۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱ بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه فسا درباره‌ی وضعیت تاسف‌بار این دانشگاه در حوزه‌های مختلف:

تغییر اساسی در مدیریت دانشگاه مطالبه دانشجویان

آیا ممکن است به خیال خام برخی ساده‌لوحان وجدان تاریخی دانشجویان فراموش کند که در مسیر نجات فعالین دانشجویی از هجوم برخی که بارها قصد داشته‌اند با ابزارهای انضباطی گلوگاه انتقاد و اعتراض را ببندند، فعالین انجمن اسلامی دانشجویان را بارها تهدید به اخراج و بازماندن از تحصیل کرده‌اند؟! آیا ممکن است مناظره‌ی تاریخی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا با معاونت وقت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دولت دهم روی آنتن زنده‌ی تلویزیون در دفاع از حق فعالیت عموم دانشجویان از حافظه‌ی تاریخی دانشگاه پاک شود؟! آیا ممکن است فشارهایی که دبیر سابق این تشکیلات دانشجویی در مسیر...

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)-دانشگاه:

همزمان با ایجاد نارضایتی ها در میان دانشجویان دانشگاه فسا، انجمن اسلامی دانشجویان این دانشگاه به عنوان بزرگترین و تنها تشکل اصلاح طلب دانشگاه با صدور بیانیه ای تغییرات مدیریتی در این  دانشگاه را خواستار شد.

32187

متن کامل این بیانیه که نسخه ای از آن برای مبارزه ارسال شده است به شرح زیر است:

امام خمینی(س):

ما اگر دانشگاهمان اداره نشود، کارمان زار است. تمام مسائل به دست دانشگاه است. دانشگاهی و دانشجو، چه دانشجوی قدیمی و چه دانشجوی جدید، همه‌ی مسائل توی دست اینها باید حل بشود. اینها قوه متفکره ملت هستند.

نام «انجمن اسلامی دانشجویان»، همه‌ی تاریخ جنبش دانشجویی در ایران را فراگرفته‌ است. در فراز و نشیب تاریخ دانشگاه، چه بسا دانشجویان مبارز و حقیقت‌جویی که پای نام «انجمن اسلامی دانشجویان» -نه یک کلمه زیاد و نه یک کلمه کم- را با خون خویش امضاء زده‌اند. انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا برآمده از همان تاریخ و میدان مبارزه همان میدان است. اعضاء و فعالین این تشکیلاتِ برآمده از متن دانشجویانِ حقیقت‌جو، آزادی‌خواه و عدالت‌طلب، همواره و در همه‌ی ادوار میدان‌دار مبارزه با استبداد، استکبار، خفقان، ”نفاق“و ظلم و پایمال کردن حقوق دانشجویان بوده‌اند. آیا وجدان و حافظه‌ی تاریخی می‌تواند فراموش کند روزهایی را که برای بیرون راندن این تشکل از مسیر احیاء حقوق عموم دانشجویان، فعالین آن را گاه به حیله‌ی تطمیع، گاه به خنجر تهدید و گاه به تیغ اقدامات ظالمانه زخم کاری زدند؟!
آیا ممکن است به خیال خام برخی ساده‌لوحان وجدان تاریخی دانشجویان فراموش کند که در مسیر نجات فعالین دانشجویی از هجوم برخی که بارها قصد داشته‌اند با ابزارهای انضباطی گلوگاه انتقاد و اعتراض را ببندند، فعالین انجمن اسلامی دانشجویان را بارها تهدید به اخراج و بازماندن از تحصیل کرده‌اند؟!
آیا ممکن است مناظره‌ی تاریخی دبیر اسبق انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا با معاونت وقت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در دولت دهم روی آنتن زنده‌ی تلویزیون در دفاع از حق فعالیت عموم دانشجویان از حافظه‌ی تاریخی دانشگاه پاک شود؟! آیا ممکن است فشارهایی که دبیر سابق این تشکیلات دانشجویی در مسیر احقاق حقوق دانشجویان -اعم از احضار و تطمیع و تهدید- متحمل شد از ذهن دانشجویان پاک شود؟!
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا همان تشکیلات و میدان مبارزه همان میدان است. امروز نیز مانند همه‌ی ادوار گذشته به فرموده‌ی پیر مرادمان، امام خمینی(س)، راهی جز مبارزه نمانده است و هر کجا سخن از مبارزه با ظلم و استبداد و نفاق و دورویی‌ست، ما هستیم.
درباره‌ی وضعیت تاسف‌بار دانشگاه فسا در حوزه‌های مختلف، به‌ویژه در برهه‌ی اخیر که ضعف و بی‌کفایتی مدیریتی و اقدامات تفرقه‌افکنانه در میان دانشجویان بیش از هر زمان دیگری رخ نموده است، نکات و مطالبی‌ست که ضرورت دارد به اطلاع مقامات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مسوولین ارشد و مردم شریف شهرستان و عموم دانشجویان دانشگاه فسا برسانیم.

