۰۸:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷ بیانیه 26 انجمن اسلامی دانشجویان درباره تحولات دانشگاه‌‌ها و وزارت علوم:

پاسخ به نمایندگان مجلس و دعوت روسای معزول به مناظره

در این بیانیه با انتقاد از برخی مدیران وزارت علوم و منتسبان آنها به دلیل دریافت بورس دکترا و جذب در هیئت علمی، آمده است: «مخالفت برخی نمایندگان با تحولات کنونی دانشگاه در شرایطی رخ می دهد که یکی ار مهمترین برنامه‌های دولت، دگرگونی اوضاع انقباضی دانشگاه‌ها بوده است. حال آنکه اگر قرار بر ثبات مدیریتی کشور بود، مردم و از جمله قشر دانشجو و دانشگاهی به دولت باب میل افراطیون مجلس رأی می‌دادند نه دولت کنونی!»

anjoman eslamiمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): ۲۶ انجمن‌ و هیئت‌ موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در بیانیه‌ای ضمن حمایت از سرپرست وزارت علوم و انتقاد از مواضع نمایندگان و رسانه‌های مدعی ارزش‌مداری در قبال تغییرات دانشگاهی، خواستار مناظره رودررو با روسای معزول دانشگاه‌ها شدند.

در این بیانیه با انتقاد از برخی مدیران وزارت علوم و منتسبان آنها به دلیل دریافت بورس دکترا و جذب در هیئت علمی دانشگاه‌هایی چون علامه‌ طباطبایی و علم‌و‌صنعت، آمده است: «مخالفت برخی نمایندگان با تحولات کنونی دانشگاه در شرایطی رخ می دهد که یکی ار مهمترین برنامه‌های دولت، دگرگونی اوضاع انقباضی دانشگاه‌ها بوده است. حال آنکه اگر قرار بر ثبات مدیریتی کشور بود، مردم – و از جمله قشر دانشجو و دانشگاهی که منتقد شرایط رکود علمی، فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها بوده‌اند – به دولت باب میل افراطیون مجلس رأی می‌دادند نه دولت کنونی!»

متن کامل این بیانیه که مورد حمایت برخی تشکلهای دانشگاهی همچون «تشکل گفتمان انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن» هم قرار گرفته، به شرح زیر است:

بسمه تعالی

بیانیه ۲۶ انجمن‌ اسلامی دانشجویان و هیئت‌های موسس انجمن دانشگاه‌های کشور 

در پاسخ به انتقادات برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌ها از تحولات دانشگاه‌‌ها

«اگر دانشگاه‌ها اصلاح بشود استقلال ما، آزادی ما، همه چیز ما، حفظ می‌شود. و حتما بدانید که در درازمدت هم بکلی ما مستغنی از غیر خواهیم شد.» امام خمینی(ره)

بیانیه اول جمعی از انجمن‌های اسلامی و هیئت‌های موسس انجمن درباره مسائل دانشگاه‌ها و وزارت علوم در شرایطی منتشر شد که اسناد سوء‌استفاده جریان حاکم بر وزارت علوم و دانشگاه علامه، روی دیگر سکه افراطیون این نهاد را برملا می‌کرد. اسناد پشت پرده اعطای بورس‌های علمی و انتصابات غیرقانونی این جریان فرصت‌طلب، علت اصلی هجمه آنان به سرپرست وزارت علوم به بهانه فتنه، را آشکار ساخت و شاید به خاطر واهمه آنان از انتشار اسناد بیشتر است که امروز پشت روسای برکنار شده برخی دانشگاه‌ها سنگر گرفته و از عملکرد نامناسب آنان دفاع می کنند.

اقدام جناب آقای دکتر توفیقی، سرپرست محترم وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای برکناری رئیس دانشگاه‌های علامه طباطبایی و صنعتی اصفهان که با اعتراض برخی جریانات خاص مواجه شده، مورد اتفاق نظر دانشجویان و دانشگاهیان دلسوز با گرایشات مختلف سیاسی بوده است. و البته شکی نیست که دفاع همه جانبه رسانه‌های مدعی ارزش‌مداری از این افراد هم برای کارشکنی در کار ایشان و مخالفت با موج مطالبات جامعه دانشگاهی است.

