۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷

خط امام در صحیفه امام (جزوه آشنایی اجمالی با صحیفه)

جزوه ای که در پیش رو دارید، تلاشی است برای ارائه متون اولیه در جهت شناخته حداقلی صحیفه امام(ره). هرچند که اعتراف داریم این تلاش نه در وسع ما سالکان منزل نخستین شناخت آن عارف کامل است و نه هیچ چیز جز مطالعه کامل و جامع صحیفه می تواند راهگشتای شناخت اندیشه های او باشد.

imam khomeyni«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): جزوه «خط امام در صحیفه امام» (آشنایی اجمالی با صحیفه) جهت استفاده علاقه مندان به امام خمینی و اندیشه های ایشان، منتشر شد. این جزوه یکی از محصولات تولیدی سایت مبارزه با هدف آموزش تئوریک و تشکیلاتی فعالان انجمن های اسلامی و جوانان خط امامی است.

راه اندازی سایت «مبارزه» به عنوان رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام(ره) طلیعه هور جریان فکری و تشکیلاتی جدیدی بر مبنای اندیشه های امام راحل بود تا دو قطبی فکری و سیاسی موجود را در هم شکنند. این مهم، البته وظیفه ای است که رهبر کبیرشان، خود بر دوش آنها نهاده است:

«جوانان متعهد در طول تاریخ و خصوص دانشجویان مسلمان در نسل حاضر و نسلهای آینده سرمایه های امیدبخش اسلام و کشورهای اسلامی هستند. اینانند که با تعهد و سلاح و استقامت و پایداری می توانند کشتی نجات امت اسلامی و کشورهای خود باشند، و این عزیزانند که هدف اصلی استعمار و استثمارگران جهانند و هر قطبی درصدد صید آنان است و با صید آنان است که ملتها و کشورها به تباهی و استضعاف کشیده می شوند. و اکنون ای جوانان عزیز، و ای دانشجویان و دانشمندان امروز و فرداهای امت و اسلام، امانت بزرگ استقلال و آزادی که از دام دو قطب شرق و غرب با مجاهدت و فداکاری ملت عظیم الشأن ایران بدست آمده است، به شما عزیزان سپرده شده و مسئولیت بزرگی بعهده همه گذاشته است. همه ملت و خصوص دانشجویان مسلمان که رهبران آینده هستند مسئول نگهبانی از این امانت بزرگ الهی می باشند.» (وصیت نامه سیاسی الهی حضرت امام(ره))

در این راستا گوش به آن پیش بینی تحقق یافته امام مان داریم که پیش از عزیمتش به ملکوت اعلی، خطرات آینده را گوشزد ساخته بود:

«آنها که تصور مى‏‌کنند مبارزه در راه استقلال و آزادى مستضعفین و محرومان جهان با سرمایه دارى و رفاه طلبى منافات ندارد با الفباى مبارزه بیگانه‏‌اند. و آن‌هایى هم که تصور مى‏‌کنند سرمایه داران و مرفهان بى‏‌درد با نصیحت و پند و اندرز متنبه مى‏‌شوند و به مبارزان راه آزادى پیوسته و یا به آنان کمک مى‏‌کنند آب در هاون مى‌‏کوبند. بحث مبارزه و رفاه و سرمایه، بحث قیام و راحت طلبى، بحث دنیاخواهى و آخرت جویى دو مقوله‏‌اى است که هرگز با هم جمع نمى‌‏شوند. و تنها آنهایى تا آخر خط با ما هستند که درد فقر و محرومیت و استضعاف را چشیده باشند. فقرا و متدینین بى‏‌بضاعت گردانندگان و برپادارندگان واقعى انقلاب‌ها هستند. ما باید تمام‏ تلاشمان را بنماییم تا به هر صورتى که ممکن است خط اصولى دفاع از مستضعفین را حفظ کنیم.» (منشور استقامت: پیام به مناسبت کشتار مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸، ۲۹ تیر ۱۳۶۷)

