۱۳:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۸

خاطرات خسروشاهی درباره آیت‏‌الله طالقانی منتشر شد

ویژگی ممتاز این کتاب تاریخی و خاطرات استاد خسروشاهی، حضور فعالانه استاد در غالب فعالیت‏های اسلامی و انقلابی معاصر در کشور و مُستند بودن آنهاست که بخش قابل توجهی از حوادث تاریخ معاصر و جریان نهضت اسلامی ایران را به طور دقیق و صحیح با مدرک و سند ارزیابی و تحلیل و تبیین می‏کند.

«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):به گزارش تریبون مستضعفین دفتر چهارم از مجموعه حدیث روزگار با عنوان «خاطرات مُستند استاد سید هادی خسروشاهی درباره آیت‏ الله سید محمود طالقانی» از سوی انتشارات کلبه شروق قم منتشر شد.

ویژگی ممتاز این کتاب تاریخی و خاطرات استاد خسروشاهی، حضور فعالانه استاد در غالب فعالیت‏های اسلامی و انقلابی معاصر در کشور و مُستند بودن آنهاست که بخش قابل توجهی از حوادث تاریخ معاصر و جریان نهضت اسلامی ایران را به طور دقیق و صحیح با مدرک و سند ارزیابی و تحلیل و تبیین می‏کند.

این کتاب خاطرات مستند در پنج فصل تنظیم و تدوین شده است: زندگی و مبارزه آیت‏الله سید محمود طالقانی (متن گفتگوی استاد خسروشاهی با ماهنامه «شاهد یاران» که با عنوان «ابوذر زمان و مالک اشتر انقلاب» در شماره ۲۲، شهریور ۱۳۸۶ منتشر شده است)، آیت‏الله طالقانی در حوزه علمیه قم (گفتگوی استاد خسروشاهی با نشریه «یادآور»)، طالقانی؛ تبلور عینی «پرتوی از قرآن» (گزیده سخنرانی استاد خسروشاهی در همایش بررسی اندیشه های قرآنی و اقتصادی آیت‏الله طالقانی در دانشگاه مفید قم در سال ۱۳۸۷)، آیت‏الله طالقانی و بیداری اسلامی (متن کامل سخنرانی استاد خسروشاهی در مراسم رونمایی از آخرین شماره «کتاب ماه فرهنگی تاریخی یادآور» که شناخت‏نامه جامع آیت‏الله طالقانی نام گرفته و استاد در آن به تشابه فکری و فعالیت‏های سید جمال‏الدین حسینی اسدآبادی و آیت‏الله طالقانی می‏پردازد).

بخش پنجم کتاب هم ضمائم است که شامل روزشمار زندگی، تصاویر و اسناد، فهرست اعلام، اماکن و کتب است. بیش از ۵۰ تصویر و سند درباره این عالم مجاهد و انقلابی و اولین امام جمعه تهران پس از پیروزی انقلاب اسلامی، ارزش اسنادی و تاریخی این کتاب را بیشتر کرده است. در قسمت‏های مختلف این کتاب، استاد خسروشاهی اسناد و زوایای ناگفته از زندگی، شخصیت و اندیشه آیت‏الله طالقانی را بیان می‏کند که تاکنون کمتر بیان شده یا اینکه اصلاً بیان نشده است از جمله حضور آیت‏الله طالقانی در حوزه علمیه قم، روابط مراجع و علما با ایشان و…

استاد خسروشاهی در بخشی از خاطرات‏شان درباره منش فکری و فعالیت‏های آیت‏الله طالقانی می‏گوید: «طالقانی باور داشت که مساله بیدارسازی ملت ها، جز از راه آموزش تعالیم قرآنی، امکان پذیر نیست و برای همین، چهل سال تمام، حتی در دوران تبعید و زندان به تفسیر قرآن و نشر «پرتوی از قرآن» پرداخت تا بلکه بتواند قرآن را به میان مردم ببرد و به جامعه اسلامی برگرداند و آن را از گور و گورستان! رهایی بخشد…»(ص۱۵۴) یا اینکه در فرازی دیگر درباره نقش ایشان در پیروزی انقلاب اسلامی و مبارزات مردم بیان می‏دارد: «آیت‏الله طالقانی، مالک اشتر انقلاب و ابوذر امام بود و از ارکان اصلی انقلاب اسلامی به شمار می رفت و بی‏تردید با رحلت ایشان، ثلمه‏ای بر اسلام و انقلاب وارد آمد که با هیچ چیزی قابل جبران نبود. اگر ایشان زنده می‏ماند، به طور قطع بسیاری از حوادث تلخ و دردناک بعدی رخ نمی‏داد.»(ص۵۶)

انتشارات کلبه شروق چاپ اول این کتاب را در ۲۳۲ صفحه، قطع رقعی، تیراژ ۱۰۰۰ نسخه و قیمت ۵۰۰۰ تومان به جامعه علمی و فرهنگی کشور عرضه کرده است.

گفتنی است استاد خسروشاهی تاکنون خاطرات مستند خویش درباره علامه طباطبایی، علامه سید مرتضی عسکری، محمدعلی جمال‏زاده، احمد بن بلا، روژه گارودی و نشریات مخفی حوزه علمیه قم را منتشر کرده است و در آینده نزدیک، خاطرات این نویسنده و فعال نهضت اسلامی، درباره امام خمینی(ره)، امام موسی صدر، آیت‏الله سید علی خامنه‏ای (رهبر معظم انقلاب)، شهید دکتر بهشتی، آیت‏الله علی مشکینی و… را منتشر خواهد شد. برای تهیه آثار استاد خسروشاهی می‏توان از طریق انتشارات کلبه شروق قم (۳۷۷۴۱۴۲۳ و ۳۷۷۳۶۴۲۴) اقدام کرد.

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

27 - = 18