به همین جهت؛ دانشجویان پیرو خط امام(ره) با جدیت بیشتری در خط مقدم مقابله با افراط و فرصت‌طلبی آنان از نهاد دانشگاه ایستاده و مطالبات دانشجویان و دانشگاهیان را به گوش نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رسانه‌ها و گروه‌های سیاسی رسانده و از دکتر توفیقی می‌خواهند تا محکم‌تر از گذشته در این مسیر گام بردارد:

یکم: خطاب به نمایندگان مدعی ارزش‌مداری در مجلس

اقدام اخیر گروهی از نمایندگان مجلس برای تصویب طرحی در جهت سلب اختیارات قانونی سرپرست وزارت علوم، پرده از تناقضات سیاسی آنان بر می‌دارد. نخست آنکه در ر‌أس این اقدام با هدف لغو دستور برکناری دو تن ار روسای دانشگاه‌ها، وزیر علوم دولت نهم است که خود در بدو پذیرش این مسئولیت تمامی مدیران وزارت علوم و قاطبه روسای دانشگاه‌ها را از مسئولیت خود برکنار نمود.

تناقض دوم آنکه پیش‌تر همین نمایندگان در نامه‌های انتقادی خود به رئیس معزول دانشگاه علامه، خواستار بازگشت یکی از اساتید مذهبی دانشگاه شده بودند. بازخوانی نامه ۷۵ نماینده مجلس هشتم که بیشتر آنان از اصولگرایان بوده‌اند، نشان می‌دهد که ایشان از رئیس دانشگاه علامه خواسته‌اند با تمکین به رأی دیوان عدالت اداری، استادی را به دانشگاه بازگرداند که به زعم آقای شریعتی «عرفان کاذب توصیه می‌کرد…»! اما کارنامه وی نشان می‌دهد که علاوه بر سوابق انقلابی، نماینده نخستین دوره مجلس شورای اسلامی بوده و در مقام استادی نیز کسی چون استاد شهید دکتر شهریاری در محفل درس اخلاق وی شرکت داشته است!

این تناقضات نمایندگان مدعی ارزش‌مداری و این حجم توهبن رئیس سابق دانشگاه علامه را که مدعی اخلاق‌گرایی و اسلامی‌کردن دانشگاه‌هاست را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ رئیس دانشگاهی که مدعی است اساتید اخراجی همگی سکولار و فتنه گر بوده و یا انحرافات اخلاقی داشته‌اند، چگونه خود بدترین تهمت‌ها را درباره اساتید انقلابی و چهره های مطرح علمی می‌سازد؟ و چگونه رئیس دانشگاهی که از پذیرش ر‌أی دیوان عدالت اداری، دستور رئیس‌جمهور و همچنین مطالبه ۷۵ نماینده مجلس استکاف می‌کند، مدعی قانون‌گرایی می‌شود؟ چگونه است که آقای شریعتی در دوران مدیریت خود مفاسدی را کشف کرده‌اند که هیچ‌کدام از اساتید علوم انسانی و اسلامی بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور به آن پی نبرده بودند؟ و اگر چنین مفاسدی وجود داشت چرا این دانشگاه تا پیش از ریاست ایشان، قطب علوم انسانی و مایه فخر جامعه علمی کشور بود؟

مخالفت برخی نمایندگان با تحولات کنونی دانشگاه در شرایطی رخ می دهد که یکی ار مهمترین برنامه‌های دولت، دگرگونی اوضاع انقباضی دانشگاه‌ها بوده است. حال آنکه اگر قرار بر ثبات مدیریتی کشور بود، مردم – و از جمله قشر دانشجو و دانشگاهی که منتقد شرایط رکود علمی، فرهنگی و سیاسی دانشگاه‌ها بوده‌اند – به دولت باب میل افراطیون مجلس رأی می‌دادند نه دولت کنونی! بنابراین به نظر می‌رسد برخی هنوز پیام انتخابات ۲۴ خرداد را درک نکرده و همچنان در تصور ادامه سیاست‌های دولت پیشین به سر می‌برند.

