۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹

شانس قالیباف برای شهرداری تهران بالا نیست

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

شرق در گفتگو با محمد علی نجفی نوشت:

محمدعلی نجفی هرچند در شورای شهر سوم در اقلیت قرار گرفته بود و در این شش‌سال رنج بسیار برد اما یکی از موثرترین چهره‌های شورای سوم بود. او در پیگیری ۳۲۰میلیاردتومان هزینه‌های فاقد سند احمدی‌نژاد و تلاش برای اعمال نظارت شورای شهر بر شهرداری تلاش بسیاری کرد. هرچند برای شورای چهارم نامزد نشد اما این روزها سرش شلوغ است و در جلسات اعضای اصلاح‌طلب شورای چهارم و گمانه‌زنی‌ها برای انتخاب شهردار حضور پررنگی دارد. با او درباره شانس قالیباف برای تصاحب دوباره مسند شهرداری تهران، گزینه‌های احتمالی شهرداری و دیگر مسایل روز شورا و شهرداری گفت‌وگو کرده‌ایم. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

‌با توجه به اینکه ۱۴عضو شورا اصلاح‌طلب هستند چقدر احتمال می‌دهید شهردار اصلاح‌طلب برای تهران انتخاب شود؟

البته من نمی‌توانم در زمینه انتخاب شهردار از طرف دوستان دیگر صحبت کنم، اما کاری که تاکنون انجام شده، این است که گروه اصلاح‌طلبان شورای چهارم بر اساس ضوابطی افراد را مورد بررسی قرار داده و از بین نامزدها فرد اصلح را انتخاب می‌کنند؛ در نتیجه به نظر می‌رسد انتخابی که انجام می‌شود انتخابی است مبتنی بر ملاک‌ها و شاخص‌های مشخص و اگر این کار صورت گیرد احتمال اینکه یک کاندیدای اصلاح‌طلب انتخاب شود خیلی زیاد است چون افراد دارای توانایی‌های زیادی هستند که به عنوان نامزد مدنظر هستند و من فکر می‌کنم جز گروه اصلاح‌طلب شورای شهر چهارم، اعضای دیگری از شورای شهر خواهند بود که با آنها هم‌نظر باشند و در نتیجه احتمال انتخاب یک شهردار اصلاح‌طلب را خیلی زیاد می‌دانم.

‌آیا روی گزینه‌هایی هم صحبت شده است؟

روی افراد نه! البته آدم‌های مختلفی معرفی شده‌اند.

‌مثال می‌زنید؟

خود قالیباف، بالاخره عملکرد هشت‌ساله در اداره شهر تهران دارد. قطعا بعد از تعیین ملاک‌ها می‌توان با آن ملاک‌ها کار وی را ارزیابی کرد و در مورد اینکه چه امتیازی می‌آورند تصمیم گرفت.

‌جز وی چه گزینه‌های دیگری مطرح هستند؟

محسن هاشمی و مهندس مهرعلیزاده هم از جمله افرادی هستند که مطرح شدند اما مورد بحث قرار نگرفتند. به  دلیل اینکه تصمیم گرفته شده ابتدا ملاک‌ها انتخاب شود سپس درباره مصداق‌ها بحث شود.

‌در مورد قالیباف چقدر شانس برای وی قایل هستید؟

به‌نظر من شانس قالیباف خیلی بالا نیست اما نهایتا باید شورای شهر تصمیم بگیرد.

‌چرا شانس قایل نیستید؟

بر اساس صحبت‌هایی که با اعضای جدید شورا داشته‌ام و بر اساس نظر آنها این را گفتم چراکه تعداد قابل توجهی از اعضای شورا با ادامه حضور وی در شهرداری موافق نیستند. ضمن اینکه علتی هم که مطرح می‌کنند مستند به صحبت‌های خود قالیباف است که قبل از انتخابات چندبار گفتند که من چه در انتخابات ریاست‌جمهوری رای بیاورم و چه نیاورم در شهرداری تهران نمی‌مانم و همین‌طور یک‌بار در شورا گفتند که به نظر من خدمت در شهرداری تهران برای هشت‌سال کافی است و اگر کسی هر برنامه و طرحی داشته باشد در طول هشت‌سال می‌تواند آن را به اجرا بگذارد و به نظر من می‌رسد که تعداد زیادی از اعضای شورای چهارم اعتقاد دارند اگر مدیریت شهرداری تهران ‌نو شود و خون تازه‌ای وارد رگ‌های اجرایی شهرداری تهران شود بسیار مناسب‌تر است.

