۲۱:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۸

رفتار عده ای با مردم طبق رسوم جاهلیت است

ارتجاع یعنی واپسگرایی و بازگشت به عقب؛ یعنی از دست دادن تمام کمالات بدست آمده. قرآن کریم در چندین آیه، ارتجاع را معنا می کند. تعابیر قرآنی ارتجاع را برگشت به عقب، معنی می کنند. ارتجاع چندین قسم دارد که ارتجاع فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دینی و... جزو آن است. اما گاهی ارتجاع از اسلام به کفر است. مسلمانی که دگربار کافر می شود را ارتجاع یا ارتداد او معنا می کنند. اما یک نوع ارتجاع بسیار خطرناک، احیای تمام عادات و رسوم جاهلیت و کفر آن هم با پرچم اسلام است!

montajabnia1مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): خطرناک ترین ارتجاع و واپسگرایی از سیره نبوی آن است که همان تفکر و رفتارهای جاهلانه ای که پیامبر اسلام (ص) ۲۳ سال با آن مبارزه کرد به اسم دین خدا، پیامبر(ص)، علی (ع) و اهل بیت مطهرش بر مردم حکومت شود!

به گزارش خبرنگار جماران در ادامه جلسات حسینیه حضرت فاطمة الزهرا(س) شب گذشته(شنبه) حجت الاسلام والمسلمین رسول منتجب نیا با موضوع « اختلال جریان واپسگرایی در پیش برد اهداف نهضت نبوی» سخنرانی کرد.

وی در مقدمه با اشاره به اینکه انسان، اشرف و اکمل موجودات عالم است و از خاک تا فرشتگان هیچ کدام به مقام انسان به عنوان جانشین خداوند روی زمین نمی رسند، اظهار کرد: نه اینکه هر انسانی بالفعل شریف ترین موجودات باشد بلکه انسان می تواند به چنین مقامی برسد یعنی شایستگی و لیاقت آن را دارد در حالی که فرشتگان ندارند.

منتجب نیا شریف ترین انسان ها را پیامبران الهی معرفی کرد و گفت: در میان شریف ترین پیامبران هم حضرت محمد (ص) به عنوان پیامبر اسلام و آخرین فرستاده خداوند از همه شریف تر است؛ پیامبری که خداوند او را برای انسان ها از آغاز تا پایان به عنوان اسوه قرار داده است. خداوند می فرماید: “هر کسی می خواهد به خدا و سعادت برسد، پیامبر (ص) اسوه و الگوی اوست.” اسوه به معنای الگو و نمونه عملی زندگی کردن در دنیاست.

وی با بیان اینکه شریفترین انسان ها در میان جاهلترین مردمان مبعوث شد تا جهانیان را از ذلالت و گمراهی نجات دهد، ادامه داد: جاهلیت مردمان جزیره العرب، ایران، رم و… را فرا گرفته بود و همه آنها در سیاهی بسر می بردند که پیامبر (ص) از میان آنها برانگیخته شد تا بشریت را برانگیزاند؛ یعنی بعثت پیامبر (ص) انقلاب و خیزش در کل بشریت است نه فقط جمعی خاصی. پیامبر (ص) نماینده خدا و پیشوا برای همه انسان هاست چه آنهایی که ایمان آوردند و چه آنهایی که نیاوردند. او مبعوث شده تا اول رسالت الهی را ابلاغ کند و علاوه بر آن اسوه یعنی الگوی عملی باشد در نوع زندگی کردن مردمان. پیامبر (ص) تمام کمالات یک انسان را در رفتار فردی و اجتماعی خود جمع کرده بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد با برشمردن صفاتی از پیامبر (ص) چون بندگی خدا، مردم داری، پاکدامنی، صداقت، راستی، تواضع، فروتنی، عفو و گذشت، کرامت، بزرگواری و امانتداری، گفت: انسان در تحیر است که ایشان به چه مرتبه ای رسیده است. اگر امروز می گوییم یکی از رهبران جهان که در تشییع جنازه اش مقام های کشورهای مختلف شرکت می کنند، گفته که من همه زندانیان از جمله زندانبان خودم را هم آزاد می کنم؛ پیامبر (ص) در فتح مکه در قبال دشمن خود و کسی که بزرگترین خیانت ها را به اسلام و پیامبر(ص) داشته می فرماید: ” ابوسفیان در امان است. اگر اسلحه بر زمین بگذارد خود و خانه اش در امان هستند.” پیامبر (ص) این سخن را در پاسخ به کسانی فرمود که گفتند امروز روز کیننه و انتقام جویی از مردم مکه است.