۱. متاسفانه این تصور نادرست و این خیال واهی در ذهن برخی مسوولین دانشگاه فسا نقش بسته است که با تقویت و حمایت از یک یا دو جریان (بخوانید یک یا دو نفر) و مدیریت فضای روانی دانشگاه به نفع آن‌ها می‌توان در صفوف متراکم فعالین دانشجویی و عموم دانشجویان منتقد به وضعیت کنونی دانشگاه تفرقه و نفاق ایجاد کرد. زهی خیال باطل! امروز عموم فعالین دانشجویی علیرغم همه‌ی اختلاف نظرها و اختلاف سلیقه‌ها، دست در دست یکدیگر متحدتر از همیشه مقابل ضعف تاسف‌بار مدیریتی به‌ویژه در حوزه‌ی معاونت دانشجویی و فرهنگی ایستاده‌اند و با توجه به اذعان صریح مسوولان مبنی‌بر عدم تغییر رویه، تا تغییر اساسی در مدیریت دانشگاه فسا و برکناری دکتر محسن اژدری دست از انتقاد برنخواهند داشت. امروز دانشجویان دانشگاه فسا هوشیارتر و آگاه‌تر از همیشه صحنه‌آرایی خطرناک مسوولین در ایجاد تفرقه میان دانشجویان و تلاش مذبوحانه برای تشکیل جبهه‌های متعدد دانشجو-علیه-دانشجو را به چشم می‌بینند. اکنون که پرده برافتاده و این تلاش‌های پنهانی برملا شده، تمامی مسیرهای اصلاح بسته می‌نماید.

۲. امروز که برخی مسوولین ارشد دانشگاه فسا هیچ ابایی از اعتراف به اولویت نداشتن دانشجویان و مسائل آن‌ها ندارند و نگاه واقعی ایشان به دانشجو و نگرش‌شان در مدیریت امور دانشجویان عیان شده است؛ هوشیاری و آگاهی دانشجویان بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد. تا مدتی پیش از این مدیریت ارشد دانشگاه فسا تنها در جلسات خصوصی‌ و در حضور برخی فعالین دانشجویی به اولویت نداشتن مسائل اساسی دانشجویان اذعان می‌کردند؛ امروز اما برخی از ایشان در حضور عموم دانشجویان و در مجامع علنی به این نگاه و نگرش اعتراف می‌کنند. در چنین برهه‌ای مسلما دانشجویان فریب وعده‌های توخالی و اقدامات نمایشی برخی را نخواهند خورد. آیا مجموعه‌ای که ضعف مدیریت آن در تامین حداقل امکانات رفاهی دانشجویان در آستانه‌ی ماه مبارک رمضان موجب اعتراض عمومی می‌گردد، توان تحقق وعده‌های پر رنگ و لعاب را دارد؟!
آیا مدیریت دانشگاهی که بوفه‌ی آن سه هفته از ارائه‌ی خدمات به دانشجویان باز می‌ماند، نمی‌داند که توان تحقق وعده‌های شاخ‌داری مانند فراهم ساختن امکان دوچرخه‌سواری برای هزار و دویست نفر دانشجو را ندارد؟!

