۰۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۷ بیانیه 30 تشکل دانشجویی در خصوص فضاسازي‌ نسبت به تغيير رياست دانشگاه آزاد

تقاضای پاسخگویی از مسئولان و دعوت رسانه ها به قانونگرایی

چرا مسائلی چون رکود علمی و فضای بسته و انقباضی دانشگاه‌ها، محدود کردن انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و تعطیلی و تحدید تشکل‌های مستقل دانشجویی، عدم صدور مجوز به درخواست تاسیس تشکل‌های دانشجویی بر خلاف قوانین و اعمال فشار بر اتحادیه های دانشجویی دانشگاه آزاد قبل و بعد از انتخابات با شکوه 24 خرداد مسئولان را به تامل و پرسش وانداشت؟

azad-univercityمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): جمعی از انجمن های اسلامی دانشجویان و تشکل های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص فضاسازی‌های برخی گروه‌ها و رسانه‌های خاص نسبت به تغییر احتمالی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی بیانیه ای مشترک صادر کردند.

به گزارش مبارزه در این بیانیه ۳۰ تشکل دانشجویی ضمن حمایت از مطالبات دانشجویان دانشگاه آزاد، مواضع مشترک خود با تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی را در مسئله تحول مدیریت این دانشگاه که همراستا با تحولات دیگر دانشگاه‌های کشور است، اعلام کرده اند.

متن کامل بیانیه به همراه اسامی تشکل ها به شرح زیر است:

در روزهای اخیر اخباری در باب تصمیم احتمالی هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر تغییر ریاست این دانشگاه منتشر شده که واکنش‌های سوال‌برانگیزی از سوی یک جریان سیاسی خاص و رسانه‌های همسوی آن به همراه داشته است. واکنش هایی که یادآور تغییر و تحولات دو سال گذشته دانشگاه آزاد به نفع این جریان است و این سوال را در اذهان دانشجویان – به ویژه دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه آزاد – پدید می آورد که چرا سیاسیون در تحولات دانشگاهی که سوابق و اساسنامه آن مشخص است، دخالت می‌کنند؟

بر همین اساس جمعی از انجمن‌های اسلامی دانشجویان ضمن حمایت از مطالبات دانشجویان دانشگاه آزاد، مواضع مشترک خود با تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی را در مسئله تحول مدیریت این دانشگاه که همراستا با تحولات دیگر دانشگاه‌های کشور است، اعلام می‌نمایند:

ار آنجایی که فرایند قانونی تغییر ریاست دانشگاه آزاد کاملا مدون‌ و شفاف می‌باشد، بدیهی است که هیچ شخص و نهادی نمی‌تواند بر خلاف قانون اقدام به این تغییر نماید. لذا القای شبهه عدم تحقق فرایند قانونی یا عدم امکان این اقدام ادعای بی‌اساسی است که توسط برخی جریان‌های سیاسی افراطی و رسانه‌های معلوم‌الحال همسوی آنها صورت می گیرد بدون شک هدف آن زیر سوال بردن نفس تغییر ریاست دانشگاه آزاد توسط هیئت امنای آن‌ می‌باشد.

با توجه به اینکه تعدادی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و نیز تعدادی از اعضای هیئت امنای دانشگاه آزاد شخصیت‌های حقوقی‌ می‌باشند قابل پیش‌بینی بود که با تغییر دولت و تغییر این شخصیت‌های حقوقی و همچنین لزوم هماهنگی بیشتر بین مسئولان جدید وزارت علوم و بهداشت با مسئولان دانشگاه آزاد، شاهد تغییرات مدیریتی در دانشگاه آزاد نیز باشیم. اما اینکه پاسخ این پرسش را که چرا جریان اقلیت سیاسی با غوغاسالاری رسانه‌ای تلاش دارد تا از این تغییر احتمالی قانونی و قابل پیش‌بینی مدیریت دانشگاه آزاد به هر نحو ممکن جلوگیری نماید، باید در تناقض رفتاری این جریان سیاسی خاص در چند سال گذشته جستجو کرد. مسئله‌ای که با کمترین بررسی در آرشیو رسانه‌ها هویدا‌ می‌شود که چگونه چند سال قبل همین جریان با فضاسازی رسانه‌های همسوی خود هیئت موسس دانشگاه آزاد را ملزم به اجرای قانون‌ و اساسنامه جدید دانشگاه آزاد می‌دانستند اما هم اکنون که احتمال می رود همان هیئت امنای در پی تغییر ریاست دانشگاه آزاد در فرایند قانونی باشند، آنان را متهم به سیاسی‌کاری‌ می‌کنند؟البته تخریب های غیر اخلاقی علیه دکتر توفیقی و فضا سازی های کاذب رسانه ای که در راستای تغییر مدیریت دانشگاه ها توسط این جریان سیاسی اقلیت انجام می شود را نیز باید در همین پازل تعریف کرد

البته جامعه دانشگاهی اینگونه مطالبه گزینشی قانون‌مداری از سوی این جریان را یقینا به حساب حسن نیت و دلسوزی این جریان سیاسی نخواهد ‌گذاشت. چرا که اگر حسن نیت و دلسوزی نسبت به دانشجویان و دانشگاه آزاد وجود داشت، می‌بایست این جریان سیاسی و رسانه‌های همسو با ایشان طی سال‌های اخیر از آنچه بر دانشگاه و دانشگاهیان می‌رفت‌ احساس تکلیف کرده و واکنشی نشان‌ می‌دادند.

