۱۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۸

متن و حاشیه حضور عارف در دانشگاه فردوسی

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به وی گفت: من تعریفم را از اصلاحات گفته‌ام، اصلاحات را خط امام و حاکمیت ارزش‌های اسلامی می‌دانم، وقتی که مثلا روزنامه بهار اشتباهی کرد، من بلافاصله آن مقاله را محکوم کردم، ولی معتقدم اگر روزنامه‌ای خطا کرد نباید آن را بست، روزنامه همانند یک بیمارستان است، وقتی که یک بیمارستان به اشتباه یک دکتر بسته می‌شود بدون شک بیماران زیادی هم در این میان به ناحق از بین می‌روند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): محمدرضا عارف ظهر چهارشنبه در نشستی با دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد که به همت انجمن اسلامی مدرسین این دانشگاه برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) و امام خمینی(ره)، اظهار کرد: ۲ میلیون و صد هزار نفر از دانشجویان ما را بانوان تشکیل می‌دهند، باید از این ظرفیت استفاده کرد اما متاسفانه درحال حاضر نرخ مشارکت زنان ما در سال ۹۲ نسبت به سال قبل کاهش یافته و این مساله جای نگرانی دارد.

وی خاطر نشان کرد: یک گسست نسبت به دستاوردهای انقلاب در بین جوانان حس می‌شود، باید مراقب ارتقای سرمایه اجتماعی در کشور باشیم، باید مشخص و بررسی شود که چرا حدود ۲۰ درصد از مردم در انتخابات شرکت نکردند.

جریان سیاسی کشور پویا شده است

وی با اشاره به سفر قبلی خود به مشهد و سخنرانی‌اش در دانشگاه فردوسی قبل از انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه، یادآور شد: سال قبل احساس می‌شد بی‌انگیزگی و رکود در میان دانشجویان وجود دارد، اما خوشبختانه اکنون شما دانشجویان این انگیزه را به وجود آوردید و جریان سیاسی با پیگیری شما دانشجویان حرکت کرده و پویا شده است.

عارف افزود: شما دانشجویان در انتخابات سال گذشته اخلاق، عقلانیت و اعتدال را دنبال کردید، انصاف این است که از همه جریان‌های سیاسی در این پیروزی یاد کنیم، اما باید به خاطر داشته باشید که تفکر اصلاحات در پیروزی این گفتمان سهم بالایی داشت.

وی یادآور شد: تحلیل‌ها قبل از انتخابات چیز دیگری را نشان می‌داد، در این انتخابات سرمایه اجتماعی بزرگی خلق شد و ما بر این باور هستیم که این سرمایه اجتماعی متعلق به همه کشور است، معتقدیم مردم بهتر از هر نهادی می‌توانند امنیت را حفظ کنند و جشن پیروزی بگیرند و بخشی از حفظ این سرمایه اجتماعی متعلق به دولت است، دولت موظف به جامه عمل پوشاندن به این شعارها است. دولت نیز می‌داند در چه شرایط روی کار آمد و  وضعیت کشور را قبل از انتخابات می‌دانست، من نمی‌خواهم آن شرایط را به یادتان بیاورم.

عضو شورای انقلاب فرهنگی با اشاره به پرونده هسته‌ای ایران تاکید کرد: هیچ کسی درصدد این نیست که حق هسته‌ای را با هیچ گروهی معامله کند و در داخل نیز در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای با هیچ گروهی اختلاف نداریم.

وی به فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: دولت مجبور شد که فاز دوم هدفمندی را اجرا کند، ما این طرح را یک پروژه ملی می‌دانیم نه یک پروژه دولتی،  تنها انصراف از دریافت یارانه نمی‌تواند به دولت کمک کند، بلکه چگونگی استفاده از منابع آزاد شده به صورت بهینه مسئله مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی شاخص‌ها را در بسیاری از زمینه‌ها اصلاح می‌کند، تاکید کرد: باید در راستای این روش اشتغال و بهره‌وری در تولید افزایش یابد.

IMG_3356

ادامه این مراسم با پرسش و پاسخ دانشجویی همراه بود.

یکی از دانشجویان پرسشی را مطرح کرد که آیا گفتمان اصلاح‌طلب و اصولگرا غیر از گفتمانی است که امام مطرح کرد؟ چرا در برخی حوزه‌ها اطلاعات شفاف بیان نمی‌شود، عارف در پاسخ به این سوال که با تشویق عده‌ای از دانشجویان همراه شد، اظهار کرد: گفتمان اصلاح‌طلبی را باید گفتمان امام بدانیم گفتمانی که به همه ارزش‌های اسلامی پایبند بود، ما قانون اساسی را میثاق ملی خود می دانیم، اما رویکردی که دنبال می‌کنیم رویکرد اصلاح‌طلبانه است.

وی افزود: شفاف‌سازی در مورد اطلاعات باید در همه بخش‌ها صورت گیرد، اما اکنون ما با یک پروژه نیمه تمام روبه‌رو هستیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان گفت: مبنای ما در کاندیداتوری برای انتخابات مجلس شورای اسلامی شایسته‌سالاری است.

