۰۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۷ گفت‌وگو با مديرعامل سازمان بيمه سلامت:

۸۵ درصد افراد فاقد بیمه بی‌بضاعت هستند

پیش بینی ما این است که حدود 85 درصد افراد فاقد دفترچه بیمه، بی‌بضاعت و کم‌درآمد هستند که در سال 93، تمام جمعیت فاقد پوشش بیمه از بیمه همگانی رایگان بهره مند می‌شوند اما درسال 94، دولت ضمن بررسی نیازمندان یارانه، افراد غیرنیازمند را از فهرست دریافت یارانه حذف می‌کند و آنها ملزم به پرداخت حق بیمه هم خواهند شد.

bime 2مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): مدیر عامل سازمان بیمه سلامت به «اعتماد» می‌گوید که نسبت به نتیجه فراخوان ثبت نام ۷ الی ۹ میلیون جمعیت فاقد پوشش بیمه درمان خوشبین است. به گفته انوشیروان محسنی بندپی، ظرف پنج روز گذشته، سامانه ثبت نام بیمه همگانی هر ساعت به طور متوسط می‌توانسته پذیرای حدود ۲۵ هزار نفر مراجعه‌کننده باشد اما در حالی که دکتر محسنی اذعان دارد از جمعیت ۷ الی ۹ میلیون نفری فاقد پوشش بیمه درمانی، ۸۵ درصد و حدود شش میلیون نفر، محروم و بی بضاعت و کم‌درآمد هستند که می‌توان احتمال محرومیت آنها از تکنولوژی روز و اینترنت خانگی را پررنگ دانست اما مشاهدات «اعتماد» از دفاتر پیشخوان دولت و سایر مراکزی که مجوز ثبت نام از افراد فاقد پوشش بیمه را داشته‌اند، نشان می‌دهد که نه‌تنها حجم مراجعات با اعداد قابل پیش‌بینی مسوولان سازمان بیمه سلامت چندان همخوانی ندارد بلکه خلوتی صحنه تبلیغات از دعوت به ثبت نام در طرح بیمه رایگان همگانی صرفا می‌تواند نگاه را به ضعف اطلاع‌رسانی درباره مهم‌ترین قدم دولت برای کاهش بار هزینه‌های درمان از دوش مردم معطوف کند که تداوم آن، ضربه قابل توجهی به پیش‌بینی‌های مسوولان نظام سلامت وارد خواهد کرد. در اثنای همین رخوت اطلاع‌رسانی است که دکتر محسنی به «اعتماد» می‌گوید که در آینده‌یی نه چندان دور، داشتن کارت بیمه پایه همچون کارت ملی و شناسنامه الزامی و اجباری خواهد بود.

ظرف چند ماه گذشته آمارهایی درباره جمعیت ۱۳ میلیونی و ۱۰ میلیونی و ۱۱ میلیونی فاقد بیمه درمان اعلام شد. دقیقا چه تعداد از جمعیت روستایی یا شهری فاقد پوشش بیمه درمان هستند؟

در پایشی که در سال ۹۲ در ۲۳ میلیون نفر جمعیت روستایی، عشایر و شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر انجام دادیم، ۳ درصد این افراد و حدود ۷۰۰ هزار نفر فاقد پوشش بیمه پایه سلامت بودند. اما هدفگذاری بیمه سلامت همگانی، ساکنان حاشیه کلانشهرها هستند و نتایج مطالعات به ما نشان داد که حدود ۳۵ الی ۴۰ درصد ساکنان حاشیه کلانشهرها فاقد دفترچه بیمه پایه هستند. تا ساعت ۱۹ و ۳۰ روز پنجشنبه و در چهارمین روز از ثبت نام بیمه سلامت همگانی هم یک میلیون و ۴۷۰ هزار نفر در سامانه ثبت نام کردند با این یادآوری که در شهر تهران، بیشترین تعداد ثبت‌نام با مراجعه ۳۹۰ هزار نفر ثبت شده و شهرهای مشهد و اصفهان و تبریز در رتبه‌های بعد قرار گرفته‌اند. در واقع مراجعات مربوط به افرادی بوده که بیکار و بی‌پول و کم‌درآمد بوده و همان اتباع ایرانی هستند که حتی توان پرداخت ۱۵ الی ۵۰ درصد حق بیمه را هم نداشتند. با توجه به مطالعاتی که انجام شده، پیش‌بینی ما این است که ۷ الی ۹ میلیون نفر از جمعیت کشور غیر از جمعیت ۷۰۰ هزار نفری روستاییان و عشایر، فاقد بیمه پایه درمان باشند.