۳. همکاری بی‌شائبه‌ی انجمن اسلامی دانشجویان با مسوولین دانشگاه فسا در مسیر تحقق مطالبات عموم دانشجویان طی دو سال گذشته، آن‌قدر واضح و روشن بوده‌است که امکان هرگونه بهانه‌جویی و نسبت دادن نیات پنهانی و اهداف پشت‌پرده را از ایشان سلب می‌نماید. مشاوره‌های دبیر و فعالین این تشکیلات در حوزه‌ی دانشجویی و فرهنگی، بیانیه‌ها‌ی تفصیلی و تحلیلی جهت ایجاد اصلاح در ساختارها و سیاست‌ها، تلاش برای حفظ روابط حسنه‌ی میان دانشجویان و مسوولین دانشگاه، کمک به حفظ فضای آرام و منطقی و هزاران کمک و مشورت موثر دیگر از جمله‌ی اقداماتی‌ست که انجمن اسلامی دانشجویان به منظور تحقق اهداف و مطالبات عموم دانشجویان صورت داد و در کمال تاسف مورد استقبال ریاست دانشگاه و معاونت دانشجویی-فرهنگی قرار نگرفت. به عنوان یک از هزاران نمونه می‌توان از بیانیه‌ی تفصیلی انجمن اسلامی دانشجویان در جهت اصلاح ساختار فرهنگی دانشگاه فسا یاد کرد که تا به امروز نه تنها هیچ یک از موارد و پیشنهادات مطروح در این بیانیه محقق نشده، بلکه معضلات بی‌شمار دیگری از جمله بی‌خاصیت شدن نهاد سیاست‌گذاری فرهنگی در دانشگاه فسا بر اثر خود محوری مدیریت دانشگاه نیز به معضلات پیشین افزوده شده است.

۴. اینک که همه‌ی راه‌های تغییر رویه در مدیریت دانشگاه فسا مسدود شده و ریشه امید به اصلاح از بنا خشکانده شده‌ است، مطالبه‌ی حداکثری دانشجویان دانشگاه فسا تغییر اساسی در مدیریت این دانشگاه و کاشتن بذر امید و اعتلا در خاک خشک آن است. مطالبه‌ای که طی جلسات حضوری با مقام عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نامه‌نگاری‌ها و پیام‌های غیرمستقیم و باواسطه به سمع و نظر مقامات وزارت علوم رسیده است. مطالبه‌ای که امید می‌رود در اسرع وقت و نخستین فرصت ممکن، اقدام عملی و حسن توجه جناب آقای دکتر غلامی، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری را در پی داشته باشد.

۵. برکسی پوشیده نیست که ریاست دانشگاه فسا همراهی اساتید توانمند در امور مدیریتی، فعالین دانشجویی و فعالین حوزه‌ی فرهنگی را از دست داده و درمانده‌تر از همیشه بر صندلی خویش تکیه زده است. انتصاب جناب آقای دکتر محمد مهدی محبی به مقام معاونت دانشجویی-فرهنگی که کارنامه‌ی عملکردی ایشان در دولت دهم مملو از اعتراضات فراگیر دانشجویان به وضعیت صنفی و رفاهی‌ست مهر تاییدی بر این مدعاست. حافظه‌ی تاریخی دانشگاهیان و فعالین دانشجویی دانشگاه فسا هنوز آن‌قدر ضعیف نشده است که نقش‌آفرینی ایشان را در غصب بدیهی‌ترین حقوق فرهنگی دانشجویان فراموش نمایند. امروز که کارد به استخوان رسیده، استخوان لای زخم گذاشتن، تنها فریاد دانشجویان را بلندتر می‌نماید. تا زمان تحقق مطالبه‌ی حداکثری دانشجویان و ایجاد تغییر اساسی در مدیریت دانشگاه فسا، مطالبه‌گری و انتقاد و پیگیری از مجاری قانونی ادامه خواهد داشت.

امید که با هوشیاری دانشجویان، همکاری و حسن توجه مقامات وزارت علوم و همراهی مسوولین ارشد شهرستان، باغ خزان‌زده‌ی دانشگاه فسا بار دیگر بوی بهار را استشمام کرده و درخت خشک امید با وزش نسیم بهار دوباره شکوفه دهد.

«الذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین»

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 7 = 2