۱۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۹

گزارش آمریکا درباره حمله شیمیایی در سوریه

دولت آمریکا گزارش خود درباره حمله شیمیایی در سوریه را منتشر کرد.

چرا آمریکا از حمله شیمیایی حومه دمشق جلوگیری نکرد؟مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

گروه تحقیق سازمان ملل در سوریه پس از جمع آوری نمونه ها و پایان ماموریت خود، دمشق را ترک کرد. اگرچه این گروه برای تحقیق درباره حمله شیمیایی عناصر مسلح به شهر “خان العسل” وارد دمشق شده بود، اما همزمان با ورود بازرسان سازمان ملل حادثه ای مشکوک در حومه دمشق روی داد که ماموریت آنها را تحت الشعاع قرار داد. مخالفان و حامیان آنها مدعی هستند که در حمله شیمیایی در حومه دمشق صدها تن جان باختند و شماری دیگر مجروح شدند.”مارتین نسیرکی” سخنگوی سازمان ملل گفت، پیش از هرگونه نتیجه گیری در خصوص این حادثه باید همه اطلاعات به دست آمده از جمله نمونه های جمع آوری شده را بررسی کرد. گروه تحقیق سازمان ملل طبق توافقاتی که با دولت سوریه داشت تنها درباره اینکه تسلیحات شیمیایی در سوریه استفاده شده است یا خیر، تحقیق کرد. اما همزمان با خروج بازرسان درحالی که هنوز هیچ بررسی و نتیجه گیری ای انجام نشده است، دولت آمریکا با انتشار گزارشی اطلاعاتی ادعا کرد که کاملا مطمئن است دولت سوریه در حمله به حومه دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و امکان ندارد این حملات از سوی مخالفان مسلح باشد.

دولت سوریه با صدور بیانیه ای  شواهد ارائه شده در این گزارش اطلاعاتی را ساختگی خواند و اعلام کرد شواهد مورد ادعای آمریکا، داستان های ساختگی و دروغ های تروریست ها است.

اما محتوای گزارش اطلاعاتی دولت آمریکا چیست؟ این گزارش در چهار صفحه تنظیم شده است و گویا مورد تایید سازمان های اطلاعاتی انگلیس نیز هست. زیرا شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش اطلاعاتی انگلیس را به عنوان ضمیمه های این گزارش منتشر کرده است.

در این گزارش آمده است: دولت آمریکا با اطمینان ارزیابی می کند که دولت سوریه در تاریخ ۲۱ اوت سال ۲۰۱۳ در حومه دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است و ارزیابی بیشتر ما استفاده از گاز اعصاب است. این ارزیابی بر اساس اطلاعاتی انسانی، نشانه ها، اطلاعاتی هوایی و مجموعه اطلاعات منتشر شده از گزارشگران مستقل به دست آمده است…اما آنچه در ادامه آمده است خلاصه ای از جمع بندی غیر محرمانه جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره این رویداد است.

درحالیکه در قسمتی از گزارش آمده است که دولت سوریه تنها گروهی است که در این کشور مواد، امکانات، ابزار و توانایی شیمیایی دارد، اخیرا گزارش های متعددی منتشر شده که سازمان اطلاعات عربستان به ریاست بندر بن سلطان به صورت گسترده ای در سوریه مخصوصا منطقه غوطه شرقی تسلیحات شیمیایی منتشر کرده است. بدتر اینکه بر اساس اظهارات افرادی که با این تسلیحات در ارتباط بوده اند، تروریست هایی که این تسلیحات را در اختیار گرفتند، هیچ اطلاعاتی درباره چگونگی استفاده و کاربرد آنها را نداشتند و بی اطلاعی این افراد و سهل انگاری آنها خود باعث چند نمونه انفجار شده است که تنها در یک مورد ۱۳ تن در حال انبار کردن این تسلیحات در غوطه شرقی در یک تونل بر اثر انفجار مهمات جان دادند.

در این گزارش آمده است که دولت آمریکا بر اساس اطلاعات از منابع مختلف به خصوص تصاویر ماهواره ای از ۳ روز قبل از حمله شیمیایی ۲۱ اوت آگاه بود که ارتش سوریه در حال آمادگی برای اجرای حمله شیمیایی است.

حال این سوال پیش می آید که چرا آمریکا قبل از وقوع این حمله به دولت سوریه هشدار نداده است؛ یا با انتشار اطلاعات و شواهد مربوطه و این حقیقت که بازرسان در حال ورود به سوریه هستند و یا حتی با استفاده از ابزار و امکانات فراوانی که در اختیار دارند از وقوع این حمله و به خطر افتادن جان انسان ها جلوگیری نکردند؟ درحالیکه طبق ادعای خود آمریکایی ها ۱۴۲۹ نفر از جمله ۴۲۶ کودک در این حمله کشته شده اند. اگر آمریکا اطلاعات موثقی در اختیار داشت قطعا می توانست با انتشار آنها از وقوع حمله شیمیایی جلوگیری کند و جان بسیاری از انسان ها را حفظ کند. در جواب باید گفت که متاسفانه اینگونه نبوده است و بقیه مطالب این گزارش چهار صفحه ای به جای اینکه بر اساس شواهد و مدارک باشد، بیشتر در حد اتهامات بی پایه و اساس است.

منبع: شبکه العالم
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

88 - 79 =