۱۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷ حجت الاسلام منتجب نیا:

با یک وزیر علوم عاقل و کارآمد جو امنیتی دانشگاه ها شکسته خواهد شد

مردم در حال حاضر به دنبال اعتدال اند؛ اعتدالی به دور از حرکت های تند و خیابانی که این روزها دیگر خریدار ندارد فلذا از اساس موضوع قضیه منتفی است؛ اگر بهانه آقایان این بود که آزادی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد منجر به بروز مشکلاتی برای کشور می شود یا آنها مردم را به خیابان ها دعوت می کنند اکنون دیگر فضا عوض شده است و نمی توان به آن بهانه ها ادامه حصر را شاهد بود.

montajabnia1«مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام): این روزها همه از آینده می گویند. هرکسی در رابطه با دو واژه تدبیر و امید فکر می کند و نظر می دهد. این وسط جای مخالفان نیز خالی نیست و آنها هم دستی بر آتش دارند. آتشی که اعتدالگرایی را برنمی تابد و دیر یا زود واکنش هایش را از راه های مختلف نشان می دهد. این وسط اما مردم و به ویژه دانشجویانی که به دولت آینده امیدوارند  راجع به انتظاراتشان بیشتر سخن می گویند. از اینکه باردیگر بتوانند شاهد نفس کشیدن ایران از هوای آزادی باشند از هوای بازگشایی احزاب و شکسته شدن حصرها و اتمام حبس ها. در این باب به سراغ رسول منتجب‌نیا رفتیم. قائم مقام حزب اعتماد ملی و از بنیان گذاران مجمع روحانیون مبارز تا درباره چند و چون آینده گپ وگفتی داشته باشیم:

 

هرانتخاباتی حامل پیام  و مفهومی است که با سایر انتخابات ها متفاوت است.اگر از رسول منتجب نیا بخواهیم تا درباره پیام مردم به گروه های سیاسی و مسئولین نظام صحبت کند چه می گوید؟

انتخابات اخیر دارای پیام های متعددی بود هم به مسئولین و سیاست گذاران وهم به فعالان و گروه های سیاسی. پیامی که به مسئولان داده شد این بود که  ملت ایران به شدت از وضع موجود و سیاست های انقباضی حاکم به تنگ آمده اند و دنبال فرصتی هستند تا نجابت یابند. درحقیقت رای اصلی مردم نفی اوضاع موجود بود. مردم در انتظار یک تغییر و تحولی بودند که در ابتدای امر حامل پیام تغییر را درچهره هایی نظیر آقایان خاتمی و هاشمی می دیدندو بعد از نیامدن آنها به صحنه  این مطالبات را در دیدگاه  آقای روحانی یافتند و به ایشان رای دادند. اما پیامی که به همه فعالین ،احزاب و گروه ها ی سیاسی و اجتماعی داد این بود که ملت ایران از افراط و تفریط و تندروی به شدت نگران و ناراحت اند و باردیگر مردم  به کسانی که دست به حرکت های خودسرانه ، تمامیت خواهانه و خشونت آمیز می زدند و به عناوین مختلف ،  به نام انقلاب و گاهی در کسوت حزب اللهی و به نام  ولایت فقیه  حرکت های قانون شکنانه غیر معقول و غیر اسلامی را دنبال می کردند، رای منفی دادند و به دنبال کسی می گشتند که با این مسیر مخالف باشد و راه عقلانیت و اعتدال را پی گیرد.چون آقای روحانی به مانند آقایان خاتمی و هاشمی و بهتر است بگوییم اصلاح طلبان راه اعتدال را برگزید و در شعائرش دم از عقلانیت و خرد ورزی می زد و مقابله با حرکت های خود سرانه و انحصارطلبانه را برنامه اصلی دولت خود معرفی میکرد ، مردم  نیز بخشی از مطالبات خود را در ایشان دیدند و به ایشان رای دادند. جایگزینی حرکت های عاقلانه و منطقی و قانونی به جای برخوردهای سلبی ، حرکت های خود سرانه و خشونت آمیز درهمه حوزه ها از جمله نقاط قوت برنامه  دولت تدبیر و امید بود که باعث اقبال مردم به این گفتمان شد.