اعلام شده که برای ثبت نام شش میلیون جمعیت شهری‌نشین فاقد پوشش بیمه پایه درمان ۸۰۰ میلیارد تومان اختصاص یافته است. آیا این اعلام به این معناست که فاز دومی برای ثبت نام افراد باقیمانده اجرا می‌شود یا که ۸۰۰ میلیارد تومان برای ثبت نام تمام جمعیت محروم از بیمه درمان کفایت می‌کند؟

فاز دومی برای ثبت نام نداریم و تمام افراد فاقد دفترچه بیمه در همین مرحله و حتی در ماه‌های پس از اردیبهشت ثبت نام خواهند شد و حتی اگر هزینه ثبت نام و پوشش بیمه‌یی افراد از رقم ۸۰۰ میلیارد تومان هم فراتر برود، طبق صحبتی که با ستاد هدفمندی یارانه‌ها داشتیم و همچنین در پی موافقت معاونت نظارت راهبردی رییس‌جمهوری، مازاد هزینه‌کرد برای ثبت نام و پوشش بیمه‌یی برای جمعیت مشمول، در فهرست مطالبات ما از دولت ثبت خواهد شد.

روستاییان باید تحت پوشش بیمه درمان روستایی باشند. بنابر مصوبه مجلس هم یک درصد مالیات بر ارزش افزوده و حدود ۳ هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار می‌گیرد تا پوشش بیمه‌یی روستاییان با این رقم تکمیل شود. آیا مجاز هستید از این رقم برای جبران کسری اعتباری پوشش بیمه همگانی جمعیت شهری هزینه کنید؟

خیر. طبق مصوبه مجلس، سازوکاربیمه‌یی پوشش کامل بیمه پایه درمان روستاییان باید از طریق سازمان بیمه سلامت اجرایی شود. در سال ۹۲، سرانه درمان روستاییان ۴۹۰۰ تومان بود که در لایحه دولت به ۸۵۰۰ تومان افزایش یافت اما باز هم معادل نیمی از سرانه بیمه ایرانیان و کارکنان دولت بود. ما با ارائه اطلاعات به مجلس اعلام کردیم که این پوشش بیمه برای روستاییان ناکافی است و بنابراین، آنها این رقم را مصوب کرده و در اختیار سازمان بیمه سلامت قرار دادند. امروز با این تخصیص و طبق تفاهمنامه‌یی که با وزارت بهداشت منعقد خواهیم کرد، سطح خدمات پایه سلامت ارائه شده برای روستاییان با بیمه کارکنان دولت و بیمه ایرانیان و بیمه همگانی یکسان شده و در واقع اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان برای ارتقای سطح پوشش بیمه پایه روستاییان بوده است.

 

قصد سازمان بیمه سلامت ایرانیان و دولت این بوده که افراد محروم و اقشار کم‌درآمد و بی‌بضاعت از این فرصت استفاده کرده و از کمک دولت بهره‌مند شوند. در حالی که در کشور، افراد متمکنی هم هستند که به هر دلیل تاکنون از پوشش بیمه دولتی استفاده نکرده‌اند اما ممکن است مانند اتفاقی که در ثبت‌نام یارانه‌ها هم شاهد بودیم، حالا بخواهند از کمک دولت منتفع شده و حتی خود را در زمره افراد کم درآمد و محروم معرفی کنند تا به رایگان تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، به احتمال این سوءاستفاده فکر کرده‌اید؟

البته این سوءاستفاده نیست. پیش بینی ما این است که حدود ۸۵ درصد افراد فاقد دفترچه بیمه، بی‌بضاعت و کم‌درآمد هستند که در سال ۹۳، تمام جمعیت فاقد پوشش بیمه از بیمه همگانی رایگان بهره مند می‌شوند اما درسال ۹۴، دولت ضمن بررسی نیازمندان یارانه، افراد غیرنیازمند را از فهرست دریافت یارانه حذف می‌کند و آنها ملزم به پرداخت حق بیمه هم خواهند شد.

یعنی امسال افراد متمکن هم از بیمه رایگان استفاده می‌کنند؟

در سطح بیمه پایه بله. در واقع تصمیم این بود که افرادی که از دریافت یارانه انصراف می‌دهند با اعطای بیمه پایه رایگان از سوی دولت مورد تشویق قرار بگیرند.

در حالی که اجرای قانون بیمه همگانی تاخیر ۲۰ ساله داشته، دولت امسال با اختصاص اعتبار جداگانه در قانون بودجه ۹۳، برخورداری از بیمه پایه درمان را اجرایی کرد. ممکن است برای سال ۹۴ به علت کمبود بودجه یا کم‌توجهی مجدد به قانون، باز هم به وضع سال‌های گذشته عقبگرد کنیم؟

آیین‌نامه پوشش بیمه همگانی طبق تاکید بند الف ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه در دستور کار دولت قرار گرفته و باید الزامات و تعهداتی برای این برخورداری ایجاد شود زیرا داشتن بیمه پایه همگانی از این پس یک اجبار خواهد بود و همچون داشتن شناسنامه و کارت ملی، برای مواردی مثل تحصیل در تمام مقاطع تحصیلی، تمدید گذرنامه، ازدواج و حتی در مراجعه به بانک‌ها الزامی می‌شود.