‌ آیا شما در جریان صحبت‌های بیادی در مورد هزار میلیارد هزینه‌های فاقد قالیباف در سال ۹۱ هستید؟ آیا تایید می‌کنید؟

من در جریان نیستم اما به‌طور معمول صحبت‌های بیادی مستند به اسناد و دلایل است. بنابراین اگر وی چنین حرفی را گفته است علی‌القائده دلایلی هم در موردش دارند. البته من شنیدم که مهندس چمران ‌این مساله را رد کردند بنابراین باید واقعا بررسی شود که آیا چیزی صحت دارد یا خیر؟

‌آیا در شورا بررسی شده است؟

خیر در شورا تاکنون مطرح نشده است.

‌در مورد فروش  و  واگذاری نمایشگاه بین‌المللی تهران که احمدی‌نژاد در حال واگذاری آن به صداوسیماست شورا چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

این موضوع در حیطه اختیارات دولت است چراکه آن نمایشگاه جزو اموال دولت است و از سال‌ها پیش پیشنهاد صداوسیما برای در اختیار گرفتن زمین‌های نمایشگاه مطرح بود. من این کار را خیلی صلاح نمی‌بینم به خصوص که در روزهای پایانی کار دولت قرار داریم و از نظر اخلاقی هم درست نیست که این دولت اقدامی بکند که دولت بعدی را با محذور روبه‌رو کند. بخشی از این موضوع که در حیطه برنامه‌ریزی و اقتصاد است تحت عنوان گروگانگیری دولت یاد می‌شود و اگر دولتی تعهداتی بکند که دولت بعدی بلافاصله گرفتار آن تعهدات شود و در اجرای آن تعهدات توانایی کافی نداشته باشد تحت‌عنوان گروگانگیری از آن یاد می‌شود در اقتصاد، از این کار احمدی‌نژاد هم با همان عنوان می‌شود یاد کرد.

‌در مورد شرکت جهان شایعات و شایبه‌های بسیاری وجود دارد. شورا در این زمینه چه کارهایی انجام داده است؟ آیا شورا هیچ حسابررسی‌ای در این مورد انجام داده است؟ چراکه بسیاری شرکت «جهان» را حیاط خلوت شهرداری تهران می‌دانند؟

من بارها گفته‌ام و مجددا هم تکرار می‌کنم که بزرگ‌ترین ضعف شورای سوم ضعف نظارتی بوده است متاسفانه ما در مورد مسایل مالی و مسایل غیرمالی نظارت کافی بر امور شهرداری نداشتیم از جمله در مورد همین شرکت «جهان» که گردش مالی بسیار بزرگی در آن اتفاق می‌افتد.

‌آیا رقمی در زمینه گردش مالی شرکت جهان دارید؟

خیر، متاسفانه می‌دانیم گردش مالی بسیار بزرگی است و همه این گردش هم ناشی از فعالیت‌های شهرداری تهران است که به این شرکت واگذار شده اما با وجود این موضوع تاکنون حتی یک حسابررسی مستقل هم در این زمینه انجام نشده است و هیچ‌وقت هم یک گزارش جامع از فعالیت‌های این شرکت و گردش مالی آن به شورا نرسیده است.

‌مانع می‌شدند؟

خیر، ضعف نظارتی شورا باعث شده است با توجه به پراکندگی سازمان‌ها و شرکت‌های شهرداری و حجم وسیع این فعالیت‌های شورا بر اساس تداعی معانی عمل می‌کند و به عنوان مثال یکدفعه یادش می‌آید شرکت جهانی هم وجود دارد و از آن هم گزارش بگیریم به دلیل اینکه سیستم نظارتی جامع و فرآیندی وجود ندارد.

در زمینه فعالیت این شرکت چه اطلاعاتی وجود دارد؟

شرکت جهان آنطور که من در جریانم حلقه واسطه برای ردوبدل‌کردن تراکم در شهرداری است و کسی تراکمی را بخرد یا کسی تراکم اضافه داشته که ‌خواسته به دیگری بفروشد از طریق این شرکت عمل می‌کردند.

منبع:خرداد نیوز

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

+ 51 = 55