۰۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵

واعظ زاده: آینده را لابی‌های قدرت و ثروت نمی‌سازد

صادق واعظ زاده در دیدار با آیت‌الله مهدوی عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: متاسفانه بعد از انقلاب به دلایل خاص فکری و سیاسی این فاصله و زاویه‌ها به وجود آمده و گاه تشدید شده و به همین علت است که با اعتقاد به اینکه دولت باید از مناقشات سیاسی به دور باشد، به عنوان کاندیدایی مستقل در انتخابات حاضر شدم.

vaez-zade_Fixd«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): رییس مرکز الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت گفت: تاکنون نیروهای قابلی در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند، اما بر این عقیده هستم که بین رهبری انقلاب اسلامی و شخص رییس‌جمهور نباید زاویه‌ای وجود داشته باشد.

صادق واعظ زاده در دیدار با آیت‌الله مهدوی عضو خبرگان رهبری اظهار کرد: متاسفانه بعد از انقلاب به دلایل خاص فکری و سیاسی این فاصله و زاویه‌ها به وجود آمده و گاه تشدید شده و به همین علت است که با اعتقاد به اینکه دولت باید از مناقشات سیاسی به دور باشد، به عنوان کاندیدایی مستقل در انتخابات حاضر شدم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره نقش روحانیت در جامعه نیز تاکید کرد: بدون تردید حفظ کشور در برابر انبوه خطرات، مشکلات و مناقشات به برکت وجود علمای دینی و نقش سازنده آنان در جامعه است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: نقش نخبگان علمی و منابع عظیم انسانی کشور نیز باید در اداره کشور جدی گرفته شود و تصمیمات حکومت باید به دست عالمان، دانشمندان و متخصصان امر سپرده شود.

وی با تاکید بر لزوم اخلاق‌مدار بودن تبلیغات انتخابات اظهار کرد: سیاست من در برابر رقبا آن است که به جای نقطه ضعف گرفتن از آنها، محاسن هر کاندیدا را به طریق ممکن برای مردم عنوان خواهم کرد.

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همچنین در جمع دانشجویانی که در دفتر وی حضور یافته بودند گفت: آینده کشور را نه لابی‌های قدرت و ثروت، که آحاد مردم رقم می‌زنند.

واعظ زاده اضافه کرد: حفظ این وضع در گرو هوشیاری همه خصوصاً جوانان است تا شرایط مثل بسیاری از کشورهای دنیا طوری نشود که در پشت یک دموکراسی ظاهری، صاحبان ثروت تصمیم سازی های اصلی کشور را در اختیار داشته باشند.

وی با بیان این‌که در وقایع سال ۸۸ رهبر معظم انقلاب با تهاجم مخالفان و دفاع نامناسب برخی دیگر، مظلوم واقع شدند اظهار داشت: اگر کسی معتقد بود در انتخابات به او ظلم شده باید مطابق قانون اساسی عمل می‌کرد.

واعظ زاده در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان که از وی خواسته بود نظر خود را درباره موسوی، کروبی، هاشمی رفسنجانی، احمدی‌نژاد و مشائی در چند جمله بیان کند گفت: دولت من، دولت مستقل است و از ورود به مناقشات سیاسی پرهیز دارم. البته برای این‌که دیدگاه من را در مورد این شخصیت‌ها را بدانید، می‌توانید به مواضع من در مورد حوادث پس از انتخابات که در همان مقطع عنوان شده مراجعه کنید. همچنان که در مصاحبه‌های محدود خود در آن مقطع عنوان کردم معتقد بودم که باید مطابق قانون اساسی عمل می‌شد و حتی اگر کاندیدایی معتقد بود به او ظلم شده باید مطابق روال قانونی عمل می‌کرد.

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری همچنین افزود: تهاجم به رهبری و دفاع نامناسب از ایشان موجب شد که رهبر انقلاب از دو سو مظلوم واقع شوند. یک طرف از رهبری خواستند با استفاده از اختیارات ولایت مطلقه فقیه نتیجه انتخابات را باطل کنند و دفاع نامناسب و حتی شیطنتی که صورت گرفت این بود که طوری مطرح کردند که گویی رهبری از نقاط ضعف دولت حمایت کرده‌اند. حال آن که رهبر معظم انقلاب همواره از نقاط قوت همه دولتها حمایت کرده اند. به هر حال نقش هر یک از آقایان در این حوادث مبنای قضاوت من در مورد آنهاست.

رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: علت بسیاری از مشکلات این است که در کشور ما برخلاف کشورهای دیگر که تجربه طولانی نظام ریاستی را دارند، جایگاه مناسبی برای رؤسای جمهور سابق طراحی نکرده‌ایم.در کشورهای دیگر برای رئیس جمهور پس از پایان دوران مسئولیت او جایگاه قانونی یا عرفی مشخصی قائل می‌شوند که در کشور ما با توجه به نوپابودن نظام جمهوری اسلامی چنین جایگاهی در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به اظهارات اخیر مشایی که گفته بود برای احمدی نژاد پس از پایان ریاست جمهوری او هیچ جایگاه درخوری در کشور وجود ندارد که احمدی‌نژاد در آن بگنجد، گفت: با این حرف موافق نیستم، ولی برای آقای احمدی‌نژاد همان جایی هم که در آن جا بگیرد تعیین نکرده‌ایم.

واعظ‌زاده با بیان اینکه پستی مانند ریاست یک حزب سیاسی برای کسی که یک یا دو دوره، عالی‌ترین مقام اجرایی کشور بوده، جایگاه مناسبی نیست، گفت: قرار گرفتن در جایگاه اپوزوسیون یا کاندیداتوری مجدد در انتخابات ریاست جمهوری نیز مناسب رؤسای جمهور سابق نیست. البته به عنوان یک رقیب از حضور آن ها در انتخابات استقبال می کنم.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری جایگاه ویژه‌ای را برای رؤسای جمهور سابق در نظر خواهد گرفت گفت: از رؤسای جمهور سابق در کشورهای دیگر در جایگاه های ویژه برای دفاع از منافع ملی مثلا از طریق انجام مذاکرات غیررسمی با کشورهای دیگر استفاده می‌شود.

واعظ‌زاده در پاسخ به این سؤال که آیا خاتمی و احمدی‌نژاد هم در چنین جایگاهی قرار خواهند گرفت گفت: در مورد آقای خاتمی می‌شود و آقای احمدی‌نژاد هم اگر خیلی افراط نکند و زودتر ترمز را بکشد، می‌شود، ولی اگر جلوتر رفت به جاهایی می‌رسد که دیگر نمی‌شود.

وی در ادامه گفت: این‌که من صریحاً نظر خود را در مورد شخصیت‌هایی مثل آقای هاشمی بگویم برای شما جذاب‌تر است، ولی من وارد این بحث‌ها نمی‌شوم با این حال نگاه به زندگی من می تواند نشان ‌دهد که دیدگاه‌ من نسبت به زندگی مسئولان نظام چیست.به اعتقاد من کسی که در جمهوری اسلامی مسئولیتی می‌گیرد اگر می‌تواند باید به فرموده مولا علی (ع) سطح زندگی‌اش در حد اقشار مستضعف جامعه باشد و اگر نمی‌تواند از سطح همگنان خود پایین‌تر باشد.

واعظ‌زاده با اشاره به نبود احزاب شناسنامه‌دار قوی در کشورگفت: تنها راه چاره مشکلات و تنگناهای موجود استقرار دولتی مستقل و به دور از منازعات و جاروجنجال‌های سیاسی جاری است.

وی پیشرفت ایران را در گرو پیشرفت تک تک مردم و تحقق عدالت دانست و اظهار کرد: کشور ما همه‌ی عوامل لازم برای پیشرفت را در اختیار دارد، اما قطعات این پازل با آزمون و خطا و تصادفی کنار هم قرار گرفته‌اند در حالیکه نقشه روشنی برای ساماندهی این پازل وجود ندارد. در مورد اقدامات خوبی مثل طرح هدفمندی یارانه‌ها نیز شاهد آزمون و خطاهای متعدد بودیم که نشان از عدم وجود یک برنامة اجرایی مناسب و اصولی دارد.

