۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۵ مستندات و شاخص‌های نوروز در کلام امام خمینی :

سال نو بر ما مبارک است و ما پیروز هستیم

آن روز مبارک است بر ما که سلطه جهانخواران بر ملت مظلوم ما و بر سایر ملت‌های مستضعف شکسته شود؛ و تمام سرنوشت خودشان را به دست خودشان بگیرند؛ و دولت‌ها بیدار بشوند و ببینند که با داشتن آن همه ابزار و آن همه انسان و قوای انسانی و آن همه اراضی وسیع و ذخایر زیرزمینی، برای اینکه ما توجه نکردیم به دستورات اسلام که بین همه مسلمان‌ها عقد اخوت بسته است و همه را دعوت به اعتصام به حبل الله و پیروی از خط اسلام می‌فرماید نکردیم.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): جشن نوروز، یادگار ایران باستان است و پس از مسلمان شدن ایرانیان و با پایان گرفتن فصل زمستان و زنده شدن طبیعت، از جانب ایرانیان مسلمان عید گرفته می‌شود. ائمه بزرگوار اسلام (ع) ضمن حفظ قالب عید نوروز، محتوای آن را به شادی معنوی تبدیل کردند. با این همه برخی متدینین نسبت به مبارک بودن عید باستانی نوروز گاهی با تردید نگریسته‌اند.

امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی و استاد شهید مرتضی مطهری جزو علما و متفکران معاصر در ایران هستند که به نوروز پرداخته و شاخصه ها و مباحث مربوط به آن را بیان کرده‌اند. آنچه می خوانید؛ بخش نخست این گزارش درباره نوروز از دیدگاه امام خمینی (ره) است:

شاخصه‌های نوروز از دیدگاه امام خمینی (ره)

۱- تمام قلوب و تمام ابصار و بصیرت‌ها در دست خدای تبارک و تعالی و ید قدرت اوست. اوست که تدبیر می‌کند جهان را، لیل و نهار را و اوست که قلوب را متحول می‌کند.

۲- نشانه تحول قلوب، بصیرت و شناخت و ارزیابی صحیح از مسایل است.

۳- نشانه تحول قلوب، اساس برادری در میان امت است.

۴- عید واقعی روزی است که جهانخواران بر ملت‌های مظلوم، سلطه نداشته باشند.

۵- رشد ایمانی از علایم مبارک بودن است و استقلال کشور اسلامی، علامت مبارک بودن حرکت انقلاب اسلامی است.

۶- مبارک بودن این سال، زمانی تحقق پیدا می‌کند که هدف ما دنیاطلبی نباشد که در این صورت حال ما از دشمنان وخیم‌تر است.

۷- سالی مبارک است که در آن سال قانون حکومت کند.

مستندات نوروز از دیدگاه امام خمینی

۱- مبارک باشد عید بر تمام کسانی که در این سالِ در راه – در سالِ جلو – تمام توان خودشان را صرف برای پیشرفت اسلام کردند. و امیدواریم که این دعایی که در اول سال و در حال تحویل خوانده می‌شود: یا مُقَلّبَ القُلُوبِ وَ الاَبصار یا مُدّبرَ اللَّیلِ وَ النَّهار یا محوِّل الحولِ وَ الاَحوال حوِّل حالنا الی اَحسَنِ الحال برای ملت ما در آن سال تحقق پیدا کرده است و برای این سال بالاتر از آن تحقق پیدا کند. تمام قلوب و تمام ابصار و بصیرت‌ها در دست خدای تبارک و تعالب و ید قدرت اوست. اوست که تدبیر می‌کند جهان را، لیل و نهار را، و اوست که قلوب را متحول می‌کند، و بصیرت‌ها را روشن می‌کند، و اوست که حالات انسان را متحول می‌کند، و ما آن را در ملت عزیز خودمان، در زن و مرد، در کوچک و بزرگ یافتیم. این تقلیب قلوب که قلب‌ها از آمال دنیوی و از چیزهایی که در طبیعت است بریده بشود و به حق تعالی پیوسته بشود و بصیرت‌ها روشن بشود و صلاح و فساد خودشان را به وسیله بصیرت بفهمند، در ملت ما بحمدالله تا حدود چشمگیری حاصل شده است. و من امیدوارم که در این سال جدید به اعلام رتبه خودش برسد.( صحیفه امام – ج ۱۶ ص ۱۲۹ )

