۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۷

سیمرغ‌های بین‌الملل به فیلمهای مذهبی ایران رسید

مجید مجیدی که چند سالی است درگیر ساخت فیلم «محمد (ص)» است؛ به همراه ویتوریو استورارو فیلمبردار این فیلم شرکت کرده بود به دعوت علیرضا شجاع‌نوری که مجری برنامه بود و در فیلم مجیدی نقش عبدالمطلب پدربزرگ پیامبر اکرم را بازی می‌کند روی صحنه آمد. مجیدی که برای تجلیل از این فیلمبردار برنده اسکار روی صحنه رفته بود؛ او را انسانی والا خواند و چنین توصیف کرد: «او تنها یک سینماتوگراف نیست، بلکه یک فیلسوف، شاعر و نقاش است و از آن بزرگ‌تر، یک انسان متعالی است.»

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): با پایان بخش بین‌الملل سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر، نخستین سیمرغ‌های این دوره از جشنواره به شانه‌های میهمانان اسکاری جشنواره نشست. شامگاه شب برفی ۱۵بهمن، هتل آزادی فرش قرمزش را برای شرکت‌کنندگان در بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر گسترده بود؛ شبی که فقط فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره نبودند که توانستند به عدالت، جوایزها را بین خود تقسیم کنند. فیلم‌ «محمد (ص)» مجید مجیدی و ویتوریو استورارو فیلمبردار برنده اسکار این فیلم نیز یکی از ستارگان شب بین‌الملل سینمای ایران بود.

در این مراسم علیرضا رضاداد -دبیر سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر با بیان اینکه سینمای ایران علاقه‌مند به گسترش تمدن و فرهنگ خود در سراسر جهان و احترام به انسان‌ها و پاسخگویی به ندای درون و فطرت و گسترش عدالت و معنویت و پرهیز از خشونت است، افزود: «جشنواره فجر در جست‌وجوی آن است که بتواند راه را برای گسترش این فهم جدید از طریق فرهنگ و هنر هموار کند. لذا همه هنرمندان، متفکران و منتقدان را در سراسر جهان فرامی‌خواند.»

حجت‌الله ایوبی رییس سازمان سینمایی هم جشنواره‌ها را فرصتی برای دیدار چهره‌به‌چهره و دورهم‌نشستن دانست و گفت: «از همه کسانی که موفق شدند، سیمرغ بگیرند و کسانی که سیمرغ نگرفته‌اند، درخواست می‌کنم ایران را بهتر بشناسند و اگر منطق‌الطیر را خوانده‌اند، باز هم بخوانند، چون ایرانی‌ها در جست‌وجوی عدالت حاضرند سفرها کنند و به کوه قاف بروند تا خویشتن خویش را بیابند.»

بخشی از مراسم اختتامیه بخش بین‌الملل جشنواره فیلم فجر میهمان ویژه‌ای داشت. مجید مجیدی که چند سالی است درگیر ساخت فیلم «محمد (ص)» است؛ به همراه ویتوریو استورارو فیلمبردار این فیلم شرکت کرده بود به دعوت علیرضا شجاع‌نوری که مجری برنامه بود و در فیلم مجیدی نقش عبدالمطلب پدربزرگ پیامبر اکرم را بازی می‌کند روی صحنه آمد. مجیدی که برای تجلیل از این فیلمبردار برنده اسکار روی صحنه رفته بود؛ او را انسانی والا خواند و چنین توصیف کرد: «او تنها یک سینماتوگراف نیست، بلکه یک فیلسوف، شاعر و نقاش است و از آن بزرگ‌تر، یک انسان متعالی است.» مجیدی با اشاره به همکاری با استورارو گفت: «او پس از دریافت ایمیل من، بلافاصله جواب داد و رزومه کاری‌اش را فرستاد و بعد در ایمیل دیگری که از او دریافت کردم، دیدم صفحه اول آن با نام ‌الله است و من از این اتفاق شگفت‌زده شده بودم، مقدمات کار را فراهم کردم و به ایتالیا رفتم.»

استورارو از اینکه به زبان فارسی نمی‌تواند صحبت کند عذرخواهی کرد و گفت: «در سن و سال من، اگر جایزه‌ای را می‌گیرید، برای کار‌هایی است که انجام داده‌اید، اما احساس می‌کنم که جایزه امشب، راهی را جلوی پای من باز می‌کند. در زندگی وقتی چیزی را عمیقا آرزو می‌کنید، دیر یا زود به آن می‌رسید. سه سال قبل در الجزایر بودم و احساس کردم که نیاز دارم فرهنگ آنها را بشناسم و یکسری کتاب درباره تاریخ اسلام و حضرت محمد (ص) خواندم و احساس کردم نیاز دارم که این چیز‌هایی را که خواندم، به تصویر در بیاورم. وقتی کتاب‌ها و نوشته‌ها را روی میز کارم گذاشتم، صدایی از کامپیوتر آمد که صدای رسیدن یک ایمیل بود و در آن ایمیل، مجید (مجیدی) از من پرسیده بود که حاضری در چنین پروژه‌ای کار کنی؟ من قبل از اینکه ایشان پیشنهاد بدهد، حاضر بودم.»

اما استورارو تنها برنده اسکاری نبود که در این مراسم دست پر رفت. استفان واربک آهنگساز فیلم رستاخیز که برای آهنگ این فیلم سیمرغ بلورین دریافت کرد به زبان فارسی گفت: «من خوشحالم از کار با احمدرضا درویش؛ مرسی مردم.»

اما این تنها سیمرغ رستاخیز نبود که یکی از شانس‌های سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین کارگردانی در سودای سیمرغ است. احمدرضا درویش جایزه ویژه بیرق طلایی (مصطفی عقاد)، ناصر ضمیری دیپلم افتخار ویژه هیات‌داوران برای «با دیگران»، محمدمهدی عسگرپور سیمرغ بلورین بهترین فیلم آسیایی برای «میهمان داریم» و ابراهیم حاتمی‌کیا برای کارگردانی «چ» و سیدرضا میرکریمی جایزه ویژه بین‌الادیان را دریافت کردند. در بخش کارگردانی هم هانی ابواسد فلسطینی سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را برای فیلم «عمر» از آن خود کرد و دیپلم افتخار ویژه هیات‌داوران به ناصر ضمیری نویسنده و کارگردان فیلم «با دیگران» اختصاص یافت. ‫سیمرغ بلورین جایزه ویژه بین‌الملل هم به ابراهیم حاتمی‌کیا برای نویسندگی و کارگردانی فیلم «چ» از ایران داده شد و «مارک بَری» برای تهیه‌کنندگی فیلم «جهان تازه» از هلند سیمرغ بلورین بهترین فیلم را دریافت کرد.

منبع: شرق
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

21 + = 23