اجبار به داشتن بیمه همگانی از چه زمان اجرایی می‌شود؟

فعلا در قالب آیین‌نامه در نوبت بررسی هیات دولت قرار گرفته و ستاد هدفمندی یارانه‌ها هم مصوب کرده که برخورداری از این بیمه، فعلا رایگان باشد و پس از پایان فراخوان ثبت نام، می‌تواند در اولویت کار دولت قرار بگیرد.

ظاهرا خدمات قابل ارائه با این پوشش بیمه‌یی مشابه خدمات تحت پوشش بیمه خدمات درمانی خواهد بود با همان سطح تعرفه دولتی، در حالی که امروز جمعیت تحت پوشش بیمه‌های خدمات درمانی و دولتی از کیفیت خدمات ارائه شده راضی نیستند، قرار است حدود ۱۰ میلیون نفر هم به افراد تحت پوشش بیمه دولتی اضافه شود. کیفیت خدمات را چطور ارتقا می‌دهید؟

برداشت شما صحیح است. در واقع در سال‌های قبل، تعرفه بیمارستان‌های دولتی کم بود و سازمان‌های بیمه‌گر هم قراردادها را با حداقل‌ها منعقد می‌کردند علاوه بر آنکه همین حداقل‌های تعرفه‌یی هم با ۶ یا ۷ ماه تاخیر از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت می‌شد. بنابراین حداقل‌های خدمت آن هم با کیفیت پایین به دارندگان دفترچه‌های بیمه ارائه می‌شد. اما در سال ۹۳ شاهد افزایش ۴۴ درصدی تعرفه‌های دولتی درمان و رشد ۸۵ درصدی هتلینگ بیمارستان‌های دولتی و حرکت به سمت واقعی شدن قیمت خدمات هستیم. وزیر بهداشت اعلام کرد که زایمان طبیعی در بیمارستان‌های دولتی رایگان می‌شود. بدهی سازمان بیمه سلامت به بیمارستان‌ها، صفر و پرداخت شده و از این پس، بیماران بستری در بیمارستان‌های دولتی از ارجاع برای تامین ملزومات مصرفی همچون تجهیزات قلب و عروق، ارتوپدی، مغز و اعصاب و چشم معاف می‌شوند. دولت، خرید راهبردی خدمات همزمان با افزایش تعرفه‌های درمانی و پرداخت به روز بیمه‌ها را تصویب کرده و سازمان بیمه سلامت هم موظف است که خرید خدمات را بر اساس خرید راهبردی انجام دهد. پیش‌بینی من به عنوان کارشناس نظام سلامت این است که با این اتفاقات، کیفیت خدمات ارتقا یافته و روند صعودی پرداخت از جیب مردم، حداقل تا ۱۰ درصد کاهش می‌یابد ضمن آنکه فرانشیز بیمارستان‌های دولتی برای جمعیت ۲۳ میلیون نفری روستاییان و افراد تحت پوشش طرح پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران هم به ۵ درصد کاهش خواهد یافت.

اما به هر حال پرداخت برای این خدمات باید از طرف سازمان‌های بیمه‌گر تقبل شود. البته امسال سازمان بیمه سلامت با رشد ۶۵ درصدی اعتبارات مواجه بوده اما چون هنوز تجمیع بیمه‌ها در سازمان بیمه سلامت به طور کامل اتفاق نیفتاده و حتی برخی سازمان‌ها مانند تامین اجتماعی، همچنان از ملحق شدن به بیمه سلامت امتناع می‌کنند، ممکن است که سایر بیمه‌های درمان از رشد اعتباری مشابه سازمان بیمه سلامت برخوردار نشده و حتی به جمعیت تحت پوشش خود فشار بیاورند و حاضر به تقبل هزینه‌های درمان آنها نشوند.

اعتبارات جهت معاف شدن بیماران از تامین ملزومات مصرفی بیمارستان‌ها در اختیار وزارت بهداشت است. هر چند که ساز و کار بیمه‌یی برای آن تعریف خواهد شد اما تمام بیمه‌شدگان مراجعه کننده به بیمارستان‌های دولتی تحت پوشش این معافیت قرار می‌گیرند. تجمیع بیمه‌ها هم در حال پیگیری است که البته اقدامی فراتر از حوزه وظایف سازمان بیمه سلامت است و باید در مجلس و هیات دولت برای یکدست کردن پایه بیمه سلامت در کشور اقدام شود.

آخرین مطالبات سازمان بیمه سلامت از دولت چه رقمی است؟

دولت در سال ۹۲ تمام مطالبات سال گذشته را پرداخت کرد و آنچه باقی ماند مربوط به سنوات قبل و حدود ۸۰۰ میلیارد تومان است.

منبع: اعتماد

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 60 = 64