۲- خداوند متحول کند قلوب و ابصار ما را و بصیرت ما را به یک قلوب نورانی و یک بصیرت واقعی که مسایل را درست ارزیابی کنیم و کسانی که می‌خواهند این ملت را سست کنند و می‌خواهند به واسطه تبلیغات سوئی که اخیراً بیشتر می‌کنند، که این مملکت در آن کاری نشده است. این مثل رژیم سابق است، مثل اوقاتی است که آنها بودند. (همان – ج ۱۴ ص ۲۲۸ – ۲۲۹)

۳- من امیدوارم که در سال جدید هم ملت ما و دولت ما و همه آنهایی که در اداره کشور کریم او را نعمت “اخوت” ذکر می‌فرماید، و همین نعمت اخوت را موجب این می‌داند که ما از همه گرفتاری‌ها نجات پیدا کنیم، من در این سال جدید امیدوارم که همه با هم برادر باشند؛ و همه با هم در مصالح این کشور پیش بروند؛ و دست قدرت‌ها را از کشور  خودشان کوتاه کنند؛ و همه مسلمین جهان توجه بکنند به این آیاتی که در قرآن کریم برای وحدت مسلمین نازل شده است و مسلمین را دعوت به وحدت و اعتصام به حبل الله، که همان اسلام است، فرموده است، همه توجه کنند؛ و این سال نو را با مبارکی و میمنت در زیر پرچم پر افتخار اسلام و دستورات نورانی خدای تبارک و تعالی مجتمع بشوند؛ و دست قدرت‌های بزرگ را که هیچ فکر نمی‌کنند الّا برای مصالح خودشان و چپاول کردن ذخایر ملت‌های ضعیف، با هم باشند همه تا این دست‌های چپاولگر قطع بشود. و ملت‌ها و دولت‌های اسلامی همه با هم مجتمع باشند؛ همه با هم برادر باشند؛ برابر باشند. (همان. ج ۱۴ ص ۲۲۷)

۴- مبارک باد بر شما ملت بپاخاسته و بیدار که تمام توان خودتان را در مقابل قدرت‌های بزرگ، همه بسیج شده‌اند بر ضد شما، به میدان آوردید؛ و همان‌طور که در اول نهضت با هم همدست و متحد بودید، امروز هم در این سال جدید هم با هم هستید. و من امیدوارم که بیشتر از پیش با هم برادر و همفکر و هم‌رزمنده باشید.

آن روز مبارک است بر ما که سلطه جهانخواران بر ملت مظلوم ما و بر سایر ملت‌های مستضعف شکسته شود؛ و تمام سرنوشت خودشان را به دست خودشان بگیرند؛ و دولت‌ها بیدار بشوند و ببینند که با داشتن آن همه ابزار و آن همه انسان و قوای انسانی و آن همه اراضی وسیع و ذخایر زیرزمینی، برای اینکه ما توجه نکردیم به دستورات اسلام که بین همه مسلمان‌ها عقد اخوت بسته است و همه را دعوت به اعتصام به حبل الله و پیروی از خط اسلام می‌فرماید نکردیم. (همان. ج ۲۲۶)

