۰۷:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۴

نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران

کتاب "نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران" بخشی از مجموعه مقالات و تحلیل های سیاسی دکتر کلیم صدیقی از مسائل جهان اسلام به انتخاب و ترجمۀ استاد سید هادی خسروشاهی است که در سال 75 با عنوان جلد هفتم از مجموعه حرکت های اسلامی معاصر، توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است.

images«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) – سرویس کتابخانه:  کتاب “نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران”[۱] بخشی از مجموعه مقالات و تحلیل های سیاسی دکتر کلیم صدیقی از مسائل جهان اسلام به انتخاب و ترجمۀ استاد سید هادی خسروشاهی است که در سال ۷۵ با عنوان جلد هفتم از مجموعه حرکت های اسلامی معاصر، توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است.

ناشر، این اثر را در حقیقت جلد دوم “مسائل نهضت های اسلامی” این متفکر فرض کرده است که پیش از این با همین نام و با عنوان جلد ششم از مجموعه حرکت های اسلامی معاصر، روانه بازار کتاب شده است.

نویسنده:

دکتر کلیم صدیقی (۱۹۹۵-۱۹۳۲م)، مدیر مؤسسۀ بین المللی اندیشه اسلامی در لندن و بنیانگذار پارلمان مسلمانان انگلیس است که با ایجاد مرکز اسلامی در لندن، خدمات فراوانی در شناسایی اسلام و دفاع از حقوق مسلمانان در جهان غرب انجام داده است. این متفکر برجسته جهان اسلام، همواره از انقلاب اسلامی ایران پشتیبانی کرده است و انقلاب اسلامی را تجسم آرمان های مسلمانان و نمونه رهبری امام خمینی (ره) در ایران را بهترین الگویی می دانست که دیگر کشورهای اسلامی نیز باید از آن پیروی کنند.

1365مترجم:

استاد سیدهادی خسروشاهی، در تبریز، در خاندانی آراسته به علم و فقاهت، به دنیا آمد. مراحل بالای دروس حوزوی را در حضور اساتیدی چون آیت‏اللَّه بروجردی(ره)، امام خمینی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و بزرگانی دیگر تلمذ نمود. تألیفات استاد به زبان فارسی و عربی بالغ بر ۸۰ جلد می‏باشد. علاوه بر تألیفات و ترجمه‏ها، ۱۲۰ عنوان کتاب دیگر نیز با تحقیق، توضیح و یا مقدمه و اشراف ایشان منتشر شده است. استاد پس از پیروزی انقلاب اسلامی، نخست به مدت دو سال به‏ عنوان نماینده امام در وزارت ارشاد اسلامی و سپس به مدت ۵ سال به عنوان سفیر ایران در واتیکان به فعالیت پرداخت. استاد پس از مراجعت از واتیکان، در دانشگاه تهران از جمله دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانشکده روابط بین‏الملل وزارت امور خارجه به تدریس پرداخت. همچنین در مدت اقامت سه ساله در قاهره به‏ عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در مصر، بالغ بر ۵۰ جلد کتاب و نشریه، درباره انقلاب اسلامی، تشیع و اهل بیت(ع) تألیف و یا با همکاری ایشان در مصر منتشر گردیده است.

کتاب:

کتاب “نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران” منبع خوبی برای آشنایی با نهضت های اسلامی معاصر در جهان اسلام و اهمیت انقلاب اسلامی از نگاه جهانی است که مطالعه آن به محققان و همه فعالان نهضت های جهان اسلام و اساتید و دانشجویان رشته علوم سیاسی پیشنهاد می شود.

1775این کتاب، بخشی از مقالات دکتر کلیم صدیقی، مدیر مؤسسه بین المللی اندیشه اسلامی، دربارۀ نهضت های اسلامی معاصر است که با عنوان  Issues in the Islamic Movement در شش جلد در لندن منتشر شده است و مترجم اندیشمند کتاب، مقالاتی منتخب از این متفکر مسلمان را دربارۀ نهضت های اسلامی معاصر و انقلاب اسلامی ایران، ترجمه کرده است.

این کتاب از نه مقاله کلیم صدیقی، مدیر مؤسسۀ بین المللی اندیشه اسلامی تشکیل شده است که در ادامه مقالات کتاب “مسائل نهضت های اسلامی” همین نویسنده آمده است، نخستین مقالۀ این کتاب، “تاریخ اسلام در مرحله ای جدید” نام دارد که به اهمیت انقلاب اسلامی در ایران اشاره دارد و نویسنده از این که صدای انقلاب اسلامی ایران “به وضوح شنیده نمی شود” اظهار ناراحتی می کند؛ مقاله دوم، “هدف ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی” را مورد مطالعه قرار داده است و به تضاد کفر و ایمان و ابزارهای کفر در خانه اسلام می پردازد.

