۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۳

نامه تاریخی امام خمینی به آیت الله بروجردی درباره تشکیل مجلس مؤسسان

65 سال پیش در چنین روزی ۳ فروردین ۱۳۲۸ / ۲۲ جمادی الاول ۱۳۶۸) امام خمینی یکی از اولین اقدامات خود در مبارزه با رژیم طاغوت را با انتشار نامه‌ای خطاب به مرجع اول تقلید شیعیان به انجام رساندند. در پی انتشار شایعه موافقت آیت الله سیدحسین طباطبایی بروجردی (مرجع بزرگ تقلید) با تشکیل مجلس مؤسسان، امام خمینی به همراه چهار تن از مراجع و علمای وقت با انتشار نامه سرگشاده خطاب به ایشان، درباره تشکیل مجلس مؤسسان استفسار نمودند.

moassesanمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): ۶۵ سال پیش در چنین روزی ۳ فروردین ۱۳۲۸ / ۲۲ جمادی الاول ۱۳۶۸) امام خمینی یکی از اولین اقدامات خود در مبارزه با رژیم طاغوت را با انتشار نامه‌ای خطاب به مرجع اول تقلید شیعیان به انجام رساندند.

در پی انتشار شایعه موافقت آیت الله سیدحسین طباطبایی بروجردی (مرجع بزرگ تقلید) با تشکیل مجلس مؤسسان، امام خمینی به همراه چهار تن از مراجع و علمای وقت با انتشار نامه سرگشاده خطاب به ایشان، درباره تشکیل مجلس مؤسسان استفسار نمودند. این نامه که در جلد نخست صحیفه امام خمینی (صفحه ۲۶) منتشر شده، به شرح زیر است:

محضر مقدس حضرت مستطاب آیت الله العظمی آقای حاجی آقا حسین طباطبایی بروجردی – متع الله المسلمین بطول بقائه

چون منتشر است که راجع به تشکیل مجلس مؤسسان بین حضرت مستطاب عالی و بعض اولیای امور مذاکراتی شده و بالنتیجه با تشکیل مجلس مؤسسان موافقت فرموده‌اید، نظر به اینکه تشکیل مجلس مؤسسان مؤثر در مقدرات آینده کشور و مصالح دینی و ملی و اجتماعی است، به علاوه حدود اختیارات نمایندگان و نتایجی که ممکن است این اقدام داشته باشد معلوم نیست، مستدعی است حقیقت این انتشار را برای روشن شدن تکلیف شرعی اعلام فرمایید.

روح الله خرم آبادی[۱]  - مرتضی حائری – سید محمد یزدی[۲]  - روح الله الموسوی [۳] – محمدرضا موسوی گلپایگانی – ۲۲ جمادی الاولی ۱۳۶۸

آقای بروجردی در پاسخ چنین مرقوم فرمودند:

«بسم الله الرحمن الرحیم

اولاً، از علمای اعلام انتظار می‌رود مواقعی که این قسم انتشارات مخالف واقع می‌شوند خودشان دفاع کنند. البته علاقه مندی حقیر به حفظ دیانت و مصالح مملکت بر همه مشهود است و نهایت مقتضی نیست که هر اقدامی گوشزد عامه شود. ثانیاً، موقعی که فرمان همایونی صادر شد، برای اینکه مبادا تغییراتی در مواد مربوط به امور دینیه داده شود به وسیله اشخاصی به اعلیحضرت همایونی تذکراتی مکرراً دادم با آنکه اخیراً جناب آقای وزیر کشور و آقای رفیع از طرف اعلیحضرت ابلاغ نمودند که نه تنها در مواد مربوطه به دیانت تصرفی نخواهد شد بلکه در تحکیم و تشیید آن اهتمام خواهد شد، مع ذلک در تمام مجالسی که در اطراف این قضیه مذاکره می‌شده که در بعض آن مجالس، عده‌ای از علمای اعلام حضور داشتند، کلمه‌ای که دلالت یا اشعار به موافقت در این موضوع داشته باشد از حقیر صادر نشده، چگونه ممکن است در چنین امر مهمی اظهار نظر نمایم، با آنکه اطراف آن روشن نیست.

حسین الطباطبایی»


[۱]- آقای سید روح الله کمالوند خرم آبادی.

[۲]- معروف به محقق داماد.

[۳] – امام خمینی

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

72 - = 66