 وی با برشمردن نمونه هایی از رسوم جاهلیت در میان اعراب، اظهار کرد: آنها بت پرستی های عجیب و آیین های جاهلی فراوانی داشتند. اندیشه، گمان و غیرت آنها بر مدار جاهلیت بود. کینه توزی، انتقام جویی، دشمنی های آتشین و… از دیگر صفاتشان بود تا جایی که امیرالمومنین علی (ع) می فرمایند: ” پیامبر (ص) مبعوث شد در حالی که همه مردم گمراه و سرگردان بودند و جاهلیت آنها را سبک و حقیر کرده بود.” در رفتاری عجیب وجاهلانه برابر بت هایشان هر سال یک نفر را در کنار بت ها قربانی می کردند یا گاهی پدران، فرزندان خود را کنار بت ها ضبح کرده و خونش را برای رضایت بت ها به روی آنها می کشیدند. حال می توانید تصور کنید در چه جامعه ای و با چه وضعی پیامبر (ص) در میان این مردمان مبعوث شدند.

 منتجب نیا همچنین با اشاره به برخی آموزه های پیامبر (ص) برای مردم جاهل آن زمان، تصریح کرد: پیامبر (ص) خطاب به آنها می فرمودند: “بت پرستی را کنار بگذارید. فقط خدا را بندگی کنید. دشمنی، خصومت و اخلاق رذیله را به اخلاق فضیله انسانی تبدیل کنید. به جای کینه توزی و انتقام، مهر و محبت به یکدیگر داشته باشید.” ایشان نهایتا جامعه ای ساختند سراسر محبت که دل های مردم به هم نزدیک شد؛ کرامت و بزرگواری در جامعه موج می زد. ایشان طوری کنار مردم می نشستند که هر کسی از در وارد می شد نمی توانست تشخیص دهد چه کسی پیغمبر(ص) است. کسانی چون بلال، سلمان، ابوذر، مقداد و… را ساخت. آوازه بعثت او در تمام دنیا پیچید تا جایی که ایشان به تمام امپراطوری های جهان نامه نوشت و مبلغان اسلام را به سرزمین آنها می فرستاد. ۲۳ سال عمر پیامبر (ص) صرف تبلیغ دین و ساختن انسان ها و ارایه یک الگوی الهی تئوری و عملی به بشریت شد.

وی با بیان اینکه پیامبر (ص) با نزدیک شدن به اواخر عمرش، به شدت نگران وضع آینده جامعه اسلامی بود، تصریح کرد: از طرفی ابراهیم تنها پسر پیامبر(ص) فوت شده بود و عده ای می گفتند پیامبر(ص) جانشین ندارد. از طرف دیگر خبر خصومت های پنهان در دل برخی منافقان به پیامبر(ص) رسیده بود. ایشان همچنین درخواب دیده بودند که بنی امیه در بالای منبرشان جست و خیز می کنند و مردم را به انحراف می کشانند. آیه ای نازل شد که ” ای رسول، آن خوابی که ما درباره بنی امیه به تو نشان دادیم، آزمایشی برای مردم خواهد بود.” لذا پیغمبر (ص) بارها هشدار می دادند ” اسلام از آغاز غریب بود و سرانجام هم غریب خواهد شد؛ آفرین بر انسان های غریبی که مقاومت می کنند.” آن غریبانی که در اوج غربت دست از اصلاح جامعه بر نمی دارند. درست کردن آنچه دیگران خراب کردند را وظیفه خود دانسته و اصلاح جامعه می اندیشند. پیامبر(ص) می فرمایند: ” بعد از من بزودی فتنه هایی، امت من را فرا می گیرد، آنچنان که انسانی، صبح مومن است و شب کافر می شود. عده ای دین شان را در آن روزهای آشفته به بهای کمی می فروشند. وقتی بنی امیه و بنی مروان تعدادشان به ۳۰ نفر برسد اموال الهی را به عنوان ثروت های شخصی در آورده و وقتی مسلط به بیت المال شوند، تمام آن را به خود اختصاص می دهند و بندگان خدا را به صورت بردگان خود درمی آورند.”