دوم: خطاب به رسانه‌های مدعی ارزش‌مداری

در شرایطی که تغییر مدیران دانشگاه‌های کشور مطالبه اقشار مختلف دانشجویان و دانشگاهیان در سال‌های اخیر بوده است، برخی جریانات و رسانه های خاص تلاش می‌کنند در مقابل خواسته قاطبه جامعه دانشگاهی مقاومت کنند. از جمله روزنامه رادیکالی که می‌نویسد: «فراموش نکنیم که رهبر معظم انقلاب طی چند سخنرانی اخیرشان در خصوص لزوم ادامه فضای علمی و بالنده در محیط آرام دانشگاه‌ها تأکید کرده بودند. اکنون باید دید در حالی که چند روز بیشتر به شروع سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها باقی نمانده و در حالی که باید همه اقدامات برای حفظ روحیه علمی و آرامش دانشگاه‌ها به کار برده شود، برکناری رئیس دانشگاه علامه طباطبایی توسط کسانی که سابقه سیاسی کاری در کارنامه‌شان مشهود است، چه تأثیری بر مدیریت این دانشگاه خواهد داشت؟»

دفاع این رسانه‌ها از روسای معزول و در آستانه برکناری، در شرایطی است که پیش‌تر رئیس‌جمهور سابق نیز دستور برکناری دو تن از آنان را صادر کرده بود تا به بخشی از مطالبات دانشگاهیان پاسخ داده باشد. از جمله روسای معزول امروز، کسی است که به آمار ساخت “آشپزخانه ۴۰۰۰ متری مدرن مکانیزه” و ” استخر ۲۶۰۰ متری” افتخار می‌کند، اما پاسخگوی حقوق انسانی دانشجویان و اساتید دانشگاه که مورد ظلم واقع شده‌اند، نیست.

کسی که مدعی می‌شود «الحمدلله بدون این که تنشی ایجاد شود پرسش و پاسخ شده است؛ دانشجو سؤال کرده است و آقایان هم جواب دادند. ما در دانشگاه دنبال این نوع حرکت‌های سیاسی هستیم که در واقع فکر سیاسی و شخصیت سیاسی و اندیشه سیاسی بر اساس معیارهای انسانی و آن نگرش دینی حاکم شود چون هر چقدر ما در این جهت حرکت کنیم آن وقت است که می‌توانیم در مقابل حق و باطل موضع‌گیری مناسب داشته باشیم…»، باید پاسخ بدهد که چرا برای عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به جرم حضور در دیدار دانشجویان با رئیس‌جمهور سابق و انتقاد از وزارت علوم درباره تفکیک جنسیتی، حکم انضباطی صادر کرده ‌است؟ چرا برای عضو دیگر دفتر تحکیم وحدت که از ویژه‌خواری‌های برخی دانشجویان مرتبط با مدیریت دانشگاه انتقاد کرده بود، حکم انضباطی صادر شده است؟ و چرا در چند سال گذشته برای دیگر تشکل‌های این دانشگاه و از جمله جمعی از دانشجویان منتقد بسیجی، پرونده‌سازی انضباطی و آموزشی صورت گرفته است؟

از ایشان که مدعی شده‌اند «ما خودمان را برای هر اتفاقی که بیفتد آماده کرده‌ایم. حالا یک عده به راحتی تهمت می‌زنند و افترا می‌بندند. من خدمت شما بگویم دوچیز برای من در این جا خط قرمز جدی است یکی مسائل مادی، یکی مسائل اخلاقی. با متخلفین برخورد می‌کنم حتی اگر رفیقم باشد، در حوزه مدیریت چشمم باشد درمی‌آورم و می‌اندازم زیر پایم.»، سوال داریم که نام برادر مدیرکل وزارت علوم و دختر معاون وزیر علوم در لیست اعضای جدید هیئت علمی این دانشگاه چه می‌کند؟ آیا حضور فرزند یک نماینده سابق و همچنان ذی‌نفوذ مجلس در این لیست، مصداق سوء‌استفاده نیست؟ چند نفر از کارمندان معاونت فرهنگی وزارت علوم و دستگاه‌های‌ مختلف – که هم اکنون رسانه‌هایشان بوقچی تبلیغاتی رئیس معزول شده‌اند – هم‌اکنون بورس یا فارغ‌التحصیل و ایضا هیئت علمی این دانشگاه هستند؟

