۱۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱

اعتراف «اوباما» به نقش آمریکا در «براندازی» مصدق

اکنون رییس‌جمهوری آمریکا درحالی‌که کشورش و ایران پس از امضا و آغاز اجرای توافق ژنو به یکی از حساس‌ترین دوران روابط خود پا گذاشته‌اند به صراحت به‌دست‌داشتن واشنگتن در سرنگونی دولت ملی دکتر محمد مصدق در ایران اعتراف کرده است... اوباما در بخشی از مصاحبه مفصل خود با هفته‌نامه «نیویورکر» گفته است: «یکی از اجزای ضروری دیپلماسی به رسمیت شناختن علنی حقایق تاریخی است مانند نقش آمریکا در براندازی محمد مصدق.»

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): ۶۰سال از کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ و سرنگونی دولت ملی دکتر محمد مصدق می‌گذرد. کودتایی که تاثیری قاطع و منفی در مسیر ملت ایران برای دستیابی به دموکراسی و استقلال برجا گذاشت. در بخش اعظم شش‌دهه گذشته، دست‌های پشت‌پرده خارجی که به هواداران داخلی استبداد در سرنگونی دولت ملی ایران یاری رساندند اغلب تلاش می‌کردند با «سکوت» یا «انکار»، ردپای خود در این رخداد تاریخی پاک کنند. در سال ۲۰۰۰میلادی، «مادلین آلبرایت» وزیرخارجه وقت آمریکا به نقش‌آفرینی «چشمگیر» کشورش در راه‌اندازی کودتای ۲۸ مرداد اعتراف و بابت آن «عذرخواهی» کرد. «جک استراو»، وزیر اسبق امورخارجه بریتانیا، نیز تنها مقام رسمی این کشور بود که در طول این سال‌ها با اشاره‌ای گذرا به نقش این کشور در کودتای ۲۸ مرداد، آن را از موارد بارز مداخله بریتانیا در امور داخلی ایران خواند.

اکنون رییس‌جمهوری آمریکا درحالی‌که کشورش و ایران پس از امضا و آغاز اجرای توافق ژنو به یکی از حساس‌ترین دوران روابط خود پا گذاشته‌اند به صراحت به‌دست‌داشتن واشنگتن در سرنگونی دولت ملی دکتر محمد مصدق در ایران اعتراف کرده است. به گزارش «انتخاب» اوباما در بخشی از مصاحبه مفصل خود با هفته‌نامه «نیویورکر» گفته است: «یکی از اجزای ضروری دیپلماسی به رسمیت شناختن علنی حقایق تاریخی است مانند نقش آمریکا در براندازی محمد مصدق.»

اوباما افزوده است: «از نظر تاریخی نه‌تنها اعضای کنگره بلکه مردم آمریکا نیز نسبت به ایران خصومت و دشمنی و بدگمانی دارند.»

سخنان «اوباما» به منزله اعترافی است که توسط بالاترین مقام آمریکایی اعلام شده است. گفتنی است سازمان «سیا» در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ با خارج‌کردن اسنادی از طبقه‌بندی محرمانه به نقش خود در این کودتا اعتراف کرد. در اسنادی که از طبقه‌بندی محرمانه خارج شده‌اند ارجاعاتی به رمز «آژاکس» (رمز عملیات آمریکایی‌ها در کودتای ۲۸ مرداد) وجود دارد. این اسناد از جمله شامل پرونده‌های کاری کرمیت روزولت، (مامور اطلاعاتی ارشد آمریکا در خاورمیانه و ایران) که در روزهای منتهی به کودتا در تهران به سر می‌برد نیز هستند.

اوباما در گفت‌وگو با «نیویورکر» همچنین تاکید کرده است: «اگر تلاش‌های دیپلماتیک فعلی با ایران به موفقیت برسد، ثبات جدیدی در منطقه حاکم می‌شود.» به گفته او «اینکه سنی‌ها و شیعیان قصد کشتن یکدیگر را نداشته باشند، به نفع شهروندان تمام منطقه است. با وجود آنکه ممکن است تمام مشکل حل نشود، اگر ما ایران را ترغیب به حضوری مسوولانه کنیم، با تعادل و موزانه‌ای بین کشورهای سنی خلیج‌فارس و ایران مواجه خواهیم شد که در آن رقابت و ظن وجود دارد نه جنگ نیابتی و ‌رودررو.» رییس‌جمهوری آمریکا افزوده است: «فکر نمی‌کنم تحریم‌های جدید به میز من برسد، چراکه اگر برسد، آن را وتو می‌کنم.»

منبع: شرق

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

42 - 37 =