۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲

از انتقاد عارف تا دفاع افروغ

در انتخابات دوم خرداد 76 که با پیروزی سید محمد خاتمی همراه شد، یکی از تاثیر گذارترین جریانات حامی آن روز جناح چپ، دانشجویان بودند. اما برخلاف دوم خرداد، انتخابات ریاست جمهوری 92 کاملا در فضای سرد و سکوت دانشگاه برگزار شد و تنها نامزدی که از این موضوع انتقاد کرد محمد رضا عارف بود.

a.g.r.a«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): نقش درخشان دانشجویان در انتخابات های ریاست جمهوری در تاریخ انقلاب اسلامی، کاملا سرنوشت ساز و تعیین کننده بوده است. به طور قطع می توان ادعا کرد در انتخابات دوم خرداد ۷۶ که با پیروزی سید محمد خاتمی همراه شد، یکی از تاثیر گذارترین جریانات حامی آن روز جناح چپ، دانشجویان بودند. اما برخلاف دوم خرداد، انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ کاملا در فضای سرد و سکوت دانشگاه برگزار شد و تنها نامزدی که از این موضوع انتقاد کرد محمد رضا عارف بود. این نامزد انتخابات که به درخواست سید محمد خاتمی از انتخابات کناره گیری کرد، در مناظره سوم انتخابات ریاست جمهوری نسبت به تعویق زمان امتحانات و فضای ترس و یاس دانشگاه ها دست به انتقاد زد.

اما این پایان کار در آخرین مناظره انتخباتی نبود. محمد باقر قالیباف که با تبلیغات پر سر و صدا از ۲ سال قبل از انتخابات زمزمه های حضورش شنیده می شد، با ورود به موضوع حمله به کوی دانشگاه برای شکست دادن رقیب انتخاباتییش ناگهان با یک ضد حمله شدید روبرو شد.

قالیباف در مناظره سوم درخصوص اظهارات روحانی مبنی بر رعایت حقوق شهروندی گفت: سیاست داخلی در سال ۷۹ درگیر وقایع کوی دانشگاه بود آن زمان بنده فرمانده نیروی انتظامی و روحانی دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.
وی افزود: بعد از حادثه ۱۸ تیر هر سال دانشجویان برای اتفاقات کوی دانشگاه مراسم می‌گرفتند و اتفاقا من موافق برگزاری این مراسم بودم و اعتقاد داشتم دانشجو باید حرفش را بزند هر چند این مسئله باید در چارچوب قانون باشد. اما جنابعالی مدام اشاره می‌کردید به دنبال دردسر نروید.

پس از نقد نامزدهای دیگر انتخابات ریاست جمهوری نسبت به سخنان حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب کشورمان در جواب به سخنان قالیباف گفت:من از آقای قالیباف خیلی تعجب می‌کنم، درست است که ما باید با هم رقابت کنیم ولی نه به این شیوه.

کاندیدای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: آقای قالیباف من زیاد دلم نمی‌خواست این حرفها را بگویم اما شما من را ناچار کردید بنابراین در بحث کوی دانشگاه تهران، بحث این بود که شما گفتید دانشجویان بیایند تا ما گاز انبری عمل کنیم تا این مسائل خاتمه یابد و ما گفتیم راه این نیست که ما مجوز دهیم((گاز انبری)) این ها را دستگیر کنند.

در همین راستا عماد افروغ نماینده سابق مجلس شورای اسلامی در گفتگو با سایت تحلیلی خبری شفاف در خصوص گفتمان محمد باقر قالیباف گفت: صحبت های قالیباف در مناظرات انتخاباتی، صحبت های آشنایی است که نشات گرفته از اندیشه امام (ره) و از مصاف های جدی امروز کشور ماست به طوری که تبیین تئوریک انقلاب اسلامی و توجه به اهداف سه گانه آزادی،عدالت و اخلاق و معنویت کاری نیست که با نتیجه یک انتخابات پیوند خورده باشد.

حال با احترام فروان نسبت به دکتر عماد افروغ که از نمادهای روشنفکری دیسنی در جریان اصولگرایی است و رابطه خوبی با جریانات دانشجویی هم داشته، چند سوال اساسی مطرح می شود:

-در کدام یک از جلدهای صحیفه حضرت امام(ره) برخورد ناصواب با دانشجویان امری مفتخرانه انگاشته شده است؟

-آیا گفتمان انقلاب اسلامی و در راس آن حضرت امام خمینی این اجازه را به ما می دهد، برای از بین بردن رقیب انتخاباتیمان از شیوه تخریب استفاده کنیم؟

-مگر نه آنکه حضرت امام (س) ورود نظامیان را در عرصه سیاسی کشور،منع می کردند،پس چگونه سردار عزیز کشورمان در دو دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرده است؟ آیا این رخ داد همان اندیشه های حضرت امام(ره) است؟

امیدواریم دکتر افروغ انتقادات دوستانه ما را پذیرا باشند، چرا که هم ما و هم ایشان هر دو قربانی افراط و دخالت های نیروهای نظامی و امنیتی در سیاست هستیم. اما نباید انتقاد ما به یک جریان افراطی، از انتقاد به جریانات خطرآفرین دیگر باز دارد.

:::

 

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 6 = 3