۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۴

در کابینه روحانی چند اصلاح​طلب و چند اصولگرا حضور دارند؟

مبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام)

kabineمبارزه (رسانه تحلیلی خبری دانشجویان خط امام):

حسن روحانی، رییس‌جمهور وعده داده بود دولت راستگویان و درستکاران تشکیل می‌دهد و برای این موضوع روز گذشته لیست مورد نظر خود را به علی لاریجانی داد تا توسط یکی از اعضای هیات رییسه قرائت شود. لیست وزرا ترکیبی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان است. البته نام‌هایی نیز هستند که نمی‌توان آنها را اصولگرا نامید اما در طول دوران مسوولیت خود برچسب اصلاح‌طلبی نیز نداشته‌اند. با این حال حضور افراد کابینه روحانی در دولت‌های قبل می‌تواند وزن اصلاح‌طلبان و اصولگرایان را به خوبی روشن کند.

بیژن نامدار زنگنه، محمود حجتی و محمد علی نجفی و جعفر میلی منفرد، چهار وزیر کلیدی وزارتخانه‌های نفت، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری هستند که هر چهار نفر در کابینه سید محمد خاتمی حضور داشتند. علی ربیعی، وزیر پیشنهادی کار، رفاه و امور اجتماعی نیز مشاور سید محمد خاتمی بود که نقش برجسته‌یی در ریشه کن کردن غده چرکین در قتل‌های زنجیره‌یی داشت. محمدجواد ظریف، وزیر پیشنهادی امور خارجه نیز با سابقه ریاست دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل و هدایت تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی در دوران خاتمی در ردیف اصلاح‌طلبان کابینه می‌گنجد که با این حساب این شش نفر را می‌توان اصلاح‌طلب‌ترین اعضای کابینه دانست. چیت چیان، واعظی و نعمت‌زاده وزرای پیشنهادی وزارتخانه‌های نیرو، ارتباطات و صنعت نیز در دولت سیدمحمد خاتمی در سمت معاون وزیر به فعالیت مشغول بودند که با این حساب عملا آنها را نیز می‌توان اصلاح‌طلب نامید. طیب‌نیا، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی نیز با عضویت در شورای پول و اعتبار در دولت خاتمی و عضویت در شورای پژوهشی نهاد ریاست‌جمهوری در همان دوران هم یکی از اعضای کابینه است که قرابتی با اصولگرایان ندارد.

هاشمی، وزیر پیشنهادی بهداشت نیز تنها سابقه مشاور وزیر بهداشت دولت اول خاتمی را در کارنامه دارد که می‌توان او را یک فرد مستقل نامید. اما از کابینه هاشمی‌رفسنجانی هم در دولت روحانی حضور خواهند داشت که اگرچه اصلاح‌طلب هستند اما به واسطه

پیشینه شان می‌توان آنها را اعتدالگرا نامید. البته در این فهرست تنها دو نام عباس آخوندی و نعمت‌زاده دیده می‌شود که اولی وزیر مسکن دولت دوم هاشمی بود و دومی وزیر صنایع. با این حال نعمت‌زاده در سال‌های بعد با نزدیکی به اصلاح‌طلبان و معاونت زنگنه در وزارت نفت دولت اصلاحات چهره‌یی به مراتب اصلاح‌طلب‌تر دارد. رحمانی فضلی، مصطفی پورمحمدی، حسین دهقان و سید محمود علوی وزرای پیشنهادی کشور، دادگستری، دفاع و اطلاعات نیز به عنوان اصولگرایان کابینه دولت تدبیر و امید شناخته می‌شوند.

منبع: روزنامه اعتماد

:::

دیدگاه تازه‌ای بنویسید:

*

- 2 = 2