۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۳

عزت ایرانی قربانی منافع عمره نشود

مردم یک صدا خواهان قطع سفرهای عمره که باعث تقویت اقتصاد و بازار سعودی‌ها می‌شود، شدند. زبان دیپلماسی نمی‌تواند در این موضوع راه‌گشا باشد و باید سعودی‌ها دو مامور خاطی را تحویل ایران دهند تا بر اساس قوانین اسلامی با آنها برخورد شود. متاسفانه منافع عده‌ای در داخل با تعلیق سفر‌های حج به خطر می‌‌افتاد.

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

با گذشت حدود یک هفته از اتفاقات فرودگاه جده همچنان موج خبری و واکنش‌های مردمی به این فاجعه در صدر اخبار است.  اعتراض های ایرانیان به این حوادث همچنان ادامه دارد. روز گذشته نیز  جمعی از مردم در واکنش به واقعه فرودگاه جده و اقدامات خصمانه آل‌سعود مقابل سفارت این کشور تجمع کردند. معترضان  باشعار «مرگ بر آل سعود» اوج نفرت خود را از اقدامات صورت گرفته توسط ماموران سعودی اعلام کردند. تجمع‌کنندگان که عموماً قشر جوان و دانشگاهی کشور بودند خواستار لغو عمره مفرده تا پایان یافتن اقدامات خصم‌آمیز عربستان شدند. مردم که نمی‌توانستند جلوی احساسات خود را بگیرند به یاد سال های اول انقلاب با دیوار نویسی‌هایی مرگ آل سعود را خواستار شدند و حتی نیروهای انتظامی نیز توانایی جلوگیری از این‌گونه اقدامات معترضان را نداشت. محور اصلی تقاضای تجمع کنندگان  لغو سفرهای عمره مفرده و برخورد قاطع با عاملان فاجعه جده بود.haj
دهن کجی عربستان به ایران
عربستان سعودی این روزها هم در منطقه و هم در جنگ های نرم به خوبی در راستای خشنودی صهیونیست ها حرکت می‌کند و نقشه های آنها را قدم به قدم پیش می برد. مسئولان جمهوری اسلامی نیز همان‌طور که در مسئله جنگ سعودی ها با یمن حساب شده عمل کردند باید زمانی که آل سعود هواپیمایی۷۴۷ ایران را بازگرداند، قبل از آنکه عربستان جلوی روادید هموطنان مارا بگیرد، در مورد سفره های عمره نیز پیشدستی و ذکاوت به خرج می دادند و مانع توهین به حجاج کشورمان می شدند.ولی این کم‌تحرکی مسئولان مربوط سبب شد تا پروازهای بسیاری از زائران ایرانی طی روزهای گذشته به دلیل عدم صدور ویزا از سوی عربستانی‌ها لغو شود.این خبر را معاون سازمان حج وزیارت در گفت وگو با نسیم اعلام کرد وگفت: کشور ایران اعزام به عمره را لغو نکرده است بلکه عدم صدور ویزا توسط کشور عربستان در دو روز گذشته اعزام زائران را دچار مشکل کرده است. خدرنژاد اضافه کرده است: اگر عربستان ویزاها را صادر کند اعزام ها انجام خواهد شد و هر تعداد زائری که ویزا دریافت کرده به عمره اعزام می‌شود! گذشته از اینکه برخی  مراجع عظام و بزرگان مذهبی کشورمان رفتن به عمره مفرده در این روزگار را چندان صحیح نمی‌دانند،به نظر می‌رسد سازمان حج و زیارت برای درآمد‌هایی که از این راه  به دست می آورد،حاضر است هزینه هایی را مردم کشورمان متقبل شوند و حقوق شهروندی ملت ایران را زیر پا بگذارند.
جنگیدن آل سعود با پول ملت ما
نکته دیگر اینکه مردم ایران در روزها پرتحریم با وجود جنگ نفتی کشورمان با عربستان درآمدهایی را هرسال به واسطه عمره مفرده و نیز خرید هایی که در بازار سعودی ها توسط حجاج ایرانی صورت می‌گیرد،به جیب آل سعود می ریزد و به نوعی سردمداران سعودی به کمک پول های ایرانی به جنگ خودمان می آیند!
منافع برخی در تعلیق عمره به خطر می افتد!
در همین راستا حشمت ا… فلاحت‌پیشه،
کارشناس مسائل بین‌الملل بر این باور است که رفتار عربستانی‌های در واقع  رفتاری تحقیرآمیز نسبت به ایرانی‌هاست. حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه که سابقه نمایندگی دارد به اقدامات مجلس هشتم در این زمینه اشاره کرد و  گفت: در مجلس هشتم، تلاش کردیم که تحقیق و تفحصی از نوع رفتار عربستان با حجاج ایرانی صورت گیرد که چنین شخصی صورت نگرفت چرا که متاسفانه  منافع عده‌ای در داخل با تعلیق سفر‌های حج به خطر می‌‌افتاد. او بدون اشاره به نام و نشان این افراد، مهم‌ترین مانع تعلیق سفرهای حج را همین امر عنوان کرد. فلاحت پیشه اعتقاد دارد که بهترین کار برای دفاع از ناموس و  حیثیت ملت ایران این است که تا اطلاع ثانوی سفرهای حج به تعلیق بیفتد. از سوی دیگر این کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار داشت: تجمع‌های اعتراضی و فعالیت‌هایی که در فضاهای اجتماعی صورت می‌گیرد به نفع عربستان و تحقق اهداف سعودی‌ها خواهد بود.  