۰۷:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۷

نامه امام خمینی درباره رسیدگی به وضع زندانیان سیاسی

بیست و پنج سال پیش در چنین روزی (۷ اردیبهشت ۱۳۶۸ / ۲۰ رمضان ۱۴۰۹) امام خمینی به نامه آیت الله مقتدایی درباره رسیدگی به وضع زندانیان سیاسی پاسخ دادند: «... از گزارشی که در مورد وضع زندانیان دادید تشکر می‌نمایم. همه باید سعی کنیم به صورتی حرکت کنیم که به احدی ظلم نشود. ان شاء الله با تلاش خود این مهم جامه عمل می‌پوشد...»

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): بیست و پنج سال پیش در چنین روزی (۷ اردیبهشت ۱۳۶۸ / ۲۰ رمضان ۱۴۰۹) امام خمینی به نامه آیت الله مقتدایی درباره رسیدگی به وضع زندانیان سیاسی پاسخ دادند: «با سلام، از گزارشی که در مورد وضع زندانیان دادید تشکر می‌نمایم. همه باید سعی کنیم به صورتی حرکت کنیم که به احدی ظلم نشود. ان شاء الله با تلاش خود این مهم جامه عمل می‌پوشد. از خداوند متعال توفیق و تأیید شما را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله.»

متن این نامه که در جلد ۲۱ صحیفه امام خمینی (صفحات ۳۶۸ تا ۳۶۹) آمده، به شرح زیر است:

موضوع: گزارش وضع زندانیان

مخاطب: مقتدایی، مرتضی

[بسمه تعالی. محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت آیت الله العظمی امام خمینی - مدظله العالی

به استحضار حضرت مستطاب عالی می‌رساند، پیرو دستور آن حضرت در نامه خطاب به دادستان محترم کل کشور مبنی بر رسیدگی سریع به وضع زندانیان بلاتکلیف از سازمان قضایی نیروهای مسلح خواسته شد سریعاً آمار زندانیان بلاتکلیف در بازداشت موقت آن سازمان را از تهران و کلیه شهرستانها بخواهند که طبق آمار دقیق به پیوست خدمتتان ارسال می‌گردد و خاطر شریف را مطمئن می‌سازد که کل متهمین تحت قرار این سازمان در کل کشور تعداد ۶۳۵ نفر می‌باشند که بیش از نصف آنها یعنی ۳۶۵ نفر در ماه اسفند و فروردین جاری بازداشت شده و ۱۳۰ نفر در ماه بهمن گذشته و بقیه برحسب شکل پرونده‌هایشان مربوط به ماه‌های قبل می‌باشد.

... ظاهراً آمار تقدیمی خدمتتان از طریق سازمان زندانها، در مورد زندانیان سازمان قضایی نیروهای مسلح مربوط به تاریخ قبل از بخشنامه عفو و بخشودگی محکومین و متهمین نظامی مورخ ۱۱ / ۱۰ / ۶۷ بوده چون تعداد زیادی از زندانیان این سازمان در آن موقع عفو و بسیاری از پرونده‌ها مختومه گردید.

از محضر مبارک استدعا دارد، حقیر را از رهنمودهای حکیمانه و ارشادات ونصایح پدرانه همواره آگاه فرمایید و از دعا جهت موفقیت در انجام وظایف و خدمت به اسلام و مسلمین و محرومین فراموشم نفرمایید. خداوند ان شاء الله وجود مبارک را در زیر سایه لوای حضرت مهدی (عج) - اروحنا فداه - با صحت و سلامتی نگهداری بفرماید.

- ۲۳ / ۱ / ۶۸ - مرتضی مقتدایی‌]

جلد ۲۱ – صفحه ۳۶۹

بسمه تعالی

جناب حجت الاسلام آقای مقتدایی – دامت افاضاته

با سلام، از گزارشی که در مورد وضع زندانیان دادید تشکر می‌نمایم. همه باید سعی کنیم به صورتی حرکت کنیم که به احدی ظلم نشود. ان شاء الله با تلاش خود این مهم جامه عمل می‌پوشد. از خداوند متعال توفیق و تأیید شما را خواستارم. والسلام علیکم و رحمة الله.

۷ / ۲ / ۶۸

روح الله الموسوی الخمینی

:::::

۱ دیدگاه

  1. علی ط :

    آقای خیلی استاد این نامه کجاش مربوط به زندانیهای سیاسی بود؟ لطف کنید برای تحریف تاریخ اینقدر تابلو به خودتون زحمت ندین یه وقت خسته میشین.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

38 + = 45