۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰

اگر ایران عضو اتحادیه اروپا شود

آقایانی که اینقدر دم از تعامل سازنده با کشورهای غربی و بویژه اروپایی می زنند؛ ماحصل نهایی و دراز مدت این تعامل (که همچنان مبهم و نامشخص است) چیست؟ فرض کنیم که آقایان آنقدر در این تعامل قوی بوده و خوب عمل نمایند که ایران نیز جزء کشورهای اتحادیه اروپا گردد!! آیا سرنوشتی غیر از یونان، اسپانیا، پرتغال، رومانی و سایر کشورهای اتحادیه اروپا (به جز سه کشور اصلی اتحادیه: آلمان، فرانسه و هلند) در انتظار ما خواهد بود؟

اتحادیه اروپا«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام) - حجت میان‌آبادی

با داغ شدن تنور انتخابات و مناظرات، برخی نامزدها با سواستفاده از بی کفایتی تیم اقتصادی دولت، گرانی ها و مشکلات اقتصادی اخیر را بهانه ای برای کوبیدن ایستادگی کشور در برابر مساله هسته ای و عدم سازش با کشورهای غربی در چند سال اخیر بر سر مساله هسته ای قرار داده و بطور مداوم دم از “تعامل سازنده با سایر کشورها (که مشخصاً بخش اصلی آن، کشورهای غربی است) سخن می گویند و این ها در حالی است که همین افراد هنوز منظور، روش و برنامه خود را برای تعامل سازنده با کشورهای غربی به روشنی بیان نکرده اند. در خصوص علاقه وافر برخی از نامزدها برای تعامل با کشورهای غربی و حل شدن مشکلات اقتصادی کشور، ذکر چند نکته در این خصوص ضروری است:

یک- کشور انگلیس در هلند سفارت خانه ندارد و هلندی ها برای سفر به انگلستان مجبورند به سفارت انگلیس در آلمان مراجعه کنند!

دو- یکی از دوستان ایرانی کارشناسی ارشد دانشگاه نقل می کرد که با یکی از دانشجویان عمران، کارشناسی ارشد، اهل کشور رومانی صحبت می کردم که آیا بعد از اتمام درس برای کار به رومانی بر میگردی؟ جواب دانشجوی رومانی این بود که: نه. زیرا در رومانی شرکت های عمرانی قوی ای در رشته عمران وجود ندارد. چون طبق قانون، کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید پروژه های عمرانی از یک مقیاس مشخص به بالاتر را در بین کشورهای این اتحادیه به مناقصه بگذارند و در اغلب موارد، شرکت های آلمانی و هلندی و یا فرانسوی برنده این مناقصات می گردند و به همین خاطر شرکت های عمرانی قوی و معتبری در رومانی وجود ندارد و فرصت های شغلی این رشته برای ما کم است (این مطلب نقل به مضمون از آن دانشجو است).

سه- در یکی از کنفرانس های بین المللی با یکی از اساتید آلمانی در خصوص کمک های مالی آلمان به قبرس صحبت می کردم. از او پرسیدم: با توجه به مالیات های سنگینی که شما به دولت پرداخت می کنید و دولت آلمان هم کمک های مالی زیادی به قبرس می کند، اگر این کشور نتواند بدهی های خود را به آلمان پس دهد چکار می کنید؟ نگران این مساله نیستید؟ با لبخند معنی داری به من نگاه کرد و گفت: ما آنقدر از قِبل و کنار این کشورها سود کرده ایم که اگر این بدهی ها را هم به ما پس ندهند مشکلی ندارد!! همین که ما در این مدت بدون هیچ مشکل و مالیاتی توانستیم تولیدات خود را به بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا بفروشیم برایمان کافی بوده است.

چهار- اما از آنجا که هیچ کشور غربی محض رضای خدا کاری انجام نمی دهد؛ کشور قبرس به عنوان یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای باز پرداخت بدهی های سنگین خود به آلمان مجبور شده که برخی جزایر خود (خاک خودش) را به فروش بگذارد.

حال سوال این است که آقایانی که اینقدر دم از تعامل سازنده با کشورهای غربی و بویژه اروپایی می زنند؛ ماحصل نهایی و دراز مدت این تعامل (که همچنان مبهم و نامشخص است) چیست؟ فرض کنیم که آقایان آنقدر در این تعامل قوی بوده و خوب عمل نمایند که ایران نیز جزء کشورهای اتحادیه اروپا گردد!! آیا سرنوشتی غیر از یونان، اسپانیا، پرتغال، رومانی و سایر کشورهای اتحادیه اروپا (به جز سه کشور اصلی اتحادیه: آلمان، فرانسه و هلند) در انتظار ما خواهد بود؟

منبع: قسط آنلاین

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

41 - = 33