۱۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۶

پیشنهاد محرمانه نفتی عربستان به روسیه

رییس اطلاعات عربستان در این دیدار گفته است بیایید یک استراتژی واحد روسی - سعودی درباره‌ی موضوع نفت داشته باشیم. هدف از این استراتژی توافق در زمینه‌ قیمت و میزان تولید نفت برای ثابت‌ نگه‌داشتن قیمت آن در بازار‌های جهانی است.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

نشریه معتبر پلاتس جزییات دیدار محرمانه بین رییس‌جمهور روسیه و رییس اطلاعات عربستان سعودی را درباره‌ مسائل ایران و سوریه منتشر کرد.

 

در هفته‌های اخیر بخش‌هایی از این گفت‌وگو در رسانه‌های روسی درز کرده و روزنامه السفیر -چاپ لبنان- جزییات بیش‌تری از دیدار بین ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه و شاهزاده بندر بن سلطان، رییس اطلاعات عربستان را که در پایان ماه ژوییه انجام منتشر کرده است.

 

به گزارش این روزنامه لبنانی رییس اطلاعات عربستان در این دیدار به پوتین گفته است: عربستان می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های هنگفت چند میلیارد دلاری در زمینه‌های مختلف در بازار روسیه داشته باشد. آن چه که مهم است رسیدن به تفاهمات سیاسی درباره برخی مسائل به ویژه سوریه و ایران است.

 

گزارش‌ها هم‌چنین حاکی از این است که بندر بن سلطان گفته که امیدوار است روسیه بداند که منافع مسکو و منافع کشور‌های حاشیه‌ی خلیج فارس در مواجه با برنامه‌ هسته‌یی ایران یکسان هستند، اما پوتین گفته که روسیه حامی حق تهران برای داشتن انرژی هسته‌یی است.

 

روزنامه السفیر نوشت: پوتین در این دیدار گفته است که ما از درخواست ایران برای به دست آوردن انرژی هسته‌یی برای اهداف صلح‌آمیز حمایت می‌کنیم و به آن‌ها در ساخت تاسیسات مورد نیاز برای این منظور کمک کرده‌ایم. البته ما مذاکرات با آن‌ها را در گروه ۱+۵ ادامه خواهیم داد.

 

پوتین گفته است: من با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران در حاشیه نشست سران آسیای میانه دیدار خواهم کرد و درباره‌ مسائل دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی مذاکره خواهیم کرد.

 

رییس‌جمهور روسیه هم‌چنین گفته است: ما به اطلاع وی (روحانی) خواهیم رساند که روسیه کاملا مخالف تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه ایران است. ما معتقدیم که تحریم‌ها علیه ایران ناعادلانه بوده و ما این تجربه را تکرار نخواهیم کرد.

 

رییس‌جمهور روسیه درباره‌ سوریه گفته است که موضع مسکو در این‌باره تغییر‌ناپذیر است و مسکو معتقد است دولت سوریه بهترین سخنران از طرف مردم این دو کشور است.

 

عربستان سعودی به شدت حامی شورشیان مخالف بشار اسد است. اما روسیه برخلاف ریاض و کشور‌های غربی مخالف کاهش حمایت از دمشق است.

 

این روزنامه لبنانی نوشت: شاهزاده بندر پیشنهاد همکاری در بخش نفت و گاز را در ازای کاهش حمایت روسیه از سوریه ارائه داده است.

 

گزارش‌ها حاکی از این است: رییس اطلاعات عربستان در این دیدار گفته است بیایید یک استراتژی واحد روسی – سعودی درباره‌ی موضوع نفت داشته باشیم. هدف از این استراتژی توافق در زمینه‌ قیمت و میزان تولید نفت برای ثابت‌ نگه‌داشتن قیمت آن در بازار‌های جهانی است.

 

این روزنامه لبنانی به نقل از شاهزاده بندر بن سلطان نوشت: ما منافع قابل توجه روسیه در بخش نفت و گاز در دریای مدیترانه از طریق لبنان و روسیه را درک می‌کنیم. هم‌چنین ما اهمیت خط لوله گاز روسیه به اروپا را می‌دانیم و علاقه‌مند به رقابت با آن نیستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 1