بر اساس آنچه گفته شد، رسانه دانشجویان خط امام(ره) با شکل دهی ساختار خود بر مبنای مرامنامه و ترسیم روش های آن در قالب اساسنامه، در راستای اهداف بالا و در حوزه های مشخص به تبیین و اشاعه اسلام ناب محمدی (ص) که در عصر ما در قالب خط امام(ره) بازتعریف شده است، خواهد پرداخت. هدفی که از زمان آغاز نهضت امام خمینی (ره) توسط ایشان و یاران برگزیده ایشان آغاز شده و در سایه تبعیت از ولایت فقیه، می رود تا سراسر عالم را دگرگون سازد:

«امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استکبار، و جنگ پابرهنه‏‌ها و مرفهین بى‏درد شروع شده است. و من دست و بازوى همه عزیزانى که در سراسر جهان کوله بار مبارزه را بر دوش گرفته‏‌اند و عزم جهاد در راه خدا و اعتلاى عزت مسلمین را نموده‏‌اند مى‏‌بوسم.» (منشور استقامت: پیام به مناسبت کشتار مکه و قبول قطعنامه ۵۹۸، ۲۹ تیر ۱۳۶۷)

جزوه ای که در پیش رو دارید، تلاشی است برای ارائه متون اولیه در جهت شناخته حداقلی صحیفه امام(ره). هرچند که اعتراف داریم این تلاش نه در وسع ما سالکان منزل نخستین شناخت آن عارف کامل است و نه هیچ چیز جز مطالعه کامل و جامع صحیفه می تواند راهگشتای شناخت اندیشه های او باشد. جزوه پیش روی شما نیز مصداق بحر را در کوزه گنجاندن است.

جزوه «خط امام در صحیفه امام: آشنایی اجمالی با صحیفه امام خمینی(ره)» بر گرفته از مطالب زیر است که در رسانه های مختلف منتشر شده و اینک در قالب جزوه ویراست و تدوین شده اند:

-          معرفی برخی آثار مکتوب و چند رسانه ای منتشره درباره حضرت امام(ره).

-          گزارش «خط امام واقعی کجاست؟/ هرمنوتیک «خط امام» (منتشره در سایت تریبون مستضعفین، مورخ ۱۵ خرداد ۱۳۹۱)

این گزارش که به رئوس واضع حضرت امام از نخستین بیانیه سیاسی ایشان تا وصیت نامه می پردازد، با اندکی اضافات و ویراست در این جزوه هم آمده است.

-          گزارش «چند روایت از یک حضور/ مواضع حضرت امام در نوفل لوشاتو» (منتشره در هفته نامه پنجره، مورخ بهمن ۱۳۹۱)

این گزارش به بررسی مهمترین مواضع پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در مهاجرت فرانسه پرداخته است. مواضع این برهه از حیات سیاسی امام و تاریخ انقلاب اسلامی از این لحاظ اهمیت مضاعف دارد که از یک سو مهمترین سخنان امام پیش از تشکیل حکومت را در جمع دانشجویان مقیم خارج از کشور و خواص یاران و نیز در مصاحبه با رسانه های خارجی را شامل می شود و از سوی دیگر دقت در آن پاسخگوی شبهات برخی مغرضان درباره تناقض مواضع امام پیش و پس از تشکیل حکومت خواهد بود.

-          گزیده رهنمودهای سیاسی اجتماعی امام خمینی(ره).

امام خمینی(ره) به عنوان احیاگر اسلام سیاسی و فقه حکومتی در سراسر حیات حوزوی و سیاسی خویش، رهنمودهایی درباره ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و.. ایراد فرموده اند که گزینش رئوس آنها می تواند مبین نقشه راه ما در مسیر عمل به اسلام ناب باشد. برگزیده این رهنمودها که از متن «مرامنامه سایت مبارزه» گزینش شده اند؛ پایان بخش جزوه «خط امام در صحیفه امام» است.

جزوه «خط امام در صحیفه امام: آشنایی اجمالی با صحیفه امام خمینی(ره)» را می توانید از اینجا دانلود کنید:

نسخه word :

khate emam dar sahife

نسخه pdf :khate emam dar sahifekhate emam dar sahife

khate emam dar sahife

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 7 = 10