۲۱:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱

روایت توفیقی از عملکرد عارف در انتخابات

هیات هفت نفره هم به سراغ سازوکارهای نظرسنجی، افکار سنجی و... رفتند که دکتر عارف در جلسه با این نمایندگان سیدمحمد خاتمی، به دکتر نجفی که ریاست این هیات را برعهده داشت گفت که «اصلا این کارها لازم نیست، زیرا من تعهد کرده‌ام. آقای خاتمی اگر تلفنی به من بگویند که مصلحت نیست شما باشید، من قبول می‌کنم و برای انصراف، نه دلیل، نه نظرسنجی و نه توضیحی می‌خواهم، زیرا به سیدمحمد خاتمی تعهد داده‌ام.»

4N9A3380.jpg «مبارزه» (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

رییس ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: امیدواریم دولت یازدهم پاسخگوی مطالبات مردم باشد و چهره دولت، بازنمایی از رأیی باشد که در ۲۴ خرداد به صندوق‌ها ریخته شد.

 

جعفر توفیقی در مراسم افطار و گردهمایی سالانه انجمن‌های اسلامی معلمان استان اصفهان، با اشاره به نقش عارف در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، اظهار کرد: اکنون تصمیم عارف به «تصمیم تاریخی شامگاه ۲۰خرداد» معروف شده که ایشان نامه‌ای از جناب آقای خاتمی دریافت کردند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه “نامه آقای خاتمی بسیار مفصل بود و آقای دکتر عارف نیز بدون هیچ چون‌و‌چرا و درنگی به واسطه تعهدی که داشتند، پذیرفتند و کنار رفتند و تصمیم ایشان به تصمیم تاریخی شامگاه ۲۰‌خرداد معروف شده و اکنون همه بر اهمیت و تاثیرگذاری این تصمیم صحه می‌گذارند”، خاطرنشان کرد: خیلی روشن بود رأی دکتر روحانی در انتخابات بسیار بیشتر از جمع جبری آرای خودشان و آرای دکتر عارف بود. مازاد رأیی که ایجاد شد، به دلیل روحیه امیدی بود که با این تصمیم دکتر عارف در مردم دمیده شد. همه احساس کردند یک اخلاق و عقلانیت در جبهه اصلاح‌طلبان حاکم شده و بر اساس تحلیل سیدمحمد خاتمی، چنین نتیجه‌ای ایجاد شده و آقای عارف هم تمکین کردند و این اخلاق و عقلانیت سیاسی بود که مردم هم این مسئله را درک کردند.

 

توفیقی با بیان اینکه “بخش بسیاری از آرا در همان روز جمعه شکل گرفت”، تصریح کرد: این مسئله، به واسطه شکل‌گیری موج امید در دل مردم در روزهای پایانی بود و تصمیم عارف، در نظام سیاسی ایران به یادگار ماند و یک شور، نشاط، اشتیاق و ارزش افزوده مازادی در رای مردم ایجاد کرد.

 

رییس ستاد انتخاباتی عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری به سیر اتفاقاتی که به حضور عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری منجر شد اشاره کرد و گفت: اگر به یک سال پیش بازگردیم، اوایل سال ۹۱ عارف در جبهه اصلاحات اولین کسی بود که اساساً بحث حضور در انتخابات را در محافل خصوصی و نزدیکان خود مطرح کرده و به مباحثه گذاشت که در انتخابات سال آینده حضور ما باید با چه سازوکاری باشد.

 

وی در ادامه افزود: اولین مانعی که سر راه حضور عارف در انتخابات ریاست‌جمهوری بود، تحلیل برخی از مشاوران وی بود، زیرا آن‌ها معتقد بودند به هیچ‌وجه شرایط برای حضور اصلاح‌طلبان مهیا نیست. بحثی که در آن زمان مورد حمایت خود عارف قرار گرفت این بود که کشور شرایط خوبی ندارد و وضعیت از نظر اقتصادی، فرهنگی، سیاست داخلی و خارجی مساعد نیست و این درست نیست که اصلاح‌طلبان منتظر باشند که شرایط برای حضورشان مهیا شود و خودشان باید برای تغییر شرایط اقدام کنند و باید در جامعه مطرح کنند که ادامه وضعیت موجود به صلاح کشور نیست. این بحث سنگینی بود که بالاخره جمع متقاعد شدند که اصلاح‌طلبان باید وارد شوند و این تصمیم عارف و حلقه مشاوران ایشان در شرایطی بود که در جبهه اصلاحات هنوز تصمیم مشخصی گرفته نشده بود و خاتمی و مشاوران ایشان نیز به جد در حال تحلیل شرایط بوده، ولی تصمیم مشخصی اتخاذ نکرده بودند.

