۱۴:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸

۲۰دانشمند پر تالیف ایران معرفی شدند

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ۲۰ دانشمند پر تألیف ایران در حوزه علوم انسانی که مقاله های آنان در نشریات علمی معتبر کشور چاپ شده و در ISC نمایه سازی شده را معرفی کرد.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

دکتر جعفر مهراد افزود: ۲۰ دانشمند علوم انسانی به طور کلی از اعضای هیئت علمی دانشگاه های تهران، مازندران، تربیت مدرس، اصفهان، علامه طباطبایی، گیلان، آزاد واحد خوراسگان، مازندران، شهید چمران اهواز و محقق اردبیلی هستند.

وی ادامه داد: رتبه اول در اختیار دکتر محمد علی بشارت عضو هیأت علمی دانشگاه تهران قرار دارد. رتبه های دوم تا پنجم به ترتیب به دکتر عادل آذر (دانشگاه تربیت مدرس)، دکترعباسعلی گائینی (دانشگاه تهران)، دکتر حسین مولوی (دانشگاه اصفهان) و دکتر علی دلاور (دانشگاه علامه طباطبایی) اختصاص دارد.

سرپرست ISC خاطرنشان کرد: دکتر حمید رضا عریضی (دانشگاه اصفهان)، دکتر فرهاد رحمانی نیا (دانشگاه گیلان)، دکتر محسن گلپرور (آزاد واحد خوراسگان)، دکتر احمد جعفری صمیمی (دانشگاه مازندران) و دکتر مهناز مهرابی زاده هنرمند (دانشگاه شهید چمران اهواز) ۵ دانشمند برجسته دیگری هستند که در شته علوم انسانی در جایگاه ۶ تا ۱۰ تولید علم قرار دارند.

رئیس مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری گفت: در فاصله رتبه های ۱۱ تا ۲۰ دکتر مسعود تقوایی و دکتر رسول ربانی به ترتیب با کسب رتبه های ۱۱ و ۱۵ از دانشگاه اصفهان ، دکتر مهدی الوانی با کسب رتبه ۱۲ از دانشگاه علامه طباطبایی ، دکتر اکبر کمیجانی ، دکتر محسن مهرآرا ، دکتر مجتبی یمانی و دکتر آرین قلی پور به ترتیب با رتبه های ۱۳، ۱۴ ، ۱۶ و ۱۸ از دانشگاه تهران، دکتر محمد نریمانی با کسب رتبه ۱۸ از دانشگاه محقق اردبیلی ، دکتر حسین شکرکن با رتبه ۱۹ از دانشگاه شهید چمران اهواز و دکتر حسین دانایی فرد با رتبه ۲۰ از دانشگاه تربیت مدرس در بین دانشمندان ممتاز قرار دارند.

سرپرست ISC بیان کرد: بدین ترتیب در بین ۲۰ دانشمند برجسته در حوزه علوم انسانی که در ISC در گروه دانشمندان پرتألیف محسوب می شوند، شش دانشمند از دانشگاه تهران، چهار دانشمند از دانشگاه اصفهان، دو دانشمند در دانشگاه های تربیت مدرس و شهید چمران اهواز و دانشگاه های گیلان، واحد آزاد خوراسگان، مازندران و محقق اردبیلی نیز هر کدام یک دانشمند پر تالیف در بین ۲۰ دانشمند اول ISC قابل مشاهده است.

دکتر مهــراد ادامه داد: معمولا گفته می شود که اعضای هیات علمی و پژوهشگران رشته های علوم انسانی در حالیکه به نشر مقالات تحقیقی علاقه مند هستند، بیشتر فعالیت های خود را در قالب کتاب انجام می دهند. این گفته تا حدود زیادی گفته ای است منطقی و علمی. اما تعداد مجلات علمی پژوهشی رشته های علوم انسانی مصوب کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری که نزدیک به ۶۰۰ عنوان مجله فارسی است نشان می دهد که تعداد این مجلات از مجلات سایر رشته های دانشگاهی بیشتر است و کسب مجوز انتشار مجلات علمی نشان دهنده ظرفیت های علمی درخور توجهی است که اینک در رشته های علوم انسانی وجود دارد. کل نشریات مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طبق گزارش تیرماه ۱۳۹۲ تعداد ۹۱۸ عنوان است.

دکتر مهــراد در پایان با اشاره به این نکته که در بین این دانشگاه ها جای چند دانشگاه جامع و مادر خالی است، تصریح کرد: با نگاه به این دانشگاه ها متوجه می شویم که امروز در عرصه های علمی رقابت های جدی علمی وجود دارد و دانشگاه های متوسط و تازه تاسیس می کوشند تا کیفیت آموزش و تحقیقات علمی خود را ارتقا دهند. حضور نویسندگان پر تالیف از دانشگاه آزاد- واحد خوراسگان و دانشگاه محقق اردبیلی مؤید این گفتــار است. دانشگاه های بزرگ کشور که عمدتا در مراکز استان ها قرار دارند، باید به این نکته توجه کنند در دانشگاه های بزرگ کشور دوره های تحصیلات تکمیلی زودتر تاسیس شده و پایان نامه های تحصیلی بیشتری تهیه و تدوین می شود. دانشجویان تحصیلات تکمیلی موتور محرکه تولید علم به حساب می آیند و نبود اسامی استادان پر تالیف از دانشگاه های بزرگ کشور که در راهنمایی پایان نامه ها نقش بیشتری دارند جای تامل دارد.

منبع: خبرگزاری مهر
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

20 - = 15