۱۰:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۱ درخواست افكار عمومي در جهان براي بايكوت كالاهاي اسراييلي:

غزه در آتش، جهان در کما

اسراییل به دلیل بحران‌های هویتی و جمعیتی که دارد از ارائه آمار دقیق تلفات خود در حمله به غزه خودداری می‌کند اما گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس در بیانیه‌یی اعلام کرده است که تعداد کشته‌های نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. گردان‌های قسام اعلام کرد که از آغاز حملات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه تاکنون آنها توانسته‌اند، 131 نظامی اسراییلی را از پای درآورند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): شورای امنیت سازمان ملل به نظاره سلاخی کودکان غزه نشسته است. این نکته‌یی است که اکنون صدای اعتراض بسیاری از افکار عمومی جهان را بلند کرده است. جامعه مدنی جهانی با خشم فریاد بر می‌آورد اما آنگونه که از ظواهر امر پیدا است؛ این خشم و اعتراض در محاسبات قدرت‌ها تاثیری ندارد. خبرها از تجهیز بیشتر اسراییل توسط امریکا حکایت دارد و به نظر می‌رسد همین‌گونه است که رژیم صهیونیستی اسراییل به هیچ توافقی پایبند نیست. دیروز صبح مذاکره‌کنندگان در قاهره از آتش‌بس ۷۲ ساعته در غزه خبر دادند، هر چند به زعم بسیاری از تحلیلگران این آتش‌بس‌ها تنها با هدف تغییر تاکتیک اسراییل انجام می‌شود، اما با گذشت زمان کوتاهی، خبر نقض این آتش‌بس رسید. هدف از این آتش‌بس، که به ابتکار مشترک امریکا و سازمان ملل و با کسب توافق هر دو طرف جنگ برقرار شده بود، امدادرسانی به ساکنان غزه و همچنین، فراهم کردن فرصتی برای پیگیری مذاکرات دیپلماتیک جهت پایان دادن به جنگ اعلام شده بود. قرار بود یک هیات ۱۱ نفره فلسطینی همزمان با آتش‌بس ۷۲ ساعته برای مطرح کردن خواسته‌های خود برای موافقت با آتش‌بس دایم، راهی قاهره شوند. اما بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسراییل اعلام کرده است به هیچ آتش‌بسی تا رسیدن به اهداف اعلامی خود پایبند نیست.

واکنش سازمان ملل

سازمان ملل در بیانیه‌یی خواستار پایبندی طرف صهیونیستی و فلسطینی به تعهدات خود در قبال آتش‌بس شد. پس از بیانیه سازمان ملل رسانه‌ها از آغاز دوباره آتش‌بس در غزه خبر دادند.

شمار شهدا

شمار قربانیان حملات چند هفته اخیر رژیم صهیونیستی به نوار غزه از مرز ۱۴۰۰ نفر گذشته است و هزاران نفر هم در این حملات زخمی شده‌اند. سازمان ملل می‌گوید بیش از ۸۰ درصد قربانیان حملات رژیم اسراییل به غزه غیرنظامیان هستند که بیش از ۲۵۰ تن از آنان را کودکان تشکیل می‌دهند.

آمار تلفات اسراییل 

اسراییل به دلیل بحران‌های هویتی و جمعیتی که دارد از ارائه آمار دقیق تلفات خود در حمله به غزه خودداری می‌کند اما گردان‌های عزالدین قسام، شاخه نظامی حماس در بیانیه‌یی اعلام کرده است که تعداد کشته‌های نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی افزایش یافته است. گردان‌های قسام اعلام کرد که از آغاز حملات زمینی ارتش رژیم صهیونیستی در غزه تاکنون آنها توانسته‌اند، ۱۳۱ نظامی اسراییلی را از پای درآورند.

آوارگان فلسطینی

 رییس نمایندگی سازمان ملل در امور پناهندگان فلسطینی گفته است نزدیک به ۲۲۰ هزار نفر از اهالی غزه که از خانه‌های خود آواره شده‌اند، در اقامتگاه‌های سازمان ملل پناه گرفته‌اند. این چهار برابر شمار کسانی است که در جریان بحران سال ۲۰۰۹ در غزه توسط سازمان ملل اسکان داده شده بودند. او گفته است: «به باور من اهالی غزه در لبه پرتگاه قرار گرفته‌اند و جامعه جهانی باید قدم‌های ضروری برای مواجهه با این وضعیت دشوار را بردارد.» پیش از این ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان‌ملل گفت که به نظر می‌رسد اسراییل عامدانه قوانین بین‌المللی را نادیده می‌گیرد و به پناهگاه‌های سازمان ملل حمله می‌کند.