 

وزیر علوم دولت اصلاحات، دومین مانع پیش‌رو را انگیزه پایین مردم در آن زمان برای شرکت در انتخابات دانست و گفت: در آن زمان اصلا انگیزه خوبی از سوی مردم برای شرکت در انتخابات دیده نمی‌شد. بسیاری از مردم هنوز تحت‌تاثیر مسائل دیگر بی‌انگیزه بودند و به آن معنا، کاری با انتخابات نداشتند. در این مقطع هم عارف و حلقه مشاوران به این نتیجه رسیدند که ما باید مردم را هم قانع کنیم که باید برای حل مشکلاتی که کشور با آن مواجه شده، در صحنه انتخابات حضور یابند. باید به مردم امید و روحیه بدهیم و باید با انگیزه در انتخابات حضور فعال داشته باشند، زیرا عرصه سیاست جای عقب‌نشینی‌کردن و جا‌خالی‌کردن نیست، زیرا به گفته عارف «یک اصلاح‌طلب اهل عقب‌نشینی نیست.»

 

وی تصریح کرد: بسیاری به عارف پیشنهاد کردند که شما به عنوان یک تکنوکرات وارد صحنه انتخابات شوید نه به عنوان یک اصلاح‌طلب، زیرا شما یک مدیر متخصص و تحصیلکرده هستید و اصلاح‌طلبان هم در این هشت‌سال از سوی همه تریبون‌ها، محافل و … مورد حمله قرار گرفته و تخریب شده‌اند و از عارف می‌خواستند که با عنوان یک تکنوکرات و به عنوان فرد مستقل وارد انتخابات شوید.

 

توفیقی با اشاره به پاسخ عارف به این درخواست گفت: عارف در آن مقطع اعلام کردند که پایگاه اصلاح‌طلبی خط قرمز من است. من به اصلاح‌طلبان، سیدمحمد خاتمی و اصلاحات تعهد دارم و به جامعه اصلاح‌طلبی باید چه پاسخی دهم که اصلاح‌طلبی را رها کرده‌ام و به سراغ پایگاه دیگری رفته‌ام و از همان اول اعلام کردند که از پایگاه و با گفتمان اصلاح‌طلبی در انتخابات حاضر می‌شوم و این در شرایطی است که اصلاح‌طلب‌ها در زیر شدیدترین بمباران‌های تبلیغاتی بودند.

 

وی با اشاره به ابهاماتی که در انگیزه و حمایت مردم وجود داشت، گفت: عارف معتقد بود ما وارد عرصه و صحنه می‌شویم و با مردم و فعالان اصلاح‌طلب صحبت می‌کنیم. سپس ایشان وارد فضای دانشگاه شدند که در قدم‌های اول بسیار سوال‌برانگیز بود و همان ابهام‌هایی که در حلقه مشاوران ایشان بود، در جمع دانشجویان نیز بود اما باز ایشان به ضرورت حضور و امید به آینده سخن می‌گفتند و در آن شرایط، از اطمینان به انتخابات سخن می‌گفتند.

 

توفیقی در ادامه خاطرنشان کرد: موانع یکی‌یکی بروز می‌کرد که به تدریج شور و شوق در دانشگاهیان ایجاد شده و فضای دانشگاه‌ها به تدریج بهتر شد. ایشان بعضا که می‌خواستند به دانشگاه بروند، ما نگران می‌شدیم که ایشان را تخریب کنند. پاسخ ایشان این بود که ما وظیفه داریم با مردم و دانشجویان ارتباط برقرار کنیم، روشنگری کنیم و بگوییم و بشنویم.

 

وی با اشاره به موانع پیش روی ستاد انتخاباتی عارف برای فعال‌کردن ستادها گفت: وقتی عارف تصمیم گرفت که ستادهایش را در استان‌ها تشکیل دهد با موانع بسیاری روبه‌رو شد. در آن زمان بحث احتمال حضور سیدمحمد خاتمی یا آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همچنان مطرح بود که درست در این شرایط، دکتر عارف معتقد بود باید گزینه دیگری هم داشته باشیم.