نماینده دوره های نخست مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دین خدا و ۲۳ سال زحمتی که پیغمبر(ص) برای آن کشید، وسیله ای برای فریب دادن مردم و افکار عمومی توسط حکومت شده بود، افزود: پیامبر (ص) چنین پیش بینی هایی دارد و از این بابت به شدت نگران است. خداوند با نازل کردن آیاتی از جمله نزول سوره کوثر، به پیامبر بشارت می دهد و همینطور آیه ” وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ یَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَیْهِ فَلَنْ یَضُرَّ اللَّهَ شَیْئاً وَ سَیَجْزِی اللَّهُ الشَّاکِرینَ” نازل می شود با این مضمون که برگشت به عقب مردم بعد از رحلت پیامبر(ص) ضرری به خداوند نمی رساند و خدا به شاکران پاداش می دهد. پیامبر (ص) در آخرین لحظات عمرشان کتاب قرآن و عترت شان را ۲ سرمایه بزرگ قرار داده شده میان مردم عنوان می کنند که از هم جدا نشده و در قیامت به ایشان می رسند. اما ببینید برخی در همان اواخر عمر حضرت چه کردند؟! ابن عباس می گوید چه پنج شنبه عجیبی بود؛ به ویژه آن لحظه که پیامبر(ص) خواستند وصیت نامه ای را برای گمراه نشدن مردم پس از خودشان بنویسند اما نسبت های ناروایی به ایشان دادند! ارتجاع از همان لحظه آغاز شد.

وی با معنا کردن کلمه ارتجاع، ادامه داد: ارتجاع یعنی واپسگرایی و بازگشت به عقب؛ یعنی از دست دادن تمام کمالات بدست آمده. قرآن کریم در چندین آیه، ارتجاع را معنا می کند. تعابیر قرآنی ارتجاع را برگشت به عقب، معنی می کنند. ارتجاع چندین قسم دارد که ارتجاع فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، دینی و… جزو آن است. اما گاهی ارتجاع از اسلام به کفر است. مسلمانی که دگربار کافر می شود را ارتجاع یا ارتداد او معنا می کنند. اما یک نوع ارتجاع بسیار خطرناک، احیای تمام عادات و رسوم جاهلیت و کفر آن هم با پرچم اسلام است!

 وی افزود: یک نفر از اسلام برگشته و کافر شده اما آنقدر مردانگی دارد که بگوید من از اسلام جدا شدم اما عده دیگری هنوز پرچم اسلام در دست دارند، شعار دینی می دهند، شعار طرفداری از اسلام، پیامبر(ص) و حتی ائمه اطهار علیهماالسلام را می دهند اما صفات و رفتارشان با مردم طبق افکار و رسوم جاهلیت است. این ارتجاع خطرناک ترین ارتجاع است چون انسان ها را می فریبد، اسلام را مخدوش می کند، اسلام را با چهره ای زشت در دنیا معرفی می کند، پیامبر (ص) و اهل بیتش را وسیله دکان داری خود می کند و دکان بزرگی به نام دین می زند!

