۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹ آخوندی:

آقابالاسر بخش خصوصی نیستیم

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نباید آقابالاسر بخش خصوصی باشیم گفت: ما به عنوان نماینده شهروندان فقط باید نگران استانداردها، ایمنی و فناوری‌ها باشیم و فعالیت‌های حوزه بار و مسافر در حوزه ریلی باید به بخش خصوصی واگذار شود.

عباس آخوندیمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

وزیر راه و شهرسازی در مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و جدید راه‌آهن با بیان اینکه راه‌آهن ایران نماد مردانه است گفت: مدرن‌سازی در ایران با راه‌آهن شروع شد. راه‌آهن صنعت و خدمت نوستالوژیکی است که مبین تغییر و تحول در سبک زندگی شیوه حمل و نقل و تجاری است از این رو همه باید نسبت به این بخش و چگونگی سرویس و خدمت‌رسانی به آن مسئول باشند.

عباس آخوندی با بیان اینکه باید تلاش کنیم پیش‌تازی صنعت حمل و نقل احیا شود با وجود این حمل نقل ریلی اولین صنعتی بود که وارد ایران شد اما بقیه صنایع گوی سبقت را از این صنعت بوده‌اند.

وی با بیان اینکه مدرن سازی صنعت حمل و نقل راه‌آهن باید دستور کار قرار گیرد گفت: باید مشخص شود که با چه نوع ساختار درونی چه نوع مدیریت شبکه و چه نوع شبکه ناوگان و خدمتی به شهروندان و بهره‌برداران خدمات ارائه می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه بیان اینکه مدرن‌سازی این صنعت به طریق اجرا می شود گفت: فعال کردن خطوط و سریع‌السیرکردن، برقی کردن خطوط راه‌آهن و استفاده گسترده از فعالیت و اطلاعات می‌تواند ما در گذر از وضعیت کنونی به یک صنعت پیشرفته کمک کند.

وی ادامه داد: یکی از بخش‌های مهمی که مدیر عامل جدید راه‌آهن باید در دستور کار قرار دهد مدل‌سازی برای رفاه شهروندان است. در برنامه‌ام برای وزارت راه و شهرسازی اعلام کردم اولین چیزی که می‌خواهم شاخص افزایش رضایتمندی شهروندان است.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم کیفیت، بهره‌وری و میزان علاقه‌مند‌ای حرفه‌ورزان به راه‌آهن را افزایش دهیم گفت برای موفقیت در این مسیر باید زمینه‌ای را ایجاد کنیم تا حرفه‌ورزان و شهروندان در بین مدل‌های مختلف حمل و نقل راه‌آهن را انتخاب کنند نه اینکه با ترجیح مدیران کیفیت افزایش نیابد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه بارها و بارها تکرار می‌شود حمل نقل ریلی در اولویت سیاست ایران است گفت: این گفته‌ای است که گفته می‌شود تحقق عملی یابد من شهروند باید از قطار به به صرفه‌تر از جاده است استفاده کنم.

آخوندی با بیان اینکه بارها گفته‌ شده حمل و نقل ریلی آسان، راحت و ایمن است گفت: تا زمانی که زمینه استفاده گسترده از این نوع حمل و نقل مهیا نشود حرف زدن درباره اولویت‌داربودند حمل و نقل ریلی بیشتر شعار است.

وی تصریح کرد: اگر هدف استفاده گسترده از حمل و نقل ریلی باشد باید ببینیم در یک مقایسه اقتصادی بین حمل نقل ریلی و جاده‌ای آیا مجموعه سیاست‌هایی که وضع می‌شود مانند بودجه و حمایت‌های دولتی به نفع حمل و نقل ریلی است یا جاده‌ای.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمایت‌ها در عمل به نفع حمل و نقل جاده‌ای بوده است یادآور شد: این همان شاخص اصلی است که در حکم آقای پورسیدآقایی مدیرعامل جدید راه‌آهن بر آن تاکید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در سخن همه چیز به نفع حمل و نقل ریلی اما در عمل حق دسترسی به جاده مجانی است ادامه داد: این مسئله باعث می‌شود در نهایت حمل و نقل ریلی گران تمام شود. بنابر این نمایندگان مجلس، دولت و وزاری مختلف کابینه دولت یازدهم باید توجه بیشتری به این صنعت حمل و نقل ریلی داشته باشند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به نقش موثر حمل و نقل ریلی در حوزه مسافری کلانشهرها و حومه توجه نشده است گفت: قطار حومه در برنامه‌ریزی شهری تاثیر بسیار زیادی دراد. بنابراین این مسئله باید در دستور کار جدی دولت قرار گیرد. همچنین مفهوم یکپارچگی در حمل و نقل مترو بین شهری بار و مسافر باید در برنامه قرار گیرد تا کارایی لازم را برای جلب رضایت شهروندان به همراه داشته باشد.

تغییر ساختار راه‌آهن

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه براساس ماده ۱۶۴ برنامه پنجم توسعه باید تقسیم کار سریع و شفافی با بخش خصوصی داشته باشیم گفت: اگر می‌گوییم بخش خصوصی باید فعال شود باید زیرساخت‌های مناسب را برای این بخش فراهم کنیم. دولت نباید با بخش خصوصی رقیب باشد و بطور قطع باید از رقابت دست بردارد.

وی با بیان اینکه دولت باید فقط مقررات را وضع کند و مدافع حقوق بهره‌برداران از شبکه ریلی باشد گفت: فعالیت‌های حوزه بار و مسافر در حوزه ریلی باید در یک برنامه مشخص به بخش خصوصی واگذار شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نباید آقابالاسر بخش خصوصی باشیم گفت: دخالت در فعالیت بخش خصوصی قابل پذیرش نیست. ما به عنوان نماینده شهروندان فقط باید نگران استانداردها، ایمنی و فناوری‌ها باشیم. در نهایت فقط حمل و نقل ریلی باید بتواند به صورت رقابتی در خدمت بهره‌برداران و فعالان بخش خصوصی باشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

9 + 1 =