۱۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۳

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به مناسبت سالگرد حماسه دوم خرداد

امروز با گذشت قریب به دو دهه از آن حماسه‌ی ملی، مردم ایران که طی این سال‌ها مظلومانه و صبورانه سختی‌های فراوانی را از فشارهای داخلی و خارجی متحمل شده بودند، در بیست و چهارم خرداد ۹۲ بار دیگر با حرکتی حماسی بدخواهان خود را غافلگیر کردند. حرکت بیست و چهارم خرداد که در ادامه و با محوریت شعارهای دوم خرداد اتفاق افتاد، بار دیگر نشانگر وجود یک مقاومت ملی در برابر حذف جمهوریت نظام و تلاش برای بازگشت منطق و اعتدال به ادبیات جمهوری اسلامی در تعامل با جهان بود.

shiraz med uni مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): «انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز» بیانیه ای به مناسبت هفدهمین سالگرد حماسه دوم خرداد صادر کرد.

متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

جنبش دوم خرداد ۱۳۷۶ به عنوان خروش ملی ایرانیان در جهت نیل به جامعه‌ی مدنی و مردم‌سالاری دینی در حالی اتفاق افتاد که اقتدارگرایان خود را برای تسلط همه جانبه بر گفتمان رسمی جمهوری اسلامی ایران آماده کرده بودند. زمانی که حتی اصلاح طلبان نیز در آغاز امید چندانی به پیروزی در انتخابات نداشتند، این مردم بودند که با محوریت فعالین دانشجویی، در اعتراض به فضای بسته‌ی فرهنگی آن سالها مجذوب ادبیات و برنامه‌های اصلاح‌طلبان شده و نتیجه‌ای را برای انتخابات رقم زدند که نه تنها محافظه‌کاران داخلی که دشمنان خارجی ملت ایران را نیز در بهت و ترس فرو برد. مردم ایران در دوم خرداد نه تنها دست رد بر سینه‌ی اقتدارگرایان داخلی زدند، که تبلیغات گسترده و همیشگیِ دشمنان خارجی برای عدم شرکت در انتخابات را نیز وقعی ننهادند تا کسانی که طی هشت سال پس از دوم خرداد از هیچ تلاشی برای سنگ اندازی در مقابل حرکت اصلاح‌طلبانه‌ی مردم ایران دریغ نکردند، کینه‌ی آن «نه» بزرگ را هرگز از یاد نبرند. در کنار این‌ها رفتارهای شتاب زده و کودکانه‌ی گروهی اندک از بدنه‌ی اصلاحات نیز که با طرح شعارهایی مثل عبور از خاتمی باعث ایجاد حواشی و مشکلاتی برای جنبش دوم خرداد شدند، نهایتاً باعث شد این حرکت تاریخی ملت نیمه‌کاره بماند و اصلاح طلبان به صورت تدریجی و سنگر به سنگر تمامی نهادهای قدرت را به اصولگرایان واگذار کنند.

امروز با گذشت قریب به دو دهه از آن حماسه‌ی ملی، مردم ایران که طی این سال‌ها مظلومانه و صبورانه سختی‌های فراوانی را از فشارهای داخلی و خارجی متحمل شده بودند، در بیست و چهارم خرداد ۹۲ بار دیگر با حرکتی حماسی بدخواهان خود را غافلگیر کردند. حرکت بیست و چهارم خرداد که در ادامه و با محوریت شعارهای دوم خرداد اتفاق افتاد، بار دیگر نشانگر وجود یک مقاومت ملی در برابر حذف جمهوریت نظام و تلاش برای بازگشت منطق و اعتدال به ادبیات جمهوری اسلامی در تعامل با جهان بود.

