۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۲ حجت الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در جمع کارکنان حرم امام خمینی(س):

نارضایتی مردم نتیجه قهری فاصله گرفتن از دستورات پیامبر

نواده روح الله تأکید کرد: هرگاه اوضاع جامعه مورد قبول مردم نبوده نتیجه قهری آن، این است که ما از دستورات مرسلین فاصله گرفته‌ایم و هر میزان که سعادت‌مندی، رضایت و موفقیت بالا برود؛ نشانه تبعیت از پیامبر و اسلام است.

alikhomeni«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): حجت‌الاسلام و المسلمین سید علی خمینی در جمع کارکنان حرم امام خمینی با بیان این‌که انسان‌ها را در طول تاریخ می‌توان به تاریخ مند و تاریخ ساز تقسیم کرد، اظهار داشت: همه ما از این لحاظ که در ظرف تاریخ و زمان پا به عرصه گذاشته‌‌ایم، تاریخ‌مند هستیم؛ در یک زمانی به دنیا آمده‌ایم و زمانی از دنیا می‌رویم. از پدران‌مان نیز چیزهایی را به ارث برده‌ایم و در منطقه‌ای زندگی می‌کنیم، زبانی هم داریم یعنی در یک تاریخی زندگی می‌کنیم. از این لحاظ همه ما انسان‌ها تاریخ‌مند هستیم. اما انسان‌هایی هستند که از این چارچوب فراتر می‌روند و فقط این‌گونه نیستند که در دل تاریخ زندگی کنند و روزی به دنیا بیایند و سپس از دنیا بروند.

وی یادآور شد: بعضی شخصیت‌ها در تاریخ هستند که مسیر تاریخ را عوض کرده‌اند و با رفتار و زندگی‌ شان کاری کردند که پس از آن‌ها در زندگی دیگران و تاریخ، تاثیر و دگرگونی حاصل شد. تاریخ را می‌توان به دوران پیش و پس از پیامبر(ص) تقسیم کرد. جامعه عرب را می‌توان به دوران پیش از طلوع خورشید پیامبر(جاهلیت) و پس از آن تقسیم کرد؛ پایین‌ترین و رذالت‌آمیزترین افراد در جامعه پیش از پیامبر و کامل‌ترین و والاترین اسوه‌‌ها در جامعه پس از پیامبر هستند. بدترین گزاره‌های اخلاقی متعلق به دوران جاهلیت است و زیباترین گزاره‌های اخلاقی مربوط به زمان پیامبر(ص) است. یعنی یک انسان فقط به زندگی در تاریخ اکتفا نمی‌کند بلکه به درجه‌ای می‌رسد که می‌تواند تاریخ را دگرگون می‌کند.

نواده روح الله تصریح کرد: هر کدام از ما می‌توانیم در حد خودمان به کمک قوه‌ای که خداوند در وجود تک تک انسان‌ها قرار داده، از قفس تاریخ مندی بیرون آمده و به مرز تاریخ‌سازی برسیم. فاطمه زهرا(س) هم خصوصیتی دارد که هیچ‌کس نداشته است -حتی پیامبر و امیرالمومنین و خدیجه(س)- انسانی است که احکام اسلامی به طور کامل در او پیاده شده است، زیرا قبل از آن اسلامی در کار نبود.

وی با یادآوری این‌که ما می‌توانیم انسانی‌هایی را پیدا کنیم که از تاریخ مندی بیرون آمده و تاریخ ساز شده‌اند که مثال اعلای آن پیامبر اسلام(ص) است، گفت: هرکس در تاریخ بتواند خود را به پیامبر و جهات انسانی خود نزدیک کند و قوه‌های حیوانی وجود خود را از بین ببرد و قوات انسانی را تقویت کند، تاریخ‌ساز خواهد شد. اگر آیه‌ای از آیات قرآن را با امام تطبیق دهیم، دقیق‌ترین آیه این است که «وَجَاء مِنْ أَقْصَی الْمَدِینَةِ رَجُلٌ یَسْعَی قَالَ یَا قَوْمِ اتَّبِعُوا الْمُرْسَلِینَ». یعنی از دل جامعه مردی برخاست که ظاهرا نبی نیست و خطاب به مردم خودش گفت: به کجا می‌روید؟ تنها خواسته من این است که از دستورات پیامبران الهی تبعیت کنید.

