۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۶

توضیحات کمیسیون اصل نود درباره سفر خانوادگی احمدی نژاد به نیویورک

شهریور سال 91 محمود احمدی نژاد برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هیئت همراهی پرشمار راهی سازمان ملل شد. در این سفر احمدی نژاد و معاونینش تعداد زیادی از اعضای خانواده خود را به عنوان هیئت همراه با خود برده بودند. افرادی که همراهی آنان به هیچ وجه توجیه پذیر نبود.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): شهریور سال ۹۱ محمود احمدی نژاد برای حضور در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هیئت همراهی پرشمار راهی سازمان ملل شد. در این سفر احمدی نژاد و معاونینش تعداد زیادی از اعضای خانواده خود را به عنوان هیئت همراه با خود برده بودند. افرادی که همراهی آنان به هیچ وجه توجیه پذیر نبود.
این مسئله آنجایی مهمتر جلوه می کند که احمدی نژاد دولت های قبلی را به ریخت و پاش های بی دلیل و استفاده نادرست از بیت المال متهم می کرد. این اولین تخطی احمدی نژاد از قانون در قبال اطرافیانش نبود، اما این بار رفتاری از او سر زد که در مقابل چشم جهانیان بود. هیئت همراه یک رئیس جمهور در سفرهای  خارجی به نوعی ویترین چهره های دیپلماتیک یک کشور است. اما صحنه ای که آن روز جهانیان دیدند مانند یک سفر خانوادگی در پوشش سفری کاری بود. نکته دیگر این بود که احمدی نژاد خود را به عنوان یک چهره ساده زیست معرفی کرده بود و یکی از دلایل اقبال عمومی به وی همین نکته بود اما با این اقدام شعار های دولت خود را نیز زیر سوال برد.
پس از بازگشت احمدی نژاد به ایران قاضی ‌پور نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی، به دلیل تعداد افراد همراهی کننده احمدی‌نژاد در نیویورک از وی شکایت کرد و آن را به کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تقدیم نمود.
سرانجام کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی روز گذشته در جواب شکایت قاضی پور از احمدی نژاد، جوابی ارسال کرد که به شرح زیر است:

جناب آقای قاضی پور
نماینده محترم ارومیه در مجلس شورای اسلامی

سلام علیکم
بازگشت به نامه شماره ۵۵۱۷۷۰۴۲ مورخ ۹۲/۱۱/۲ موضوع «سفر سال گذشته رئیس جمهور و همراهان وی به نیویورک برای شرکت در اجلاس  مجمع عمومی سازمان ملل»، علیرغم عدم همکاری معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در ارسال اطلاعات مورد نیاز کمیسیون، نکات ذیل به استحضار می رسد:
۱-  تعداد ویزاهای درخواستی ۱۷۵ عدد بوده است.

۲- ویزاهای درخواست شده شامل حدود ۵۰ عدد برای گروه پرواز و ۱۲۵ عدد برای باقی افراد بوده است.

۳- در مجموع ۸۴ نفر از ۱۲۵ عدد ویزای درخواست شده (به غیر از کادر پرواز)، در سفر هیات اعزامی همراه رئیس جمهور بودند که شامل هیات اصلی، هیات همراه، اعضای خانواه، گروه خبری، گروه حفاظت و سایر عوامل دست اندرکار می گردد.

۴- از ۸۴ نفر مسافر نیویورک، ۲۷ نفر با گذرنامه سیاسی و ۵۷ نفر با گذرنامه خدمت اعزام شده اند.

۵- از ۵۷ نفر اعزامی با گذرنامه خدمت، حدود ۴۳ نفر از مدیران و کارکنان ریاست جمهوری و ۱۴ نفر از بستگان و اعضای خانواده  رئیس جمهور، معاونین و دیگران مدیران ارشد بوده اند.

۶- سفر افراد غیر مسئول در هیات اعزامی ضرورت نداشته و حضور همسران و اعضای خانواده آنان  نیز فاقد توجیه می باشد.

۷- حضور زنان مقامات همراه رئیس جمهور در حالی صورت گرفته است که طبق عرف بین المللی تنها همسران رئیس جمهور در چنین اجلاس هایی حضور می یابند.

۸- از میان همراهان رئیس جمهور ، اسامی افراد زیر دیده می شود:
-    خانم اعظم السادات فراحی همسر رئیس جمهور،
-    خانم طیبه ترکستانی همسر بقایی،
-    خانم شهربانو  ذبیحان لنگرودی همسر رحیم مشایی،
-    خانم قصری ضرغامی ثابت همسر ثمره هاشمی،
-    آقای علیرضا احمدی نژاد فرزند رئیس جمهور،
-    خانم حسنا احمدی نژاد فرزند رئیس جمهور،
-    آقای رضا رحیم مشایی فرزند رحیم مشایی،
-    آقای امیر رضا بقایی فرزند بقایی

۹- رئیس جمهور و همراهان در سفر سه روزه به نیویورک، در دو طبقه از هتلی در نیویورک مستقر شده بودند. هزینه هر شب اقامت هر اتاق ۲ تخته از این هتل ۴ ستاره در ماه سپتامبر ۲۰۱۲، از ۴۰۰ تا ۷۰۰ دلار اعلام شده بود.

۱۰- با توجه به تنگناهای اقتصادی و مشکلات ارزی ناشی از تحریم ها که از سال ۱۳۹۱ کشورمان با آن مواجه می باشد، تحمیل هزینه های کلان ارزی و غیر ضرور، کاری غیرعادلانه و تحمیل فشار مالی سنگین بر مردم است و با شعار عدالت و مهرورزی دولت منافات دارد.

۱۱- سفرهای غیرموجه در حالی صورت می گیرد که در نهاد ریاست جمهوری از تیرماه ۱۳۸۷، هیاتی متشکل از نماینده رئیس جمهور، معاونان وزارتخانه های اطلاعات و امور خارجه و همچنین دو نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر بر سفرهای خارجی کارکنان دولت نظارت می نماید.

۱۲- هیچ یک از نمایندگان مجلس شورای اسلامی،  رئیس جمهور  را در  این سفر همراهی نکرده اند.

محمدعلی پورمختار
رییس کمیسیون اصل نود
منبع: الف

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 5 = 2