۱۰:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۶/۳

۱۰ وزیرعلوم هم تغییر کند، بورسیه‌ها را پیگیری می‌کنیم

مشاور علمی و آموزشی رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مسیر ما در آموزش عالی باید این باشد که علم و فناوری به گفتمان غالب تبدیل شود، گفت: دانشگاهیان افراد مورد اعتماد نظام هستند و هرکس که دانشگاه را خطر بداند ضد نظام است. عده‌ای می‌خواهند دانشگاه را از نظام جدا کنند؛ اما دانشگاهیان باید دانشگاه و نظام را از آن خود بدانند و مسوولان نیز باید در مقابل از دانشگاهیان مشورت بخواهند.

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): روز گذشته ساختمان مرکزی وزارت علوم در شهرک غرب، میزبان سومین سرپرست خود طی یک‌سال اخیر بود. محمدعلی نجفی، با همراهی اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، قاضی‌زاده‌هاشمی وزیر بهداشت، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رییس‌جمهور، علی یونسی مشاور رییس‌جمهور در امور اقلیت‌ها، سورنا ستاری معاون علمی رییس‌جمهور، ولی‌الله سیف رییس بانک مرکزی، جعفر توفیقی و چندنفر از روسای دانشگاه‌ها و مدیران وزارت علوم و استادان دانشگاه‌ها به‌طور رسمی سرپرستی خود در وزارت علوم را آغاز کرد.

بخش مهمی از اظهارنظرها در این جلسه معطوف به ناگفته‌هایی از جلسه استیضاح، درجه علمی و اخلاقی رضا فرجی‌دانا و موضع رسمی دولت در قبال بورسیه‌های غیرقانونی بود. به‌طوری‌که اسحاق جهانگیری به‌عنوان اولین سخنران، تاکید کرد: «اگر ۱۰ وزیر علوم هم تغییر کند، بورسیه‌های غیرقانونی را پیگیری می‌کنیم.» او همچنین افزود: ما هم از رفتن فرجی‌دانا ناراحتیم، هم از آمدن نجفی خوشحالیم. وی ادامه داد: در این جلسات صحبت‌کردن سخت است، چون باید کسی که آن‌همه توانمندی داشت برود و کسی که این‌همه سجایا دارد بیاید؟ درواقع صدحیف که آن رفت و صدشکر که این آمد.

وی در ادامه همچنین با اشاره به دلایل عدم حضور رییس‌جمهور در جلسه استیضاح رضا فرجی‌دانا، گفت: هرچند در ابتدای آغازبه‌کار دولت قرار بود رییس‌جمهور در جلسه استیضاح حضور نیابد. در این بین تنها راه حضور رییس‌جمهور در جلسه استیضاح برهم‌زدن سفر اردبیل بود زیرا رییس‌جمهور نمی‌توانست فقط چنددقیقه در مجلس حضور یابد، با این حال تصمیم بر این گرفته شد که رییس‌جمهور در جلسه استیضاح حضور نیابد، زیرا ما می‌خواستیم بگوییم حل مشکلات مردم اولویت دولت است و قرار نیست رییس‌جمهور حتی برای دفاع از وزیر خود سفر را لغو کند.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت به‌دنبال ایجاد تنش با سایر قوا نیست، گفت: ما یادمان نمی‌رود دولت قبل چه تعاملی با مجلس داشت، ما اکنون به جایگاه مجلس واقفیم و استیضاح را حق مجلس می‌دانیم، اما از نظر ما بدترین اتفاق این است که نتیجه انتخابات ۹۲ به رقابت سیاسی داخلی تبدیل شود. مردم از بی‌تدبیری‌ها و افراطی‌گری‌ها دوری گزیده‌اند و به اصلاح روی آورده‌اند. اکنون کشور باید از رکود سیاسی، علمی، فرهنگی و اقتصادی خارج شود و امید و نشاط مردم افزایش یابد. نباید اجازه دهیم امید مردم به یأس تبدیل شود.

اگر خاتمی ۱۶میلیون‌تومان به جایی برده بود حیثیت او را به باد می دادند

جهانگیری همچنین با بیان اینکه دولت در مبارزه با فساد جدی است، خاطرنشان کرد: فساد در کشور سیستماتیک شده است. ‌ای‌کاش فقط بابک زنجانی وجود داشت اما فساد به سطوح مدیریت عالی کشیده شده است. اکنون نباید از بورسیه‌های وزارت علوم در گذشته به‌راحتی گذشت، زیرا عده‌ای بدون داشتن حداقل‌ها بورسیه شده‌اند. نجابت فرجی‌دانا بود که اطلاعات درباره این افراد بیان نشد، اما دولت این موضوع را پیگیری می‌کند، حتی اگر ۱۰ وزیر علوم هم عوض شود. جهانگیری در ادامه اظهار کرد: در ۱۲مرداد بودجه‌ای از دولت قبل به مبلغ ۱۶میلیاردتومان به یک دانشگاه غیرانتفاعی که برخی از اعضای هیات دولت قبل در آن عضو هستند تصویب شد اما سیاست ما این است که این پول‌های غیرقانونی بازگردانده شود. اگر خاتمی ۱۶میلیون‌تومان به جایی برده بود حیثیت او را به باد داده بودند. ما راه مقابله با فساد را ادامه می‌دهیم. وی همچنین با بیان اینکه ما باید از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم، گفت: وزارت علوم باید پیشتاز استفاده از اقتصاد دانش‌بنیان باشد.