 

این استاد دانشگاه اضافه کرد: به این دلیل که آمدن آقای خاتمی و هاشمی در هاله‌ای از ابهام بود، بسیاری از ستادهای ما شکل نمی‌گرفت زیرا اصلاح‌طلبان منتظر تصمیم این دو بزرگوار بودند تا این‌که آقای خاتمی در جلسه‌ای اعلام کردند که عارف باید در صحنه باشند و به دوستان اصلاح‌طلب بگویید که ستادهای آقای عارف، ستادهای خاتمی – عارف است که اطمینان دوستان جلب بشود که اگر لازم باشد و شرایط لازم ایجاد شود، خاتمی قطعا از عارف حمایت خواهد کرد. این مسئله خیلی برای ما گره‌گشایی کرد و فعالان استان‌ها بسیار با انگیزه شدند و ستادها را تشکیل دادند.

 

وی با اشاره به سازوکار ایجاد ستادهای استانی در ستاد عارف نیز گفت: قبل از تشکیل ستادها در همه استان‌ها، ابتدا جلسه شخص دکتر عارف با فعالان سیاسی استان‌ها برگزار شد و گفت‌وگو و تبادل نظر شکل گرفت و زمانی که احساس کردند دوستان متقاعد شده‌اند، ستاد تشکیل و فعالیت‌ها آغاز می‌شد.

 

این فعال سیاسی با بیان این‌که “اولین مدافع اصلاح‌طلبان در انتخابات عارف بود”، گفت: شعارهای اصلاح‌طلبی را عارف رواج می‌داد و درباره مسائل مربوط به زندانیان سیاسی، مسائل اقتصادی و … بسیار روشن و شفاف صحبت کردند که همین مسئله، خود باعث ایجاد یک روح امید در کالبد جامعه و سازمان رای اصلاح‌طلبان شد و بازگشت شور و هیجان به اردوگاه اصلاحات کاملا مشهود بود. عارف از یک سال پیش اعلام کرد که در صورت حضور سیدمحمد خاتمی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و جناب آقای ناطق نوری، من با این سه شخصیت بزرگوار رقابت نمی‌کنم که هیچ‌یک از نامزدها چنین تعهدات اخلاقی را ایجاد نکردند. همچنین ایشان تعهد کردند که سیدمحمد خاتمی روی هر فردی اجماع کند، من نیز تبعیت می‌کنم.

 

توفیقی به واکنش عارف پس از ثبت‌نام هاشمی رفسنجانی در انتخابات اشاره کرد و یادآور شد: عارف به محض ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی، به فاصله دو ساعت بیانیه انصراف خود را آماده و اعلام کرد که من تعهد کرده‌ام که البته مشاوران به ایشان پیشنهاد کردند که در انتشار بیانیه عجله نکنید و پس از آن، شخص آیت‌الله هاشمی نیز اعلام کردند که فعلا دیگران انصراف ندهند.

 

وزیر پیشین علوم در ادامه با اشاره به اتفاقات روزهای آخر انتخابات اظهار کرد: آقای خاتمی در روزهای آخر هیات هفت نفره‌ای را برای مذاکره با دکتر عارف و دکتر روحانی تعیین کرد که بالاخره باید یکی از آن‌ها بماند که این تحلیل هم واقعا درست بود.

 

وی در ادامه تصریح کرد: این هیات هفت نفره هم به سراغ سازوکارهای نظرسنجی، افکار سنجی و… رفتند که دکتر عارف در جلسه با این نمایندگان سیدمحمد خاتمی، به دکتر نجفی که ریاست این هیات را برعهده داشت گفت که «اصلا این کارها لازم نیست، زیرا من تعهد کرده‌ام. آقای خاتمی اگر تلفنی به من بگویند که مصلحت نیست شما باشید، من قبول می‌کنم و برای انصراف، نه دلیل، نه نظرسنجی و نه توضیحی می‌خواهم، زیرا به سیدمحمد خاتمی تعهد داده‌ام.»

 

توفیقی با تبریک دوباره به حسن روحانی برای پیروزی در انتخابات اخیر گفت: ایشان بسیار خوب در مناظره‌ها ظاهر شدند و با صراحت و شفافیت، مطالبات مردم را مطرح کردند و دوش به دوش دکتر عارف، در صحنه انتخابات ظاهر شدند و ان‌شاءالله ایشان در وظیفه سنگین دولت، پاسخگوی مطالبات مردم باشند. فشارهای زیادی برای مصادره کردن ایشان وجود دارد و ایشان اکنون بر سر تصمیم خود بسیار جدی است و نباید فراموش کند که چه شعارهایی داده و چه مطالباتی از سوی مردم مطرح است.

منبع: ایسنا

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

5 + 2 =