در شرایطی که فرایند جذب هیئت علمی حداقل دو سال به طول می‌انجامد، آقای «م.الف» دبیر سابق یک اتحادیه دانشجویی همسو! چگونه در حالی که هنوز چهار ترم از دوره دکترا را به اتمام نرسانده، عضو هیئت علمی شده است؟ آقایان «س.ر.الف.ز» و «م.ع.الف» از افراد همسو با رئیس دانشگاه علامه در انجمن اسلامی این دانشگاه – که یکی سابقه کار در وزارت علوم دولت دهم را داشته و دیگری استخدام اداری این دانشگاه است – چگونه وارد دوره دکترا شده و بلافاصله جامه هیئت علمی را بر تن کرده‌اند؟

رسانه‌های مذکور باید پاسخگو باشند که مواضع دو رئیس معزول دانشگاه اهمیت بشتری دارد یا انتقادات دانشجویانی که به مدت هشت سال صدایشان شنیده نشد؟ چگونه است که این رسانه‌ها که همگی مستقیم یا غرمستقیم از بیت‌المال ارتزاق می‌کنند، اخبار انجمن‌های اسلامی – و علی‌الخصوص بیش از ۱۵ هیئت موسس انجمن اسلامی که وزارت علوم و روسای دانشگاهی برخلاف نص صریح قانون از صدور مجوز فعالیت آنها خودداری می‌نمودند – را بایکوت کرده بودند و حال سخنگوی تمام وقت برخی اشخاص شده‌اند؟

و البته همین دفاع کورکورانه برخی گروه‌ها و رسانه‌ها، سبب شده رئیس دانشگاه علامه طباطبایی که ید طولایی در برخوردهای سلبی با تشکل‌های دانشجویی دارد، مدعی شود: «بر اساس منطق قرآنی «قل هاتو برهانکم ان کنتم صادقین». یعنی بیایید برهانتان را بگویید، دلیلتان را بگویید اگر صادقید؛ چون محیط دانشگاهی محیط علمی است، در محیط‌های علمی هر چه استدلال قوی‌تر باشد، منطق قوی‌تر باشد، مفاهیم گویا‌تر باشد، گرایش‌ها بهتر و صحیح‌تر است.»

بنابراین ما دانشجویان پیرو خط امام(ره) نیز ایشان را دعوت به منطق قرآنی کرده و آماده‌ایم تا با برگزاری مناظره‌ای رودررو و عادلانه با حضور ایشان و نماینده اساتید و دانشجویان منتقد در دانشگاه علامه و دیگر دانشگاه‌های کشور، کارنامه علمی و سیاس ایشان را نقد نماییم. روسای معزول دانشگاهی نیز بهتر است به جای فرافکنی، ایراد تهمت، ادعاهای یک‌سویه و غیراخلاقی و نیز نشر اکاذیب در رسانه‌های همسو، رودروی دانشجویان قرار گرفته سخنان ایشان را برای اولین بار بشنوند.