“گزارش کمیته های سمینار انقلاب اسلامی ایران: دستاوردها و مشکلات” مقاله سوم کتاب است، مقاله چهارم به “تصویر کلی و چهارچوب تبلیغات در حکومت اسلامی” می پردازد و ایران، قلب سیاسی امت اسلام معرفی می شود؛ “آینده حرمین و تجدید قدرت سیاسی اسلام”، “پیدایش حکومت اسلامی و تقریب بین مسلمانان”، “نهضت اسلامی و نظم نوین جهانی”، “امت اسلامی و پیامدهای مسألۀ سلمان رشدی” و “وحدت و نهضت جهانی اسلام” عناوین مقالات دیگری از این نویسندۀ متفکر هستند که در این کتاب، ترجمه شده اند.

کلیم صدیقی در این کتاب در صدد تبیین چند نکته مهم و کلیدی است؛ نخست این که مبانی تمدن غرب با اسلام در تضاد است، و هر گونه تلاش برای هماهنگ سازی میان فرهنگ غرب و اسلام با روح تعالیم اسلامی در تضاد است؛ دوم این که انقلاب اسلامی ایران، اولین شکست کفر به دست اسلام از آغاز جهانی شدن کفر به شکل تمدن غربی و بیانگر آغاز یک درگیری جهانی جدید بین “اسلام و کفر” و “حق و باطل” است؛ سوم این که ایران اسلامی در رأس یک حرکت بین المللی و ایفای نقش جهانی قرار گرفته است و به همین خاطر، مراکز قدرت جهانی کفر و وابستگان آن ها، این مقدار به ایران اسلامی حسّاس شدند و تمام تلاش خود را برای نابودی آن در داخل ایران و برای جلوگیری از گسترش آن به سایر امت اسلامی، صرف می کنند و در مقابل آن، “اسلام آمریکایی” را تبلیغ می کنند.

فهرست کتاب:

مقدمه

تاریخ اسلام در مرحله ای جدید

انقلاب اسلامی ایران:هدف ها و دستاوردها

تضاد جهانی اسلام و کفر

ابزار کفر، درون خانه اسلام

مظاهر زیبای کفر جدید

توده‏های مسلمان، هرگز اسلام را رها نکرده و نخواهد کرد

مردم، ضامن پیروزی

عامل اساسی پیروزی انقلاب

گزارش کمیته‏های سمینار انقلاب اسلامی ایران: دستاوردها و مشکلات

گزارش کمیته اول: ریشه‏های انقلاب اسلامی در قرآن و سنت

گزارش کمیته دوم: دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران

گزارش کمیته سوم: موقعیت تاریخی مرحله بعد از استعمار جهان اسلام

گزارش کمیته چهارم: تأثیر انقلاب اسلامی بر نهضت جهانی اسلامی

قطعنامه سمینار

تصویر کلی و چارچوب تبلیغات در حکومت اسلامی

خستگی ناشی از دستاوردهای خلاق

اسلام صرفا در یک کشور بی معناست

ایران: قلب سیاسی امت اسلام

نتیجه‏ گیری

آینده حرمین و تجدید قدرت سیاسی اسلام

مقدمه

انقلاب اسلامی ایران

انقلاب اسلامی در خارج از ایران

انقلاب اسلامی، یک ضرورت جهانی

انقلاب اسلامی در سیاست جهان

درگیری با غرب

چه اقداماتی باید صورت پذیرد؟

اعلامیه سمینار جهانی درباره آینده حرمین

پیدایش حکومت اسلامی و تقریب بین مسلمانان

نهضت اسلامی و نظم نوین جهانی

امت اسلامی و پی آمد های مسئله سلمان رشدی

وحدت و نهضت جهانی اسلام

بنیادهای عقیدتی و سیاسی وحدت اسلامی

کتاب “نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی ایران” را از اینجا دانلود کنید: nehzat


-[1]  نهضتهای اسلامی و انقلاب اسلامی ایران، دکتر کلیم صدیقی، ترجمه سیدهادی خسروشاهی، نشر اطلاعات، تهران ۱۳۷۵، ۲۱۰ صفحه

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 5 = 4