۰۸:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۷ دکتر حسن سبحانی

نظارت کارآمد بر صدا و سیما

ما بر این باور هستیم که تعمیق آزادی بیان و نشر افکار به گونه‌ای بایسته و قا نونی، فراهم آورنده بستر مناسبی برای مبدل شدن رسانه ملی به دانشگاهی عمومی است

sobhani 10«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): رادیو و تلویزیون در منظر نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی، از چنان منزلتی در نظام حکومتی کشور برخوردار بوده است که علاوه بر آن که، اصل ۱۷۵ قانون اساسی را به چگونگی مدیریت و نظارت بر آن اختصاص داده است در مقدمه قانون اساسی نیز نکات مهمی را در خصوص آن متذکر گردیده‌اند. در این مقدمه آمده است “وسایل ارتباط جمعی (رادیو – تلویزیون) بایستی در جهت روند تکاملی انقلاب اسلامی در خدمت اشاعه فرهنگی اسلامی قرار گیرد و در این زمینه از برخورد سالم اندیشه‌های متفاوت بهره‌‌ جوید و از اشاعه و ترویج خصلت‌های تخریبی و ضداسلامی جدا پرهیز کند”. بدیهی است رسالتی در این اندازه از عمق و معرفت ایجاب می‌کند که صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سطحی بسیار بالا، به لحاظ بهره‌مندی نخبگانی و اجرایی باشد تا بتواند با نهایت تلاش و دقتی که مبذول می‌دارد، جایگاه ترسیم شده برای رادیو تلویزیون را در خصوص آن تعبیه و عملیاتی نماید.

در اصل ۱۷۵ قانون اساسی هم، نظارت بر سازمان صدا و سیما برعهده شورایی مرکب از نمایندگان رئیس جمهوری و رئیس قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی (هر کدام دو نفر) گذاشته شده است تا این اطمینان حاصل شود که تحقق آن رسالت بنیادین، در استفاده از نتایج حاصل از برخورد سالم اندیشه‌های متفاوت ، تأمین و تضمین می‌گردد. از این روی به نظر می‌رسد شورای نظارتی یکی از عمده‌ترین وظایف را از ناحیه سه قوه مقننه و مجریه و قضاییه برعهده دارد. تا کارها بر روال صحیح و اصولی خودش در سازمان صدا و سیما جریان پیدا کند و در همین ارتباط مجلس هم می‌تواند با توجه به حضور نمایندگان سه قوه در شورای نظارتی، در تصویب خط مشی و ترتیب اداره سازمان و هم‌چنین نظارت بر آن، به‌گونه‌ای کارآمد و مؤثر، کمک کننده باشد.

ما بر این باور هستیم که تعمیق آزادی بیان و نشر افکار به گونه‌ای بایسته و قا نونی، فراهم آورنده بستر مناسبی برای مبدل شدن رسانه ملی به دانشگاهی عمومی است و در این ارتباط، می باید یکی از عمده‌ترین نقش‌ها و مسئولیت‌ها را نمایندگان رئیس جمهوری در شورای سرپرستی ایفا کنند. غفلت از این مهم چه در تعیین نمایندگان کارآمد و چه در سایر موارد ذیربط، رشد تفکر و آزادی را در معرض آسیب های بسیار قرار می دهد.
منبع: پایگاه شخصی دکتر حسن سبحانی
برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

79 - 77 =