منتجب نیا درباره فضای جامعه در دوران پس از رحمت پیامبر(ص) و حتی حضرت علی (ع) و اهل بیت علیهماالسلام، گفت: متاسفانه در آن دوره تمام اندیشه و رسوم جاهلیت جز بت پرستی احیا می شود و به جای بت پرستی شعار اسلام و حاکمیت دین خدا سر داده می شود و به اسم دین بر مردم حکومت می شود. آنچه پیامبر (ص) در طول ۲۳ سال با آن مبارزه کرده بود را به نام پیامبر(ص)، علی (ع) و… به مردم عرضه می کنند!

عضو هیأت علمی دانشگاه شاهد در بیان برخی ویژگی عمده خلفای بعد از پیامبر(ص)، اظهار کرد: ۲ گروه ادعای جانشینی پیامبر(ص) را داشتند؛ یکی بنی امیه و بنی مروان بودند که ۸۳ سال و ۴ ماه بر مردم حکومت کردند. از القاب جعلی چون امیرالمومنین معاویه و یزید درباره خودشان بکار می بردند؛ در روزهای جمعه صفوف به هم فشرده نماز جمعه را تشکیل داده و بخشنامه می کردند به امام جمعه ها و به مردم می گفتند اگر می خواهید به بهشت بروید در قنوت نمازتان علی (ع) را لعن کنید. پس از رحمت پیامبر (ص) تنها چند نفر تحت تاثیر دستگاه تبلیغاتی بنی امیه قرار نگرفتند. آنها با دستگاه های تبلیغاتی رسانه ای خود افراد ساده لوح را فریب می دادند. برخی مردم می گفتند مگر می شود همه امام جمعه ها در تمام شهرها اشتباه بگویند؟! این رویه را تا جایی پیش بردند که پس از شهادت حضرت علی (ع) در محراب، مردم می گفتند مگر علی (ع) نماز هم می خواند؟! بنی امیه در این سال ها ۵ امام معصوم را به شهادت رساند و صدها نفر از اصحاب و صالحین را شکنجه داد؛ به بهانه های مختلف بویژه خیانت به امیرالمومنین خلیفه! آنها را عذاب می دادند.

وی با بیان اینکه بنی عباس، خلفای پس از بنی امیه با شعار “یالثارات الحسین” روی کار آمده و از مردم بیعت گرفتند، تصریح کرد: پس از بنی امیه، ابوالعباس صفاح با شعار “یالثارات الحسین” از مردم بیعت گرفت و داعیه خون خواهی حسین (ع) بود؛ اما بعد که مردم با او بیعت کردند رفت بالای منبر و گفت: منظورم از اهل بیت، ما هستیم! حق ما در این سال ها خورده شد و من برای خودم بیعت گرفتم! بنی عباس ۵۲۴ سال بر مردم حکومت کردند و از نام های معتصم بالله، واسق بالله، متوکل علی الله و… برای خلفا استفاده می کردند. همه خود را نماینده خدا در زمین معرفی کرده و هدفشان را هدایت انسان ها و دعوت به خدا عنوان می کردند.

منتجب نیا در پایان علت ماندگاری اسلام و تشیع پس از صدهاسال را اعجاز قرآن و تعالیم ائمه اطهار علیهمالسلام خواند و گفت: پاسخ این سوال که چرا با وجود تمام جنایت ها و ظلم ها به اسلام، دین اسلام همچنان یکی از بزرگترین ادیان الهی در جهان بوده و مکتب تشیع هم مثل نگینی بر آن می درخشد دو علت است. اول اعجاز قرآن که نتوانستند خدشه ای به آن وارد کنند و این قرآن سالم باقی ماند. دوم تعالیم نورانی و سیره پیامبر(ص) و ائمه اطهار علیهم السلام است. باید همواره تلاش کنیم چهره تشیع را آنطور که هست به جهانیان معرفی کنیم. هیچ زشتی به تشیع نبندیم و بگذاریم اسلام و تشیع خود مردم را جلب کند.

منبع: جماران

:::::

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

36 - = 30