۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۱۲/۲۴

«حداقل دستمزد» ۶۰۸‌هزار و ۹۰۰تومان/ افزایش ۲۵‌درصدی مزد کارگران

طبق مصوبه شورایعالی کار برای سال 93، هر کارگر حداقل‌بگیر مشمول قانون کار به ازای هر یک ساعت کار سه‌هزارو459تومان و به ازای هر یک‌ساعت اضافه کاری چهار‌هزارو843تومان دریافت خواهد کرد، با این حال طبق مصوبه شورایعالی کار حداقل مزد روزانه امسال کارگران به میزان 20‌هزارو297تومان تعیین شده است. از سویی طبق استانداردها هر نفر نیروی مشمول قانون کار باید در هفته 44 ساعت و در ماه نیز 176ساعت، کار انجام دهد.

kargar 5مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): پرونده دستمزد کارگران برای سال آینده سرانجام با نهایی‌شدن ۲۵‌درصد افزایش پیشنهادی دولت بسته شد. بر اساس مصوبه جدید شورایعالی کار، حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار از ۴۸۷‌هزارو۱۲۵تومان به ۶۰۸‌هزارو۹۰۰تومان افزایش یافت. البته به این رقم حق بن نقدی ماهانه ۸۰‌هزارتومان، حق مسکن ۲۰هزارتومان، سنوات روزانه ۵۰۰تومان، حق اولاد یکنفر ۶۰‌هزارو۸۸۸تومان و حداقل مزد روزانه نیز ۲۰‌هزارو۲۹۷تومان را هم باید اضافه کرد.
در نخستین جلسه مزد سال ۹۳، نماینده کارگران با پیشنهاد ۳۵‌درصد افزایش پای میز مذاکره نشستند و معتقد بودند به‌دلیل فاصله زیاد بین درآمد و هزینه که در اثر عدم تطابق تورم سالانه و افزایش دستمزد در سال‌های پیش ایجاد شده باید دستمزد به ۶۵۷‌هزارتومان برسد.  بر اساس آمار بانک مرکزی، هر خانوار ایرانی در سال ۹۱ به‌طور میانگین یک‌میلیون‌ و۷۴۷‌هزار تومان هزینه خوراکی و غیرخوراکی داشته‌اند. اگر هزینه‌های سال ۹۳ را بدون هیچ‌گونه افزایش در نظر بگیریم و هزینه‌های خانوار در سال آینده به اندازه سال ۹۱ باشد باز هم بین حداقل تعیین‌شده برای دستمزد سال ۹۳ با میانگین هزینه‌ها یک‌میلیون‌و۱۳۷‌هزارتومان فاصله وجود دارد.
همان‌طور که اشاره شد نمایندگان کارگران امسال به این قصد به جلسات شورایعالی کار رفتند که فاصله هزینه و دستمزد را اندکی کمتر کنند ولی نهایتا همانند سال‌های پیش پیشنهاد دولت یعنی افزایش ۲۵‌درصدی مصوب شد و نمایندگان کارگران ۱۰‌درصد از موضع خود کوتاه آمدند. قابل ذکر است تفاوت دستمزد پیشنهادی کارگران و آنچه دولت معتقد به تصویب آن بود تنها ۵۰‌هزارتومان است ولی برای همین اختلاف ۵۰‌هزارتومانی چندین جلسه چند ساعته تشکیل شد و دست آخر در نشستی که شش‌ساعت‌ونیم به طول انجامید؛ حرف دولت به کرسی نشست.  مقایسه دستمزد ۶۰۸‌هزارتومانی با هزینه‌ ماهانه برای تامین مواد خوراکی مطابق برآوردها برای سال ۹۱ (۴۷۳‌هزارتومان) نشان می‌دهد ۷۷‌درصد از کف دستمزدها فقط برای هزینه خوراک خانواده صرف می‌شود و برای سایر هزینه‌ها مانند پوشاک، مسکن، درمان، آموزش و… ۲۳درصد از حداقل دستمزد باقی می‌ماند.
حال طبق مصوبه شورایعالی کار برای سال ۹۳، هر کارگر حداقل‌بگیر مشمول قانون کار به ازای هر یک ساعت کار سه‌هزارو۴۵۹تومان و به ازای هر یک‌ساعت اضافه کاری چهار‌هزارو۸۴۳تومان دریافت خواهد کرد، با این حال طبق مصوبه شورایعالی کار حداقل مزد روزانه امسال کارگران به میزان ۲۰‌هزارو۲۹۷تومان تعیین شده است. از سویی طبق استانداردها هر نفر نیروی مشمول قانون کار باید در هفته ۴۴ ساعت و در ماه نیز ۱۷۶ساعت، کار انجام دهد.  فرمول محاسبه میزان حداقل دستمزد یک‌ساعت کار در روز بر مبنای حداقل مزد روزانه تعیین شده و اشتغال هفت‌ساعت‌و۳۳دقیقه در هر روز به دست می‌آید. از سویی برای محاسبه اضافه کاری افراد شاغل در بنگاه‌ها و واحدهای مختلف اقتصادی کشور، افراد برای هر ساعت اضافه کاری به میزان ۴/۱ساعت مزد دریافت می‌کنند.
با اعلام رقم ۶۰۸‌هزارو۹۰۰تومان به‌عنوان حداقل دستمزد سال آینده کارگران و مشمولان قانون کار، رقم حداقل عیدی سال آینده یک‌میلیون‌و۲۱۷‌هزارتومان و حداکثر نیز یک‌میلیون‌و۸۲۶‌هزارتومان خواهد شد. در بخش حداقل عیدی سال آینده، میزان دریافتی سال ۹۳ کارگران به نسبت سال‌جاری ۲۴۲‌هزارو۷۵۰تومان بیشتر خواهد بود.  همچنین در بخش حداکثر و به‌عبارتی سه‌برابر حداقل دستمزد تعیین‌شده نیز، کارگران و مشمولان قانون کار ۳۶۴‌هزارو۶۲۵تومان به نسبت حداکثر عیدی سال‌جاری دریافت می‌کنند. این ارقام به نسبت رشد درصدی حداقل دستمزد، افزایش خواهد یافت.
شورایعالی کار پس از تصویب افزایش‌درصدی حداقل دستمزد مشمولان قانون کار، میزان افزایش دستمزد سایر سطوح شغلی (گروه‌هایی که حداقل دستمزد بالاتر از مصوبه شورایعالی کار دریافت می‌کنند) را ۱۲‌درصد ثابت و روزانه دوهزارو۱۱۰تومان تعیین و تصویب کرد. با این مصوبه، میزان دریافتی دست‌کم ۵/۸میلیون‌نفر از مشمولان قانون کار در سال ۹۳ نیز مشخص شد. گفتنی است متوسط افزایش حقوق سایر گروه‌های شغلی در سال‌جاری ۱۵‌درصد بوده است. همچنین شورایعالی کار حق سنوات هر مشمول قانون کار را از ابتدای سال آینده از ۳۰۰تومان سال‌جاری به ۵۰۰تومان افزایش داد. مجموع سنوات هر فرد در ماه طی سال ۹۳ معادل ۱۵‌هزارتومان خواهد شد.
منبع: شرق
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

86 + = 88