نجفی: به پرونده‌های بورسیه‌های وزارت علوم حساس هستیم

محمدعلی نجفی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دومین سخنران جلسه معارفه خود در وزارت علوم بود. او با بیان اینکه بورسیه و مدرس‌شدن افرادی با هوش کمتر از متوسط موجب نگرانی دولت از وزارت علوم است، اظهار کرد: ما به پرونده‌های بورسیه‌های وزارت علوم حساس هستیم. او اظهار کرد: ما برنامه‌های خود را با شفافیت دنبال کرده و با شفافیت به پرونده بورسیه‌ها رسیدگی می‌کنیم و همه را در جریان نتایج بررسی‌های خود قرار می‌دهیم.

نجفی در ادامه افزود: اگر من در جلسه استیضاح بودم از کوره در می‌رفتم اما فرجی‌دانا کاملا به اصول اخلاقی توجه می‌کرد. استیضاح فرصتی برای فرجی‌دانا شد تا وقت خود را صرف علم و پژوهش کند اما به‌هرحال لطمه‌ای به نظام آموزش عالی وارد شد. برای ما استیضاح تمام شده است گرچه از نتیجه آن خوشحال نیستیم اما از حالا به بعد نگاه ما به آینده و توسعه و پیشرفت و حل مشکلات کشور است.

سرپرست وزارت علوم همچنین با اشاره به آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها گفت: ما باید تلاش کنیم سال تحصیلی بانشاط آغاز شود. فرجی‌دانا در دانشگاه‌ها و وزارت علوم همکاران خوبی انتخاب کرده و جای نگرانی در این رابطه وجود ندارد. البته دانشگاه‌ها مشکلاتی هم دارند و امیدوارم دولت کمک کند تا بخش عمده دغدغه دانشگاهیان صرف مسایل آموزشی و علمی و نه مسایل مالی شود. وی در ادامه اظهار کرد: برنامه‌های دولت با تغییر وزیر علوم عوض نشده است. فرجی‌دانا سیاست‌های دولت و رییس‌جمهور را دنبال می‌کرد و تا زمانی که روحانی رییس‌جمهور باشد هر وزیری برنامه‌های دولت را ادامه می‌دهد.

اختیارات دانشگاه باید بازگردانده شود

نجفی در ادامه در تشریح برنامه‌های خود برای وزارت علوم گفت: در هشت‌سال گذشته بخشی از اختیارات دانشگاه‌ها از آنها گرفته شد که اکنون باید این اختیارات بازگردانده شود و استقلال دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گیرد. البته باید حدود و ثغور استقلال دانشگاه‌ها مشخص شود. همچنین بخشی از اختیارات وزارت علوم از آن گرفته شده که باید با تعامل و استدلال با سایر دستگاه‌ها این اختیارات را بازگرداند. به گفته وی باید تصمیمات وزارت علوم بر اساس یک نظام تصمیم‌ساز گرفته شود که این نظام باید بر اساس خردجمعی حوزه آموزش عالی طراحی شود. سرپرست وزارت علوم در پایان با بیان اینکه اصل مشارکت دانشگاه‌ها یک اصل بدیهی است، اظهار کرد: در سال‌های گذشته توجه به کمیت در آموزش عالی به این نظام لطمه وارد کرده که اکنون باید به کیفیت آموزش عالی نیز توجه بیشتری کرد.

فرجی‌دانا: عده‌ای می‌خواهند امید به دولت را از بین ببرند

در ادامه این جلسه نیز وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه ناامیدکردن مردم از نتیجه رای ۲۴خرداد ۹۲ یکی از سناریوهایی است که روی آن کار می‌شود، گفت: دولت دستاوردهای بزرگی داشته است، اما عده‌ای می‌خواهند امید به دولت را از بین ببرند و در این راستا در حوزه دانشگاه‌ها فعال شده‌اند. رضا فرجی‌دانا صبح یکشنبه در مراسم تودیع خود و معارفه محمدعلی نجفی به‌عنوان سرپرست وزارت علوم با بیان اینکه خواسته قلبی من این است که دانشگاه با نشاط راه خود را ادامه دهد و همه به قانون احترام بگذارند، خاطرنشان کرد: در جلسه دیدار با مقام‌معظم‌رهبری در ماه رمضان جمعی از اساتیدی که در گذشته از حضور در این جلسه محروم بودند دعوت شده بودند و آنها با حضور خود ثابت کردند طرفدار نظام هستند و با کسانی که خود را یکه طرفدار نظام می‌دانند تفاوتی ندارند و یکی از دستاوردهای من این بود که همه سلایق را زیر خیمه نظام جمع کردم.

مشاور علمی و آموزشی رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه مسیر ما در آموزش عالی باید این باشد که علم و فناوری به گفتمان غالب تبدیل شود، گفت: دانشگاهیان افراد مورد اعتماد نظام هستند و هرکس که دانشگاه را خطر بداند ضد نظام است. عده‌ای می‌خواهند دانشگاه را از نظام جدا کنند؛ اما دانشگاهیان باید دانشگاه و نظام را از آن خود بدانند و مسوولان نیز باید در مقابل از دانشگاهیان مشورت بخواهند. وی اظهار کرد: رییس‌جمهور خواهان حداکثر مشارکت دانشگاهیان است. من در این زمینه هرکاری بتوانم انجام می‌دهم و استیضاح در من ناامیدی ایجاد نکرده؛ بلکه من نسبت به گذشته امیدوارتر شده‌ام.

منبع: شرق

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

80 - 78 =