جریان اصلاحات باید دولت تدبیر و امید را همراهی کند

وی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه چرا عده‌ای در گذشته با اختلاس، میلیاردها دلار از منابع مالی کشورمان را غارت کردند، خاطر نشان کرد: اینکه این افراد محاکمه شوند مسئولیت قوه قضائیه است تا در دادگاه‌های علنی این افراد را محاکمه کنند، اما چیزی که اکنون مشخص است این است که جریان اصلاحات باید دولت اعتدال را حمایت کند.

عارف در ادامه شعارهای دانشجویان گفت: مرگ شعار ما نیست، شعار اصلاحات زنده باد است که در ادامه دانشجویان نیز فریاد می‌زدند «موسوی زنده باد کروبی پاینده باد».

جریان افراطی همیشه مشکل‌زا بوده است

در ادامه مسعود سلطانی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد دانشجویان را به رعایت اخلاق دعوت کرد و خطاب به عارف گفت: خوشحالم که در حضور نماد اصلاحات صحبت می‌کنم، کسی که نه در تحصن حضور داشت و نه جمهوریت را  مغایر با اسلامیت می‌دانست، کسی که در راستای آزادی بیان و آزادی پس از بیان تلاش کرده است، زمانی عده‌ای شعار عبور از خاتمی سر دادند، اما شما شعار مدد به او را دادید، ما نگران هستیم بعد از مدتی عده‌ای شعار عبور از عارف را بدهند.

این فعال دانشجویی افزود: ما برای ادامه جریان اصلاحات واقعی تلاش می‌کنیم، اصلاحاتی که توسعه مدنی، آزادی بیان، دین و عدالت عنصری از آن است و امیدوارم که در دام افراطیون نیفتد.
سخنان دبیر انجمن اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد با تشویق پیاپی دانشجویان همراه شد.

عارف در پاسخ به سخنان این دانشجو بیان داشت: متاسفانه همیشه جریان افراطی مشکل‌ساز بوده است، باید به عقلانیت برگردید، همان طور که قبلا گفته بودم باید گفتمان خرد بر شرایط سیاسی حاکم شود، بنیاد امید ایرانیان نیز با این محور شکل گرفت و هیچ راهی جز اعتدال به مفهوم واقعی آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه نباید عده‌ای در موضع‌گیری‌ها و هیچ حرکتی، از رهبران جلو بیفتند، افزود: جلو افتادن از رهبران هزینه‌های هنگفت حتی به نسل‌های آینده تحمیل می‌کند.

در ادامه دانشجوی دیگری پشت تریبون رفت و به عنوان نماینده جامعه اسلامی دانشگاه فردوسی خطاب به عارف گفت: آقای عارف تعریف شما از اصلاحات چیست، آیا گفته سروش را درباره دین، که اسلام، شبه واقعیت است را  درست می‌دانید و یا این سخن  الهه راستگو را که گفت «اصلاحات یعنی دیکتاتوری مدرن».

این فعال دانشجویی ادامه داد: تعریف شما از اصلاحات چیست و نسبت اصلاحات با دین و روشنفکری را مشخص کنید.

 سخنان این دانشجو با سر و صدای زیاد دانشجویان دیگر همراه شد و وی نتوانست سخنانش را ادامه دهد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به وی گفت: من تعریفم را از اصلاحات گفته‌ام، اصلاحات را خط امام و حاکمیت ارزش‌های اسلامی می‌دانم، وقتی که مثلا روزنامه بهار اشتباهی کرد، من بلافاصله آن مقاله را محکوم کردم، ولی معتقدم اگر روزنامه‌ای خطا کرد نباید آن را بست، روزنامه همانند یک بیمارستان است، وقتی که یک بیمارستان به اشتباه یک دکتر بسته می‌شود بدون شک بیماران زیادی هم در این میان به ناحق از بین می‌روند.

در ادامه یکی از دانشجویان پشت تریبون آمد و گفت: من به عنوان آخرین بازمانده انجمن حقیقی به نمایندگی از فعالان سابق اینجا هستم.

این دانشجو خطاب به معاون اول دولت اصلاحات اظهار کرد:  اگر شما در مسند ریاست مجلس شورای اسلامی بنشینید که برازنده شما هم هست، سوال من این است که در مقابل هجمه‌های احتمالی که مجلس ششم هم با آن مواجه بود، چه واکنشی را نشان می‌دهید؟

عارف در واکنش به سخنان این دانشجو یادآور شد: درباره رأی مردم، مقام معظم رهبری فصل‌الخطاب خواهند بود، رأی مردم امانت در دست مسئولان است، در سال ۹۳ سراغ مصادیق‌مان در انتخابات مجلس دهم نمی‌رویم، امسال راهبردها را مشخص می‌کنیم و سال ۹۴ مصادیق را اعلام خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: در طی هشت سال گذشته نه تنها در دانشگاه بلکه بر کل جامعه، فضای خمودگی و رکود حاکم شد که این فضا باید احیاء شود و در کنار آن دانشجویان باید رشد سیاسی داشته باشند.

aref_um

همچنین این مراسم دارای حاشیه های بسیاری نیز بود :

این مراسم که به همت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، استقبال پرشور دانشجویان را در پی داشت، به گونه‌ای که یک ساعت قبل از مراسم درب‌های آمفی تئاتر دانشکده علوم اداری و اقتصاد بسته شده بود و عده بسیاری از دانشجویان پشت درهای بسته مانده بودند.