البته خواسته دانشجویان، فراتر از عزل روسای دو دانشگاه علامه طباطبایی و صنعتی اصفهان است، چراکه دامنه تنگ‌نظری سیاسی و سوء‌استفاده‌ علمی تنها محدود به این دو دانشگاه نمی‌شود. چنانچه علاوه بر خیل عظیم بورسیه‌های کارمندی وزارت علوم در دانشگاه علامه، ردپای این نوع سودجویی در دانشگاه‌های دیگر هم دیده می‌شود. از جمله حضور دو تن از مسئولان فعلی معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم – که اصلاحات اساسی در آن معاونت اولویت اصلی دانشگاه‌ها است- با بورس دکترای وزارت علوم در هیئت علمی دانشگاه علم‌و‌صنعت، که به زودی اسناد مداخلات غیرقانونی آنان در امور اتحادیه‌های دانشجویی را نیز منتشر خواهیم کرد. چراکه تخلفات و ادعاهای خلاف واقع مسئولان وزارت علوم تنها به مسائل علمی محدود نمی‌شود. چنانچه اخیرا آقای دکتر ملاباشی، معاون دانشجویی این وزارتخانه در مناظره زنده تلویزیونی مدعی برگزاری ۳۳۰۰ برنامه انتخاباتی در دانشگاه‌ها شد که بعید است حتی اثبات رقم ۱۳۰۰ برنامه هم ممکن باشد. ادعای ایشان درباره صدور مجوز تشکل‌های دانشجویی در صورت حمایت ۳ درصد دانشجویان هر دانشگاه هم جای تعجب دارد. چراکه شرط مذکور طبق آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان مصوب شورایعالی انقلاب فرهنگی، مربوط به بعد از صدور مجوز اولیه تأسیس تشکل است، اما اسناد موجود نشان ‌می‌دهد علیرغم تحقق همین شرایط، مجوز انجمن‌های اسلامی همچون صنعتی اصفهان و چمران اهواز صادر نگردیده و در بسیاری دانشگاه هم مسئولان مانع از جمع‌آوری امضای حمایت دانشجویان شده‌اند.

همچنین از رئیس‌جمهور محترم انتظار داریم تحت تأثیر القاها و اغواهای رسانه‌های تندرو قرار نگرفته، هرچه سریع‌تر وزیر پیشنهادی خود به مجلس شورای اسلامی را معرفی نمایند تا آتش التهاب و فتنه رسانه‌ها و گروه‌های اقلیت رادیکال و سودجویی که تصمیمات قانونی سرپرست وزارتخانه را بر نمی‌تابند و به بهانه «مقابله با فتنه» و «دفاع از اسلامی شدن دانشگاه‌‌ها» منافع شخصی و مطامع گروهی خود را دنبال می‌کنند، فروکش نماید. چراکه دانشجویان انتظار تحولات جدی و سراسری در دیگر دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور دارند و این مهم محقق نمی‌شود مگر با استقرار رسمی وزیر در مسند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. این تحولات، بازتاب مستقیم اراده قشر دانشگاهی در انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ است که به پیروزی دولت تدبیر و امید انجامید.

والسلام علی من اتبع الهدی

۱-       انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی

۲-       هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت

۳-       هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی

۴-       انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

۵-       انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

۶-       هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان

۷-       هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه اصفهان

۸-       هیئت موسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه یزد

۹-       هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فنی مهندسی گلپایگان

۱۰-   انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه سیستان و بلوچستان

۱۱-   انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مهندسی فناوری های نوین قوچان

۱۲-   انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اشراق بجنورد

۱۳-   انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا

۱۴-   انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فنی باهنر شیراز

۱۵-   هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه کردستان

۱۶-   هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک

۱۷-   هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه شهید چمران اهواز

۱۸-   انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

۱۹-   انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

۲۰-   انجمن اسلامی دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

۲۱-   انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

۲۲-   انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان

۲۳-   انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بجنورد

۲۴-   انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

۲۵-   هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان

۲۶-   هیئت مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام(ره) دانشگاه علوم پزشکی اهواز

:::

۳ دیدگاه

  1. منتقد :

    اینا همشون انجمن اسلامی بودند انوقت؟؟؟
    بیانیه ۲۶ انجمن اسلامی دانشجویان درباره تحولات دانشگاه‌‌ها و وزارت علوم!!!

  2. sma :

    چی شد مجلس در راس امور است
    چی شد زندباد مخالف من
    چی شد قانون و حقوق
    عزیران اندکی تحمل و پذیرش
    خوب است که همه دارند با دولت بیش از دولت های قبلی راه می آیند
    اگر مثل دولت های قبلی برخورد کنند شما چه موضعی میگیرید
    لطفا جلسان رای اعتماد و وضعیت رای اعتماد دولت های قبلی را هم مدنظر داشته باشید

  3. ا :

    یک سری هییت موسس که هنوز مجوز هییت موسس را هم ندارند اوردید گفتید انجمن!!!!!!!!!!!!!!

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

69 + = 75