سید علی خمینی اظهار داشت: تمام حرف امام خمینی هم همین بود و هرچه بیشتر گفته شود گزاف است و مگر حکم خدا که پیامبران منتقل کرده‌اند، جز فطرت انسانی است؟! تمام آنچه امام از ابتدای نهضت تا آخر، گفتند همین است.

وی تأکید کرد: در طول این انقلاب و قبل از آن، هر گاه جامعه‌ای به این نصیحت عمل کرده است میزان سعادت‌مندی و موفقیت را در او می‌بینیم و هرگاه جامعه از تبعیت مرسلین جدا شده، شاهد افول، اضمحلال و شکست‌ها بوده‌ایم. یعنی ملاک پیروزی و موفقیت، خیر دنیا  و آخرت تبعیت از دستورات پیامبران است. بر عکس این امر هم صدق می‌کند؛ یعنی هرگاه اوضاع جامعه مورد قبول مردم نبوده نتیجه قهری آن این است که ما از دستورات مرسلین در حال فاصله گرفتن هستیم و هر میزان که سعادت‌مندی، رضایت و موفقیت بالا برود نشانه تبعیت از پیامبر و اسلام است. حتی غربی‌ها که در بعضی زمینه‌ها موفق هستند، ولو این‌که نگویند ما از فلان فرد تبعیت می‌کنیم، به خاطر تبعیت از آن دستورات است. زیرا دستورات پیامبر و اسلام برخاسته از فطرت انسانی است و لذا هر جا آن‌ها(غربی‌ها) پیروزی داشته‌اند به خاطر بازگشت به دستورات فطری اسلام بوده است و هرجا مشکل داشته‌اند به خاطر دوری از آن توصیه‌هاست. این قانون کلی بشر است و ربطی به اسلام و کفر ندارد؛ هرجای دنیا پیروزی و سعادت بوده است به خاطر بازگشت به قوانینی است که خداوند وضع کرده است. این یک جمله مشهور از اندیشمند اسلامی سیدجمال اسدآبادی است که در اروپا مسلمان ندیدم، اما اسلام دیدم، به همین موضوع برمی‌گردد.

وی با اشاره به این‌که یکی از انسان‌های تاریخ‌ساز امام خمینی است، ادامه داد: شما می‌توانید دوره معاصر را به پیش و پس از امام تقسیم کنیم. من نمی‌خواهم به صورت افراطی بحث کنم تا سخنم حالت شعاری بگیرد، اما آثار ایشان را در جامعه می‌بینیم و یکی از انسان‌های تاریخ ساز که تغییر عظیم فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در جامعه خود ایجاد کرد شخص امام بود و لذا خدمت به امام، خدمت به آرمان امام است.

یادگار امام خطاب به کارکنان حرم امام خمینی گفت: شما کسانی که در حرم امام خدمت می‌کنید خدمت به خلق و نیز خدمت به امام است. خداوند می‌فرماید: «‌فَأَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَاءً وَأَمَّا مَا یَنْفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الْأَرْضِ». یعنی آن چیزی که به نفع مردم نیست و کف روی آب است، در طول تاریخ می‌رود و به خاطره تبدیل می‌شود، اما آنچه به نفع مردم است و جنبه الهی دارد باقی می‌ماند. نتیجه منطقی آن است که آن کاری که به نفع مردم است، قطعا کاری خدایی است. بعضی‌ها فکر می‌کنند کار خدایی فقط نماز و روزه و حوزه علمیه است؛ شاید آن کارها با اغراضی همراه باشد، اما کار الهی منحصر به این موارد نیست. شما اگر می‌خواهید انسان الهی شوید منحصر به این نیست که عمامه روی سرتان بگذارید؛ کار الهی به حکم آیه قرآن، هر چیزی که به نفع مردم باشد را شامل می‌شود. «و ما عند‌الله باق»؛ آن کارگری که به مردم خدمت می‌کند کارش نزد خداوند باقی است.

وی در جمع‌بندی سخنان خود اظهار داشت: بعضی انسان‌ها در قاب خودشان نمی‌مانند و تاریخ را دگرگون می‌کنند. خدمت به امام، خدمت به مردم و زائران ایشان است و خدمت به مردم هم کاری الهی است. لذا هرکس برای امام زحمت می‌کشد و قدمی برمی‌دارد، اگر قصد قربت داشته باشد، کار او الهی است.

منبع: جماران

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 40 = 42