او تاکید دارد که سعودی‌ها  به دنبال به دست آوردن بهانه‌هایی برای تحقق سیاست‌های جاه طلبانه منطقه‌ای خود هستند تا به دنیا چهره نادرستی از ایران و مردم ما نشان دهند. فلاحت پیشه ادامه داد: با این حساب رفتاری غیر از تعلیق سفرهای حج، کمک چندانی به حل موضوع نمی‌کند و بلکه به عربستان کمک می‌کند که به اهدافش دست یابد.  این کارشناس مسائل بین‌الملل اعتقاد دارد رفتار دولت در حل و رسیدگی به مسئله فرودگاه جده محافظه کارانه بود و دولتمردان سعی کردند با مصلحت اندیشی پاسخ این کار شنیع را بدهند. این در حالی است که فلاحت پیشه تاکید دارد اعتراض مردم نشان داد پاسخ و رفتا‌رهای دولت قانع کننده نبود و لازم است رفتاری قاطع‌تر صورت گیرد.
عربستان زبان دیپلماسی نمی‌فهمد
از سوی دیگر عضو هیات رئیسه مجلس در توصیف اتفاق ناگوار اخیر در فرودگاه جده و اقدامات خصمانه آل سعود گفت که بعضی مسائل در هیچ قالبی جا نمی‌گیرد و مسئله جده در هیچ حدود و ثغوری تعیین نمی‌شود. علیرضا منادی سفیدان با بیان اینکه این اتفاق باعث شد احساسات پاک ملت مومن و با غیرت ایرانی به جوش آید و از سعودی‌های بی‌دین و خدا نترس ناراحت شوند. این عضو هیات رئیسه گروه دوستی پارلمانی ایران- عربستان بر خلاف فلاحت پیشه اعتقاد دارد دولت از همان لحظه اول اقدامات دیپلماسی لازم را انجام داده است واما بحث فراتر از اقدامات دیپلماسی است چرا که سیاست عربستان، سیاست کثیفی است. او به «قانون» گفت: عربستان که حاضر نیست دو ساعت جنگ با یمن را تعطیل کند تا کمک‌های صلیب سرخ جهانی به  دست مردم این کشور مظلوم برسد، زبان دیپلماسی نمی‌فهمد تا نسبت به اقدام شنیع فرودگاه جده گام درستی بردارد. وی این موضوع را ناشی از بی درایتی پادشاه مریض عربستان می‌داند و توضیح می‌دهد: از آنجا که جانشین ملک عبدا… بیمار است، امور کشور سعودی‌ها به دست جوانان متعصب و بی‌تجربه افتاده است. وهابیت این جوانان از وهاب هم بیشتر است، به قول معروف آنها از پاپ هم کاتولیک‌تر شده‌اند.  منادی‌سفیدان اعتقاد دارد که اگر دولت سعودی با چنین افکار و عقاید خامی پیش برود، تا مرز سقوط و نابودی پیش خواهد رفت. با این حال عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اعتراض مردمی در مقابل سفارت عربستان را حامل پیامی برای دولتمردان کشور دانست و توضیح داد: مردم یک صدا خواهان قطع سفرهای عمره که باعث تقویت اقتصاد و بازار سعودی‌ها می‌شود، شدند. این عضو گروه دوستی پارلمانی ایران –عربستان تاکید کرد:  زبان دیپلماسی نمی‌تواند در این موضوع راه‌گشا باشد و باید سعودی‌ها دو مامور خاطی را تحویل ایران دهند تا بر اساس قوانین اسلامی با آنها برخورد شود.
دستور فوری رئیس جمهور برای پیگیری
پس از تجمع دیروز مقابل سفارت عربستان بود که دستور فوری رئیس جمهور برای پیگیری و گزارش کامل وقایع جده به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روی خروجی خبرگزاری دولت قرار گرفت . رئیس جمهور در نامه‌ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به حادثه تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده در این دستور تاکید کرد: سازمان حج و زیارت با همکاری وزارت امور خارجه، پیگیری های خود را ادامه داده و نسبت به مجازات مجرمین و تامین امنیت زائران اطمینان حاصل نماید و گزارش دقیق و جامعی برای تصمیم گیری ارائه کند.در بخش دیگری از این نامه چنین آمده است:«باتوجه به حادثه تعرض به دو نوجوان زائر ایرانی در فرودگاه جده، اگرچه احترام به علایق مذهبی مردم و تامین امکانات زیارتی برای علاقه‌مندان جزو سیاست‌ها و برنامه‌های دولت است، لیکن در صورتی که امنیت و کرامت زائران تامین نشود استحباب این امر در مقابل گناه بزرگ توهین به زائران و صدمه به عزت ملی رنگ می‌بازد و در شرایطی ممکن است به حرام تبدیل شود.» حال باید دید با این دستور صریح رئیس‌جمهور، ادامه سفرهای زیارتی حج عمره چه وضعیتی خواهد یافت.

منبع: سامان صابریان/قانون

::::

برچسب‌ها: ٬ ٬

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

81 + = 83