وی با بیان این‌که منظور از هدفمندی یارانه‌ها، رساندن قیمت حامل های انرژی به قیمت بین المللی آن ها بود اظهار داشت: با افزایش قیمت ارز، قیمت‌ حامل‌های انرژی نیز در مرزهای کشور به شدت افزایش یافته و به این ترتیب هدفمندی یارانه‌ها به دویدن به دنبال سایه خود تبدیل شد، زیرا قیمت حامل گران شد، اما قیمت انرژی در مرزها گران‌تر شد.

واعظ زاده ابراز امیدواری کرد که با انتخاب درست مردم دولتی سرکار بیاید که عدالت و پیشرفت را در کشور محقق کند.

وی خود را یک عضو ساده‌ی «جنبش پیشرفت و عدالت» عنوان کرد که برای اجرایی کردن برنامه‌ها و طرح‌های تدوین شده در جهت پیشرفت کشور به درخواست جمعی از دانشمندان و دانشگاهیان و جوانان پا به عرصه‌ی انتخابات گذاشته است.

این نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان این‌که جوانان کشور که اغلب تحصیلات عالی داشته و در عرصه‌ی فناوری اطلاعات و فضای مجازی که عرصه‌ی تولید ثروت است، حضور چشم‌گیری دارند وتشنه‌ی کسب و کارهایی با ارزش افزوده‌ی بالا هستند، تصریح کرد: از آنجا که بخش‌ مناسبی از بودجه‌ی کشور صرف این حوزه‌ها نمی‌شود، تعداد شرکت‌های دانش بنیان ما که باید ظرف ده سال آینده به بیش از ۵۰ هزار واحد برسد از چند هزار واحد فراتر نرفته است. در کنار آن، اقتصاد سنتی ما هم که صنایع بزرگ هستند باید دانشی شوند که این مهم نیز تنها با مشارکت جوانان قابل تحقق است.

وی خاطرنشان کرد: اگر یک برنامه‌ی حساب شده‌ی اقتصادی، فرهنگی، سیاسی بر اساس سیاستهای کلی نظام اجرا شود می‌توانیم به سطح قابل قبولی از پیشرفت برسیم که البته شرایط سیاسی کشور نیز باید مساعد باشد. همانطور که مقام معظم رهبری، حماسه‌ی سیاسی و اقتصادی را در کنار هم مطرح کرده‌اند، پیشرفت در یک فضای آشفته‌ی سیاسی مانند آنچه امروز در کشور شاهد آن هستیم، محقق نمی‌شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با اشاره به این‌که اگر احزاب سیاسی قوی با شناسنامه و برنامه‌ی روشن در کشور وجود داشتند، می‌شد فضای سیاسی کشور را برای تحقق پیشرفت مهیا کرد تصریح کرد:ولی در نبود چنین احزابی در کشور ما یا باید از الگوی کشورهایی مثل چین و ترکیه که با سرکوب مخالفان فضا را برای توسعه‌ی اقتصادی مهیا کردند استفاده کنیم که با اعتقادات و قانون اساسی و نظام ما سازگار نیست یا دولتی مستقل را سرکار بیاوریم که در منازعات سیاسی خصوصاً در مرکز آن نباشد.

واعظ زاده همچنین با اشاره به سوابق ۳۰ ساله اجرایی‌اش ،خود را کاندیدایی مستقل عنوان کرد که در صورت پیروزی در انتخابات فارغ از جنجال‌ها و مناقشات سیاسی و حزبی، مدیران توانمندی را که در حال حاضر گرفتار این منازعات بیهوده هستند در دولتی مستقل به خدمت می‌گیرد.

وی در عین حال تأکید کرد که به یک دولت تکنوکرات معتقد نیست و دولت آینده باید به مسائل سیاسی کاملاً اشراف داشته باشد.

واعظ زاده در پایان با بیان این‌که مردم ما که جزو هیج حزب و باندی نیستند و جناح‌ها و گروه‌های سیاسی در گیر مناقشات جاری را از نظر مسائل اساسی کشور تقریباً به یک چشم نگاه می‌کننداظهار کرد: امیدوارم ایده‌ی دولت مستقل با اقبال عمومی مواجه شود و انتخابات ریاست جمهوری پیش رو تحول آفرین شود.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

84 - 82 =