۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۹ اعضای هیات امنای دانشگاه علامه‌طباطبایی معرفی شدند:

خروج بزرگترین دانشگاه علوم انسانی کشور از تک‌صدایی

حسین سلیمی، رییس جدید دانشگاه علامه‌ طباطبایی تهران، پس از ماه‌ها از آغاز به‌کار خود، اولین و تاثیرگذار‌ترین قدم خود برای ترمیم شأن علمی و تضعیف‌شده دانشگاه علامه را برداشت. او در اولین قدم پس از کسب رای در شورایعالی انقلاب فرهنگی و رسمی‌شدن ریاستش در دانشگاه علامه‌، اعضای هیات امنای دانشگاه علامه‌ طباطبایی را معرفی کرد.

allame uniمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): حسین سلیمی، رییس جدید دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران، پس از ماه‌ها از آغاز به‌کار خود، اولین و تاثیرگذار‌ترین قدم خود برای ترمیم شأن علمی و تضعیف‌شده دانشگاه علامه را برداشت. او در اولین قدم پس از کسب رای در شورایعالی انقلاب فرهنگی و رسمی‌شدن ریاستش در دانشگاه علامه‌طباطبایی، اعضای هیات امنای دانشگاه علامه‌طباطبایی را معرفی کرد.
بر اساس اعلام حسین سلیمی از این پس، رضا فرجی‌دانا به‌عنوان وزیر علوم، سیدضیا هاشمی به‌عنوان معاون فرهنگی وزیر، حسین سلیمی به‌عنوان رییس دانشگاه، علی ربیعی وزیر تعاون، رفاه و کار، ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی، مصلی‌نژاد استاد دانشگاه تهران و خیر خوابگاه‌ساز، میرمحمدی از اعضای هیات علمی دانشگاه، محمد ستاری‌فر از اعضای هیات علمی دانشگاه و احمد مسجدجامعی رییس شورای شهر تهران از این پس اعضای هیات امنای جدید دانشگاه علامه هستند. این درحالی است که بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده در روزنامه «شرق»، پیش از این، اعضای هیات امنای دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران متشکل از: کامران دانشجو به‌عنوان وزیر علوم، غلامرضا خواجه‌سروی به‌عنوان معاون فرهنگی وزیر علوم، شمس‌الدین حسینی وزیر سابق اقتصاد در دولت محمود احمدی‌نژاد، غلامحسین الهام، مهندس زیبافان رییس سابق بنیاد شهید و دکترمیرمحمدی بودند.
اهمیت تشکیل این شورا در تنها دانشگاه علوم انسانی کشور در اولین قدم، احیای مجدد هیات امنای دانشگاه علامه است. چراکه پیش از این برخی اخبار تاییدنشده، حکایت از عدم برگزاری جلسات هیات امنای این دانشگاه را داشت. به‌طوری‌که حتی اسامی اعضای آن شورا نیز تاکنون در رسانه‌ها مطرح نشده بود. همچنین در قدم دوم تشکیل این شورا می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت دوباره چهره‌های تاثیر‌گذار در دانشگاه علامه‌طباطبایی، همچون محمد ستاری‌فر را ایجاد کند و به خروج تنها دانشگاه علوم انسانی کشور از حالت تک‌صدایی کمک کند.
با این حال حسین سلیمی رییس دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران در نشست خبری خود با خبرنگاران ضمن اعلام این خبر، با اشاره به برنامه‌های این دانشگاه تاکید کرد: دانشگاه علامه در چندماه گذشته نخستین کاری که انجام داد تهیه یک برنامه بود. این برنامه دو محور داشت. محور اول آن تهیه یک برنامه استراتژیک بود که افق‌های آموزشی، فرهنگی پژوهشی و تمام بخش‌های دانشگاه را مشخص کرده که دانشگاه در این بخش‌ها به کدام‌سو حرکت خواهد کرد. وی ادامه داد: دانشگاه برای تعیین اهداف کلان خود در این برنامه اولین موضوعی که به آن توجه کرد رشد علمی و کیفیت آموزشی دانشگاه بود چراکه در چندسال گذشته رشد علمی و کیفیت آموزشی دانشگاه افت کرده بود. رییس دانشگاه علامه‌طباطبایی با بیان اینکه تمام تلاش ما این بود که دانشگاه دستخوش کشمکش جناحی نشود، گفت: چراکه جناح‌کشی سمی مهلک برای محیط دانشگاه است.
حسین سلیمی در ادامه نشست خبری خود با خبرنگاران، با تاکید بر اینکه ما فعالیت خود را با شعار آرامش و نشاط برنامه‌ریزی کردیم، عنوان کرد: دومین محوری که در برنامه دانشگاه به آن توجه شد سند دانشگاه اسلامی است و تمام برنامه دانشگاه بر اساس نقشه جامع علمی کشور، برنامه پنجم توسعه، برنامه اعلام‌شده از سوی وزیر علوم و نظرسنجی از اعضای هیات علمی تهیه شد و در حال حاضر برنامه استراتژیک دانشگاه آماده شده و به‌زودی در هیات امنا تصویب خواهد شد.
