۰۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰

ولایت فقیه

«ولایت فقیه» یا «نامه‌ای از امام موسوی کاشف‌الغطاء» یا «حکومت اسلامی» مجموعه‌ای از ۱۳ درس‌گفتار امام خمینی در حوزه علمیه نجف در مبحث «ولایت فقیه» است که در بهمن ۱۳۴۸ ایراد شده‌اند. این کتاب در سال ۱۳۴۹ برای نخستین بار در بیروت چاپ و به ایران فرستاده شد و در سال ۱۳۵۶ با ضمیمه سخنرانی دیگری به نام «جهاد اکبر» به طور رسمی در ایران چاپ و پس از آن نیز بارها تجدید چاپ شد.

velata fagih

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): بعد از غیبت امام عصر (عج) اصل ولایت فقیه اجمالا مورد اتفاق همه فقهای شیعه بود که در قرون اخیر بعضی از فقها به ولایت مطلقه فقیه قائل شدند که امام خمینی (ره) از جمله یکی از آنهاست. ایشان معتقد بودند اقامه ی حکومت الهی بعد از پیامبر و امام معصوم بر عهده  فقهاست  امام با استناد به متون روایی و ادله مستحکم عقلانی، ثابت کرد که ولایت مطلقه فقیه همان ولایت ائمه است.

ایشان موضوع حکومت اسلامی را در سال های قبل از ۱۳۴۱ در جوانی خویش مطرح کرده بودند و همچنین در سال ۱۳۴۳ در سخرانی خود علیه کاپیتالاسیون نیز اشاره ضمنی به این موضوع داشتند.

به نوشته فرهنگ نیوز امام خمینی (ره) بعد از تبعید به عراق از فرصت پیش آمده استفاده کرده و مباحث مربوط به موضوع ولایت فقیه را در سال چهارم تبعید شروع کردند. بحث ولایت فقیه در تاریخ ۱ بهمن ۱۳۴۸ تا ۲۰ بهمن ۱۳۴۸ در طی سیزده جلسه در کلاس درس ایشان پیگیری شد. نکته قابل توجه این است که حضرت امام اجازه نمی دادند کسی مباحث کلاس درسشان را ضبط کنند. با رسیدن به مبحث ولایت فقیه به شاگردانش دستور دادند که مباحث کلاس را ضبط نمایند.

«ولایت فقیه» یا «نامه‌ای از امام موسوی کاشف‌الغطاء» یا «حکومت اسلامی» مجموعه‌ای از ۱۳ درس‌گفتار امام خمینی در حوزه علمیه نجف در مبحث «ولایت فقیه» است که در بهمن ۱۳۴۸ ایراد شده‌اند. این کتاب در سال ۱۳۴۹ برای نخستین بار در بیروت چاپ و به ایران فرستاده شد و در سال ۱۳۵۶ با ضمیمه سخنرانی دیگری به نام «جهاد اکبر» به طور رسمی در ایران چاپ و پس از آن نیز بارها تجدید چاپ شد. ترجمهٔ این کتاب اولین بار در سال ۱۹۷۰ به چاپ رسید و احتمالاً تأثیرگذارترین سند نوشتاری‌ای است که در دوران مدرن در حمایت از حکومت دینی نوشته شده است.

از عناوین بخش‌های کتاب می‌توان به این موارد اشاره کرد: «ضرورت و بداهت ولایت فقیه، نقش استعمار در معرفی ناقص و نادرست اسلام، خودباختگی افراد جامعه در برابر پیشرفت‌های مادی غرب، اعتقاد به ضرورت تشکیل حکومت جزء ولایت است، لزوم موسسات اجرایی، سنت و رویه رسول اکرم(ص)، ضرورت استمرار اجرای احکام، رویه امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع)، ماهیت و کیفیت قوانین اسلام، احکام مالی، احکام دفاع ملی، احکام احقاق حقوق و احکام جزایی، حکومت بر وفق قانون، منصب قضا متعلق به کیست، مقاومت در مبارزه‌ای طولانی، اصلاح حوزه‌های روحانیت، از بین بردن آثار فکری و اخلاقی استعماری، اصلاح مقدس‌نماها، آخوندهای درباری را طرد کنید و حکومت‌های جائر را براندازیم»

لینک دانلود کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) – رایانه
لینک دانلود کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) – موبایل

لینک دانلود کتاب ولایت فقیه امام خمینی (ره) – نسخه word

:::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

91 - = 85