۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۳

پیام امام خمینی در سوگ فاجعه فیضیه

جمعی از مأمورین و رجاله به مدرسه فیضیه، مجاور حرم مطهر، ریخته و تیراندازی کردند و با چوب و چماق طلاب مظلوم را کتک زدند؛ هیچ کس پیدا نشد که به داد مردم متدین و روحانیت برسد.... این است معنای طرفداری دولت از دیانت. و این است معنای آزادی رأی و رأی دهندگان. ما این وضع را در شهر مذهبی قم و در جوار حرم مطهر و در حوزه علمیه قم به قضاوت افکار عمومی می‌گذاریم. و از خداوند تعالی اسلام و استقلال مملکت را خواهانیم.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): سوم بهمن، سالگرد حمله مأموران و عوامل ساواک به مردم و طلاب در مدرسه فیضیه و خیابان‌های قم در سال ۱۳۴۱ (مصادف با ۲۶ شعبان ۱۳۸۲ قمری) است.

بلافاصله پس از وقوع این حادثه، امام خمینی پیامی خطاب به ملت مسلمان ایران صادر کردند که جزو اولین استناد نهضت می‌باشد. متن این پیام را که در جلد اول صحیفه امام خمینی (صفحه ۱۴۲) آمده، می‌خوانید:

92بسم الله الرحمن الرحیم

إِنَّا للَّهِ وَ إِنَّا إِلَیه رَاجِعُونَ

بعد از نصایح بسیار و ادای وظیفه روحانیت، نتیجه این شد که امروز – که ۲۶ شهر شعبان است – از اوایل روز عده‌ای رجّاله[۱] با مأمورین دولت در شهر مقدس قم به راه افتادند و به مردم بی‌پناه قم و طلاب و روحانیون حمله کرده و اهانت نمودند و بسیاری را کتک زدند و به زندان بردند. جمعی از مأمورین و رجاله به مدرسه فیضیه، مجاور حرم مطهر، ریخته و تیراندازی کردند و با چوب و چماق طلاب مظلوم را کتک زدند؛ و به بازار و خیابان قم ریخته و بعضی دکانها را غارت کردند و درب و پنجره و شیشه مغازه‌ها را شکستند؛ هیچ کس پیدا نشد که به داد مردم متدین و روحانیت برسد. این است حال ما در این ساعت که ظهر است. و عاقبت امر معلوم نیست چه خواهد شد. این است معنای طرفداری دولت از دیانت. و این است معنای آزادی رأی و رأی دهندگان. ما این وضع را در شهر مذهبی قم و در جوار حرم مطهر و در حوزه علمیه قم به قضاوت افکار عمومی می‌گذاریم. و از خداوند تعالی اسلام و استقلال مملکت را خواهانیم. خداوند تعالی ان شاء الله اسلام و قرآن را حفظ کند.

روح الله الموسوی الخمینی


[۱]- پست و فرومایه.

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 2