 

شما از رای مردم به گفتمان اعتدال  و عقلانیت میگویید ،اگر بازشدن فضای سیاسی و به ویژه برای احزاب و گروه های سیاسی را جزئی از مصادیق این گفتمان لحاظ کنیم پس باید شاهد شکسته شدن این جو حذفی و بازشدن منافذ تنفس جامعه مدنی باشیم. شما به عنوان قائم مقام حزبی که دبیر آن از سوی برخی نهادها سران فتنه خوانده می شود و علی رغم اینکه با انحلال مواجه نشد اما عملا تعلیق فعالیت شد، به ما بگویید با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید آیا مردم باید امیدوار باشند که تابلوی حزب اعتماد ملی مجددا بالا برود؟

حزب اعتماد ملی تاکنون  اعتبار و قانونی بودن خود را حفظ کرده اما همانطور که گفتید دفتر مرکزی حزب را پلمب کردند و اموال و وسایل حزب را به غارت بردند و دبیرکل حزب همچنان در محدودیت و حصر خانگی به سر می برد و بسیاری از مسئولین استانی نیز دائما مورد حمله، نهادهای امنیتی و اعتراض و بی مهری قرار گرفتند در عین حال حزب همچنان در انتظار به وجود آمدن فرصت مناسبی است که بتواند فعالیت خود را ادامه دهد. گفتنی است که حزب اعتماد ملی اساسا مبنا و اساس و پایه اش براعتدال میانه روی و عقلانیت و خردورزی بود. از ابتدایی که  این حزب تاسیس شد همه خط و خطوط بر مبنای راه نورانی امام و به دور از رادیکالیسم حتی درجریان اصلاحات بود. در مرامنامه و اساسنامه ما نیز راه اعتدال را دنبال کردیم و هیچ نقطه ضعف  و سیاهی در حزب مشاهده نشده و هیچ تندروی و کندروی وجود نداشته ولی متاسفانه بعد از حوادث بعد از انتخابات ۸۸ بدون دلیل و بدون توجیه قانونی به دفتر حزب حمله کرده و اموال آن را به غارت بردند و ماهم ناچار شدیم که فعالیت حزب را موقتا متوقف کنیم. هیج دلیلی برای این برخوردهای امنیتی وجود نداشت فلذا بعد از پلمب دفتر مرکزی حزب وقتی به نهادهای مسئول رجوع می کردیم هرکدام از خود سلب مسئولیت کرده و حاشا می کردند که دست به چنین اقدامی زده باشند. معلوم می شود که این هم از همان قسم حرکت های خودسرانه ای بوده است که به طور غیر قانونی و به اسم قانون انجام می شود. اگر با ما چنین نمی کردند این جریان زلال و شفاف خط امام همچنان بامشی اعتدالگرایانه و میانه رو  ادامه می یافت . ما نیز پرونده را بازنگه داشته ایم و منتظریم تا تکلیف دبیر کل محصور حزب مشخص شود و فضا کمی آماده تر شود و  مطمئنا حزب به راه خود ادامه خواهد داد تا بتواند قدم های بلند تری را برای انقلاب و نظام و مردم بردارد.

 

مقصودتان این است که اگر دبیرکل حزب آزاد نشود و این جو ادامه یابد در حزب به روی مردم باز نخواهد شد؟

فضایی که در کشور به وجود آمده و چشم اندازی که وجود دارد بشارت دهنده  حل شدن مشکلات است. مانع بزرگی برای رفع مسائل وجود ندارد. مسئولین امنیتی هم اگر چونان تصمیماتی گرفته اند بابت شرایط ملتهب آن زمان بوده است.  اما درحال حاضر جو سیاسی جامعه تغییر یافته است و مردم دیگر به دنبال حرکت های تند نیستند و فرضا هم اگر گروه های سیاسی منتقد چنین چیزی را بخواهند این مردم اند که با آن همراه نخواهند شد. مردم در حال حاضر به دنبال اعتدال اند؛ اعتدالی به دور از حرکت های تند و خیابانی که این روزها دیگر خریدار ندارد فلذا از اساس موضوع قضیه منتفی است؛ اگر بهانه آقایان این بود که آزادی آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد منجر به  بروز مشکلاتی برای کشور می شود یا آنها مردم را به خیابان ها دعوت می کنند اکنون دیگر فضا عوض شده است و نمی توان به آن بهانه ها ادامه حصر را شاهد بود. همه به دنبال فضایی آرام و امن اند که  درسایه آن چرخ اقتصاد و صنعت  و مرتفع شدن مشکلات با سرعت بیشتری بچرخد. با این شرایط ، حرف آقایان دیگر موضوعیت ندارد. من فکر می کنم با مسئولیت آقای روحانی قضایا به سرعت حل می شود و ما امیدواریم که بعد از حل شدن این مسائل ، تشکیلات ما کار خود را با کیفیتی افزونتر از گذشته ادامه دهد.

