۰۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶ در همایش بیست و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی درقرارگاه شهید فهمیده;

محمدعلی انصاری: بیگانه معرفی کردن منتقد دلسوز و متعهد مصیبت بزرگی است

در باب اخلاق انتخابات، آنچه که ما باید رعایت کنیم این است که بدانیم مردم دنیا مواظب و ناظر اخلاق ما هستند و حماسه سیاسی انتخابات وقتی شیرین می شود که هر کاندیدایی برنامه خودش را ارائه دهد و از بداخلاقی و رفتارهای نامناسب طرفداران خود بشدت جلوگیری نماید.

ansari«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت امام خمینی گفت: ما اگر بخواهیم ۱۵ خرداد و نهضت امام را پاس بداریم و در خط خلف شایسته امام باشیم باید در تابلوی زندگی مان عملاً بنویسیم که ما اخلاق مداریم.

محمدعلی انصاری در همایش بیست و چهارمین سالگرد رحلت امام خمینی در قرارگاه شهید فهمیده و سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به این سوال که آیا امام مکتب و مذهب یا فرهنگ جدیدی آورد؟ گفت: امام مکتب، مذهب و دین جدیدی نیاورد بلکه امام در جامعه ما منادی این آیه شریفه بود که یا قوم اتبعوا المرسلین (ای مردم از فرستادگان حق که از شما پاداش و اجر نمی خواهند و خود نیز هدایت یافته اند پیروی کنید).

وی یادآوری کرد که برداشت صحیح از این آیه، پاسخ بسیاری از سوالاتی که به ذهن جامعه متبادر می شود، که چرا امام انقلاب کرد و دست آورد آن چیست؟، را می دهد.

وی ادامه داد: جواب همان است که امام در درجه اول منادی این حقیقت بود که همه به مکتب انبیاء برگردند، همه به قرآن برگردند، به اسلام و توحید برگردند؛ لاشرقی و لا غربی به نوعی تفسیر آیه اتبعوا المرسلین است و پانزده خرداد منشاء تحول و دعوتی است که گام نخست و اولین محور آن حق مداری است. هرکس که در کنار امام بوده می داند که میزان حرکت امام اقامه حق و نفی باطل است. تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر. دومین محور حرکت امام اصلاح مداری است. امام آمد و به مردم اعلان نمود که باید درجامعه اصلاحات انجام شود و جامعه بیمار، ضعیف فرهنگی و استبداد زده و گرفتار ظلم و استعمار شده را به یک جو متحولِ اصلاح یافته تبدیل کنیم.

انصاری اظهار داشت: در قرآن حدود ۱۸۴ بار از واژه هایی چون مصلحین و صلح استفاده شده است و خداوند تعالی در معرفی پیامبران بزرگ از آنان به عنوان مصلحین یاد می کند و جامعه انسانی نیز در نقطه اوج اعتلای آرمانی خود بدنبال مصلح است و در تمام زوایای زندگی امام اصلاح گری یک واقعیت انکار ناپذیر بود، حتی در زندگی شخصی. امام همواره تاکید می نمودند که اگر من عیب و اشکالی دارم تذکر بدهید. لذا من طلبه، با سنی حدود ۲۶ سال، در کنار آن رهبر بزرگ و عالم و اندیشمند که هشتاد و چند سال داشت، قرار می گیرم و وقتی پیشنهادی را درباره اصلاح یک مطلب یا یک تصمیم می دهم، امام تامل می کند و اگر پیشنهاد و صحبت پسندیده و منطقی بود، تغییر می دادند و این رویه امام بود نسبت به همه کسانی که با ایشان مرتبط بودند.

انصاری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امروز دنیا در تسخیر جهانخواران است، اظهار داشت: بخشی از این واقعیت به خاطر زورگوئی و قدرت نظامی آنان است ولی واقعیت دیگری هم هست و آن اینکه قدرت صنعتی و بزرگ در زندگی مادی خودشان پذیرفته اند که خود را نقد کنند و فرهنگ بهینه سازی را در تمام امور خود نهادینه کنند و شما مشاهده می کنید که آخرین مدل ماشین یا آخرین مدل کامپیوتر یا مواد و صنایع دیگر در کشورهای بزرگ صنعتی هم چون آلمان و آمریکا تولید می شود ولی دستور آن است که برای سال بعد همان مدل، بهینه و اصلاح گردد. لذا قوانین و مقررات و استاندارها را اول برای خود تعریف و اعمال می کنند و بعداً برای ما نسخه می پیچند و من و شما ناچار به اطاعت از آن ها هستیم و آنان معتقدند که اگر بشر بخواهد به جلو حرکت کند باید اصلاح گری داشته باشد و در جا نزند.

