۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۱

خروج ۱۷۸۰میلیارد تومان منابع شرکت مس از کشور!

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان از منابع شرکت ملی مس به حساب های خارج از کشور منتقل شده بود که با کمک وزارت اطلاعات و قوه قضائیه بخشی از آن به کشور بازگشت.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): محمد رضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و از طراحان اصلی طرح تحقیق و تفحص از شرکت صنایع ملی مس ایران در جلسه علنی امروز مجلس به افشاگری درباره عملکرد مدیر پیشین این شرکت پرداخت و از جابه جایی مقادیر زیادی پول از این شرکت به خارج از کشور خبر داد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد که هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان از منابع شرکت ملی مس به حساب های خارج از کشور منتقل شده بود که با کمک وزارت اطلاعات و قوه قضائیه بخشی از آن به کشور بازگشت.

محمد رضا پورابراهیمی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و از طراحان اصلی طرح تحقیق و تفحص از شرکت صنایع ملی مس ایران در جلسه علنی امروز مجلس به افشاگری درباره عملکرد مدیر پیشین این شرکت پرداخت و از جابه جایی مقادیر زیادی پول از این شرکت به خارج از کشور خبر داد.

این نماینده مجلس عنوان کرد پیش از این چندین بار در طول یک سال گذشته به وزیر صنعت و معدن و رئیس جمهور تذکر داده است و درخواست کرده مدیرعامل شرکت ملی مس را برکنار کنند اما این کار رخ نداده است. نماینده مردم کرمان گفت: «امروز شاهد شرایط بسیار بغرنجی در شرکت مس هستیم که اگر کمک های مجموعه وزارت اطلاعات و قوه قضائیه نبود شرایط این شرکت به مراتب بدتر می شد.»

این نماینده مجلس با اشاره به تحقیق و تفحص از شرکت مس، نگرانی های از عملکرد این شرکت را در نحوه وصول منابع خارجی و راه اندازی شرکت های خارجی دانست و گفت: «شرکت هایی در خارج از کشور ثبت کردند و منابع شرکت ها به حساب شخصی در خارج از کشور انتقال دادند و بر اساس آن اقداماتی انجام دادند که غیرقانونی بود.»

پور ابراهیمی بخشی از عملکرد مدیر پیشین شرکت مس را افشا کرد و گفت: «مبلغ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان که برآورد عددی ماست در ماههای گذشته طی فروش های خارجی در حساب های خارجی نگه داشته شده است که البته با توجه به اقدامات خوب قوه قضائیه و وزارت اطلاعات، بخشی از آن به کشور برگشته است.»

نعمت الله پوستین دوز آخرین مدیر عامل شرکت مس در دولت دهم بود که چندی پیش بازداشت شد. در همان زمان گفته شد بازداشت پوستین دوز در ارتباط با خروج وجوه نقد فراوان از کشور است. گفته می شود از دیگر اقدامات غیر متعارف پوستین دوز، دستور خرید چند دستگاه خودروی بسیار گران قیمت از محل دارایی های شرکت ملی مس و واگذاری آنها به افرادی خارج از شرکت بوده است.

پوستین دوز چرا بازداشت شد؟
پوستین دوز پیش از آنکه به عنوان مدیرعامل شرکت ملی مس منصوب شود، مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا بود.

کاهش تولید و صادرات شرکت ملی مس
نماینده کرمان پس از خروج پول هنگفت شرکت مس از کشور، از وضعیت تولید و صادرات این شرکت در دولت دهم به شدت انتقاد کرد. پور ابراهیمی با اشاره به مشکلات این شرکت در بخش تولید، اظهار کرد: «وضع وخیمی در حوزه بهره برداری از معادن، عدم اجرای طرح های توسعه این شرکت و عدم اجرای طرح های پایین دستی که با توافقات مکرری که بین مجمع نمایندگان و وزیر سابق صنعت و معدن انجام شد، مواجه بودیم.»

وی با اشاره به کاهش شدید صادرات در این شرکت گفت: «در یکی دو سال اخیر این شرکت به دلیل شرایط خاصی که به خاطر افزایش قیمت بوده است توانسته روی پای خودش بایستد و متاسفانه این شرایط وضعیتی را به وجود آورده است که شرکت مس که همیشه میلیاردها تومان در حساب خود داشت امروز به خاطر پرداخت حقوق کارکنانش از دیگران پول قرض می گیرد.»

وی با اشاره به کمک هایی که از این شرکت به مجموعه های مختلف شده است، تصریح کرد: «این شرکت یک شرکت سهامی عام و بورسی است. ۴۰ درصد سهام این شرکت متعلق به کسانی است که سهام عدالت دارند و قشر ضعیف جامعه می باشند اما با کمال تاسف شاهد ریخت و پاش هایی هستیم که باید بررسی شود.»

شرکت ملی مس ایران یکی از بزرگترین صنایع تولید کشور به حساب می آید. در ۱۲ تیر ماه ۱۳۵۱، شرکت سهامی معادن مس سرچشمه کرمان، تشکیل و در سال ۱۳۵۵ به شرکت ملی صنایع مس ایران که در برگیرنده کلیه فعالیتهای معادن مس کشور است تغییر نام داد. از وظایف این شرکت، استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پر عیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول هشت میلیمتری می‌باشد.

منبع: پارسینه
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 1