 

شمایی که معتقدید به اینکه کلید اعتدال در احزاب را و حتی در حصر را باز می کند و تاکید ویژه ای روی این واژه به عنوان فصل الخطاب همه مشکلات دارید حتما می دانید که با وجود مشکلات عدیده ناشی از عدم مدیریت صحیح دولت اصولگرا، پیاده سازی این انگاره کار پرچالشی است و یکی از چالش ها هم این است که هنوز هیچ اتفاقی نیفتاده همه خود را شاخص و معیار اعتدالگرایی می دانند و سعی میکنند از ظن خود آن را تحلیل و تفسیر کنند. به نظر شما شاخص و معیار اعتدالگرایی چیست و جایگاه جناحین سیاسی کجای این گفتمان تعریف می شود؟

من در یک مصاحبه ای به گفتاری از نهج البلاغه اشاره کردم که ریشه افراط و تفریط را در نابخردی وجهالت معرفی می کند و درنتیجه ریشه و شالوده اعتدال و میانه روی ، عقلانیت است. اگر درجامعه عقلانیت ، تفکر ، منطق و قانون حاکم باشد همه مشکلات حل می شود.  مبنا همان عقل است و تفکر و تدبیر. شعار اصولگرایی یا اصلاح طلبی اگر در تضاد با عقلانیت قرار گیرد بی فایده و بی ثمر است. هرفرد وگروهی عملکردش با عقلانیت  و تفکر همراه بود و مسائل و منافع ملی  را مورد توجه قرار داد می توان آن را گروهی عقل گرا و معتدل خواند وهر نوع نگاهی که درآن  دور اندیشی و منطق و تعقل درکنار مصالح ملت و کشور مشاهده نشود یا افراط است و یا تفریط و مبنای این هم جهل، نابخردی و سبکسری است.

 

درمورد جهل گفتید که فقط در مسئولین ما نیست و ممکن است  درفرهنگ مردم نیز بسیار ازترادفات این واژه ببینیم. دکتر روحانی در دیدار با نمایندگان همانطور که بارها تاکید کرده بودند مجددا تکرار کردند که  وضع  کشور بسیار بحرانی است و مردم توقع زیادی نداشته باشند که یک شبه همه چیز حل شود و حتی تا این حد پیش رفتند که برنامه صد روز اول دولت آینده را شرح ماوقع مشکلات کشور به مردم معرفی کردند.فرض بگیریم همین فردا در حزب اعتماد ملی به عنوان یکی از شاخص ترین ابزارهای مشارکت شما درصحنه باز شد. این حزب به عنوان نمونه چه نقشی در کمک به دولت اعتدال هم در نمایش واقعیات و هم در ترفیع مشکلات خواهد داشت؟

