۱۱:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹

ردپای اسناد جدید تخلف در «بنیاد شهید» در خارج از کشور

به‌کارگرفتن مدیران غیرکارآمد در بخش‌های مختلف این بنیاد و گزارش برخی تخلف‌های مالی از جمله محورهای اصلی تحقیق‌وتفحص بود. با وجود انواع تخلف‌های گسترده در این سازمان، مسعود زریبافان، رییس سابق «بنیاد شهید» اعلام کرده که «این نهاد جزو پاک‌ترین نهادهاست.»

مبارزه(رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):
پاییز ۹۳ هم آمد و گزارش تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» نیامد. این دومین پاییزی است که بدون ارایه گزارش رسمی کمیته تحقیق‌وتفحص سپری می‌شود و بازگویی مسایل در حد وعده باقی می‌ماند. البته توجیه اصلی اعضای هیات تفحص در سال۹۳ کشف تازه فساد گسترده در خارج از کشور است و حالا باید دید با این کشف جدید، زمان نهایی تدوین گزارش به چه تاریخی موکول خواهد شد. در همین حال نگرانی‌ها کماکان درباره تلاش جریان‌های نزدیک به مسوولان پیشین «بنیاد شهید» برای ممانعت از قرائت نامشان در گزارش و حذف برخی نام‌ها ادامه دارد. بررسی کمیته تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» به «شرق» خبر داده که به‌تازگی ردپای تخلف‏های مالی تازه‌ای مرتبط با همین پرونده در خارج از کشور پیدا شده و تیمی برای ارزیابی نهایی اعزام شده و به همین دلیل مراحل نهایی‌شدن گزارش کمی به طول خواهد انجامید. اردیبهشت۹۲ مصطفی افضلی‌فرد، سخنگوی وقت کمیسیون اصل۹۰ مجلس خبر داد که تحقیق‌وتفحص از««بنیاد شهید و امور ایثارگران» با امضای ۹۰نماینده کلید خورده و بنا شد تا پاییز همان سال گزارش، نهایی‌شده و به صحن علنی بیاید، اما حالا با گذشت بیش از یک‌سال از آن تاریخ هنوز گزارش نهایی نشده است. تفحص از «بنیاد شهید» تا به همین جای کار هم ابعاد عجیبی داشته و انواع تخلف‏های عجیب‌وغریب تا به حال در گزارش آمده؛ از فساد گسترده در بانک «دی» گرفته تا اختلاس ۱۵میلیاردتومانی. در همین حال عدم‌شفافیت مالی و وجود شایبه‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی بنیاد از جمله دلایل پیگیری طرح تحقیق‌وتفحص در مجلس نهم عنوان شد.
سوءمدیریت مسعود زریبافان
به‌کارگرفتن مدیران غیرکارآمد در بخش‌های مختلف این بنیاد و گزارش برخی تخلف‌های مالی از جمله محورهای اصلی تحقیق‌وتفحص بود. با وجود انواع تخلف‌های گسترده در این سازمان، مسعود زریبافان، رییس سابق «بنیاد شهید» اعلام کرده که «این نهاد جزو پاک‌ترین نهادهاست.» این در حالی است که به گفته خجسته، «اغلب تخلف‌های شناسایی‌شده تا به اینجای کار به سوءمدیریت شخص زریبافان در زمان مدیریت بر این سازمان بازمی‌گردد.»البته پیش از این زریبافان اصل ماجرای طرح تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» از سوی مجلس را به «دعواهای شخصی» فروکاسته بود. او از نزدیک‌ترین افراد به محمود احمدی‌نژاد است و به ندرت درباره فساد مالی در مجموعه مدیریتی خود سخن گفته اما یک‌بار او در سال۹۱ اختلاس ۱۵میلیاردی را تکذیب کرد و گفت رقم آن شش‌میلیارد است. زریبافان پیش از ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد، عضو شورای شهر تهران بود و پیش از آن از اعضای هسته مرکزی ستاد احمدی‌نژاد در انتخابات۸۴٫ او در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد مدتی دبیر هیات‌دولت بود و پس از آن به «بنیاد شهید» رفت. برخی نمایندگان در گوشه و کنار مجلس از سطح فساد شناسایی‌شده در قالب فعالیت شرکت‌های تجاری و بانک‌ها تا اینجای کار در این بنیاد متعجب‌اند و معتقدند که زریبافان «بنیاد شهید» را تبدیل به حیاط‌خلوت حامیان احمدی‌نژاد کرده بود.