  وی تصریح کرد:  افتحار ما این است که جامعه نقدپذیر داریم اما خدا نیاورد روزی را که امثال بنده بگویند آنچه من می فهمم همان است و لاغیر و منتقد محکوم شود و مصیبت بزرگتر آنکه منتقد دلسوز و متعهد را بی دین و وابسته به بیگانه معرفی کنیم.

انصاری یادآوری شد: محور سوم نهضت ۱۵ خرداد اخلاق مداری است. پیامبر اسلام می فرمایند انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق؛ گویی پیامبر رسالتی جزء اتمام و تکمیل اخلاق ندارد و فرق اساسی او با سایرین اینست که او در اوج اخلاق انسانی قرار دارد و امام هم در زندگی‌شان اینگونه بود و من توصیه میکنم که مردم و جوانان کتاب های خاطرات مربوط به امام را اگر چه ناقص هستند مطالعه کنند به ابعاد و زوایایی اخلاقی امام آگاه شوند.

وی یادآور شد: شاگردان امام که سال ها محضر امام را درک کردند چون مرحوم آیت الله خاتم یزدی، مرحوم آیت رضوانی و افراد دیگری در قید حیات هستند، می‌گویند در طول دوران معاشرت با امام ما نتوانستیم در سلام کردن بر امام سبقت بگیریم و امام بود که همواره به ما و دیگران سلام میکرد، مرحوم آیت الله بهاء الدینی که از علماء و عرفا بزرگ بود میگوید امام در طول بیش از ۲۵ سال حتی یک بار جلو استاد خود راه نرفت.

انصاری ادامه داد: به گفته همسر مکرمه امام که سالها در کنار امام زندگی کرده است یا سایر اعضاء خانواده بزرگ و شریف امام، علاوه بر اینکه هیچگاه امام به آنان اهانت نکرده است، حتی از تقاضاهای متداول نیز پرهیز می نمود. از جمله وی‍ژگیهای بزرگ اخلاقی امام پرهیز از مطرح شدن و ستایش اطرافیان بود. یکی از شاگردان در نجف عکس امام را به لبنان می‌فرستد و چاپ تکثیر می کند. وقتی آن عکس ها را به نجف بر میگرداند امام وقتی متوجه این موضوع می شوند، به او می فرماید عکس ها را بیاور و حتی تاکید میکند که یک برگ از عکسها را نیز پیش خود نگه ندارد ولی ایشان و دیگران برای توزیع عکسها به امام اصرار میکنند؛ امام میفرماید من همیشه مردم را دعوت کرده ام که دنبال دنیا نباشند حال خودم دنیال دنیا بروم؟ این کار دنیاست. یا آیت الله شیخ حسن صانعی نقل می کنند یکی از کارخانه داران بزرگ تهران مسجدی را بنا می کنند و با اصرار از امام درخواست می کند که برای آن مسجد روحانی و امام جماعت تعیین کنند. امام پس از تعیین امام جماعت و تبیین وظیفه او در تبلیغ دین تاکید می نمایند دو مطلب دیگر را نیز مد نظر داشته باش؛ اول اینکه در این مسجد از من نام نبری و دوم اینکه نباید بگونه ای رفتار کنی که بانی مسجد فکر کند که ما به سرمایه و ثروت او چشم دوخته ایم.

انصاری با اشاره به انتخابات پیش رو اظهار داشت: در باب اخلاق انتخابات، آنچه که ما باید رعایت کنیم این است که بدانیم مردم دنیا مواظب و ناظر اخلاق ما هستند و حماسه سیاسی انتخابات وقتی شیرین می شود که هر کاندیدایی برنامه خودش را ارائه دهد و از بداخلاقی و رفتارهای نامناسب طرفداران خود بشدت جلوگیری نماید.

وی در پایان سخنان خود با تاکید بر اینکه امسال سال حساس و سرنوشت سازی است و دو انتخابات هم زمان مهم در پیش روست گفت: مبادا در دفاع از کاندیدای مورد نظر کاری کنیم که زبان دشمنان علیه ما دراز شود. خصوصاً در مراسم بزرگداشت امام که یک مراسم اسلامی و ملی و شأن آن بالاتر از جناح بندی هاست.

انصاری در پایان با  یاد آوری حوادث تلخ مراسم گذشته رحلت امام در حرم و حادثه قم، با تشکر و سپاس از بیانات مهم رهبر معظم انقلاب اسلامی در محکومیت اینگونه حوادث اظهار داشت: چه شد که بعضی از افراد قلب رهبر معظم انقلاب و ملت را به درد آوردند که ایشان به صراحت حادثه حرم امام و قم را محکوم نمودند؟

منبع: جماران

برچسب‌ها:

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

79 - 76 =