یکی از رسالت های مهم احزاب نظارت بر اربابان قدرت و جریانات حاکم ونقد کردن به موقع آن ها و ارائه نظرات و پیشنهادات به مسئولین است. اگر حزب اعتماد ملی فعال شود وظیفه خود می داند که هم نظارت کند و هم نقد ناصحانه داشته باشد و هم پیشنهادات مفید و موثر خود را ارائه کند. خوشبختانه  ما درحزب اعتماد ملی تعداد بسیار زیادی نیروهای کار آمد ، مجرب و پرسابقه درزمینه های مختلف داریم و می توانیم به عنوان یک بازوی پرتوان دولت آینده و نظام را همراهی و کمک رسانی کنیم. متاسفانه این پتانسیل را نادیده گرفتند و ما کارهای بسیار موثری را درحوزه سیاسی، اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی تا سال۸۸ انجام داده بودیم که  درحال تکمیل بود تا به نفع نظام و کشور و ملت  و به عنوان پیشنهادات موثر و کاربردی به کار گرفته شود. اکنون نیز چنانچه حزب فعال شود می تواند بازوی موثری برای کل نظام و مخصوصا دولت اعتدالگرای آقای روحانی باشد. نکته مهمی که باید به شکل بسیار پررنگ و شفاف عرض کنم همان مسئله ای است که شما درخلال صحبت های تان اشاره کردید و آن اینکه آیا دولت آقای روحانی  میتواند به سرعت تمامی مشکلات را به صورت اعجاز آمیز حل کند یا اینکه هرکاری زمان می خواهد. برخی از رقبا و مخالفین دولت  در نظر دارند تا انتظارات مردم را بالاببرند و به توقعات مردم دامن بزنند تا چنانچه این دولت موفق نبود بر طبل تخریب بکوبند. ما باید توجه ویژه ای به واقعیت تلخ موجود داشته باشیم. درحال حاضر کشور ازحیث فرهنگی، سیاسی ، اقتصادی  و اجتماعی وضعیت فوق العاده خرابی دارد و ما نیازمند درمان  عاجل و البته اساسی برای آن هستیم اما باید دانست که یک دولت، هرچند مقتدر و کارآمد، نمی تواند معجزه کند و یک شبه همه مشکلات را حل کند فلذا انتظارات مردم باید به حق و متناسب با واقعیت موجود باشد و دولت باید وضعیت موجود را ببیند و تبیین کند و با توجه به امکاناتی که هست سعی بر ترفیع مشکلات داشته باشد  اما به هیچ وجه حل مشکلات به سرعت و ظرف مدت کوتاهی انجام شدنی نیست و این انتظارات مردم است که باید معقول باشد.

 

ما بالاخره با تغییر کابینه مواجه خواهیم بود و تغییر سیستم مدیریتی کشور در رفع مشکلات تاثیر به سزایی خواهد داشت. به عنوان سوال آخر می خواهم در جایگاه یک دانشجو از شما بپرسم پیش بینی شما از شکسته شدن جو امنیتی حاکم بر فضای دانشگاه با روی کارآمدن دولت اعتدال  چیست؟

من معتقدم که با روی کارامدن نیروهای متدین ، انقلابی، مجرب و عاقل و مدیر و مدبر بسیاری از مشکلات مرتفع می شود. ما شاهد جو امنیتی و پلیسی درهمه جا هستیم . دردانشگاه ها، مدارس، مساجد و در کوچه و خیابان سایه فضای امنیتی و ناامنی اجتماعی حضور دارد. من معتقدم یک وزیر علوم  شایسته،عاقل و مدیر و مدبر می تواند فضای آموزش عالی را سامان و ازاین به هم ریختگی نجات بخشد من به عنوان یک عضو هیئت علمی دانشگاه از نزدیک شاهد هستم که آمدن این آقایان ظرف این هشت سال اوضاع آموزش عالی ار به هم ریخته است هم آموزش و پژوهش  و بی انگیزگی در بعد تحلیلی و تحقیقی اساتید و دانشجویان در بعد علمی دانشگاه و هم پادگان کردن دانشگاه و تبدیل آن به میدان مانور امنیتی و ایجاد اختنلاف و نا امنی و خفقان  برای دانشجویان و اساتید در بعد سیاسی دانشگاه روی  کارآمدن یک وزیر عقلانیت گرا می تواند به دانشگاه سامان دهد حتی آموزش و پرورش که بیشتر از همه از این سوء مدیریت آسیب دیده است که تنها کار آن باج دادن به این و آن برای ماندن در پست ها و ابقای در پست های وزارتی بوده است و دانش آموزان و فرهنگیان  دست به گریبان مشکلات فراوانی شدند که  انتخاب وزیری کاردان و روشن نگر می تواند مشکلات را به حداقل برساند وهکذا سایر وزارت خانه ها. و ما نشاالله با یک کابینه کارآمد می توانیم شاهد بازگشایی فضا برای حرف زدن برای کار و تلاش وبرای وحدت و انسجام درکشور وبرای ملت ایرن باشیم .

منبع: جماران

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

69 + = 75