۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹

افشای جزئیات طرح روسیه درباره سوریه

در مرحله دوم و زمانی که مقامات سوریه معاهده منع استفاده و گسترش سلاح‌های شیمیایی را امضا کردند این سلاح‌ها از سوریه خارج خواهند شد و عملیات خروج این سلاح‌ها در چند هفته آینده به منظور تحویل به سازمان ملل انجام خواهد شد.

n00025105-b(1).jpgمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

روزنامه السفیر لبنان از مفاد و جزئیات طرح دو مرحله‌ای روسیه برای حل بحران سوریه پرده برداشت.

این طرح دو مرحله‌ای پس از دیدار سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با ولید معلم، همتای سوری وی ارائه شد.

بنا به نوشته روزنامه السفیر، این طرح شامل دو مرحله است که در مرحله اول سلاح‌های شیمیایی سوریه به پایگاه نظامی روسیه در طرطوس منتقل خواهند شد.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند: توافقنامه روسی – سوری که در مذاکرات معلم و لاوروف بر سر آن توافق شد شامل این دو مرحله است اما این منابع به جزئیات بیشتر توافقنامه مذکور اشاره‌ای نکردند.

سرگئی لاوروف‌ نیز در سخنانی اعلام کرده بود: از رهبران سوریه می‌خواهیم نه تنها با قرار دادن سلاح‌های شیمیایی تحت کنترل سازمان ملل موافقت کنند بلکه به معاهده منع سلاح‌های شیمیایی بپیوندند.

در این طرح نیروهای دریایی روسیه که پیش از این نیز کشتی‌هایی را به دریای مدیترانه اعزام کرده بودند نقش مهمی را در مشخص کردن مخازن سلاح‌های شیمیایی سوریه ایفا می‌کنند.

قرار است بر اساس طرح روسیه در مرحله اول این سلاح‌ها تحت نظارت مستقیم کارشناسان قرار بگیرند تا از افتادن این سلاح‌ها به دست گروه‌های غربی یا تکرار سناریوی عراق در سوریه ممانعت شود.

در مرحله دوم و زمانی که مقامات سوریه معاهده منع استفاده و گسترش سلاح‌های شیمیایی را امضا کردند این سلاح‌ها از سوریه خارج خواهند شد و عملیات خروج این سلاح‌ها در چند هفته آینده به منظور تحویل به سازمان ملل انجام خواهد شد.

این چیزی است که پیش از این بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل به آن اشاره و تاکید کرده بود که شورای امنیت را برای درخواست انتقال فوری سلاح‌های شیمیایی به اماکن امن در داخل سوریه و ذخیره‌سازی‌ آنها و سپس از بین بردن آنها تشویق خواهد کرد.

بر اساس نوشته روزنامه السفیر، این توافقنامه فرصت بیشتری را برای آزمون اهداف جامعه جهانی و شناسایی جوانب سیاسی دیگر این توافقنامه و سرنوشت تلاش‌های آمریکا، اردن و عربستان می‌دهد.

علاوه بر این، سرنوشت تجمع کشتی‌های روسیه و آمریکا در دریای مدیترانه نیز مشخص خواهد شد.

همچنین روزنامه السفیر پیش‌بینی کرد در صورت پیروزی طرح روسیه و اجرای آن تا آخرین مراحلش احتمال جنگ علیه سوریه بسیار کم شده و ائتلاف کشورهای حوزه خلیج فارس،‌ اتحادیه عرب، عربستان، قطر و گروه‌های مخالف سوری به بدترین وضعیت ممکن دچار خواهند شد و ‌آمریکا نیز به احتمال زیاد تلاش خواهد کرد تا شکست‌هایش را با اعطای مجوز برای مسلح کردن مخالفان سوری جبران کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران
:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

57 - 52 =