تعداد اسرا

 از شمار اسرای فلسطینی در بند اسراییل خبری نیست. اسراییل علاوه بر اسرای فلسطینی که بسیاری از آنها را از سال‌ها قبل در بند دارد، از هفته‌ها قبل از حملات خونین به غزه نیز شمار زیادی از فلسطینی‌ها را به بند کشیده است. اما اکنون ارتش اسراییل تایید کرده است یک نظامی این رژیم در جریان عملیات در مرز با غزه مفقود شده و احتمال دارد توسط گروه‌های فلسطینی ربوده شده باشد. پیش‌تر حماس از اسارت این نظامی اسراییلی خبر داده بود.

تاکید بر پایان محاصره غزه 

موضوعی که در پی تهاجم همه‌جانبه اسراییل به غزه، بیش از پیش مورد بحث محافل خبری و تحلیلی قرار می‌گیرد، پایان محاصره غیر انسانی غزه است. این همان شرط حماس و مقاومت فلسطین برای پذیرفتن آتش‌بس بلندمدت است. اما ظاهرا اسراییل به پشتوانه حمایت امریکا و غرب نه تنها حاضر به پذیرفتن این شرط نیست، بلکه درصدد اشغال کامل غزه است. با این حال اکنون درخواست جهانی برای پایان محاصره غزه افزایش یافته است. اگر چه امریکا از اسراییل حمایت می‌کند و ۷۷ درصد جمهوریخواهان امریکا در کنگره اعلام کرده‌اند که به هر نحو از اسراییل حمایت می‌کنند اما جالب توجه است که در میان مقامات این کشور نیز اکنون کسانی هستند که از لزوم پایان محاصره غزه سخن می‌گویند. کیت الیسون؛ عضو دموکرات مجلس نمایندگان امریکا می‌گوید من از سال ۲۰۰۹ سه بار به غزه سفر کرده‌ام، مردم غزه نیازمند کالاهای اساسی هستند، آنها شایسته آزادی و فرصت‌های اقتصادی هستند… ادامه محاصره غزه تنها منجر به ادامه چرخه خشونت می‌شود…

واکنش عفو بین‌الملل 

عفو بین‌الملل پس از آنکه سخنگوی پنتاگون اعتراف کرد دولت امریکا در خلال جنگ غزه به اسراییل تجهیزات نظامی ارسال کرده از واشنگتن خواست ارسال تجهیزات نظامی به رژیم صهیونیستی را قطع کند.

دیپلماسی ایران با محوریت غزه 

وزیر خارجه ایران در تماس‌های مکرر با کشورهای اسلامی همزمان با عید سعید فطر، از آنها درخواست کرد در برابر جنایت‌های اسراییل در غزه موضع متحدانه ایفا کنند. شهیندخت مولاوردی معاون امور بانوان رییس‌جمهوری ایران با ارسال نامه‌یی به دبیرکل سازمان ملل متحد، مدیر اجرایی نهاد زنان ملل متحد، مدیر صندوق کودکان سازمان ملل، مدیر اسکان بشر سازمان ملل، دبیرکل صلیب سرخ جهانی، دبیرخانه سازمان کنفرانس اسلامی، دبیرخانه اجلاس غیرمتعهدها، مدیرکل دفتر همکاری‌های سازمان ملل در امور انسانی و هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل در ایران جنایات غزه را محکوم کرد. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی طی نامه‌یی به مدیرکل سازمان بین‌المللی کار حملات اسراییل به نوار غزه را محکوم کرد. ربیعی گفته با مدیرکل سازمان بین‌المللی کار (ilo) برای محکومیت اقدامات ارتش اسراییل علیه مردم بی‌دفاع غزه مکاتبه کرده‌ام و از او خواسته‌ام به عنوان یک سازمان مهم در حفظ حقوق نیروی کار از تمامی ابزار‌های خود برای جلوگیری از این حملات استفاده کند. در یک اقدام دیگر که به همت انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، اعلام شد، اعضای دفاتر ۵۹ گانه انجمن سینمای جوانان ایران متشکل از فیلمسازان و عکاسان و همچنین سینماگران و هنرمندان مطرح کشور در سراسر کشور طی اقدامی هماهنگ، شنبه یازدهم مرداد ساعت ۱۱ تا ۱۳ با حضور در مراکز انتقال خون به کودکان غزه خون اهدا خواهند کرد.

