ردپای کمونیسم و نفاق در جریان روحانیت

علاوه بر سلطنتطلبی، مسئله ارتباط تشکیلاتی یا حمایت معنوی از گروههای مارکسیستی (علیرغم گرایش الحادی پنهان و آشکار) هم در کارنامه بیوت علما امر باسابقهای بوده است، چنانچه بسیاری از رهبران و کادرهای حزب توده (که مشی مارکسیستی- لنینیستی وابسته به اتحاد جماهیر شوروی داشت) از فرزندان علما بودند.
سلطنتپرستی در بیوت علما!

برخلاف باور رایج درباره حضور حداکثری روحانیت در نهضت و رهبری ممتاز آنان، جریان اصلی روحانیت تا پیش از آغاز نهضت امام خمینی، اهل مبارزه انقلابی نبود و مبارزات امام نیز در آغاز از حمایت جریان حاکم بر حوزههای علمیه برخوردار نشد. همچنانکه امام خمینی که باید ایشان را یک استثنا در مقایسه با دیگر زعمای حوزههای علمیه قم و نجف به شمار آورد، در«منشور روحانیت» میفرمایند.
پدیده آقازادگی و فساد اقتصادی در بیوت روحانیت

نه تنها در سالهای پس از اقلاب مواردی از فساد اقتصادی و سیاسی و حتی اخلاقی در روحانیت و خانوادههای روحانی وجود داشته (به گواه پرونده های مفتوحه و مختومه در دادگاه روحانیت و ...) که در ادوار گذشته و از جمله در رژیم طاغوت هم برخی از بیوت علما به مسائلی از قبیل ثروتاندوزی، قدرتطلبی، رابطه با استبداد و استعمار و نیز عقاید التقاطی، انحرافی و الحادی مبتلا بودهاند.
جواد مناقبی، داماد ناخلف علامه

مناقبی داماد علامه طباطبایی و باجناق آیت الله قدوسی بود، اما نمیدانم چطور با دربار کنار آمده بود.... به یاد دارم وقتی که در مسجد بزازها بالای منبر رفت و هویدا پای منبرش بود، گفت: «جناب آقای امیر عباس هویدا ! شما که خود به پای خودتان به اینجا نیامدهاید، شما را حضرت زهرا (س) استقبال کرده و امام زمان (عج) نیز بدرقهتان میکند...»
سید حسن امامی، آخرین امام جمعه طاغوت

آخوندهای درباری که امام در نظر داشته اند به یکی و دو مورد محدود نمی شود اما می توان یکی از مصادیق بارز آن را در خاندان «امام جمعه» دید. خاندانی که نسل اندر نسل امام جمعه تهران بودند و با حاکمان وقت روابط حسنه برقرار کرده و در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور پشت قدرت حاکم را خالی نکردند.
امام(ره) در منشور روحانیت نسب به آفت دنیازدگی عالمان هشدار دادند

زمانی که امام خمینی(ره) این پیام را صادر کردند، تقریبا نزدیک به یک دهه از انقلاب گذشته بود و جنگ تحمیلی را پشت سر گذاشته بودیم. به دلیل شرایط موجود در کشور روحانیت در مسایل اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کرده بودند به همین دلیل امام(ره) میخواستند از یک طرف جایگاه روحانیت را برای عموم مردم تبیین کنند و از طرف دیگر رسالتها و مسوولیتهای روحانیت را بار دیگر به این مجموعه تذکر دهند و در واقع به اهمیت نقش روحانیت تاکید کنند که کل این منشور با همین روحیه تهیه شده است.
ورود بیدردها به صحنه انقلاب، نتیجه تفاسیر انحصارطلبانه

دیروز مقدس نماهای بیشعور می گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه حرام است، امروز میگویند مسئولین نظام کمونیست شدهاند! ...گوشهای خلاف شرعی که هرگز خواست مسئولین نیست رخ میدهد، فریاد «وا اسلاما» سر میدهند! دیروز حجتیهایها مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابیتر از انقلابیون شدهاند!
اگر در حوزه علمیه فسادی به وجود آید…

حوزه علمیه اگر درست بشود، ایران درست میشود. و اگر - خدای نخواسته - در حوزه علمیه فسادی به وجود آید - ولو در دراز مدت - در سرتاسر ایران آن فساد پیدا میشود و آنها که همیشه در فکر بودهاند که در حوزه علمیه نفوذ کنند، به همین خاطر است. نفوذ آنها، نفوذ ظاهری نیست که معلوم باشد فلان آقا نفوذی است. چه بسا بیشتر از شما اظهار دیانت بکند، مع ذلک، در موقع مناسب کارش را انجام دهد.
روحانیون شما را از انحصار بیرون آوردند

شما انصاف دارید که اینهایی که شما را از آن کُنْجها بیرون آوردند ظاهر کردند، حالا اعلام وجود کرده اید؟ و هیچ کس هم به شما اشکال نکرده، اینها زحمت کشیدهاند شما اعلام وجود کرده اید؟! ملت زحمت کشیده، و این دسته از مردم بودهاند که ملت را دعوت کردهاند به اسلام و مردم این کار را کردهاند. حالا شما از اسلام میترسید و از مذهب میترسید و از انحصارطلبی مذهبیون؟!