۵- مبارک باشد این روز جدید و این سال نو بر همه کسانی که قدرت ایمانشان به رشد رسیده است، و امید است یک چیز تازه‌ای است و یک چیز است که تحقق پیدا کرده است. ایثار در این ملت به حد رشد رسیده است و ان شاءالله در آتیه خواهد رسید. من امیدوارم که این سال مثل سال سابق و مثل همیشه، سالی باشد که هم مبارک باشد، و هم تمام ارگان‌های دولتی بر طبق قوانین اسلامی عمل کنند، و مشکلات را به قدرت ایمان و پشتیبانی ملت یکی را بعد از دیگری از بین ببرند. ما اگرچه مشکلات زیاد داریم، لکن در برابر آن مشکلات یک قدرت انسانی عجیب و یک قدرت خداوندی در دنبالش و در پشتیبانی از او ما داریم. و ما که خدای تبارک و تعالی را پشتیبان خود می‌دانیم و مقصد ما و مقصد ملت ما آزادی از چنگال دشمنان اسلام است. و مقصد و مقصود ما استقلال کشور اسلامی است، به طوری که هیچ یک از قدرت‌های عالم نتوانند آسیبی به آن برسانند، و ما برای خاطر خدای تبارک و تعالی این نهضت را و این ادامه نهضت را دنبال کردیم، و ملت ما بحمدالله با رشد ایمان و با قدرت الهی این انقلاب را به پیش می‌برد. و من امیدوارم که در این سال آتیه بهتر از سال‌های قبل بر امور مسلط باشیم و باشید و راه را برای خدا بهتر طی کنید و صراط مستقیم انسانیت را بیشتر طی کنید و به مقصود که رسیدن به مقامی است که خدای تبارک و تعالی برای مؤمنین و برای عارفان به خودش وعده داده است ما برسیم. و دست همه قدرت‌ها از کشور ما ان شاءالله کوتاه شود و کوتاهی شده است و ما بحمدالله به مقامی رسیده‌ایم که دیگر با این وضعی که کشور ما دارد، با این وضعی که جوانان ما دارند، با این تعهدی که بانوان ما دارند، با این تعهدی که کشور ما تمام افرادش دارد، ما در مقابل هیچ مشکلی ان شاءالله ضعیف نخواهیم شد. و بحمدالله تاکنون هم هر سال از سال دیگر بهتر بود و بهتر خواهد شد. و من امیدوارم که با ناگواری‌هایی که بر ما وارد شد لکن ایمانی که در ما و در شما و در همه ملت ما حاصل شد جبران آن را بکند. و امیدواریم که این انقلاب یک انقلاب جهانی شود و مقدمه برای ظهور حضرت بقیه الله – ارواحنا له الفداء – باشد. من تبریک می‌گویم بر همه مؤمنین، بر همه مستضعفین جهان، بر همه مسلمین جهان و از همه مسلمین جهان و همه مسلمین می‌خواهم که با قدرت و قوّت در راه اسلام قدم بردارند، و اسلام را پشتیبانی کنند تا اینکه ان شاءالله دشمنان اسلام، آنهایی که نمی‌توانند اسلام را ببینند مقصور بشوند و منزوی. (همان. ج ۱۶ ص ۱۳۱)

۶- این سال نو بر ما مبارک است و ما پیروز هستیم و اگر خدای نخواسته، اینها اسباب یک غروری شد، اسباب یک دلبستگی به دنیا شد، ما هم بخواهیم یک توسعه‌ای در کشورمان حاصل بشود، حکومتی بکنیم بر مردم، ما هم با سایر ابرقدرت‌ها فرقی نداریم، بلکه ما عقب‌تر از آنها هستیم. آنها به صراحت حرف‌های خودشان را می‌زنند که “ما می‌خواهیم دنیا را بگیریم.”

این را می‌گویند که “ما همه باید چیزهایی که منافع ماست محفوظ باشد ولو به لگدمال شدن همه کشورها” ما که اینطور نمی‌گوییم، ما که خودمان را تابع اسلام می‌دانیم، اگر خدای نخواسته، در قلب ما این معنا باشد که ما هم یک قدرت زیادتری پیدا بکنیم، ما هم برای خودمان یک شخصیت بیشتری پیدا بکنیم، یک حکومتی بکنیم، توسعه‌ای در مِلک خودمان حاصل کنیم، ما از آنها حالمان بدتر است، برای اینکه مساله ریا هم در کار می‌آید. (همان. ج ۲۰ ص ۱)

۷- من امیدوارم که خداوند این سال را سال رحمت، سال برکت، سال صفا، سال برادری، سال برابری، قرار بدهد؛ و تمام ملت و دولت و دست اندرکارها تماماً مجتمع باشند و با هم این کشور را به سلامتی و سعادت، همه چیزهایی که احتیاج دارد تهیه کنند و کارسازی کنند و از کارهای ناشایستی هم که در کشور واقع می‌شود، و این لازمه یک انقلاب است، جلوگیری کنند؛ و مملکت ما در سال‌ آینده و در این سال، در همین سالی که هستیم، مملکتی باشد که قانون فقط حکم کند. هیچ کس غیر قانون حکم نکند و تمام مجری قانون باشند؛ و کسی در حدود غیر قانونی عمل نکند، و همه در حدود خودشان عمل کنند. (همان. ج ۱۴ ص ۲۲۹)

منبع: شفقنا

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

3 + 3 =