بخشی از واکنش افکار عمومی جهان

اگر چه به باور بسیاری از ناظران هنوز بسیاری از رسانه‌های غربی تحت نفوذ پروپاگاندای صهیونیستی قرار دارند، اما برخی رسانه‌های مطرح جهان از جمله گاردین، ایندیپندنت در بریتانیا به انعکاس صدای مخالفان می‌پردازد. در این میان اما شبکه‌های اجتماعی

انقلاب رسانه‌یی را به پا کرده‌اند. تا جایی که گفته می‌شود اسراییل در تماس‌ با توییتر خواستار مسدود کردن حساب کاربری کسانی شده است که در حمایت از غزه توییت می‌کنند. با این حال هر دقیقه سیل مطلب در محکومیت اسراییل در شبکه‌های اجتماعی ادامه دارد.

شخصیت‌های مطرح انگلیسی از جمله برایان آدامز، سوفی دال، رابرت فکس و از رهبران اروپا در خواست کردند برای پایان دادن به جنگ و بی‌عدالتی در غزه و پایان محاصره غزه و کمک‌های بشردوستانه به مردم غزه تلاش کنند.

روبیرن کریک با ابراز احساسات انسانی زیبای یک زن درباره دختری که میان ویرانه‌ها دنبال کتاب‌های خود می‌گردد؛ نوشت: من می‌خواهم کنارش بنشینم، بدانم نامش چیست؟ حالش خوب است؟ من می‌خواهم بدانم در آن کتاب‌ها چه چیزی برایش مهم است. و چرا دنبال آنها می‌گردد… من می‌خواهم بدانم او زنده می‌ماند؟

‌ یارا هاواری در ایندیپندنت می‌نویسد: حالا که دیپلماسی شکست خورده است، با بایکوت کردن کالاهای اسراییلی از مردم غزه دفاع کنیم. او می‌گوید: زمانی که پروازها به تل آویو لغو شد، اسراییل خیلی دستپاچه شد و نتانیاهو شخصا درخواست بازگشایی خطوط هوایی را مطرح کرد. اما اکنون اسراییل بدون توجه به اعتراض جهانی به قتل عام مردم غزه ادامه می‌دهد، مردم می‌گویند اسراییل به لحاظ اخلاقی شکست خورده است اما این برای آنها مهم نیست، بنابراین بیایید ما هم دانشگاه‌ها، موسسات، صادرات اسراییل را تحریم کنیم تا شاید حملات خود را متوقف کند. تاکنون دانمارک، فنلاند و نروژ و دو کشور از امریکای لاتین، برزیل و شیلی کشتار غیرنظامیان توسط اسراییل را محکوم کرده و روابط خود را با اسراییل متوقف کرده‌اند.

‌ راسل برند، هنرپیشه انگلیسی فاکس‌نیوز را متهم به ارعاب مهمانان و وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها درباره غزه کرد. برند گفت: فاکس‌نیوز علاقه‌یی به صلح ندارد و تشویق به جنگ می‌کند. فاکس‌نیوز به هر کس که از کودکان غزه دفاع می‌کند، برچسب حمایت از تروریسم می‌دهد. فاکس‌نیوز در حالی حماس را متهم به تروریسم می‌کند که توان نظامی اسراییل به پشتوانه حمایت غرب را نادیده می‌گیرد و اینکه کودکان زیر موشک‌های اسراییل می‌میرند… برند می‌گوید: رفتار فاکس نیوز تروریستی است، ارعاب برای رسیدن به اهدافش.

‌ گروهی از فعالان حقوق بشر با ارائه بیانیه‌یی، فهرستی از ۱۰ اقدامی که باید در حمایت از مردم غزه و پایان آپارتاید اسراییل در غزه انجام داد، ارائه کردند؛ ارسال پیام دوستی و محبت به فلسطینی‌ها، بایکوت تمام محصولات اسراییلی، ارسال درخواست به دولت‌های متبوع برای قطع روابط با اسراییل و افزایش فشار به این رژیم، ارسال دادخواست به مجامع بین‌المللی، اهدای کمک‌ها به موسساتی که به مردم فلسطین کمک می‌کنند، خبررسانی درباره ابعاد جنایات اسراییل، تعیین زمان برای ایجاد موج اعتراض در شبکه‌های اجتماعی، ارائه ایده درباره حمایت از فلسطینی‌ها از جمله این اقدام‌های پیشنهاد شده هستند.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 4 = 2