یافته‌های شوک‌آور از فساد در «بنیاد شهید»
غلامعلی جعفرزاده‌ایمن‌آبادی نیز پیش از این گفته بود «در این پرونده هر چه جلوتر می‌رویم مطالب جدیدی به‌دست می‌آوریم که نمی‌توانیم از آن صرفنظر کنیم. هر کجای این پرونده دست می‌گذاریم زوایای بیشتری از این فساد به دست می‌آوریم که برخی از آنها شوک‌آور است.»کشف فساد هزارو۷۰۰میلیاردریالی در «بنیاد شهید» و انتقال آن به خارج از کشور از دیگر حفره‌های مالی شناسایی‌شده در این گزارش است و جعفرزاده‌ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با «شرق» می‌گوید: «این تنها گوشه کوچکی از تخلف مالی شناسایی‌شده است و ده‌ها پرونده تخلف مشابه این اعداد در گزارش نهایی تقدیم صحن علنی مجلس خواهد شد.»با این حال رابطان مشغول فعالیت‌ هستند و کماکان پیشنهاد و تهدید از سوی برخی افراد نزدیک به مسوولان دولت گذشته خطاب به نمایندگان پیگیر پرونده، مطرح است.
تماس‌های تهدید‌آمیز برای خروج برخی اسامی مدیران سابق از گزارش
ایمن‌آبادی همچنین چندی پیش در گفت‌وگو با «آفتاب» از تداوم تماس‌های تهدید‌آمیز برخی رابطه‌ها خبر داده بود و اینکه برخی می‌خواهند اسم‌شان از گزارش تفحص «بنیاد شهید» خارج شود. به گفته او؛ «شاهد برخی تماس‌های مشکوک از سوی برخی افراد با واسطه هستیم که می‌خواهند به دلایلی اسمشان در گزارش خوانده نشود اما کمیته تفحص زیربار هیچ‌کدام از این درخواست‌ها نخواهد رفت. نمی‌شود عده‌ای در یک دوره سیاسی هر چه خواستند انجام داده باشند و حالا هم برای از بین بردن نام و نشانشان تلاش کنند.»البته علاوه بر جعفرزاده، مهناز بهمنی، دیگر نماینده عضو این کمیته در همان ابتدای شروع کار کمیته تفحص از «بنیاد شهید»، از پیامک‌ها و تماس‌های تهدید‌آمیز خبر داده بود. گزارش تحقیق‌وتفحص از «بنیاد شهید» به آخر کار نزدیک می‌شود و باید دید آیا تمام بخش‌ها و مستندات به‌دست آمده در این گزارش قرائت خواهد شد یا نه. چندی پیش زمزمه‌هایی از احتمال حذف برخی از بندهای گزارش و عدم‌قرائت آن در صحن علنی مجلس مطرح بود که تا به حال از سوی رییس کمیته تحقیق‌وتفحص رد شده است.
تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران و بانک‌ها کلید خورد
همزمان با نزدیک‌شدن به زمان قرائت گزارش تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید، تحقیق‌وتفحص‌های حساس و پرحاشیه دیگری نیز در نوبت قرار دارند تا پس از اعلام وصول از طرف هیات‌رییسه، کار رسیدگی به آنها آغاز شود. مهم‌ترین تحقیق‌وتفحصی که این روزها تقدیم هیات‌رییسه شده، طرح تحقیق‌وتفحص از شهرداری تهران است که به گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، تقدیم هیات‌رییسه شده و منتظر اعلام‌وصول است. درباره محورهای این تحقیق و تفحص، پیش از این زارع‌زاده‌مهریزی از اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، به مواردی همچون ساخت‌وسازها و تغییر کاربری‌ها و مسایل مالی و اداری و مسایل مربوط به پیمانکاران اشاره کرده بود. از سوی دیگر روز گذشته حجت‌الاسلام موسوی‌لارگانی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرد در کمیسیون اقتصادی مجلس موضوع تحقیق‌وتفحص از چند بانک به‌طور اختصاصی مطرح شده و تحقیق‌وتفحص از تمامی بانک‌های خصوصی و دولتی و همچنین موسسات اعتباری و مالی نیز پیگیری می‌شود. در حال حاضر موضوع تحقیق و تفحص از بانک‌های پاسارگاد و ملت در کمیسیون اقتصادی به‌صورت جداگانه پیگیری می‌شود.

منبع: آمنه شیرافکن/شرق

::::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 1 = 6