفیم که می‌بینیم برخی مسوولین نهاد نمایندگی ولایت فقیه در دانشگاه‌ها که باید مانند رهبری مواجهه‌ی پدرانه با همه‌ی گروه‌ها و اندیشه‌ها داشته باشند، توسط برخی متولیان این نهاد تا حدی شان آن پایین آمده است که مستقیما و علناً تشکل‌های مورد پسندشان را دوپینگ و راهبری می‌کند و صراحتا در حذف و تحدید گروه‌هایی که پسندشان نیست تلاش می‌کنند.
مگر نه این‌که حرمت امام‌زاده را باید متولی‌اش نگاه دارد؟!
ما افسوس می‌خوریم که از آزاداندیشی و رفق و مدارای امثال امام موسی صدر، شهید مظلوم بهشتی و استاد شهید مطهری -که معتقد بودند اسلام در فضای آزاد فکری رشد می‌کند و باید حتی به مارکسیست‌ها مجال داد تا در دانشگاه مارکسیسم را ارائه دهند و به تعبیر رهبری استاد شهید مطهری اگر در قید حیات بود امروز در جایگاه رهبری قرار داشت- امروز به جایی رسیده‌ایم که حتی حضور گروه‌های اسلامی منتقد نیز در دانشگاه‌ تحمل نمی‌شود.
ما مقابل پیر مرادمان امام خمینی(س) -او که انتقاد و بلکه تخطئه را نعمت می‌دانست- شرمنده‌ایم که نتوانستیم آن‌گونه که شایسته است از منظومه‌ی فکری ایشان و نظریه‌پردازان اصیل انقلاب اسلامی صیانت و حراست کنیم.

همراهان گرامی، دانشجویان عزیز ایرانی!

امروز سرنوشت دانشگاه و سرنوشت جامعه بیش از پیش به هم گره خورده است.
امروز دانشگاه اگر بخواهد مبدا تحولات باشد، دانشجو باید هویت خویش را بازیابد و با خودآگاهی عمیق به درک عملگرایانه از مسئولیت فردی و اجتماعی خود برسد.
دانشجوی امروز باید دردهای کهنه و زخم‌های عمیق جامعه‌اش را بازشناسد و خود نجات دهنده‌ی خود و خود قهرمان جامعه‌اش باشد.
از این رو خواندن و نوشتن و گفتن و شنیدن برای دانشجو نه هدف، بلکه وسیله‌ی تحقق هدف است.
علم برای دانشجو نه مقصود که روش مطلوب برای حرکت به سوی جامعه‌ی آرمانی‌ست؛
و نه منشا بروز خودخواهی که مقدمه‌ی حضور مسئولانه در جامعه‌ای‌ست که با ظهور موعود از عدل و قسط پر خواهد شد.

ما همان‌گونه که پیر مرادمان فرمود معتقدیم «تمام ایران و تمام کشورهای اسلامی، انجمن اسلامی است، یک انجمن و آن انجمن الهی. همه باید برای اسلام با هم باشیم، گرد هم درآئیم.» و تلاش می‌کنیم که «هر یک از این انجمن های محترم، شعبه ای باشد از آن انجمن بزرگ اسلامی تحت رهبری امام زمان سلام الله علیه.»

الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

6 + 2 =