رییس دانشگاه علامه یادآور شد: دانشگاه علامه اولین دانشگاهی است که برنامه عملیاتی سند دانشگاه اسلامی را تهیه کرده و تمام معاونت‌های آن برنامه خود را در رابطه با این سند ارایه کرده‌اند. وی ادامه داد: امیدواریم در افق چهار ساله بتوانیم آیتم‌های سند دانشگاه اسلامی را در دانشگاه علامه اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۴ دوره کارشناسی، ۱۰۲ دوره ارشد، ۶۱ دوره دکترا در دانشگاه علامه وجود دارد. اعضای هیات علمی این دانشگاه ۴۲۵ نفر است که در فراخوان وزارت علوم ۸۰ تا ۹۰ نفر اضافه خواهد شد که طبق برنامه دانشگاه باید تعداد اعضای هیات علمی این دانشگاه به بالای ۵۰۰ عضو هیات علمی برسد. سلیمی ادامه داد: ظرف چهار سال آینده اعضای هیات علمی این دانشگاه باید به ۶۰۰نفر برسد، به‌گونه‌ای که ۲۰۰ نفر دانشیار و ۵۵ نفر استادتمام و تعداد مربیان آن نیز به زیر شش نفر برسد. در حال حاضر ۱۵هزارو۵۰۰ دانشجو در دانشگاه علامه حضور دارند که شش‌هزارو۷۰۰نفر آنها دانشجو کارشناسی هستند.
آخرین وضعیت طرح پژوهشی تفکیک جنسیتی
وی در پاسخ به سوالی درخصوص طرح پژوهشی تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه که قرار بود بررسی و به شورایعالی انقلاب فرهنگی ارایه شود، گفت: دو نفر از استادان علوم اجتماعی که بسیار مجرب هستند در حال انجام پروژه هستند. این پروژه زمانبر است و ما بدون هیچ پیش‌زمینه‌ای نمی‌گوییم این پروژه خوب یا بد است و پیش‌داوری نمی‌کنیم. فعالان این پروژه با سازمان امور جوانان مشارکت دارند و حتی مشاوران روحانی دارند که آنها وضعیت دانشگاه‌های دیگر را مقایسه می‌کنند و ما امیدواریم طی سه، چهارماه آینده این پروژه به نتیجه برسد ولی در حال حاضر همان سیاست‌های قبلی درخصوص تفکیک جنسیتی در دانشگاه علامه اعمال می‌شود.
سلیمی همچنین به همکاری بسیار نزدیک دانشگاه علامه و شورای تحول علوم انسانی شورایعالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: ما با این شورا تعامل نزدیکی داریم. رشته‌هایی که بازنگری می‌شود و آماده می‌شود توسط استادان دانشگاه شرایطی ایجاد می‌شود که دوباره بازنگری و به‌صورت پخته‌تر اجرا شود. وی درخصوص اعتراض ۱۳۳ نفر از دانشجویان بر اساسنامه انجمن اسلامی که مصوب وزارت علوم نیست و با آیین‌نامه تشکل‌های اسلامی مغایرت دارد، گفت: تخلفات انتخابات انجمن اسلامی باید در هیات نظارت بررسی شود که هنوز این کار صورت نگرفته و نتیجه بعد از دیدن تمام اسناد و مدارک در شورای نظارت اعلام خواهد شد.
دانشجویی که ادعای ضرب‌وشتم توسط رییس دانشگاه علامه داشت
در پایان جلسه نیز یکی از خبرنگاران درخصوص اظهارات دانشجوی سال آخر دکترای فلسفه تطبیقی دانشگاه علامه‌طباطبایی که اعلام کرده بود توسط رییس این دانشگاه به‌دلیل اعتراض نسبت به دستکاری مخفیانه در کارنامه تحصیلی‌اش ضرب‌وشتم شده است از دکترسلیمی سوال کرد که وی با ابراز تاسف گفت: البته این تاسف به این دلیل است که ما در فعالیت تربیتی دانشگاه علامه موفق نبودیم نه به‌دلیل دروغ‌هایی که دانشجو به‌خاطر نمره عنوان کرده است.
مدیرکل روابط‌عمومی دانشگاه نیز عنوان کرد فیلم راهرو و خروج وی نیز موجود است و هیچ ضرب‌وشتمی صورت نگرفته است.
در ادامه دکترسلیمی گفت: از زمانی که وی وارد اتاق من شد شروع به فحاشی کرد من فقط سکوت کردم و با تسبیحی که در دست داشتم صلوات فرستادم. متاسفم که این دانشجو به‌خاطر نمره دروغ گفته است. مخالفان من حتی اگر بر سر من فریاد بکشند برای من محترم هستند. آخرتی نیز وجود دارد و تمام مدارک موجود است که کوچک‌ترین بی‌احترامی به این دانشجو نشده است. به گفته معاون دانشجویی دانشگاه، این دانشجو و همسرش در دوره قبل بدون آزمون وارد مقطع دکترا شده و با یکی از مسوولان دانشگاه در دوره قبل فامیلی دوری دارند و با وجود اینکه سه بار مشروط شده در آزمون جامع شرکت کرده است و برگه وی توسط استادانی از بیرون دانشگاه تصحیح شده و ۱۸نفر از استادان فلسفه قبلا از وی به‌دلیل هتاکی به کمیته انضباطی شکایت کرده بودند.
