۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۱۲ گفتگو با مهدی امیریان، دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت:

جنبش دانشجویی از دایره قدرت دور باشد/ دولت به مطالبات دانشجویان توجه کند

انتظار تشکل‌های دانشجویی از دولت این است که به قانون اساسی و فعالیت‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه و طبق آن در مورد دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی و فعالیت‌های مستقل دانشجویی عمل کند. با توجه به تغییر دولت و بسیاری از رویکردهای گذشته، متأسفانه همچنان مسئولان دانشگاهی با عدم تمکین از قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، از صدور مجوز برای تأسیس تشکل‌های جدید و برگزاری برنامه‌های متنوع در دانشگاه امتناع می‌کنند و آنگونه که انتظار داشته‌ایم در دانشگاه‌ها اتفاقی نیفتاده است.

amirianمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): دبیر پیشین دفتر تحکیم وحدت با بیان اینکه “مهمترین آفت تشکل‌های دانشجویی نزدیک شدن به دایره‌های قدرت است”، گفت: فعالان دانشجویی بدانند که نزدیک شدن به دایره‌های قدرت، چه قدرت‌های رسمی و مشروع و چه قدرت‌های غیررسمی، آسیب‌ها و آفت‌های زیادی را برای آنها به همراه دارد.

مهدی امیریان، به انتخابات ریاست جمهوری امسال اشاره کرد و با بیان اینکه “تاثیرگذارترین مطالبات مردم در نتایج این انتخابات، مطالبات سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بود”، تاکید کرد: آنچه پاسخگویی به مطالبات عمده مردم در عرصه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را امکان‌پذیر می‌سازد، تشکل‌های دانشجویی و پیگیری این مطالبات در عرصه دانشگاه‌هاست.

وی با بیان اینکه “متأسفانه تاکنون حرکت خاصی از دولت در زمینه عملیاتی کردن سیاست‌هایش در حوزه دانشگاه مشاهده نکرده‌ایم”، ادامه داد: ما در این مدت کوتاه از عمر دولت به جز چند مورد خاص، مواردی را که بتواند به مطالبات مردم بویژه جوانان و دانشجویان در عرصه دانشگاهی پاسخ دهد از سوی دولت مشاهده نکرده‌ایم.

دبیر پیشین دفتر تحکیم وحدت در ادامه با بیان اینکه “جنبش دانشجویی می‌تواند نماد ظهور و بروز گشایشات سیاسی و فرهنگی و اجتماعی دولت باشد”، گفت: متأسفانه ما هم در دوره قبلی و هم در این مدت از طول عمر دولت یازدهم مشاهده می‌کنیم که همچنان درخواست‌های دانشجویان برای تأسیس تشکل‌های جدید و مستقل دانشجویی بی‌پاسخ می‌ماند. کماکان مشاهده می‌کنیم که بسیاری از رؤسا و مسئولان دانشگاه که از دولت قبل بجا مانده‌اند، تغییر نکرده‌اند. این در حالی است که این افراد هیچگونه تغییر رویکردی را نیز در فعالیت‌های خود نداشته‌اند و هیچ گامی در جهت افزایش نشاط و پویایی و پاسخگویی به انتظارات و مطالبات دانشجویان برنداشته‌اند.

امیریان افزود: انتظار تشکل‌های دانشجویی از دولت این است که به قانون اساسی و فعالیت‌های مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی توجه و طبق آن در مورد دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی و فعالیت‌های مستقل دانشجویی عمل کند. با توجه به تغییر دولت و بسیاری از رویکردهای گذشته، متأسفانه همچنان مسئولان دانشگاهی با عدم تمکین از قوانین مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، از صدور مجوز برای تأسیس تشکل‌های جدید و برگزاری برنامه‌های متنوع در دانشگاه امتناع می‌کنند و آنگونه که انتظار داشته‌ایم در دانشگاه‌ها اتفاقی نیفتاده است و همچنان شاهد کج‌سلیقگی‌ها و اعمال سلایق شخصی در محیط دانشگاه هستیم.

وی همچنین با اشاره به بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به عرصه تحصیل و همچنین بازگشت اساتیدی که به اجبار بازنشسته شده بودند، اظهار کرد: در این زمینه در همین مدت کوتاه حرکات خوبی از سوی دولت شاهد بودیم ولی متأسفانه اقدامی را که بتواند یک نشاط فراگیر به فضای دانشگاه‌های کشور تزریق کند، از سوی دولت مشاهده نکرده‌ایم.

این فعال پیشین دانشجویی با بیان این اعتقاد که “بخشی از جریان‌های اصولگرا و افراطی در تلاشند که روحیه نشاط و تلاش در دانشگاه‌ها حاکم نشود”، خاطرنشان کرد: متأسفانه اکنون علاوه بر کم‌لطفی‌های نمایندگان اصولگرای مجلس، مشاهده می‌کنیم که بخشی از جریان‌های افراطی نیز در تلاشند که از ایجاد روحیه نشاط و امید در دانشگاه‌ها جلوگیری کنند.

امیریان همچنین بر لزوم استقلال جنبش دانشجویی تاکید کرد و در ادامه گفت: تشکل‌های دانشجویی باید در تلاش باشند که نقش دیده‌بانی خود را به عنوان چشم بیدار و نمایندگان واقعی ملت و همچنین پل ارتباطی صادق میان حاکمیت و ملت عمل کنند. همچنین، ما انتظار نداریم که فقط تشکل‌های حامی دولت مجوز فعالیت دریافت کنند، بلکه انتظار داریم فضای دانشگاه‌ها به گونه‌ای باشد که حتی منتقدان دولت نیز بتوانند صدای خود را به گوش ملت و دولت برسانند.

دبیر پیشین دفتر تحکیم وحدت در ادامه به گزارش صد روزه رئیس‌جمهور اشاره کرد و افزود: انتظار تشکل‌های دانشجویی و فعالان دانشجویی از رئیس‌جمهور و دولت این است که به جز مباحث دیپلماسی، در مورد مسائل داخلی بویژه گشایش‌های فضای فرهنگی و اجتماعی نیز پاسخگو باشند و عملکرد خود را در این مورد به اطلاع مردم برسانند.

وی با بیان اینکه “تشکل‌های مستقل دانشجویی جزئی از گروه‌های مردم‌نهاد به شمار می‌آیند”، اضافه کرد: دولت باید تلاش کند مسیر را برای احیای گروه‌های مردم‌نهاد فراهم سازد. با توجه به اینکه تشکل‌های مستقل دانشجویی نیز بخشی از این گروه‌های مردم‌نهاد را تشکیل می‌دهند، دولت باید در تلاش باشد تا مسیر را برای این تشکل‌ها چه تشکل‌های منتقد و چه تشکل‌های حامی را فراهم آورد.

امیریان در پایان با بیان اینکه “انتظار ما از دولت و وزارت علوم این است که هرچه سریعتر مسئولانی را که نمی‌توانند خود را با رویکرد دولت جدید و شعارها و سیاست‌های این دولت که برخاسته از مطالبات مردم است تطبیق دهند، جایگزین کنند”، گفت: ما از مسئولان وزارت علوم خواهش می‌کنیم که با وجود فشارهایی که به آنها وارد می‌شود، از موضع فعلی خود عقب‌نشینی نکنند و تحت تأثیر هیچکدام از این فشارها قرار نگیرد، چراکه بسیاری از این افراد در تلاشند که مطالبات سیاسی مردم بدون پاسخ باقی بماند.

 

منبع: ایسنا

:::::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

79 - 73 =