چرا مسائلی چون رکود علمی و فضای بسته و انقباضی دانشگاه‌ها، محدود کردن انجمن‌های علمی، کانون‌های فرهنگی و تعطیلی و تحدید تشکل‌های مستقل دانشجویی، عدم صدور مجوز به درخواست تاسیس تشکل‌های دانشجویی بر خلاف قوانین، اعمال فشار بر اتحادیه های دانشجویی دانشگاه  آزاد قبل و بعد از انتخابات با شکوه ۲۴ خرداد و دخالت در کار تشکلهای دانشجویی توسط مسئولین این دانشگاه به گونه­ای که استقلالشان را در معرض خطر قرار داد، تعطیلی و تحدید تشکل های مستقل دانشجویی در اکثر دانشگاه های کشور و خط و نشان کشیدن و دخالت های غیر قانونی در روند کار این تشکل­های قانونی، بی‌حرمتی به محیط مقدس دانشگاه، اساتید و دانشجویان و اعمال سلایق شخصی و گزینش‌های سیاسی به جای گزینش‌های علمی و آکادمیک (مانند آنچه در دانشگاه علامه گذشت) و… که نارضایتی‌های گسترده‌ای را در بین جامعه‌ی فرهیختگان دانشگاهی به وجود آورده بود، این جریان سیاسی و رسانه‌های وابسته به آن را که به هر طریق ممکن از امکانات بیت‌المال ارتزاق‌ می‌کنند، به تأمل و پرسش وانداشت؟

چرا این رسانه‌ها نه تنها تریبون مطالبه حداقلی این قشر نشدند که در راستای تطهیر و تئوریزه کردن فضای انقباضی دانشگاه‌ها و دور از شأن دانشگاهیان، برآمدند؟ و چرا حال برای آنکه مدیریت دانشگاه آزاد تغییر نکند به تکاپو افتاده و از همه‌ی ظرفیت‌ها و حتی ظرفیت‌های نامشروع برای جلوگیری از این تغییر قابل پیش‌بینی استفاده‌ می‌نمایند؟ و چرا این جریان سیاسی افراطی، تلاش می‌کند تا آخرین پایگاه‌هایی که منافع سیاسی، اقتصادی و موقعیتی آنها را تامین‌ می‌کند، حفظ نماید؟

انتقادات ما بر عملکرد پیشین مدیریت دانشگاه آزاد همچنان پابرجاست اما آیا کسانی که با مدعای عدالتخواهی و تحول وارد بزرگترین مجتمع دانشگاهی کشور شده‌ و به واسطه نسبت نزدیک خانوادگی لابی گسترده‌ای با وزارت علوم برقرار کردند، اینک پس از دو سال کارنامه قابل قبولی برای ارائه در پیشگاه دانشجویان و دانشگاهیان دانشگاه آزاد و نیز عموم مردم ایران دارند؟ پاسخ آنان به افشای اسناد سوء استفاده از امکانات دانشگاه آزاد در انتخابات شورای شهر چهارم چیست؟

در پایان ما انجمن‌های اسلامی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی دانشگاه آزاد با اعلام این مواضع مشترک، ضمن دعوت مسئولان فعلی دانشگاه آزاد به پاسخگویی، همه گروه‌ها و رسانه‌های سیاسی را به قانون‌گرایی و رعایت تقوا و اخلاق سیاسی تا تحقق اقدامات قانونی هیئت امنای دانشگاه آزاد دعوت می‌نماییم.

والسلام علی من اتبع الهدی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی تهران

هیات مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه یزد

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فنی باهنر شیراز

تشکل اسلامی سیاسی گفتمان انقلاب اسلامی دانشگاه آزاد واحد تنکابن

تشکل اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد واحد رامسر

تشکل دانشجویی راه امید دانشگاه آزاد واحد یاسوج

تشکل اسلامی سیاسی آرمان دانشجو  دانشگاه آزاد واحد تهران پزشکی

کانون اندیشه سازان دانشگاه آزاد واحد ممسنی

تشکل اسلامی سیاسی بیدار دانشگاه آزاد واحد کرج(چندی پیش به تعلیق در آمد)

جمعیت اسلامی سیاسی همراهان دانشگاه آزاد واحد گچساران

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد میناب

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد  واحد یاسوج

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه آزاد  واحد قم(واحد برادران)

انجمن علمی دانشجویی دانشگاه آزاد واحد قم

هیات مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اراک

هیات مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زنجان

هیات مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه چمران اهواز

هیات مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه یزد

هیات مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه اصفهان

هیات مؤسس انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی سمنان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه فسا

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم فن آوری های نوین قوچان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری

انجمن اسلامی دانشجویان پیرو خط امام دانشگاه سیستان و بلوچستان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه اشراق بجنورد

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

81 - 78 =