قبل از شروع رسمی مراسم چندین بار سرود «یار دبستانی من» پخش شد که دانشجویان نیز با این سرود هم‌نوایی می‌کردند و  مکررا خواستار پخش مجدد آن می‌شدند.

دانشجویان عکس‌های محمد خاتمی و میرحسین موسوی و پلاکارد‌هایی با عنوان «دانشگاه هنوز سبز است»، «هسته‌ای بهانه است»، «مرگ بر فتنه‌گر»، «زنده باد اصلاحات» و «نه اصلاح‌طلبی، نه اصول‌گرایی، هویت امام راه ماست» در دست داشتند.

قبل از شروع رسمی مراسم دانشجویان شعارهایی همچون «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» و «الله اکبر» سر می‌دادند.

هنگامی که عارف وارد سالن سخنرانی شد دانشجویان در حالی که ایستاده بودند و او را تشویق می‌کردند فریاد می‌زدند «عارف زنده باد، موسوی پاینده باد» که واکنش دسته‌ای دیگری از دانشجویان را برانگیخت و آنان «مرگ بر فتنه‌گر» سر می‌دادند.

دانشجویان مخالف در مقابل شعارهای مکرر دانشجویان که خواستار آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی بودند، فریاد می‌زدند «الله اکبر» و اینگونه سخن آنان را قطع می‌کردند.

هنگامی که مجری پشت تریبون رفت از دانشجویان خواست تا هیجانات و احساسات خود را کنترل کنند و عارف را با جملاتی همچون «معاون اول رئیس جمهور محبوب و از یاد نرفتنی دولت اصلاحات» و «کاندیدای ریاست جمهوری یازدهم که به همه درس اخلاق و گذشت آموخت» توصیف کرد که با تشویق دانشجویان مواجه شد.

در همین زمان ناگهان یکی از درب‌های سالن باز شد و جمعیت زیادی از دانشجویان که پشت در بودند وارد آمفی تئاتر شدند و این باعث شد تا عارف کمی با تاخیر سخنرانی خود را آغاز کند.

با شروع سخنرانی عارف عده‌ای از دانشجویان پلاکاردهایی را در مقابل وی به نمایش گذاشتند که روی آن نوشته بود «آقای عارف فتنه ۸۸ اتفاق نبود». این اقدام دانشجویان، واکنش شدید گروه دیگری از آنان را برانگیخت.

دانشجویان که در یک طرف سالن فریاد می‌زدند «زندانی سیاسی آزاد باید گردد» اما دانشجویان دیگر نیز از آن سو شعار می‌دادند «زندانی سیاسی اعدام باید گردد».

وقتی که عارف در خلال سخنرانی‌اش خواستار افزایش مشارکت مردم به ویژه دانشجویان در انتخابات مجلس شد، عده‌ای با قطع سخنان وی فریاد می‌زدند «پیام ما روشنه، حصر باید بشکنه»، که این شعار باعث شد تا دسته دیگری از دانشجویان پیاپی شعار «مرگ بر فتنه‌گر» سر دهند.

عارف در واکنش به شعار دانشجویانی که «مرگ بر فتنه‌گر» سر می‌دادند، گفت: من به عنوان یک معلم از شما خواهش می‌کنم در این جلسه از شعار «مرگ» برای کسی یا چیزی استفاده نکنید،  چرا که شعار اصلاح‌طلبان «زنده‌ باد» است. این سخنان عارف با تشویق و فریادهای گروهی از دانشجویان همراه شد.

سخنرانی عارف بارها به علت تشویق یا اعتراض دانشجویان متوقف شد و در پایان نیز دانشجویان با شعار «یاور اصلاحاتی من» عارف را بدرقه کردند.

منبع : ایسنا

::::

۳ دیدگاه

  1. رها :

    در بین شخصیت های سیاسی شما بیشتر از عارف صحبت می کنید و عارف در بین دانشجویان از خط امام !!!!!
    این یعنی چی؟
    اون پلاکارد های خط امام هم که مزید بر علت !

  2. nasir :

    ای کاش آقای عارف کمی جرئت به خرج می داد ؛

    همون جا به طور واضح مسیرش رو از طرفدارای کسی که قبل انتخابات حکم خودشو داد جدا می کرد…

    حیف که موج سواری قواعد خودشو داره … حیف!

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

55 - 53 =