امروز اما شاهد آن هستیم که تاریخ در حال تکرار شدن است و مخالفان حرکت اصلاح‌طلبانه‌ی ملت سعی می‌کنند با همان روش‌های تخریبی همیشگی از هر فرصتی برای تقابل با دولت تدبیر و امید استفاده کنند. این افراد آن‌چنان از بازگشت گفتمان دوم خرداد به میان مردم و دانشگاه‌ها هراسان‌اند که گویی دوم خرداد روز حمله‌ی اسکندر مقدونی به ایران است! باید از این دوستان پرسید دقیقاً با کدام بخش از جنبش دوم خرداد مشکل دارند؟ احیای شعارهای مردم‌سالاری دینی و جامعه‌ی مدنی؟ بازگشت عقلانیت به سیاست خارجی و لبخند بر چهره‌ی دیپلمات‌های ایرانی در گفتگو با جهان؟ رجوع به اصول قانون اساسی؟ یا حرکت بیست میلیونی مردم برای کنار گذاشتن محافظه‌کاران از قدرت؟!

 در کنار این تخریب‌های داخلی، دشمنان خارجی نیز از طریق گروهک‌های سلطنت‌طلب و منافق خارج از کشور سعی در سیاه‌نمایی و ربط دادن هر اتفاق ناگوار به سیاست‌های دولت منتخب دارند تا با ایجاد نارضایتی در میان مردم، آنها را از انتخاب خود نا امید کنند. در کنار اینها متأسفانه هنوز هم شاهد تندروی‌های کسانی هستیم که دانسته یا ندانسته چشم بر اشتباهات سال‌های گذشته‌ی خویش بسته‌ و همچنان با پافشاری بر شعارهای تندروانه‌ی خود آب به آسیاب دشمنان ملت می‌ریزند.

لذا انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن درخواست از سیاست‌گذاران دولت تدبیر و امید برای تداوم روند اعتدالی و اصلاح‌طلبانه‌ی خود، از ریاست محترم جمهور و دولتمردان ایشان می‌خواهد شعارهای اصلی اصلاحات را فراموش نکرده و با تکیه بر اصول قانون اساسی از هیچ تلاشی برای احقاق حقوق قانونیِ ملت دریغ نکنند. توسعه‌ی سیاسی، فرهنگی و اقتصادی که از شعارهای محوری دوم خرداد و بیست و چهارم خرداد بودند، جز در سایه توجه خاص دولت و استفاده از پشتوانه‌ی قدرتمند مردمی به دست نخواهند آمد. لذا انتظار می‌رود دولت تدبیر و امید همچنان بر وعده‌های خود در زمینه‌های مختلف استوار مانده و با بازگرداندن فضای گفتمان سیاسی به جامعه و دانشگاه‌ها، حمایت از تشکل‌های دانشجویی و احزاب و مطبوعاتِ دلسوز و منتقد، کمک به تسهیل جریان آزاد اطلاع رسانی از طریق رسانه‌های مستقل و شبکه‌های اجتماعی و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های صنفی، پشتوانه‌ی مردمیِ خود را تا نیل کامل به آرمان‌های انقلاب اسلامی و مطالبات برحق ملت ایران حفظ کند.

از آحاد مردم علی‌الخصوص دانشگاهیان نیز می‌خواهیم با صبر، متانت و حضور همیشگی در صحنه، یار، یاور و ناظر حرکات دولت منتخب خویش بوده و اجازه ندهند گروهی با مانع تراشی و گروهی دیگر با انتظارات غیرمنطقی و عجولانه، کشور را از مسیری که مردم با پایمردی و عقلانیت خود هموار کرده‌اند، خارج کنند.

والعاقبة للمتقین

شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

::::

۱ دیدگاه

  1. دانشجو :

    خیلی دولتی بود؛
    اگر هم نظر یک تشکل همسو با جریان سیاسی باشه اینقدر … بیانیه دادن دیگه نوبره…
    الان با این بیانیه دولت بهتون چک سفید امضا نمیده ؛ اما ممکنه برای اشخاص حقیقی داخل انجمن تون نون و اب داشته باشه ولی منجر به زمین خوردن انجمن میشه… منفعت طلبی شخصی رو ما از طیف اصولگرا سراغ داشتیم؛ گویا سمت شما هم تسری پیدا کرده !!!
    متاسفم.
    انشالله موفق باشید.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 88 = 90