وی ادامه داد: ولی من به‌دنبال ایجاد آرامش هستم حتی اگر به قیمت قربانی‌شدن من بینجامد. رشد علمی دانشگاه همراه با آرامش مسیر من است. مسیر من این است که به فعالیت‌های جنجال‌آفرین اجازه فعالیت ندهم.
استادان بازنشسته، دانشجویان ستاره دار
وی در مورد بازگشت استادان بازنشسته گفت: بازگشت این استادان تا حدودی به قلم بنده برمی‌گردد. استادانی که بازنشسته شده‌اند اگر گروه‌ها برای آنها کلاس بگذارند و اعلام کنند، خود استادان نیز موافق باشند بر اساس آیین‌نامه‌ای که در شورایعالی انقلاب فرهنگی تحت عنوان تکریم استادان بازنشسته آمده این استادان می‌توانند بازگردند.
سلیمی درباره تعیین‌تکلیف دانشجویانی که از تحصیل محروم شده‌اند نیز گفت: اگر تاکنون مشکل آنها رفع نشده است در حوزه اختیارات دانشگاه نیست و در حوزه اختیارات وزارت علوم است. اگر دانشجو بند ۱۲ را دریافت کرده باشد و حکم قضایی داشته باشد شورایی در وزارت علوم تشکیل شده که مسوول رسیدگی به پرونده این دانشجویان است.
آنچه بر دانشگاه علامه‌طباطبایی طی هشت‌سال اخیر گذشت، سرنوشت دراماتیکی بود. در دولت‌های نهم و دهم کارهایی نظیر بازنشستگی استادان در ابتدا از دانشگاه تهران آغاز شد. اما پس از آن همزمان با موج بازنشستگی استادان در دانشگاه تهران، رییس سابق دانشگاه علامه‌طباطبایی در اقدامی کم‌نظیر، گروه اقتصاد و توسعه دانشگاه علامه‌طباطبایی را یک‌شبه منحل و استادانش را روانه خانه کرد.
او با انتقاد از برخی رسانه‌ها که مسایلی چون بازنشستگی استادان و رشته‌های علوم انسانی را در دانشگاه علامه‌طباطبایی بازیچه قرار داده و به آن هجمه می‌برند، گفت: این دسته از افراد و جریانات حیاط‌خلوتشان دانشگاه علامه‌طباطبایی است و استادان بازنشسته‌ای چون ستاری‌فر که اینگونه جریانات را هدایت می‌کردند اکنون میدان برای آنها بسته شده و با توجه به نزدیکی انتخابات می‌خواهند از این هجمه‌ها استفاده کنند.
وی در رابطه با دلایل بازنشستگی این استادان عنوان کرد: به‌عنوان مثال محمد ستاری‌فر، استاد بازنشسته دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی رکود علمی داشت و هیچ مقاله و فعالیت علمی‌ای نداشت و در نتیجه طبق قانون بازنشسته شد. بازنشستگی استادان در دانشگاه علامه‌طباطبایی روند عجیبی داشت. به‌طوری که در این دانشگاه استادانی بازنشسته شده‌اند که هرکدام سهم عمده‌ای در شکل‌گیری گروه‌های آموزشی این دانشگاه در طول سالیان پس از ادغام آن داشتند؛ استادانی همچون شهلا اعزازی در گروه مطالعات زنان، محمد ستاری‌فر در گروه اقتصاد، دکتر سیدعلی آزمایش در گروه حقوق، دکتر مرتضی مردیها در گروه فلسفه و پرویز پیران در گروه جامعه‌شناسی.
با این حال تشکیل هیات امنای جدید در دانشگاه علامه‌طباطبایی و حضور چهره‌ای همچون محمد ستاری‌فر در این هیات از آنجایی می‌تواند یکی از برگ‌های برنده حسین سلیمی در دانشگاه علامه باشد، که در اولین قدم می‌تواند زمینه‌ساز بازگشت استادان تاثیر‌گذاری در این دانشگاه شود که در دوران مدیریت سابق، مورد بی‌مهری قرار گرفته بودند. حالا سلیمی چراغ اول را به‌نفع خود روشن کرده است. او می‌تواند جامعه دانشگاهی کشور را نسبت به بازگشت چهره‌های تاثیرگذار دیگر در تنها دانشگاه علوم انسانی همچون مرتضی مردیها و پرویز پیران و سروسامان‌دادن به شأن علمی تضعیف‌شده این دانشگاه، امیدوار کند.
منبع: شرق 
::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

76 - 75 =